زبان بدن در شناسایی فرد دروغگو

دروغ سنج شوید! | چطور مچ دروغگوها را بگیریم؟

در این جا قصد داریم در مورد راهکاری صحبت کنیم که فرآیند شناسایی آدم‌های دروغگو را راحت‌تر می‌کند.

شناسایی دروغگو ها
ویکی گردی:

در تمامی جوامع و فرهنگ ها دروغ عملی زشت و نپسندیده است، اما چه کسی میتواند بگوید که تا به حال دروغ نگفته است؟ اما اگر کمی زبان بدن را بشناسیم و در افراد به آن توجه کنیم، میتوانیم بفهمیم چه کسی به ما دروغ میگوید وچه کسی با ما صادق است.در این جا قصد داریم در مورد راهکاری صحبت کنیم که فرآیند شناسایی آدم‌های دروغگو را راحت‌تر می‌کند.

چشم های یک دروغگو

چشم افراد هنگامی که راحت نباشند، به طور سریعی حرکت می‌کند.

بوتون می‌گوید: «این یک واکنش فیزیولوژیکی نسبت به احساس ناراحتی فرد دروغگو یا گرفتار شدن در سؤالات شما است که نمی‌خواهد به آن‌ها پاسخ دهد و یک عقب گرد برای زمانی است که مردم می‌ترسند در موقعیت خطرناکی مانند مواجهه با دشمن انسان یا حیوان قرار بگیرند و باید راهی برای فرار پیدا کنند.»

معمولا گفته می شود افراد موقع دروغ گفتن به بالا سمت راست نیز نگاه میکنند یا پشت سر هم پلک میزنند.

تکرار کلمات

در طول فرآیند دروغ گفتن، افراد تمایل دارند کلمات یا عبارات خود را تکرار کنند. این می تواند هدیه بزرگی باشد. چرا که به راحتی شما تشخیص می دهید یک دروغگو در مقابل شما ایستاده است.

اطلاعات خیلی زیاد

وقتی فرد دروغ می‌گوید، سعی می‌کند ردپای خود را بپوشاند. به همین خاطر تمایل دارد اطلاعاتی بسیار بیشتر از آنچه لازم است را ارائه دهد. این زمانی است که می توانید تشخیص دهید که فرد دارد دروغ می گوید. اما لطفا مراقب باشید، برخی از افراد فوق العاده پرحرف نیز چنین رفتار می کنند.

اما با همه ی این تفاسیر دروغ گو ها همیشه آماده ترند و با این روش های ساده نمیتوان مچ دروغگو های حرفه ای را گرفت از این رو چند روش نیز برای دروغگو های حرفه ای یاد بگیریم.

چطور مچ دروغگوها را بگیریم:

یک سوال تکراری را به سه شکل مختلف بپرسید.

هر وقت فکر کردید طرف مقابل‌تان راستش را نگفته، سوال‌تان را سه دفعه، اما هر بار به شکلی متفاوت، مطرح کنید. در لا‌به‌لای جواب‌های طرف مقابل به دنبال پیدا کردن تناقض و ناهماهنگی نباشید، بلکه برعکس، به دنبال شباهت‌ها بگردید. مثلا ببنید آیا چیزی که هر بار در جواب سوال تکراری‌تان می‌گوید، شبیه یک متن از پیش آماده شده است؟ آیا هر بار از جملات تکراری و حساب شده استفاده می‌کند؟ چنانچه احساس کردید طرف مقابل‌تان جملات تکراریِ از پیش آماده شده تحویل‌تان می‌دهد، می‌توانید حدس بزنید که روراست نیست یا شاید دلش نمی‌خواهد همه چیز را بگوید.

کم کم شعله را زیاد کنید.

سعی کنید بحث را کم‌کم به موضوعاتی بکشانید که احتمال می‌دهید طرف مقابل درباره‌ی‌شان دروغ بگوید. مثلا چنانچه از کسب‌وکار این فرد اطلاعاتی کسب کرده‌اید و می‌دانید که اطلاعات‌تان موثق است، درباره‌ی کسب‌وکارش بپرسید تا ببینید چه جوابی می‌دهد. در صورتی که طرف مقابل درباره‌ی کسب‌وکارش دروغ گفت، به تغییراتی که در لحن صدا و حرکاتش حین دروغ گفتن ایجاد می‌شود، دقت کنید.

حال وقت آن است که اصل موضوع را بپرسید و یک گوش و چشم اضافه قرض بگیرید.

در نتیجه اگر با دقت به آنالیز رفتاری فرد و تغیرات او در گفتار و حالت های فیزیکی بدنش در چند موضوع متفاوت بپردازیم میتوانیم بفهمیم که چه موقع او به ما دروغ می گوید. فقظ حواستان باشد صبوری به خرج دهید و یکراست به طرف اصل مطلب نروید.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر