زنجیر چرخ | آمورش بستن زنجیر چرخ | زنجیر چرخ رو چجوری ببندم؟

آموزش روش صحیح بستن زنجیر چرخ انواع خودرو | این دو کار را قبل از بستن زنجیر چرخ حتما انجام دهید

زنجیر چرخ یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر خودرو در فصل زمستان است، به همین دلیل افراد حتما باید از نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ انواع خودرو آگاهی کامل داشته باشند.

زنجیر چرخ
ویکی گردی:

زنجیر چرخ رو چجوری ببندم؟ قطعا که نمی توانید این روزهای برفی را بدون بستن زنجیر چرخ راهی جاده ها شوید. حتی گاهی اوقات برای رفت و آمد داخل شهر نیز به دلیل برف و یخبندان نیاز به زنجیر چرخ پیدا می کنید. اگر اهل مسافرت هستید تا پایان زمستان و حتی در ایام تعطیلات نوروزی زنجیر چرخ خود را در صندوق عقب ماشین و در جای خشک نگهداری کنید.

زیرا تغییرات جوی ممکن است شما را غافلگیر کرده و به زنجیرچرخ نیاز پیدا کنید. شاید اولین بارتان باشد که قصد استفاده از زنجیرچرخ را دارید. به همین دلیل در این قسمت از دانستنی های خودرو در نمناک از نحوه بستن زنجیر چرخ به شما توضیح خواهیم داد.

 این نشانه میگوید وقت تعویض روغن ماشین رسیده!

این دو کار را قبل از بستن زنجیر چرخ انجام دهید :

زمانی که قصد بستن زنجیر چرخ را دارید ، قطعا به دلیل گل و لای و یا برف ، چرخ ماشین شما کثیف شده است ، پس اول نباید بلافاصله زنجیرچرخ را بگذارید و قبل از آن باید مراحل زیر را انجام دهید :

1. قبل از سفر کردن ، بستن زنجیر چرخ را تمرین کنید : از مزایای خشک بودن چرخ استفاده کنید که راحت ترین راه برای بستن زنجیر چرخ می باشد و بستن آن را تمرین کنید.

2. از بسته بندی های مخصوص ماشین برای روزهای برفی استفاده کنید : مثلا دستکش گرم، لایه های ضد آب و دیگر آیتم های روز برفی را در ماشین تان داشته باشید.

چگونه زنجیر چرخ ماشین را ببندیم ؟

اگر خودروی شما تک دیفرانسیل (جلو یا عقب) است. استفاده از دو زنجیر چرخ کافی می باشد. در دیفرانسیل جلو ، زنجیر چزخ را به چرخ های جلو و در خودروهای دیفرانسیل عقب ، زنجیر چرخ را به دو چرخ عقب وصل می کنیم ؛ در خودروهایی که دارای دیفرانسیل در جلو و عقب هستند باید ، هر چهار چرخ را به زنجیر چرخ تجهیز کرد.

1. امنیت را برقرار کنید : اگر در جاده هستید ،برقراری امنیت را در اولویت قرار دهید. لایه های ضد آب را وصل کنید و از دستکش استفاده نمایید.

2. تایر صحیح را تشخیص دهید : اگر ماشین شما با چرخ جلو حرکت می کند ، باید زنجیرچرخ را در چرخ جلو ببندید که در غیر این صورت باید زنجیر چرخ را به چرخ عقب وصل کنید. اگر از این مورد اطلاع ندارید ، خودتان دستی آن را چک کنید یا از کسی بپرسید.

3. زنجیر و دستورالعمل آن را از بسته بندی خارج کنید : زمانی که ماشین خود را در محل مناسب پارک کرده اید ، کیف مربوط به زنجیرچرخ را باز کرده و زنجیر اول را خارج کنید ، هر کیسه دارای دو زنجیر می باشد. اطراف زنجیر چرخ ها یک پوشش قرار دارد که آن ها را خشک نگه می دارد.

4. گره خوردگی های زنجیر چرخ را باز کنید :کابل پلاستیکی را در دست بگیرید و گره های زنجیر چرخ را از هم باز کنید. این پلاستیک های انتهایی معمولا به رنگ زرد و آبی دیده می شوند.

آموزش نوبت گرفتن برای تعویض پلاک

5. زنجیرها را داخل تایر قرار دهید و کابل را در دست بگیرید : این زنجیر چرخ ها را باید شل در دست بگیرید. زنجیر ها را روی زمین پهن کنید به طوری که خارهای زنجیر به سمت زمین و سطح صاف زنجیر با لاستیک در تماس باشد، نباید خار ها به سمت لاستیک باشد زیرا هنگام حرکت باعث سوراخ شدن لاستیک می شود ،سپس آن را پشت تایر قرار داده و از سمت چپ به راست بکشید. هر دو انتهای آن را در دست بگیرید و دور چرخ بچرخانید. سر زرد زنجیر چرخ را به انتهای آبی آن وصل کنید.

6. قلاب قرمز را به آن وصل کنید : اکنون باید به دنبال قلابی پهن و خمیده باشید که به خلاف جهت کابل وصل شده است. قلاب قرمز را از سمت راست به اتصال دهنده طلایی سمت چپ وصل کنید. به طوری که از حلقه سر دیگر زنجیر عبور داده و در بین حلقه بست نگهدارنده قرار دهید.

با چرخاندن این بست ها توسط آچار مخصوص ، زنجیر چرخ روی لاستیک محکم می شود آچار مخصوص یا همان پیچ گوشتی دو سو را در محل بیضی شکل روی زنجیرچرخ قرار دهید و حلقه ای از زنجیر که در سوراخ بست ثابت است را در جهت منحنی بست بچرخانید. برای باز کردن زنجیرچرخ ، این بست ها را باید به حالت اولیه بازگردانید.

7. باید اشکال چهار ضلعی را ایجاد کنید : زنجیر چرخ وصل شده را به بالای تایر هل دهید تا حالت چهار ضلعی در خلاف تایر به خود بگیرد و بین هرکدام از چهار ضلعی ها یک ریل مرکزی قرار دهید.

8. زیر چرخ را با زنجیر قرمز کاور کنید :اکنون به دنبال قلاب قرمزی باشید که مستقیما بر خلاف جهت اتصال کابل است. باید قلاب قرمز را به اتصال زرد رنگ در قسمت چپ وصل کنید و زنجیر چرخ را به بالای تایر هدایت کنید. از زنجیرهای بلند قرمز استفاده کنید و آن را به تنگ ترین حالت ممکن ببندید.

9. حال تمام این کارها را برای چرخ بعدی در جلو یا عقب ماشین تکرار کنید.

10. پشت فرمان بنشینید و چند میلی متر رو به جلو رانندگی کنید : این کار باعث می شود که زنجیر چرخ ها به آرامی در داخل تایر فرو بروند.

11. زنجیرها را دوباره سفت کنید :حال قلاب ها را دوباره در بیاورید و آن ها را سفت کنید. زنجیرها باید به گونه ای سفت باشند که هنگام حرکت کردن ماشین ، هیچ صدای خاصی از آن شنیده نشود و اگر صدایی شنیدید، باید قلاب ها را یک بار باز کنید و بعد دوباره آن را به تایر بزنید.

با زنجیر چرخ های برفی چگونه رانندگی کنیم ؟

هنگام رانندگی به دنبال صداهای غیر عادی مانند صدای کشیده شدن فلز روی سطح باشید. اگر این صدا را شنیدید، یعنی تکه ای از زنجیر شما پاره یا شکسته شده است، پس در نزدیک ترین مکان ممکن توقف کنید. زنجیرها را کمی شل کنید یا این که آن را کاملا باز کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی زنجیر چرخ ها باید راهکارهای زیر را دنبال کنید :

- در روزهای برفی بیشتر از 40 کیلومتر در ساعت رانندگی نکنید ، وگرنه به ماشین آسیب وارد خواهد شد.

- هرگز با زنجیر چرخ در مکان های غیر برفی نروید.

- با زنجیر چرخ توقف های ناگهانی نداشته باشید.

چگونه از بخار گرفتن شیشه خودرو در فصل سرما جلوگیری کنیم؟

چگونگی خارج کردن زنجیر چرخ

در یک مکان امن توقف کنید و زنجیرها را خارج کنید. برای انجام این کار ، اول قلاب ها را باز کنید و کش آمدگی ها را شل کنید ، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید ، دقیقا در خلاف آن جهت زنجیر را باز کنید.

در مرحله آخر نیز زنجیر را جوری جمع کنید که دچار گره خوردگی نشود. قبل از آن بسته بندی آن ، اجازه دهید تا کامل خشک شود ، زیرا اگر آن را با رطوبت بسته بندی کنید، احتمال پوسیدگی بالا می رود.

نکاتی که قبل از خرید زنجیر چرخ باید به یاد داشته باشید :

حتما سایز مناسبی از زنجیرچرخ را برای چرخ خود انتخاب کنید تا کم ترین آسیبی به چرخ ها وارد نکنید.

 اگر هرگونه خرابی در وصل کردن زنجیر چرخ به وجود آمد ، توقف کرده و آن را برطرف کنید.

 با سرعت آرام رانندگی کنید.

 فقط زمان هایی از زنجیر چرخ استفاده کنید که مجبور هستید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر