شوری غذا | شوری غذا رو چطور بگیرم | روش رفع شوری غذا

به راحتی شوری غذا رو رفع کن! | دیگه نگران شور شدن غذا نباش!

شور شدن غذا اتفاقی است که ممکن است برای هر فردی در آشپزی پیش بیایید که برطرف کردن آن غیر ممکن نیست و می توان به راحتی شوری غذا را از بین برد.

شوری غذا
ویکی گردی:

ترفند های رفع شوری غذا! پختن غذا نیز فوت و فن های خاص خود را دارد و میزان مواد مورد استفاده در آن باید اندازه باشد تا ذائقه افراد را اذیت نکند. شوری غذا با مصرف بسیار زیاد نمک، مخصوصا در مواقعی که مهمان داریم اتفاق می افتد و اوضاع را بیش از پیش استرس آور می کند و این حالت ممکن است در مورد آشپزهای کاربلد هم رخ دهد اما موضوع شوری غذا هیچ جای نگرانی ندارد.

اکثر غذاهایی که ما طبخ می کنیم به سه قسمت دسته بندی می شوند:

    شور

    ملس

    شیرین

ترفند رستوران ها برای رفع شوری خورشت قورمه سبزی

که هر سه این طعم ها وابسته به میزان مصرف ادویه ، نمک ، فلفل و شکر به کار رفته در غذا می باشد.

می دانید که شور شدن غذا به معنی این است که نمک مصرفی بیش از اندازه در غذا استفاده شده است و خوردن آن را کمی دشوارتر کرده است ولی باید بدانید که برای برطرف کردن این مشکل راه های زیادی وجود دارد که ما در این بخش از نکات خانه داری نمناک قصد داریم گذری به آن ترفند ها داشته باشیم.

عوارض جدی مصرف غذاهای شور و پرنمک

قبل از هر چیزی و مطرح کردن روش های از بین بردن شوری غذا می خواهیم به اهمیت و نقش نمک در بدن اشاره ای داشته باشیم. همانطور که می دانید زیاده روی در مصرف نمک خطرات جبران ناپذیری را در پی دارد و منجر به بالا رفتن فشار خون شده و همچنین بروز حملات قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

نمک نقش مهمی در سوخت و ساز مواد غذایی و همچنین کارکرد صحیح عضلات و انتقال پیام های عصبی دارد ولی از طرفی باید در میزان مصرف آن بسیار محتاطانه عمل کرد و مستلزم مصرفی متعادل می باشد. طبق توصیه ای که از طرف سازمان بهداشت جهانی نسبت به مصرف نمک شده است به میزان 5 گرم می باشد. اما این در حالی است که در کشور ما ایران این رقم دو تا سه برابر این میزان برآورد شده است مخصوصاً از زمانی که غذاهای فست فودی و آماده در بین افراد جامعه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

پوکی استخوان، سکته های قلبی، آسم، سرطان معده و فشار خون از جمله مشکلاتی است که مصرف بالای نمک به دنبال دارد. بیشتر افراد علاوه بر مضرات مصرف بالای نمک میانه خوبی با غذاهای شور ندارند و زمانی که غذایی طبخ کرده اند شور می شود هر روشی را برای برطرف کردن این مشکل امتحان می کنند تا غذایشان طعم متعادل خود را به دست بیاورد.این مطلب کاربردی ترفندهایی را در اختیارتان قرار داده است تا با به کارگیری آنها شوری غذایتان را برطرف کنید.

گرفتن شوری برنج با این روش های ساده و راحت

روش های از بین بردن شوری غذا

برطرف کردن شوری غذا با استفاده از قند

در این روش اقدام به گذاشتن یک قند داخل یک قاشق بکنید و آن قاشق حاوی قند را داخل قابلمه غذای خود قرار دهید قرارگیری قاشق به طوری باید باشد که قند آب نشود و پس از اینکه لحظاتی سپری شد می توانید قاشق و قند را از داخل غذا بردارید.

رفع شوری غذا با سیب زمینی

ابتدا اقدام به پوست گرفتن یک سیب زمینی بکنید و آن را به دو قسمت تقسیم کرده و در داخل غذای در حال جوش بیندازید. با این کار نمک اضافی غذا توسط سیب زمینی جذب شده و پس از پخت غذا به راحتی می توانید سیب زمینی را از داخل آن خارج کنید چنانچه طعم سیب زمینی در غذا را دوست ندارید می توانید از تکه نان خشک نیز استفاده کنید.

گرفتن شوری غذا با استفاده از میوه

در بعضی غذاها همچون خوراک سبزی یا گوشت برای اینکه شوری غذا را کاهش دهید می توانید از میوه ها استفاده کنید مثلاً چند تکه آناناس یا سیب انتخاب خوبی برای مخفی کردن مزه شوری غذا می باشند.

رفع شوری غذا با استفاده از آب

چنانچه غذایی که پخته اید مثل آبگوشت یا خورشت آبکی است می توانید برای رفع شوری آن مقداری آب به آن بیافزایید البته باید توجه داشته باشید که از تبخیر آب غافل نشوید در حقیقت چنانچه صبر کنید آبی که اضافه کرده اید بجوشد و به غلظت اولیه برسد کار شما بیهوده خواهد بود ولی چنانچه می خواهید غذایتان بیش از حد آبکی شود میتوانید مقداری از آب شور آن را تخلیه کرده و با آب جدید جایگزین کنید.

از بین بردن شوری غذا با افزایش حجم غذا

چنانچه از مواد اولیه غذای خود باقی مانده است می توانید با اضافه کردن آن به غذا مخصوصاً اگر داخل آن از هویج یا سیب زمینی استفاده شده باشد شوری غذا را تا حدود زیادی برطرف کنید. در مورد برطرف کردن شوری غذا هایی همچون سوپ با استفاده از رشته و ماکارونی به راحتی می توانید شور بودن آنها را برطرف کنید و شاید خوشمزه تر هم شوند.

دیگه غصه تلخ شدن قورمه سبزی رو نخور!

رفع شوری غذا با بالا بردن دمای غذا

وقتی غذا سرد است مزه شوری آن بیشتر احساس میشود، پس وقتی غذایتان شور هست بهتر است غذا را با دمای بالا سرو کنید در واقع می توان گفت حقیقت فرار کنید.

استفاده از اسفنج برای برطرف کردن شوری غذا

روشی که شاید برایتان خیلی عجیب باشد استفاده از اسفنج است.زمانی که هیچ راهکاری برای رفع شوری غذا ندارید میتوانید از داروخانه یک اسفنج بهداشتی خریداری کنید و آن را داخل غذا قرار دهید تا به مدت ده دقیقه با آن بجوشد و نمک غذا را به خود بگیرد.

برطرف کردن شوری غذا با قاشق نقره

روش جالب دیگری که اصلا امتحان نکرده اید استفاده از قاشق نقره است.به این صورت که با استفاده کردن از قاشق نقره در حین طبخ غذا می توانید از شوری آن بکاهید.

رفع شوری غذا با شستن سبزیجات

در برخی از غذاها مانند کوکو که در آنها از سبزیجات استفاده میشود میتوان با شستن سبزی ها از شور شدن غذا جلوگیری کرد.پس چنانچه بعد از اینکه نمک را اضافه کردید غذایتان شور شد میتوانید سیب زمینی، لوبیا سبز یا سبزیجات و ... را دوباره بشویید تا از شوری غذایتان کم کنید.

اضافه کردن شکر یا مواد اسیدی

برای اینکه طعم شوری غذا را کاهش دهید میتوانید از مواد اسیدی مثل عصاره مرکبات،گوجه فرنگی،سرکه و ترشی استفاده کنید.

اضافه کردن عسل یا شکر

برای اینکه تاثیر زیادی در کاهش شوری غذایتان داشته باشید می توانید از مخلوط هر دوی آنها یعنی مواد اسیدی و شکر استفاده کنید.این عمل را تا زمانی که شوری غذا رفع شد ادامه دهید.

بکار بردن نمک دانه درشت

بهتر است از نمک دانه درشت استفاده کنید تا غذایتان شور نشود چون نمک های معمولی به خاطر ریز بودنشان با کمی حرکت دادن نمکدان به مقدار بیشتری در غذا ریخته می شود و باعث شوری غذا میشود.

افزودن پله ای نمک برای جلوگیری شوری غذا

بهتر است که نمک را در چند مرحله به غذا اضافه کرد تا با هر بار چک کردن شوری و کم بودن نمک معلوم شود در اخر قبل از اینکه غذا را بکشید آن را مزه کنید.

نکته ویژه که هنگام پختن گوشت قرمز باید حتما رعایت کنید

حواستان به بخار شدن آب باشد

غذاهای آبکی مثل انواع آش ها و خورشت ها مقداری از آبی را که اضافه کرده اید در ابتدا از دست میدهند پس بهتر است نمک را در مراحل آخر به آنها اضافه کنیم.

رفع شوری غذا با استفاده از خامه

زمانی که سبزی که بخار پز کرده اید شور شده است می توانید آن را با مقداری خامه سرو کنید و یا می توانید سبزی تان را در مخلوط آب جوش و خامه قرار دهید تا کمی از نمکش کم شود،اما در این صورت کالری غذایتان کمی بالا می رود.

یک ضرب المثل قدیمی هست که اشاره به پیشگیری بهتر از درمان هست دارد.پس ما هم به جای اینکه راه حلی برای رفع شوری غذا پیدا کنیم بهتر است با استفاده از این توصیه های آشپزی نگذاریم غذایمان شور شود.

راه های پیشگیری از شور شدن غذا

هیچوقت زمان اضافه کردن نمک بالای ظرف غذا نایستید.اندازه نمک را از قبل بسنجید تا به طور ناگهانی مقدار آن زیاد نشود.

قبل از اینکه از نمکدان استفاده کنید حتما و حتما در نمکدان را بررسی کنید تا محکم باشد چون ممکن است در نمکدان باز شده و نمک زیادی در غذا بریزد.

زمان تهیه ی غذا به موادی که درغذا استفاده میکنید دقت داشته باشید تا از موادی که حاوی سدیم هستند زیاد استفاده نکنید یا مقدار نمک را کاهش دهید.چون مواد سدیمی مقدار قابل توجهی نمک دارند پس باید در افزودن نمک دقت داشته باشید.( سوپ های آماده و سوپ های خامه ای از این محصولات به شمار می رود.)

برای اینکه غذایتان شور نشود با احتیاط نمک را به غذا اضافه کنید.اگر از مقدار کم شروع کنید احتمال شوری آن کم می شود.

گوشت رو اصولی و با این روشی که من میگم فریز کن

بهتر است دفعات زیادی غذا را مزه مزه کنید تا طعم شوری و بی نمکی آن دستتان بیاید.البته این کار را با نوک زبانتان نکنید چون این قسمت از زبان حساسیت کمی دارد.

پس برای چشیدن غذا بهتر است از کل زبان تان استفاده کنید.به اینصورت که یک قاشق پر از غذا را سرد کنید بعد به دهانتان بگذارید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر