طلاق | حق طلاق | مدارک و شرایط حق طلاق

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق زن | شرایط گرفتن وکالت حق طلاق

مدارک لازم برای گرفتن وکالت و حق طلاق را در این مزلب از سایت ویکی گردی بخوانید

حق طلاق
ویکی گردی:

با توجه به این که در قانون حق طلاق در اختیار مرد است امتیاز بزرگی برای یک زن است که از شوهرش وکالت در طلاق (حق طلاق) اخذ نماید. گرفتن حق طلاق از مرد (دادن حق طلاق به زن) پیچیدگی خاصی ندارد و احتیاجی به مدارک ویژه ای ندارد . مدارک لازم برای گرفتن وکالت طلاق چیزی به غیر از مدارک شناسایی و عقدنامه زوجین نیست اول از همه باید این را دانست که وکالت طلاق که عده ای از مردم به آن حق طلاق می گویند باید به صورت سند رسمی و در دفترخانه تنظیم شده باشد. و یا اینکه به صورت شرط وکالت ضمن عقد در سند ازدواج از سوی شوهر نوشته و امضاء شده باشد.

انواع وکالت حق طلاق زن

وکالت در طلاقی که مرد به زن می دهد به دو صورت است یا در موقع انعقاد عقد نکاح توسط عاقد و با درج در عقدنامه از سوی مرد به زن داده می شود و یا این که پس از عقد، زوجین به دفتر اسناد رسمی که می تواند در هر کجای ایران مراجعه کنند و با دادن اصل عقد نامه، شناسنامه و کارت ملی به سر دفتر از او می خواهند که سند وکالت در طلاق تنظیم نماید.

روش های گرفتن حق طلاق زن از مرد!

توصیه می شود که زنانی که وکالت در طلاق از همسرانشان می گیرند کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زوج را نیز به انضمام اصل وکالتنامه در اختیار داشته باشند.

اگر اصل وکالتنامه وکالت در طلاق که به زن داده شده است گم یا پاره شود، نگران نباشید، می توانید با ارائه مدارک شناسایی به همان دفترخانه مراجعه کنید و رونوشت اخذ نمایید.

آنچه بسیار اهمیت دارد متن وکالت در طلاق است متاسفانه بسیاری از وکالت در طلاق های اخذ شده توسط زنان مخصوصا مواردی که در ضمن عقد در سند ازدواج داده شده است ناقص است و در عمل و در مقام اعمال آن دچار مشکل می شوند. در این نوشته دو لینک گذاشته شده است که توصیه می شود هر دو آن ها را به دقت مطالعه کنید تا اولا اطلاعات کاملی در خصوص وکالت در طلاق یا همان حق طلاق زوجه داشته باشید و ثانیا متن کامل وکالت در طلاق را در اختیار داشته باشید.

مطلب مهم اینکه مرد میتواند وکالت طلاق را به شخصی که بخواهد بدهد و اینگونه نیست که لزوما باید همسرش باشد اگرچه این مورد آخر رایج تر است و موضوع دیگر آنکه زن هم میتواند برای طی مراحل طلاق و تعیین تکلیف مهریه و سایر حقوق مالی و غیر مالی به هر شخصی که بخواهد حتی همسرش وکالت بدهد و هیچ مشکلی نیست.

آگاه باشید که برای گرفتن طلاق از طریق وکالت در طلاق باید به وکیل دادگستری برای اعمال آن مراجعه کرد.

نحوه دادن وکالت طلاق ( حق طلاق ) از خارج از کشور

اول اینکه چه در ایران و یا خارج از کشور صرف حضور و امضای موکل- کسی که میخواد وکالت بدهد- کافی است. مثلا مراجعه زوج به دفتر اسناد رسمی یا سفارت ایران در خارج از کشور بدون حضور همسر

دوم اینکه وکالت دادن برای طلاق فقط مخصوص مرد نیست بلکه زن نیز میتواند چه در ایران یا خارج کشور با تعیین حدود اختیارات وکیل مثل بخشیدن (بذل) ، حضانت و ملاقات فرزندان و … به دیگری و حتی شوهر وکالت بدهد

شرایط حذف نام همسر سابق از شناسنامه

سوم برای سهولت کار و دادن وکالت برای ایرانیان مقیم خارج از کشور سامانه میخک  درست شده است و به صورت غیر حضوری ایرانی دارای کد ملی در خارج از کشور میتواند وکالت طلاق( حق طلاق ) به نام هر کس که بخواهد تنظیم کند. نمونه متن هم خود سامانه های مذکور به صورت پیش فرض دارند که البته میتوان آن را به دلخواه تغییر داد و مواردی را اضافه و کم کرد. چون متاسفانه کمی ناقص است.

چهارم اینکه مثل سابق نیاز به پست کردن وکالت به ایران از خارج کشور نیست به این صورت که شخص تنطیم کننده وکالت( موکل مثلا زوج) میتواند با تایید گرینه ای در سامانه بالا مشخص کند در ایرات چه کسی این وکالت را از وزارت امور خارجه دریافت کند

منبع: پارسای

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر