قیمت جدید لبنیات، لبنیات گران شد، افزایش قیمت لبنیات

قیمت جدید لبنیات | تغییرات قیمت لبنیات اعلام شد

با توجه به قیمت جدید لبنیات نرخ چهار محصول پرمصرف لبنی مشخص شد

قیمت جدید لبنیات
ویکی گردی:

با وجود اینکه قیمت جدید لبنیات افزایش چشمگیری داشته و این نرخ‌ها با موافقت خود صنایع لبنی تعیین‌شده است اما  نرخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت جدید لبنیات از سوی برخی صنایع لبنی که سهم بزرگی از بازار دارند، رعایت نمی‌شود. بعد از اصلاح یارانه کالاهای اساسی قیمت چهار محصول پرمصرف لبنی مشخص شد. قیمت لبنیاتی که گران شدند به شرح ذیل است: قیمت ماست کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرب ۵/ ۲کیلوگرمی ۴۹۸۰۰‌تومان، پنیر (UF) ۴۰۰گرمی ۳۷‌هزار‌تومان، شیر کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرب یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیتری ۱۸‌هزار‌تومان و شیر نایلونی کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرب ۹۰۰گرمی ۱۵‌هزار‌تومان تعیین شد؛ همچنین قیمت هر کیلوگرم شیر‌خام دامداران نیز ۱۲‌هزار‌تومان اعلام شد.

با وجود اینکه برای سه محصول کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرب و یک محصول نیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرب یادشده قیمت مصوب اعلام‌شده است، گویا سایر قیمت‌ها نرخ معینی ندارند و دیگر محصولات در برندهای متفاوت با قیمت‌های مختلف و فاصله عمیقی به‌فروش می‌رسند. درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم شیرخام پرچرب ۲/ ۳درصد چربی (چربی کامل) ۱۲‌هزار ‌تومان توسط صنایع لبنی خریداری می‌شود اما بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه پرچرب (۳‌درصد چربی) با بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مدت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار و بطری با قیمت‌های ۲۹ تا ۳۷‌هزار ‌تومان به فروش می‌رسد.  به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور مثال قیمت یک لیتر شیر پرچرب سنتی با بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی بطری ۳۷‌هزار ‌تومان و شیر پاکتی پرچرب ۳۰‌هزار‌ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.

از طرفی درحالی که قیمت شیر‌خام کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرب بطری یک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لیتری ۱۸‌هزار‌تومان تعیین‌شده است اما برخی از برند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا این محصول را عرضه نمی‌کنند یا به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حدی کم است که برای خرید یافت نمی‌شود.

برخی از برندها نیز این محصول را با قیمت‌های بالاتر و با قیمت ۲۰ تا ۲۴‌هزار‌تومان به فروش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانند و قیمت‌های مصوب رعایت نمی‌شود. برخی از برندها نیز احتمالا برای اینکه بتوانند از واکنش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعزیراتی در امان باشند، اقدام به تغییر وزن کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند یا افزودنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند ویتامینD به محصول خود اضافه می‌کنند تا بتوانند آنها را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قیمت دلخواه بفروشند.  این در حالی است که رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لبنی چند روز پیش اعلام کرده بود با افزایش غیرقانونی قیمت لبنیات برخورد می‌شود.

میراسلام تیموری در این‌خصوص گفته بود: «به‌جز ۴ محصول پنیر ۴۰۰‌گرمی UF، ماست ۵/ ۲کیلویی کم‌چرب، شیر ۹۰۰‌گرمی نایلونی شیر کم‌چرب بطری یک کیلویی که شامل قیمت تثبیتی اعلامی دولت هستند، برای سایر محصولات لبنی مجوز یکبار افزایش قیمت صادرشده است.

وی گفت: «بر اساس قانون، چنانچه قیمت سایر نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزایش پیدا کند، این محصولات با توجه به مدل قیمت تمام‌شده اجازه افزایش قیمت را دارند، اما چنانچه این افزایش قیمت‌ها ناقض قانون باشد باید با متخلفان برخورد شود.‌»

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع لبنی گفت: «اگر کسی نسبت به نحوه قیمت‌گذاری محصول لبنی خاصی اعتراض دارد می‌تواند با مراجعه به سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده، درخواست بررسی کند و بر اساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری تولید داخل، شرکت مربوطه موظف به ارائه توضیح درباره افزایش قیمت محصولات است و چنانچه تخلف محرز شود موظف به تعدیل قیمت است.‌» این در حالی است که از ۲۲ اردیبهشت و در قالب طرح مردمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی یارانه‌ها به‌تبع رسیدن قیمت شیرخام از ۶هزار و ۴۰۰ به ۱۲‌هزار ‌تومان، شرکت‌های تولیدی لبنیات اجازه افزایش محصولات خود را پیدا کردند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • مریم

    بخدا از وقتی لبنیات گرون شده ما در ماه ی ماست نمی تونیم بخریم شیر دیگه هیچی با اینکه بچه کوچک داریم ولی نمی تونیم شیر براش بخریم اوضاع خیلی سخته چرا کسی جوابگو نیست

  • ناشناس

    خدا حافظ لبنیات

  • بدبخت

    خداحافظ زندگی ..
    چون واقعا زندگی نمیکنیم فقط زنده ایم .تمام .

  • قاسم دری نژاد

    واقعا کسی نیست جواب بده .آخه چرا باید گرون بشه .دلیل بیاورید

  • ناشناس

    ماهم ازوقتی گرون شده باماست وشیر خداحافظی کردیم فقط پنیر میخریم

  • ناشناس

    چراپنیرکم چرب ۴۰۰ گرمی کاله ۴۵۰۰۰تومان است؟