آش | آش ماست | روش پخت آش رشته

دستور پخت 7 آش دلچسب برای روزهای زمستانی | با خوردن این آش ها سرمای زمستان رو فراموش می کنی!

در فصل سرد زمستان با خوردن یک غذای گرم بخصوص آش داغ به لحظه هایتان لذت ببخشید

آش
ویکی گردی:

7 آش دلچسب ولذیذ برای روزهای زمستانی! در فصل سرد زمستان خوردن یک غذای گرم بخصوص آش بسیار لذت‌بخش است، برای درست کردن یک آش زمستانی خوشمزه می‌توانید از انواع حبوبات و سبزی آش استفاده کنید. تهیه آش در فصل سرما از قدیم‌الایام در ایران مرسوم بوده است و این خوراک گرم و دلپذیر نه تنها بسیار دلچسب است بلکه مقوی و پرخاصیت نیز می‌باشد. در ادامه با دستور پخت چند نوع آش مخصوص پاییز و زمستان آشنا می‌شوید.

 

آش رشته

یکی از مرسوم‌ترین آش‌ها در ایران آش رشته است. این اش از ترکیب موادی چون نخود، لوبیا و عدس به همراه سبزی آش، رشته آشی و کشک درست می‌شود. کشک نیز برای خوشمزه‌تر شدن آن به کار می‌رود.

قلق مهم آش رشته جا افتاده و خوشمزه

مواد لازم

    رشته آش ۲۵۰ گرم

    سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،اسفناج،شویدو ترخون) ۷۰۰ گرم

    پیاز داغ ۳۰۰ گرم

    سیر داغ ۱/۲ پیمانه

    نخود ۱ پیمانه

    لوبیا چیتی ۱ پیمانه

    عدس ۱/۲ پیمانه

    ماش ۱/۲ پیمانه

    نمک و فلفل و زرد چوبه به مقدار لازم

    آرد ۲ قاشق غذا خوری

    نعنا خشک ۲-۳ قاشق غذا خوری

    روغن ۲-۳ قاشق غذا خوری

    کشک به میزان لازم

مراحل تهیه آش رشته:

حبوبات را به مدت ۱۲-۲۴ ساعت قبل از پخت آش، با آب ولرم خیس می کنیم. بعد از اتمام زمان گفته شده، هرکدام را جداگانه می‌پزیم؛ بعد از پخت همه ی حبوبات را آبکش می‌کنیم به جز عدس که به همراه آب به آش اضافه می‌شود. قابلمه‌ای بزرگ که بیشتر از حجم مواد جا داشته باشد، انتخاب می‌کنیم و نصف آن را آب می‌ریزیم و روی شعله قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم که آب به جوش بیاید. تا زمانی که آب جوش بیاید، ۲/۳ سوم پیازهایی که خلالی خرد کردیم را سرخ می کنیم. زمانی که پیازها سبک شدند، چند برش سیر و ادویه‌ها را به جز نمک به آن اضافه می‌کنیم و به همراه پیاز تا زمان آزاد شدن عطر ادویه، تفت می‌دهیم. آب که به جوش آمد، حبوبات پخته را به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا دوباره به جوش بیاید و چند دقیقه حبوبات با هم قل بخورند (حدود ۵-۱۰دقیقه) پیاز و ادویه تفت داده شده را اضافه می‌کنیم و دوباره اجازه می‌دهیم این ترکیب به جوش بیاید. بعد از دوباره جوشیدن مواد، نوبت اضافه کردن سبزی آشی است؛ قبل از اضافه کردن سبزی یک قاشق چایخوری نمک به مواد در حال جوشیدن اضافه می کنیم و بعد سبزی که درشت خرد شده را داخل قابلمه می‌ریزیم. سپس یک قاشق کشک را اضافه کرده و آش را هم می زنیم. بعد از حل شدن کشک داخل آش، رشته ها را تکه کرده و به آش اضافه می کنیم. حواستان باشد با اضافه کردن کشک آش شور نشود.  درب قابلمه را در این مرحله نمی‌گذاریم و چند مرتبه آش را هم می زنیم. رشته، آب آش را می‌کشد. در نتیجه باید در این مرحله آب جوش آماده داشته باشید که در صورت کم آب شدن آش، به آن آب جوش اضافه کنید. بعد از نرم شدن نسبی رشته ها و چک کردن آب آش، آش را تست کنین و در صورت کم نمک بودن به آن نمک اضافه کنید. درب قابلمه را گذاشته و بین ۱۵-۲۰ دقیقه زمان می دهیم که با حرارت ملایم آش بپزد. زمانی که لعابی رقیق سطح آش را پوشاند و رشته بوی خامی نداشت، آش جا افتاده و آماده است. آش را با کشک، پیاز داغ ،سیر داغ و نعنا داغ تزیین می‌کنیم.

آش ماست

آش ماست یکی از آش‌های خوشمزه و برای فصل سرد بسیار مناسب است. برای تهیه این آش به دو روش بی گوشت و با گوشت می‌توانید درست کنید. این آش بسیار مقوی و با برنج و لپه دست می‌شود.

طرز تهیه آش دندونی اصیل و بی نظیر با کامل ترین لیست نکات

مواد لازم

    برنج ۳ پیمانه

    ماست ۱ کیلوگرم

    لپه نصف پیمانه

    پیاز ۱ عدد متوسط

    نعناع ۱ قاشق سوپ خوری

    روغن مایع به میزان لازم

    نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه آش ماست بدون گوشت

چند ساعت قبل از شروع آشپزی برنج و لپه را در ظرف های جداگانه خیس کنید. خیس کردن لپه باعث می شود که هم نفخ آن گرفته شود و هم زودتر پخته شود. یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و در آن ۴ پیمانه آب اضافه کنید و برنج را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. برای پختن لپه ها، یک قابلمه جدا را تهیه کنید و لپه ها را به همراه ۴ پیمانه آب به آن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا پخته شوند. بعد از اینکه برنج و لپه کاملا پخته شدند. لپه ها را به قابلمه برنج منتقل کنید و خوب مواد را هم بزنید و بگذارید تا مقداری دمای برنج و لپه سرد شود. بعد از اینکه برنج و لپه کاملا خنک شدند، ماست را هم بزنید و به آن ها اضافه کنید. و خوب مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. در مرحله بعد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک تابه که مقداری روغن در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیاز را اضافه کنید و تفت دهید. نعناع خشک را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. مواظب باشید که نعناع نسوزد. که طعم غذای شما را خراب می کند. سپس زردچوبه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. بهتر است برای سرخ کردن نعناع اجاق گاز را خاموش کنید تا با همان دمای روغن سرخ شود. پیاز داغ و نعناع داغ را به قابلمه آش اضافه کنید و خوب آش را هم بزنید. در نهایت شعله اجاق گاز را کم کنید و مرتبا آش را هم بزنید تا آش ماست پخته شود و جا بیفتد. آش ماست از انواع آش‌های خوشمزه ایرانی به همین سادگی درست شد.

آش شله قلمکار

یکی از آش‌های خوشمزه و مقوی آش شله قلمکار است که با گوشت درست می‌شود. این آش به دلیل محبوبیت زیادی که دارد در اکثر شهرها درست می‌شود.

مواد لازم

    برنج نصف پیمانه

    عدس ۱ پیمانه

    نخود نصف پیمانه

    گندم نصف پیمانه

    لوبیا چیتی نصف پیمانه

    گوشت ۲۵۰ گرم

    پیاز و سیر ۴ عدد

    سبزی آش ۵۰۰ گرم

    نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

    کشک به میزان لازم

    روغن مایع به مقدار لازم

طرز تهیه آش شله قلمکار

بهتر است از شب قبل حبوبات را در کاسه های جداگانه با مقداری آب بخیسانید و چند بار آب آن ها را عوض کنید. این کار باعث می‌شود که هم نفخ حبوبات گرفته شود و هم پختن آن ها کمتر زمان بگیرد. در مرحله بعد ۳ عدد از پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را که مقداری روغن در آن ریخته‌اید بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. پیازها را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه پیازها سرخ شدند آن‌ها را در یک بشقاب بریزید و کنار بگذارید. یک قابلمه مناسب تهیه کنید. سپس گندم را آبکش کنید و به همراه ۵ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته شود. در ادامه در یک قابلمه دیگر حبوبات را به همراه ۳ پیمانه آب بریزید و بگذارید تا با حرارت ملایم اجاق پخته شوند. بعد از گذشت حدود یک ساعت، لوبیا‌ها را آبکش کنید و به قابلمه نخود اضافه کنید و به آن ها اجازه دهید تا کاملا مغز پخت شوند. در محله بعدی گوشت را پاک کنید و بشویید، سپس آن را بر روی تخته آشپزخانه با یک چاقوی تیز خرد کنید. پیاز باقی مانده و سیر را پوست بگیرید و به چهار قسمت قاچ کنید و آن‌ها را به همراه گوشت در یک قابلمه بریزید و ۵ پیمانه آب اضافه کنید و بگذارید تا گوشت به آرامی بر روی حرارت ملایم اجاق گاز پخته شود. گوشت را بعد از اینکه پخته شد از قابلمه خارج کنید و با یک گوشتکوب آن را بکوبید تا ریش ریش شود. آب گوشت را صاف کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد برنج را بشویید و عدس را نیز آبکشی کنید. سپس برنج را به همراه ۶ پیمانه آب در یک قابلمه بریزید. قابلمه را بر روی اجاق گاز قرار دهید. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را ملایم کنید، تا عدس و برنج به آرامی پخته شود. حالا نوبت به آماده کردن سبزی آش رسیده است. سبزی آش شله قلمکار شامل؛ اسفناج، جعفری، ریحان، گشنیز و نعناع است. سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن‌ها را ساطوری خرد کنید. بعد از اینکه برنج و عدس پخته شدند، سبزی های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. البته برای اینکه رنگ سبزی‌ها تغییر نکند قبل از اضافه کردن آن‌ها، به قابلمه نمک اضافه کنید. بعد از گذشت حدود ۲۰ دقیقه که سبزی‌ها نرم شدند، نوبت اضافه کردن گندم، لوبیا و نخود پخته‌شده به قابلمه است. گوشت ریش ریش شده را به همراه آب گوشتی که کنار گذاشته بودید به قابلمه اضافه کنید و در ادامه نیز نمک، زردچوبه و فلفل اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. سپس نیمی از پیاز داغ را که آماده کرده‌اید را به قابلمه اضافه کنید و مقداری آب جوش به آش اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید. حرارت اجاق گاز را ملایم کنید و به آش اجازه دهید به مدت دو تا سه ساعت به آرامی پخته شود و لعاب بیندازد. بعد از اینکه آش آماده شد آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه پیاز داغ، نعناع داغ و کشک تزیین کنید.

آش گوجه‌فرنگی

یک آش خوشمزه و خاص برای پذیرایی از مهمان آش گوجه فرنگی است. این آش همان طور که از نامش پیداست با گوجه فرنگی به همراه به همراه برنج، تره، جعفری، غوره، پیاز، آب گوشت، لوبیا چشم بلبلی و نعناع داغ درست می‌شود.

مواد لازم

    گوجه فرنگی ۱ کیلوگرم

    برنج ۱ پیمانه

    تره ۲۰۰ گرم

    جعفری ۲۰۰ گرم

    غوره نصف پیمانه

    آبغوره ۱ پیمانه

    پیاز ۲ عدد

    لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه

    آب گوشت ۳ پیمانه

    نعناع خشک ۲ قاشق غذا خوری

    نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

تو سوپ جو چی بریزم خوشمزه بشه؟

دستور تهیه آش گوجه‌فرنگی

پیش از شروع به آشپزی کردن بهتر است که لوبیاها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می شود هم سریعتر پخته شوند و هم نفخ آن ها گرفته شود. در ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه را که در آن مقداری روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند. بعد از اینکه کمی پیازها طلایی شدند، به آن ها زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. می توانید مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش بردارید. لوبیاها را از کاسه خارج کنید و آبکشی کنید. سپس به پیازها اضافه کنید و تفت دهید. سپس ۵ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت به آن اجازه دهید تا پخته شود. برنج را بشویید و آبکش کنید و بعد از پخته شدن لوبیاها به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را با یک ملاقه هم بزنید. در ادامه تره و جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید و به همراه غوره به مواد اضافه کنید. دقت داشته باشید که آب آش در این مرحله باید خیلی تبخیر شده باشد. و فقط مقدار کمی که روی سبزی ها را بگیرد کافی است. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سبزی ها پخته شوند. در ادامه گوجه ها را بشویید و سپس آن ها را رنده کنید و یا اگر میکسر دارید، آن ها را میکس کنید. و بعد از پخته شدن سبزی ها آن را به قابلمه اضافه کنید. در ادامه یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به قابلمه اضافه کنید و سپس فلفل و ادویه های دلخواه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. شعله اجاق گاز را ملایم کنید و به آش گوجه فرنگی به مدت ۳۰ دقیقه وقت دهید تا پخته شود و جا بیفتد. باید در این مدت آش را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه آش پخته شد آن را از اجاق گاز پایین بیاورید. سپس به آن آبغوره اضافه کنید و هم بزنید تا آش طعم آبغوره را به خود بگیرد. در نهایت آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید و برای ناهار میل نمایید.

آش جو

آش جو یکی از آش های خوشمزه و مرسوم است که دارای خواص بیشماری است. برای این آش خوشمزه از لوبیا، جو پوست کنده، نخود، پیاز و سیر به همراه ادویه‌جات استفاده کنید.مواد لازم

    جو پوست کنده ۱ پیمانه

    لوبیا چیتی نصف پیمانه

    نخود نصف پیمانه

    سبزی آش ۵۰۰ گرم

    پیاز ۳ عدد

    سیر ۶ حبه

    کشک ۵۰۰ گرم

    نعنا خشک شده ۲ قاشق غذاخوری

    روغن مایع به میزان لازم

    نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه آش جو

برای پخت آش جو خانگی و خوشمزه بهتر است در ابتدا، نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در کاسه ریخته و با چند لیوان آب خیس کنیم. لازم است آبِ نخود و لوبیا چیتی را که از شب قبل خیس کرده بودیم را دور ریخته و برای پخت، یک قابلمه دیگری را انتخاب کرده و نخود و لوبیا چیتی را به همراه چند پیمانه آب درون آن بریزیم. در ادامه قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار داده و صبر می‌کنیم تا نخود و لوبیا چیتی کاملا پخته شود. یک قابلمه را که برای پختن آش مناسب است، انتخاب کرده و شده را به همراه چند پیمانه آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار می‌دهیم. اگر می‌خواهید آش جو بدون گوشت را آماده کنید، می‌توان در این مرحله به جای استفاده از آب معمولی از آبِ گوشت، آبِ قلم گوسفند و یا حتی از عصاره گوشت استفاده کرد که با این کار می‌توان طعم فوق العاده‌ای به آش خود بدهیم. بعد از اینکه جو به مدت ۲ الی ۳ ساعت با حرارت ملایم پخته شد و لعاب انداخت، نخود و لوبیا چیتی پخته شده را به قابلمه‌ای که جو داخل آن قرار دارد، اضافه می‌کنیم و چند بار هم می‌زنیم تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. در این مرحله باید سبزی آش را آماده کنیم اما سبزی آش شامل چه سبزی‌هایی است؟ سبزی آش شامل نعنا، تره، جعفری و گشنیز می‌باشد. سبزی آش را به گونه‌ای تمیز می‌کنیم که برگ‌ها را از ساقه جدا کرده و ساقه‌‎ها را دور می‌ریزیم. در ادامه سبزی‌ها را شسته و با استفاده از یک چاقوی تیز آن را به اندازه‌های درشت خرد می‌کنیم. باید در این مرحله دقت کنیم که سبزی‌ها را مانند سبزی خورشتی، به صورت ریز خُرد نکنیم. بعد از خُرد کردن سبزی آش آن را به قابلمه اضافه کرده و شروع به هم زدن آن می‌کنیم و سپس تامل می‌کنیم تا سبزی‌ها پخته شوند. در این بخش پیاز‌ و سیرها را پوست گرفته و می‌شوییم و سپس به صورت خلالی خرد می‌کنیم. یک تابه را انتخاب کرده و روغن داخل آن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا به طور کامل داغ شود. سپس پیاز و سیر خلالی شده را به صورت جداگانه تفت می‌دهیم به طوری که به رنگ طلایی تبدیل شوند. بله به همین سادگی، سیر داغ و پیاز داغ برای آش آماده شده است. در یک ساعت مانده به پایان پختن آش جو، نصفی از سیر داغ و پیاز داغی را که آماده کرده بودیم را به قابلمه اضافه می‌کنیم و مواد داخل آن را هم می‌زنیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه را به قابلمه اضافه کرده و مجدد شروع به هم زدن آن می‌کنیم. در ۲۰ دقیقه آخری که از پخته شدن آش جو باقی مانده است، نوبت به اضافه کردن کشک می‌رسد. کشک را کم کم به آش جو اضافه کرده و هم می‌زنیم تا کاملا کشک با آش مخلوط و یکدست شود. در این مرحله مقداری از آش را می‌چشیم و در صورت لزوم، به آن نمک یا فلفل سیاه اضافه می‌کنیم. پس از اینکه کشک را اضافه کردیم، حرارت اجاق گاز را ملایم کرده و صبر می‌کنیم تا آش جو به آرامی بپزد و جا بیفتد.

آش دوغ

اصالت آش دوغ به شهر اردبیل برمیگردد. در این آش از دوغ محلی،سبزی آش، برنج، نخود، بلغور گندم و نمک و فلفل استفاده می‌شود.

مواد لازم

    دوغ ۲ لیتر

    برنج ۲ پیمانه

    نخود ۱ پیمانه

    سبزی آش ۵۰۰ گرم

    بلغور گندم ۱ پیمانه

    تخم مرغ ۱ عدد

    سیر چند حبه دشت

    نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ

بهتر است برای تهیه آش دوغ؛ برنج، بلغور گندم و نخود را هر کدام در ظرف های جداگانه بریزید و با آب خیس کنید و بگذارید در این حالت بمانند. این کار باعث می‌شود هم مواد راحت تر پخته شوند و هم از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. بهتر است که آب آن ها را هر یک ساعت یکبار عوض کنید این کار را سه بار تکرار کنید. حال نوبت به تمیز کردن سبزی آش می‌رسد. سبزی آش شامل تره، گشنیز و نعناع است. در هنگام تمیز کردن سبزی ها برگ ها را از ساقه جدا کنید و ساقه ها را در آش استفاده نکنید و دور بریزید. سپس سبزی‌ها را با آب با دقت بشویید و سپس با یک چاقوی تیز بر روی تخته آشپزخانه آن را به صورت یکدست و منظم خرد کنید. آبی که در برنج، نخود و بلغور گندم ریخته بودید، را دور بریزید و آن ها را یک بار دیگر بشویید. سپس نخود و بلغور گندم را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس یک قابلمه را انتخاب کنید و مخلوط بلغور گندم و نخود را در آن بریزید و به آن آب اضافه کنید. میزان آب اضافه شده باید به اندازه سه بند انگشت بالاتر از مخلوط نخود و بلغور گندم باشد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا به آرامی پخته شوند. بعد از اینکه مخلوط بلغور گندم و نخود پخته شد حالا نوبت اضافه کردن سبزی خرد شده به همراه برنج به قابلمه است. بعد از اضافه کردن خوب مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند و سپس به آن ۳۰ دقیقه وقت دهید تا سایر مواد نیز به خوبی پخته شوند. سپس به سراغ آماده سازی دوغ بروید، برای این کار یک قابلمه بزرگ را انتخاب کنید و دوغ را درون آن بریزید و سپس یک عدد تخم مرغ را بشکنید و به آن اضافه کنید. سپس بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و مرتب دوغ را هم بزنید تا تخم مرغ درون آن حل شود. به این نکته دقت کنید که انتخاب قابلمه با گنجایش مناسب مهم است، چون قرار است سایر مواد پخته شده به این قابلمه اضافه شود. بعد از اینکه دوغ به جوش آمد، حالا سایر مواد پخته شده در قابلمه دیگر که شامل سبزی آش، برنج، نخود و بلغور گندم است را به دوغ اضافه کنید و خوب آن را هم بزنید. در مرحله آخر باید به طور مداوم به مدت زمان ۴۵ دقیقه آش را هم بزنید تا کاملا مواد پخته شوند و به جوش آیند. در این مرحله نیز باید نمک و فلفل را به قابلمه اضافه کنید. در نهایت بعد از پخته شدن آش دوغ، آن را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید کمی سرد شود. آش دوغ را میتوانید با پیاز داغ یا نعناع داغ تزیین کنید و یا همین طور ساده نیز میل نمایید.

آش انار

آش انار، آش خوشمزه و جذابی است که از طعم ترش و شیرین انار و عطر گلپر بهره می‌برد و معمولا مورد پسند قرار می‌گیرد. این آش به دلیل استفاده از انار، بسیار سالم و مفید و مقوی است. آش انار همچنین مناسب شب یلدا و شب‌های سرد زمستانی می‌باشد.

مواد لازم

    لپه ۱ پیمانه

    برنج آش ۱ پیمانه

    سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) ۵۰۰ گرم

    آب انار ملس ۴ لیوان

    رب انار یک سوم پیمانه

     پیاز ۵ عدد

    گوشت چرخ‌کرده ۱۵۰-۲۰۰ گرم

    نمک و فلفل به میزان لازم

    زردچوبه به میزان لازم

    گلپر ۲ قاشق چای‌خوری

     نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری

    آرد نخودچی ۱_۲ قاشق غذاخوری

     لبوی پخته ۱ عدد متوسط

    آب قلم ۱ لیتر

    انار دانه‌شده برای تزئین به میزان لازم

    سیرداغ و پیازداغ برای تزئین به میزان لازم

علت تلخ شدن میرزا قاسمی | چاشنی مخصوص میرزا قاسمی!

مراحل تهیه آش انار

برای آماده سازی اولیه لپه و برنج را به صورت جداگانه از چند ساعت قبل خیس می‌کنیم. ۲ عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم. زمانی که پیازها سبک شدند حدود ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اصافه کرده و مجددا کمی تفت می‌دهیم. لپه را آبکش می‌کنیم و به پیاز اضافه می‌کنیم و برای مدت حدود ۲ دقیقه لپه‌ها را نیز تفت می‌دهیم. این کار باعث می‌شود تا زمانی که برنج و بقیه مواد آش می‌پزند لپه‌ها وا نروند. سپس برنج خیس‌خورده را به مواد اضافه می‌کنیم. حدود ۱ لیتر آب قلم به همراه مقداری آب جوش به مواد اضافه می‌کنیم تا جایی که آب روی مواد را کاملا بپوشاند. می‌توانید به کل از آب قلم استفاده کنید. اما اگر از آب جوش معمولی استفاده کردید بهتر است از قرص عصاره گوشت یا مرغ هم استفاده کنید تا آش خوشمزه‌تر شود. سپس درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم مواد آش بپزد. بعد از حدود ۱ ساعت وقتی مواد آش نیم‌پز شد، لبو را با رنده‌ی ریز رنده و یا پوره و به آش اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. اضافه کردن مقداری لبو به آش انار باعث خوش‌رنگ‌تر شدن آن و ایجاد طعم ملس در آش می‌شود. در این مرحله می‌توانید از مقداری نمک و فلفل هم استفاده کنید. بعد از حدود ۱ الی ۲ ساعت (بسته به سختی لپه) مواد آش می‌پزد و غلیظ می‌شود و برنج‌ها تقریبا له می‌شوند. وقتی آش به این حالت رسید می‌توانید سبزی را به آن اضافه کنید. مجددا درب قابلمه را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم سبزی‌ها بپزند که حدودا نیم ساعت زمان برای این کار لازم است.  در این فاصله مواد کوفته قلقلی را آماده می‌کنیم. برای این کار ۱ پیاز را با رنده ریز رنده می‌کنیم و آب آن را می‌گیریم. (می‌توانید آب پیاز را به قابلمه آش اضافه کنید.) گوشت چرخ‌کرده و مقداری نمک و فلفل و کمی زردچوبه و در صورت دلخواه مقداری پودر سیر به آن اضافه می‌کنیم و مواد را با هم ورز می‌دهیم. بعد از کمی ورز دادن آرد نخودچی و ۱ قاشق غذاخوری سرخالی نعناع خشک به مواد کوفته قلقلی اضافه می‌کنیم و مجددا آن را ورز می‌دهیم‌. از مواد به اندازه یک گردوی کوچک برمی‌داریم و داخل دست آن را گرد می‌کنیم و به این صورت کوفته قلقلی‌ها را آماده می‌کنیم. قلقلی‌ها را داخل تابه‌ای کمی تفت می‌دهیم. وقتی یک سمت آن گرفت آرام تابه را تکان می‌دهیم تا سمت دیگر قلقلی‌ها هم سرخ شود. اگر سبزی‌های آش پخته بودند، آب انار را به آش اضافه می‌کنیم. رب انار را با کمی آب جوش ترکیب می‌کنیم و هم می‌زنیم تا رب کاملا باز شود و آن را نیز به آش اضافه می‌کنیم و آش را هم می‌زنیم و اجازه می‌دهیم کمی با حرارت ملایم به پخت خود ادامه دهد. سپس ۳ عدد پیاز خلالی‌شده را تفت می‌دهیم و پیازداغ آماده می‌کنیم. وقتی پیازها طلایی شدند حدودا دو سوم آن را از تابه خارج می‌کنیم و کنار می‌گذاریم تا برای تزیین روی آش از آن استفاده کنیم. برای داشتن آش اناری خوشمزه، حتما از آب انار طبیعی استفاده کنید.

امیدوارم این آش‌های خوشمزه را در منزل درست کنید و از خوردن آنها لذت ببرید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر