شستن فرش | روش های شستن فرش

نکات مهم و کلیدی شستن فرش و موکت در خانه | فرش و موکت رو اینجوری بشور

اغلب افراد برای شستن فرش و موکت به قالیشویی ها مراجعه می کنند اما با استفاده از روش های مناسب، شستشوی فرش را می توانید خودتان انجام دهید تا آسیبی به فرش نرسد.

شستن فرش
ویکی گردی:

شستن فرش و موکت با روش های ساده و خانگی. یکی از بزرگترین دغدغه های خانم های خانه دار به خصوص در ایام نزدیک عید نوروز شستن فرش و موکت است . برای شستشوی فرش و موکت لازم است اصولی را رعایت کنید تا به فرش و موکت شما آسیب نرسد . اگر می خواهید در منزل فرش و موکت خود را بشویید ، این بخش از ویکی گردی را مطالعه بفرمایید و با طریقه صحیح شستن فرش و موکت آشنا شوید.

شستن فرش با رعایت اصول

کار شستن فرش را به قالیشویی بسپارید

برای شست و شوی فرش ها روش های متعددی وجود دارد اما بهترین روش برای شستن فرش ها سپردن آنها به قالی شویی است . با سپردن فرش هایتان به قالیشویی شما با خیال راحت می توانید به خانه تکانی خود برسید.

کاربردهای جالب مسواک کهنه در خانه داری

بهتر است فرش خود را به شرکت های معتبر قالیشویی دهید و اطمینان حاصل کنید فرشتان هنگام شستشو آسیب نمی بیند . شستشوی فرش دستباف با بافت ابریشمی را نیز به دست کاردان بسپارید و بهتر است خودتان اقدام به شستشوی این نوع فرش نکنید.

نحوه شستن فرش و موکت در خانه

اگر فرش های شما به قدری کثیف نیستند که بخواهید برای شست و شو آن ها را به قالیشویی بسپارید و یا نمی خواهید هزینه زیادی بپردازید و به شرکت های قالی شویی مراجعه کنید پس خودتان فرش هایتان را بشویید تا تمیز شوند . در ادامه اصول شستشوی فرش در منزل را برایتان آورده ایم:

1. شستن فرش نیازمند فضای مناسب است پس اگر فضای مناسبی دارید و ابعاد فرشتان کوچک است با رعایت مصرف بهینه آب می توانید آن را در خانه بشویید اما اگر فرش خانه شما بیشتر از 6 متر است، تابع فرهنگ آپارتمان نشینی باشید وشستن آن را به قالیشویی بسپارید.

2. قبل از شستشوی فرش گرد و غبار آن را با تکاندن فرش یا با کشیدن جارو از بین ببرید اما مواظب باشید حین این کار تار و پود فرش شما را دچار آسیب نشود.

3. اطمینان یابید که فرش شما رنگ نمی دهدزیرا چنانچه در بخش رازهای خانه داری در نمناک می خوانید نگ دادن به فرش دستبافت و یا ماشینی آسیب جدی وارد می کند. برای اینکه بدانید فرش شما رنگ می دهد یا نه، روی سطح فرش یک پارچه یا دستمال سفید مرطوب بکشید. اگر پارچه مرطوب رنگ گرفت، فرش را خودتان نشویید و شستشوی آن را به افراد ماهر بسپارید.

4. برای اینکه آب اضافی فرش به راحتی از آن خارج شود برای شستشوی فرش از سطحی سخت و شیبدار استفاده کنید .

5. برای شستشوی فرش درجه حرارت آب باید متوسط باشد واز آب ولرم استفاده نمایید.

6. از مواد شوینده قلیایی در شستشوی فرش استفاده نکنید و اسیدیته خنثی را به کار ببرید. برای شستشوی فرشتان از پودر شستشوی دستی، شامپو فرش، پودر صابون و مایع ظرفشویی استفاده کنید و اگر فرشتان چندان کثیف نیست یا روی آن لکه چربی وجود ندارد، از شوینده رقیق شده با آب استفاده کنید.

روش های جالب و آسان برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی + نکات مهم

سطوح زیر فرش را با مواد شوینده اسیدی یا مواد شوینده ای که خاصیت قلیایی دارند تمیز نکنید چون امکان دارد که اثرات مواد شوینده از روی سطوح خوب تمیز نشوند و باعث آسیب رساندن به بافت فرش شوند.

7. بعد از شستشوی فرش آن را آبگیری کنید و پرزهای اضافی آن را با حوله بگیرید. اگر فکر می کنید فرشتان رنگ می دهد بگذارید فرش شما ساعتی در همان حالت بماند تا رنگ به قسمت های دیگر راه نیابد.

8. برای خشک شدن فرش، آن را از پشت و در فضای آزاد به دور از نور آفتاب پهن کنید.

9. فرشتان را در نور آفتاب قرار ندهید و آویزان نکنید زیرا این کارها سبب آسیب به بافت فرش می شود.

10. برای خشک کردن فرش از وسایل گرم کننده و حرارتی استفاده نکنید.

11.در حال پهن کردن فرش روی ریشه فرش آب نگیرید زیرا این کار سبب زرد شدن ریشه های فرش می شود.

12. پس از خشک شدن فرش آن را با یک برس به آرامی برس بزنید تا طرح ها جای خود قرار گیرند.

طریقه شامپو فرش کشیدن

برای خارج کردن گرد و غبار از از لا به لای تاروپود فرش از یک جاروبرقی با مکش بالا استفاده کنید زیرا باقی ماندن گرد و غبار ها در میان پرز ها باعث چرک تاب شدن فرش می شود.

ازبرس هایی با بافت نرم برای کشیدن شامپوی مخصوص به روی فرش استفاده کنید اما به هیچ وجه از برس های سیمی و یا زبراستفاده نکنید زیرا این کار به تار و پود فرش شما آسیب می زند.

با آب ولرم محلول شست و شو درست کنید چرا که آب داغ به بافت فرش آسیب می رساند و آب سرد هم قدرت پاک کنندگی ندارد.

شامپو فرش مناسب جنس فرش خود انتخاب کنید . بهترین گزینه ها شامپو فرش هایی با درصد پایین که خاصیت اسیدی و فاقد جوهر هستند ، می باشند.

بهترین راه ها برای تمیز کردن و شستن کاغذ دیواری منزل!

درون ظرفی یک لیتر آب و دو فنجان شامپو فرش بریزید و خوب هم بزنید تا کف کند .

با یک تور یا اسفنج کف شامپو فرش را آرام روی فرش بمالید.

در صورتی که به جای کف شامپو از آب آن استفاده کنید، فرش تمیز نمی شود، بلکه با رسیدن رطوبت به ریشه های فرش ، به مرور زمان و چند بار انجام این کار ریشه ها می پوسند.

کف شامپو فرش آلودگی روی پرزهای فرش را در خود حل کرده و در مجاورت اکسیژن هوا به مدت نیم ساعت ناپدید می شود ، در این مدت نباید روی فرش راه بروید.

پس کار شامپو فرش کشیدن را از قسمت بالای فرش شروع کنید تا روی کف شامپو فرش راه نروید.

پس ازگذشت نیم ساعت روی فرش یک دستمال زبر و یا تور پرده را بمالید تا جهت خواب فرش درست شود سپس با یک جاروی چوبی فرشتان را به سمت خواب آن جارو بزنید.

با یک برس قدیمی فرشتان را برای سر جای خود قرار گرفتن پرزها شانه کنید تا فرش شما نرم و زیبا به نظر برسد .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر