نیش زنبور | فواید نیش زنبور

فواید پنهان در نیش زنبور که شما نمی دانید! + توضیحات

درمانگران زنبور درمانی متناسب با نوع بیماری افراد از نیش زنبور عسل، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبور عسل استفاده می کنند.

نیش زنبور
ویکی گردی:

نیش زنبور زخمی است که به واسطهٔ گزش زنبور به وجود می‌آید و حاصل فرورفتن نیش زنبور در گوشت فرد قربانی است. در اغلب موارد، چنین نیش‌هایی می‌توانند کاملاً دردناک باشند و بنابراین، بیشتر افراد به شدت از آنها اجتناب می‌کنند. نیش زنبور با گزش و نیش حشرات متفاوت است. این موضوع از دیدگاه زهر و زهرابه هم مصداق دارد.  واکنش بدن در برابر نیش زنبور ممکن است از یک گونه به گونهٔ دیگر کاملاً متفاوت باشد.

به‌طور خاص، نیش زنبورهای عسل اسیدی است در حالی که نیش زنبور بی‌عسل قلیایی است و به همین منظور، واکنش بدن در مقابل نیش زنبور عسل کاملاً می‌تواند متفاوت از نیش زنبور بی‌عسل باشد.[۱] چند گونه از زنبورها، عنوان تهاجمی‌ترین گونه از خانواده زنبوران را یدک می‌کشند که مهمترین آنها عبارت هستند از، شاخ‌صورت تاس، زنبور زرد، زنبور سرخ غول‌آسای آسیایی و زنبور سرخ. همهٔ حشرات یادشده با تهاجم از لانه‌های خود دفاع می‌کنند.

درمان فوری این بیماری ها با نوشیدن معجون دارچین و عسل

بسیاری از متخصصان اظهار می کنند که نیش زنبور خواص دارویی بسیار زیادی دارد، التهابات را می کاهد و باعث درمان بیماری های مزمن می شود.

نیش زنبور چیست؟

نیش زنبور یک ماده بی رنگ و مایع اسیدی است که از طریق بدن زنبور به موجود هدف وارد می شود. نیش زنبور حاوی ترکیبات التهابی و ضد التهابی، آنزیم ها، قند، مواد معدنی و آمینو اسیدها هستند.

ملیتین ترکیبی است که از 26 آمینو اسید تشکیل شده و 50 درصد وزن خشک نیش زنبور را شامل می شود و یک ماده ضد ویروس، ضد باکتری و ضد سرطان می باشد.

معمولاً همین ماده است که بعد از نیش زنبور باعث ایجاد درد می شود. نیش زنبور همچنین حاوی پپتید هایی هم هست که دارای خواص ضد درد و ضد التهابی هستند.

همچنین حاوی فسفولیپاز A2 است که یک آنزیم و آلرژن اصلی می باشد که باعث ایجاد التهاب و آسیب سلولی می شود. طبق تحقیقات انجام شده، این آنزیم دارای خواص ضد التهابی است و اثرات محافظت کننده ای برای سیستم ایمنی دارد.

 درمان سرطان با جوشانده پوست پیاز

همانطور که ملاحظه کردید، مواد موجود در نیش زنبور، هم اثرات مثبت و هم اثرات منفی به همراه دارند.

تحقیقات نشان می دهد که بعضی از ترکیبات موجود در نیش زنبور، دارای فواید بیشماری هستند که البته اثرات بعضی از اجزای از آن ها ناشناخته باقی مانده است زیرا هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

نیش زنبور چگونه مورد استفاده قرار می گیرد ؟

آپی تراپی یک درمان دارویی می باشد که در آن از محصولات نیش زنبور، از جمله سم آن برای درمان و جلوگیری از بیماری درد و غیره استفاده می کنند.

نیش زنبور تراپی همچنین هزاران سال است که خواص دارویی زیادی دارد. نیش زنبور از طریق روش های مختلف و به شکل های متفاوت در دسترس است. به عنوان مثال به محصولاتی مانند عصاره ها، مکمل ها، مرطوب کننده ها و سرم ها اضافه می شود.

همچنین در بعضی از مراکز درمانی هم ماده موجود در نیش زنبور را برای درمان بعضی از شرایط تزریق می کنند. نیش زنبور همچنین در طب سنتی به عنوان یک روش درمانی برای پوست هم مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید پنهان در نیش زنبور عسل

همانطور که گفتیم، هنوز همه فواید مربوط به نیش زنبور عسل از طریق علم به اثبات نرسیده است اما تحقیقات نشان می دهد که این ماده خواص دارویی قدرتمندی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

خواص ضد التهابی

یکی از اصلی ترین فواید نیش زنبور عسل، اثرات ضد التهابی است و علت آن هم وجود ماده ای به نام ملیتین است که البته خود این ماده در صورت مصرف دوز بالا، عاملی برای ایجاد خارش، درد و التهاب خواهد شد اما اگر به اندازه متعادل استفاده شود، خواص ضد التهابی خواهد داشت، زیرا التهابات را سرکوب می کند.

سلامت پوست

بسیاری از شرکت های مربوط به محصولات مراقبت از پوست، نیش زنبور را در محصولات مراقبت از پوست مثل سرم ها و مرطوب کننده ها استفاده می کنند. این مواد سلامت پوست را ارتقا می دهند، التهابات را می کاهند، دارای خواص ضد باکتریایی هستند و چین و چروک ها را تا حد زیادی کاهش می دهند.

آرام نمودن پاسخ های آلرژیک

زنبور همچنین فواید زیادی برای سلول های ایمنی دارد که پاسخ های آلرژیک و التهابی را آرام می کند. حتی تحقیقات آن روی حیوانات هم انجام شده است و نتایج مثبت آن به اثبات رسیده است.

فواید خوردن شیر زردچوبه قبل از خواب+ طرز تهیه

سلامت سیستم ایمنی

درمانگران زنبوردرمانی، نیش زنبور، سم زنبور یا دیگر فرآورده های زنبورعسل را با تزریق سطحی وارد بدن کرده و سیستم ایمنی بدن او را تحریک کرده و به تنظیم و متعادل سازی عملکرد این سیستم کمک می کنند. سم نیش زنبور سبب تولید آنتی بادی هایی در بدن شده و سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سم نیش زنبور و پیشگیری از نفوذ آن در بدن اقدام به مقابله می کند و با تحریک این سیستم، با دیگر بیماری ها و اختلال ها مبارزه می کند.

درمان سرماخوردگی

به جز عسل و سم زنبور عسل، فرآورده دیگری از زنبور عسل به نام «بره موم» خاصیت ضدمیکروبی دارد و سبب بهبود و درمان بیماری های میکروبی و ویروسی مانند سرماخوردگی ها، برخی از اختلال های تنفسی، گلو درد و برخی از عفونت ها می شود.

درمان بیماری های نورولوژیکی

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که تراپی نیش زنبور، همچنین به کاهش علائم مربوط به بیماری های نورولوژیکی مثل بیماری پارکینسون کمک می کند که البته مطالعات در این باره محدود هستند.

بازسازی اعصاب آسیب دیده

با کمک سم نیش زنبور و تزریق سطحی آن می توان به ترمیم و بازسازی غلاف های میانی اعصاب که به دلیل بیماری دچار اختلال و اشکال شده، کمک می کند. سم وارد شده به بدن سیستم دفاعی و عصبی بدن را تحریک نموده و به تسریع روند درمانی بیمار کمک می کند.

کمک به کاهش درد

مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی از طریق نیش زنبور، همراه با دارو های سنتی، درد را کاهش می دهند که حتی عملکرد مثبت آن روی 54 نفر آزمایش شده است که از طریق آن، درد در قسمت پایین کمر کاهش پیدا کرده است.

کاهش دردهای قاعدگی

تزریق زیرپوستی سم زنبور بر اساس گفته درمانگران و محققان می تواند به تسکین و بهبود دردهای قاعدگی کمک کند. نیش زنبور علاوه بر آنکه می تواند سبب تسکین دردهای ناشی از دوران قاعدگی شود، برخی از نازایی هایی که به دلیل عدم تخمک گذاری یا اختلال در تخمک گذاری زنان به وجود می آید را درمان می کند. محققان در پرو‍ژه های درمانی خود به طور تجربی موفق به درمان و بهبود روند زندگی تعداد زیادی از مبتلایان به ام اس و نازایی با استفاده از نیش زنبور شده اند.

مبارزه با بیماری لایم

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که نیش زنبور به تنهایی می تواند اثرات ضد میکروبی در برابر باکتری ها داشته باشد و حتی بیماری لایم را بهبود ببخشد.

درمان ام اس و آرتریت

تحقیقات نشان می دهد که زنبوردرمانی شیوه مناسبی برای درمان بیماران مبتلا به آرتریت، استئو آرتریت و ام اس است و می تواند نتایج چشمگیری را در روند درمان بیماری ارائه کند. با کمک زنبوردرمانی می توان دردهای ناشی از بیماری زنا، را کاهش داد. بیماران ام اس می توانند با انتخاب شیوه زنبوردرمانی و دریافت نیش زنبور و تحریک اعصاب و ترمیم غلاف های میانی اعصاب آسیب دیده، عوارض ناشی از بیماری ام اس را درمان کنند.

پیشگیری از سرطان و درمان سرطان سینه

سلول های بدن بعد از مدت زمانی مشخص به مرور ضعیف شده و از بین می روند و از بدن دفع می شوند. یکی از علت های ابتلا به سرطان اختلال یا کندی روند مرگ برنامه ریزی شده سلول ها است. تحقیقات جدید نشان می دهد سم نیش زنبور با تحریک روند مرگ سلول ها و حذف به موقع آنها از بدن می تواند از ابتلا به سرطان ها در انسان پیشگیری کند.

با خواص جادویی دارچین آشنا شوید

دریافت سم زنبور از طریق نیش زنبور یا تزریق سم این حشره می تواند سبب افزایش طول عمر برخی از مبتلایان به سرطان به ویژه سرطان لنفسیت های خونی و بهبود کیفیت زندگی این افراد گردد.

عوارض و خطرات مربوط به نیش زنبور

همانطور که گفتیم، نیش زنبور فواید زیادی دارد اما بسیار مهم است که به مضرات آن هم توجه کنید و اینکه بدانید این تحقیقات فعلاً روی حیوانات انجام شده و شاید روی بعضی از افراد پاسخ ندهد یا نتواند جایگزینی برای درمان دارویی باشد. پس بهتر است درمان خودتان را هم در پیش بگیرید و فقط به این تراپی اکتفا نکنید.

روش های مختلف در استفاده از تراپی نیش زنبور مثل طب سوزنی می تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی مثل درد و قرمزی باشد.

تراپی نیش زنبور همچنین می تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی جدی یا حتی مرگ در افراد مبتلا به آلرژی آنافیلاکسی باشد که تنفس را برای آن ها سخت کرده و ممکن است جان شان را بگیرد.

دیگر اثرات منفی و جدی در این تراپی شامل خستگی، کاهش اشتها، درد شدید، خطر خونریزی شدید و استفراغ است. تحقیقات نشان می دهد 29 درصد از افرادی که عوارض جانبی را تجربه کردند، حالت شان بین خفیف تا شدید بوده است. این علائم در اغلب موارد پس از یک تا 2 روز از بین می رود.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که طب سوزنی با نیش زنبور، عوارض جانبی بیشتری نسبت به تزریق آب نمک دارد.

استفاده از محصولات نیش زنبور به صورت موضعی مانند سرم و مرطوب کننده، می تواند واکنش های شدید مثل خارش، کهیر و قرمزی را به دنبال داشته باشد. برای تسکین خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور می توان از خمیر ماست و سدر استفاده نمود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۷ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر