آب برنج | خواص آب برنج | فواید آب برنج برای مو | فواید آب برنج برای پوست

فواید بی نظیر آب برنج برای پوست و مو

آبی که بعد از پختن برنج دور می‌ریزیم می‌تواند راه حل مناسبی برای طیف وسیعی از مشکلات پوست و مو باشد در ادامه به خواص آب برنج برای پوست و مو می پردازیم.

آب برنج
ویکی گردی:

آب برنج می‌تواند به عنوان درمانی طبیعی آنتی‌اکسیدان‌هایی قدرتمند، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف را ارائه کند که به سم‌زدایی مو کمک کرده، سلامت آن را بهبود بخشیده و آن را تقویت می‌کند. شست‌وشوی مو با آب برنج به ویژه برای افرادی که موی بلند دارند یا حالت‌هایی به موی خود می‌دهند که شامل کشیدن و پیچش مو می‌شود، مفید است. آب برنج می‌تواند به کاهش شکستگی مو کمک کند.

مطالعات زیادی در مورد فواید آب برنج برای پوست انجام نشده است. بنابراین، بیشتر مزایایی که در مورد آن گفته می‌شود حاصل تجربیات مردم است. با این حال، بیایید با هم تأثیر آب برنج را روی پوست بررسی کنیم.

خواص آب برنج برای پوست

۱. خواص آب برنج برای ضدپیری

یک مطالعه تأثیر ژل حاوی آب برنج را روی پوست انسان ارزیابی کرد. این مطالعه شامل ۱۲ داوطلب بود که به‌مدت ۲۸ روز از این محصول استفاده کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که آب برنج مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند فعالیت الاستاز (آنزیمی که به الاستین پوست آسیب می‌زند) را مهار کنند. بنابراین، آب برنج می‌تواند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.

۲. روشن‌ تر کردن پوست

این مزیت آب برنج از نظر علمی ثابت نشده است، اما در کره و ژاپن مردم از آن برای رفع لکه‌ها و روشن‌تر کردن پوست خود استفاده می‌کنند. فرض بر این است که آب برنج حاوی آنزیم‌هایی است که باعث روشن شدن پوست می‌شوند. به همین دلیل است که از آن به‌عنوان یک ماده‌ی فعال در انواع صابون‌ها و کرم‌ها استفاده می‌شود.

۳. محافظت از سد دفاعی پوست

وقتی سد طبیعی پوست آسیب می‌بیند، پوست شما خشک شده و در برابر مشکلاتی مانند درماتیت آتوپیک آسیب‌پذیر می‌شود. یک مطالعه نشان داد که نشاسته‌ی برنج می‌تواند به بهبود و ترمیم سد طبیعی پوست کمک کند. این موضوع به‌ویژه برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک مفید است. علاوه بر این، ممکن است آب برنج بتواند به رفع اگزما، بثورات پوستی و التهاب هم کمک کند.

۴. تسکین آفتاب‌سوختگی

آب برنج باعث تسکین پوست آفتاب‌سوخته می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از مردم استفاده از آن را برای درمان علائم خفیف آفتاب‌سوختگی مانند قرمزی، التهاب و خارش مفید می‌دانند.

خواص آب برنج برای مو

آب برنج برای مو هم فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

۵. سرعت بخشیدن به رشد موها

هیچ چیز بهتر از آب برنج نمی‌تواند به کاهش ریزش مو کمک  کند و سرعت رشد آن را بهبود ببخشد. اسیدهای آمینه موجود در آب برنج به بازسازی مو و رشد آن کمک می‌کنند. همچنین، آب برنج حاوی ویتامین‌های B ،C و E است که روی رشد مو تأثیر مثبت دارند. بهترین راه برای استفاده از آب برنج این است که بعد از شستن موهای خود آن‌ها را با آب برنج آبکشی کنید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

۶. کاهش موخوره از خواص آب برنج است

مراقبت ناکافی و آلودگی روی سلامت موها تأثیر منفی می‌گذارد و به ایجاد موخوره منجر می‌شود.  موهای شما برای جلوگیری از موخوره به پروتئین نیاز دارند و آب برنج می‌تواند مقدار زیادی از این درشت‌مغذی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. برای رفع موخوره، اجازه دهید آب برنج ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موهای شما بماند، سپس موهایتان را بشویید. به‌تدریج شاهد بهبود وضعیت موهای خود خواهید بود.

۷. آبکشی موها

بعد از این که از شامپو استفاده کردید، شستن موها با آب برنج به جای استفاده از نرم‌کننده بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. آب برنج بافت موهای شما را بهبود می‌بخشد و حجم آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین موهای شما را صاف می‌کند و آن‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد.

۸. ترمیم موهای آسیب دیده

آب برنج اصطکاک سطحی را کاهش می‌دهد و خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که موهای آسیب‌دیده را ترمیم کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. چیزی که آب برنج را از سایر مواد متمایز می‌کند اینوزیتول است که حتی پس از شستن آب برنج در موهای شما باقی می‌ماند و مانع آسیب‌دیدگی بیشتر آن‌ها می‌شود.

۹. تقویت ریشه‌ی موها و براق کردن آن‌‌ها

آب برنج سرشار از اسیدهای آمینه است که ریشه‌های مو را تقویت می‌کنند، به موها درخشندگی می‌بخشند و آن‌ها را نرم و ابریشمی می‌کنند. اگر موهای ابریشمی و براق می‌خواهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آب برنج به‌عنوان ماسک مو استفاده کنید. بگذارید این ماسک ۲۰ دقیقه روی موهای شما بماند و سپس آن را بشویید.

۱۰. درمان شوره‌ی سر

شوره‌ی سر یک تهدید جدی برای موها است که مانند طاعون به سر شما حمله می‌کند و انبوهی از غبار سفید را روی لباس‌ها به جا می‌گذارد. وجود شوره‌ی سر نه تنها باعث خجالت شما می‌شود، بلکه می‌تواند به خارش و سوزش منجر شود. آب برنج به رفع شوره‌ی سر کمک می‌کند و استفاده‌ی منظم از آن می‌تواند این مشکل را به‌طور کامل از بین ببرد. بنابراین، بهتر است موهای خود را به‌طور مرتب با آب برنج بشویید.

۱۱. از بین بردن شپش

اگر از شپش سر رنج می‌برید، نگران نباشید. آب برنج می‌تواند به‌راحتی با آن مقابله کند. نشاسته‌ی موجود در آب برنج شپش و تخم آن را فورا از بین می‌برد. قبل از اینکه شپش گسترش پیدا کند، آب برنج می‌تواند به برطرف کردن آن کمک کند.

۱۲. نرم کردن مو

آب برنج برای مو یک نرم‌کننده‌ی‌ خوب و مقرون به‌صرفه است. فقط کافی است به آن کمی اسانس رزماری، اسطوخودوس یا گل شمعدانی اضافه کنید. بعد از شستن مو، محلول را به تمام قسمت‌های آن بمالید. بگذارید بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

منبع: می دونی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    نظری ندارم

  • ناشناس

    عالی

  • ناشناس

    عالی

  • ناشناس

    عالی‌بود‌اب‌برنج‌همان حلیم ‌‌برنجه