تخم مرغ | فواید تخم مرغ | مضرات تخم مرغ

18 خواص شگفت انگیز تخم مرغ | دانستنی های مهم در مورد تخم مرغ

سفیده تخم مرغ دارای مواد مغذی و ارزش غذایی عالی است. در ادامه خواص سفیده تخم مرغ، مضرات زرده تخم مرغ، ارزش غذایی، منع مصرف، طبع و مصلح هر دو را توضیح داده ایم.

تخم مرغ
ویکی گردی:

تخم مرغ، یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی است که خواص بیشماری برای سلامتی همه افراد دارد. با ما در این مطلب همراه باشید تا از خواص و مضرات ،ارزش غذایی ، طبع و مصلح آن آگاه شوید. تخم‌ مرغ سلول نطفه ماده و در حقیقت تخمک مرغ است و معمولاً به شکل بیضی می توان آن را دید. این خوراکی محبوب که از نظر زیست‌ شناختی برای تولید مثل گذارده شده برای انسان‌ها منبع غذایی محسوب می‌ شود. روند ایجاد یک تخم‌ مرغ ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد و به همین دلیل یک مرغ می‌تواند تنها ۱ تخم در شبانه روز بگذارد.

بهترین تخم مرغ، آن است که از مرغ سالم و طبیعی و با خوراک خوب و در اندازه بزرگ باشد و در همان روز تخم‌گذاری مصرف شود.

عوارض مصرف بیش از اندازه تخم مرغ

تخم مرغ

کالری تخم مرغ

کالری تخم مرغ در حالت پخته شده، آبپز کردن، سفت 155 کیلو کالری و در حالت پخته، آبپز شده 143 کیلو کالری و در حالت خشک شده 594 کیلو کالری و در حالت خام 143 کیلو کالری و در حالت پخته شده، سرخ شده 196 کیلو کالری و در حالت پخته شده، املتی 154 کیلو کالری و در حالت پخته شده بصورت نیمرو 149 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

 

تخم مرغ

تخم مرغ

هرگز تخم مرغ ترک خورده و شکسته رو دور ننداز!

18 خاصیت  تخم مرغ

  1.      بهبود عملکرد بدن/  دو عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۰ گرم پروتئین است و مواد مغذی لازم را برای بدن، به استثنای ویتامین C، تأمین می‌کند.
  2.     جبران کمبود آهن /آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.
  3.      جبران کمبود مواد مغذی / تخم مرغ ۳۰ درصد فولات و ۴۰ درصد ویتامین‌های A، E و B12 مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.
  4.      کاهش وزن /  شروع کردن روز با زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند.
  5.      بهبود سلامت مغز/کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در تخم مرغ یافت می‌شود، این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند.
  6.      تقویت قوه بینایی /دو آنتی اکسیدان مهم برای بدن، لوتئین و زأگزانتین هستند که در تخم مرغ یافت می‌شوند. این دو آنتی‌اکسیدان در برابر مشکلات مرتبط با اشعه‌ی خورشید از چشم محافظت می‌کنند.
  7.     حاوی پروتئین
  8.     تقویت استخوان‌ها / تخم مرغ حاوی ویتامین D است که برای جذب کلسیم و تقویت استخوان بسیار ضروری است.
  9.      حفظ سلامت مو /تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای حاوی سولفور است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد، به این ترتیب به حفظ سلامت مو و ناخن کمک می‌کند.
  10.      حفظ انرژی بدن /تخم مرغ سرشار از ویتامین B است و به این ترتیب به حفظ انرژی بدن در طول روز کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تخم مرغ کامل مصرف کنید.
  11.      تقویت سیستم ایمنی بدن /ویتامین A، ویتامین D و فولات دیگر عامل‌های مهم در افزایش سطح ایمنی بدن هستند .
  12.      حفظ سلامت کبد /کولین یکی از مواد مغذی است که در تخم مرغ یافت می‌شود. این ماده‌ی مغذی، از عملکرد صحیح کبد حمایت می‌کند.
  13.     کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه /کولین موجود در زرده‌ی تخم مرغ به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند.
  14.     براق کردن ناخن‌ها /ماده‌ای به نام آنتی اکسیم نیز در تخم مرغ وجود دارد که ناخن‌ها را براق‌تر می‌کند.
  15.      کمک به رفع کم‌خونی / بنابراین، خوردن تخم مرغ به افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود. زیرا ماده‌ای به نام آهن در تخم مرغ وجود دارد که می‌تواند عملکرد هموگلوبین در بدن را بهبود بخشد.
  16.      ساخت و ترمیم سلول‌ها /کولین موجود در آن به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند.
  17.     کمک به گردش خون/ برای گردش خون مناسب، تخم مرغ را در صبحانه میل کنید.
  18.     حفظ و افزایش متابولیسم بدن/ ویتامین B12 بالای موجود در  تخم مرغ به حفظ و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

چرا نباید پوست تخم مرغ را دور بریزیم؟

تخم مرغ

مضرات تخم مرغ

  •      حساسیت به پروتئین تخم‌مرغ /افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت‌دارند، باید از مصرف پروتئین تخم‌مرغ خودداری‌کنند چون ممکن است عوارضی مانند واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر یا اگزما، ” ورم ملتحمه” مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم را تجربه‌کنند.
  •      سالمونلا /خوردن تخم‌مرغ خام به سبک “راکی”، به‌دلیل عوارض جانبی شناخته‌شده، توصیه نمی‌شود. مسمومیت غذایی ناشی از “باکتری سالمونلا” (موجود در تخم‌مرغ خام) می‌تواند باعث عوارض جانبی مانند اسهال، تب و دردهای شکمی شده و باعث‌شود برای چندروز مریض‌شوید.
  •     لسیتین /پروتئین تخم‌مرغ حاوی لسیتین، یک ماده چرب که در زرده تخم‌مرغ یافت‌می‌شود، است. مصرف مناسب ۱۰-۳۰ گرم لسیتین در روز به عنوان مکمل پروتئین، بی‌خطر است، به‌هرحال، دوزهای بالاتر می‌تواند عوارض را ایجاد‌کند.

طبع تخم مرغ

طبع زرده تخم مرغ گرم و تر و سفیده آن دارای طبع سرد است. اگرچه زرده تخم‌مرغ برای افراد با مزاج سوداوی توصیه می‌شود، اما خوردن تخم‌مرغ در حد متعادل با هر نوع مزاجی سازگاری دارد. ب

مصلح تخم مرغ

 مصلح تخم مرغ نمک و انواع ادویه‌های گرم اعم از فلفل سیاه، فلفل قرمز، آویشن و دارچین است.

مزایا و معایب شستن تخم مرغ

سخن آخر

به دلیل بالا بودن میزان کلسترول در زرده تخم مرغ توصیه می‌شود که افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی بیشتر از ۳ عدد تخم‌مرغ در هفته استفاده نکنند. این تعداد برای افراد سالم می‌تواند به ۶ عدد تخم‌مرغ در هفته نیز برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر