تخم مرغ | روش نگهداری از تخم مرغ

هرگز تخم مرغ ترک خورده و شکسته رو دور ننداز! | شیوه استفاده از تخم مرغ شکسته

تخم مرغ بهترین منبع پروتئین برای بدن است که در بسیاری از غذاها استفاده می شود اما این ماده غذایی را باید با روش صحیح نگهداری و مصرف کرد تا به سلامت بدن آسیبی نرساند.

تخم مرغ
ویکی گردی:

از آن جایی که خرید تخم مرغ های فله به شکل شانه ای در گذشته بیشتر رایج بود، خیلی وقت ها پیش می آمد که می دیدیم تعدادی از تخم مرغ ها ترک خورده است و اول برای پخت و پز به سراغ همان ها می رفتیم. امروزه علاوه بر تخم مرغ های فله، تخم مرغ های استاندارد در بسته بندی های تمیز و محکم عرضه می شوند تا هرچه بیشتر از ترک خوردن تخم مرغ ها جلوگیری شود.

با وجود تمامی این تمهیدات، خود تخم مرغ همیشه بسیار حساس و آسیب پذیر است و با کمترین فشاری ممکن است ترک خورده یا بشکند. شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد این باشد که تخم مرغ ترک خورده را بشکنید و با آن یک نیمرو درست کنید! اما این تنها چاره نیست. شما می توانید حتی تخم مرغ ترک خورده را بپزید! با ما همراه باشید.

خواص شگفت انگیز پوست تخم مرغ که نمی دانستید!

نگهداری از تخم مرغ ترک خورده

مشکل تخم مرغ ترک خورده چیست؟

می دانیم که پوست تخم مرغ حاوی آلودگی های بسیاری است. به همین دلیل همواره توصیه می شود تا بلافاصله بعد از لمس تخم مرغ، دستانتان را بشویید. اگر تخم مرغ ترک داشته باشد، هگام آبپز شدن، این ترک باز شده و در نتیجه بخشی از سفیده تخم مرغ بر اثر فشار آب از آن خارج می شود. این مساله نه تنها بر روی ظاهر تخم مرغ تاثیر می گذارد، بلکه می تواند کمی از تخم مرغ را نیز بلا استفاده کند. حالا چاره چیست

روش اول تخم مرغ ترک خورده

گفتیم که فشار آب، باعث خروج سفیده از تخم مرغ می شود. هرچه فشار کمتری روی تخم مرغ باشد، احتمال باز شدن ترک نیز کمتر می شود. توصیه ما به شما این است که در ظرفی که خیلی بزرگ نباشد تخم مرغ های سالم را قرار داده و سپس روی آن تخم مرغ ترک خورده را به آرامی قرار دهید. در نظر داشته باشید که باید ترک تخم مرغ به سمت بالا باشد. اگر ظرف را تکان ندهید و حرارت متعادل باشد، تخم مرغ ترک خورده نمی شکند. در نظر داشته باشید که نباید آب روی تخم مرغ ترک خورده بیاید، همین که تا نیمی از آن داخل آب باشد کافی است و برای کم کردن فشار آب، در ظرف را نگذارید.

روش دوم تخم مرغ ترک خورده

در این روش باید روی تخم مرغ ترک خورده آبلیمو بزنید. اسید داخل آبلیمو با پوسته تخم مرغ واکنش داده و در هنگام آبپز شدن، از خروج سفیده به داخل آب جلوگیری می کند. البته گمان نکنید که با این روش می توانید از پس هر تخم مرغ ترک خورده ای بر بیایید! جهت اطمینان در این روش نیز در ظرف را باز بگذارید.

مزایا و معایب شستن تخم مرغ

روش سوم

علاوه بر آبلیمو، می توانید از سایر مواد اسیدی نیز استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما اضافه کردن کمی سرکه در آب جوش است. با این روش پوست تخم مرغ ها نیز شفاف تر می شود. در این روش نیز مانند دو روش قبلی، جهت اطمینان در قابلمه را نبندید.

چرا تخم مرغ سالم هم هنگام پختن در آب جوش، ترک می خورد؟

خیلی وقت ها پیش می آید که تخم مرغ شما کاملا سالم است اما پس از اینکه آن را آب پز کردید، متوجه می شوید که برخی از آن ها ترک خورده و سفیده از لای ترک ها خارج شده است. دلیل چیست؟

با توجه به دمای داخل منازل، اغلب افراد تخم مرغ ها را در فصل سرد در بالکن و در سایر فصول داخل یخچال نگهداری می کنند. در نتیجه پوست تخم مرغ اغلب سرد است و دمایی پایین تر از دمای محیط دارد. برای آب پز کردن تخم مرغ ها، بعد از اینکه آن ها در قابلمه چیدید، روی آن ها آب گرم بریزید. اگر آب گرم نداشتید، ابتدا زیر شعله را کم کنید تا آب کم کم گرم شود و وقتی کمی دمای آب بالا رفت، زیر گاز را زیاد کنید تا آب بجوشد. بهتر است همیشه در آبی که تخم مرغ را در آن می پزید کمی نمک و یا سرکه بریزید. خیالتان راحت! با رعایت این اصول می توانید تخم مرغ ها را به راحتی آبپز کنید.

خبر خوش برای بدن سازها!!

علاوه بر مصارف خوراکی خانواده ها، تخم مرغ آب پز یکی از رایج ترین منابع پروتئین طبیعی برای بدنسازان است. اغلب این افراد در روزهای باشگاه، باید تخم مرغ آب پز میل کنند. برای پوست کندن تخم مرغ ها به ویژه بعد از باشگاه، ورزشکاران هیچ صبر و حوصله ای ندارند و دلشان می خواهد پوست تخم مرغ ها را قلفتی بکنند! روش های زیادی برای راحت تر جدا کردن پوست تخم مرغ وجود دارد که در ادامه برایتان می گوییم.

خواص عجیب و شگفت انگیز آب تخم مرغ آبپز که نمی دانستید

روش اول: وان آب سرد! چرا که نه

در این روش باید بلافاصله پس از اینکه تخم مرغ ها آبپز شد، آن ها را داخل یک ظرف پر از آب سرد بریزید. با این روش یک دقیقه بعد می توانید با خیال راحت پوست تخم مرغ ها را جدا کنید. البته با این روش دمای تخم مرغ پایین می آید. اگر طرفدار تخم مرغ سرد نیستید، این روش به کارتان نمی آید.

روش دوم: تخم مرغ ها را بلرزانید!

تخم مرغ ها را دانه دانه داخل یک لیوان یا شیشه در دار که داخلش کمی آب سر قرار دارد بگذارید. باید محکم شیشه را تکان بدهید و یا روی لیوان را با یک بشقاب یا پیش دستی بپوشانید و تکان دهید. شیشه مربا انتخاب بهتری است چرا که دیگر آب به بیرون نمی ریزد.

روش سوم: اسید به خورد تخم مرغ ها بدهید!

تنها یک برش لیمو در ظرف تخم مرغ ها می تواند پوست تخم مرغ ها را شکننده تر کند. با این کار با یک فشار کم، پوست تخم مرغ ها جدا می شود.

امیدواریم با دانستن این ترفندها، بتوانید به راحتی از این به بعد تخم مرغ های خوبی تهیه کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه تخم مرغ

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر