چرا زنان بیشتر از مردان در معرض اختلالات روانی قرار میگیرند؟

قصد داریم تا با عوامل ظهور اختلالات روانی بیشتر آشنا شویم و اینکه چرا زنان بیشتر دچار این اختلالات هستند؟

اختلاالت روانی در زنان
ویکی گردی:

زنان بیشتر از مردان در معرض اختلالات روانی هستند. شاید از شنیدن این موضوع تعجب کنید زیرا در افکار عموم مردم این باور غلط جا افتاه است که چون مردان بیشتر با امور اقتصادی درگیرند و به قولی بار زندگی بر روی دوش آنها قرار دارد باید بیشتر با اختلالات روانی همچون اضطراب وافسردگی درگیر باشند.

اما همانطور که گفتیم این باور از بیخ غلط است زیرا امروزه دیگر این فقط مردان نیستند که با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند و از سوی دیگر محرک های بسیار زیادی برای بروز یک اختلال روانی لازم است و ظاهرا زنان بیشتر با آن ها گلاویزند. حال قصد داریم تا با عوامل ظهور اختلالات روانی بیشتر آشنا شویم.

عوامل بروز اختلال های روانی در زنان

از علل شیوع احتمالی بیشتر اختلال های روانی در زنان، می‌توان به تفاوت ساختار شخصیتی، تفاوت هورمونی، مسئولیت‌های چندگانه نقش همسری، مادری، خانه داری و کار و انتظارات اجتماعی اشاره کرد که در مقابل بیشتر زنان با عدم ارزش گذاری برای همین نقش‌های سخت مانند خانه داری، استرس‌های دوران بارداری و شیردهی روبرو میشوند.

سواستفاده و نابرابری در جامعه از عوامل بروز اختلال های روانی

زنان بیشتر از مردان مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند از طرفی بعضی از روانشناسان و رفتار شناسان معتقدند که زنان خانه دار بیشتر در معرض اختلال های روانی همچون اضطراب و افسردگی هستند زیرا زنان شاغل فرصت نشخوار فکری ندارند و افرادی که کمتر فکر کنند و بیشتر عمل کنند افراد شادتری هستند، حال این در شرایطی است که بسیاری از زنان به علت نابرابری در دسترسی به امکانات اجتماعی، با فرصت های شغلی کمتر یا اشتغال در شغل های با منزلت اجتماعی کمتر یا استقلال مالی کمتر و جزیی‌نگری روبرو می‌شوند.

چه باید کرد؟

 جامعه در این مسیر تأثیرگذار است، توجه به آرامش روانی زنان و دختران و سلامتی و تندرستی این قشر بدون شک سبب ایجاد جامعه‌ای شاد و سالم می‌شود.

در مرحله بعد این خانواده ها و همسر ها هستند که باید محیطی برابر، شاد، امن و بدون تبعیض های جنسیتی را برای دختران و همسران خود ایجاد کنند. پذیرفتن این واقعیت که زنان به تنهایی توانایی مراقبت و انجام کار‌های خود را دارند برای این قشر بسیار حائز اهمیت است. دستیابی به اهداف و آرزو‌ها و ارتقا اعتماد به نفس با برنامه‌ریزی مناسب بدون شک امکانپذیر است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر