غذا گیاهی | غذای مخصوص گیاهخواران | غذای وگان

چند غذای گیاهی که دستور پخت ساده‌ای دارند | نکات مفید و جذاب آشپزی وگان

گیاه‌خواری مزایای زیادی برای سلامتی دارد، به شرطی که تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید. در این مطلب چند غذای گیاهی ساده را به شما معرفی کرده ایم.

چند غذای گیاهی که دستور پخت ساده‌ای دارند | نکات مفید و جذاب آشپزی وگان

چند غذای گیاهی برای گیاه خواران! در فرهنگ ایرانی، اکثر غذاها از مرغ و گوشت تهیه می‌شوند؛ به همین دلیل مهم‌ترین دغدغه‌ی گیاه‌خوارها در روزهای اولیه‌ی انتخاب غذای گیاهی است. انتخاب نوع غذای گیاهی، اهمیت زیادی دارد چون بدن باید ویتامین‌هایی را که قبلاً از گوشت دریافت می‌کرد، از منابع غیرحیوانی دریافت کند. رژیم غذایی گیاه‌خوارها باید شامل بازه‌ی گسترده‌ای از انواع مختلف گیاه‌ها و حبوبات باشد تا ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن تامین شود و آسیبی به سلامتی نرسد. در این مقاله با معرفی انواع غذای گیاهی همراه ما باشید تا با مصرف غذاهای متنوع، سلامتی‌تان را تضمین کنید.

چند غذای گیاهی که دستور پخت ساده‌ای دارند

ساندویچ: معمولاً تصورمان از ساندویچ‌، همبرگرها و مرغ‌ها هستند ولی با کمی خلاقیت می‌توانید ساندویچ‌های گیاهی خوشمزه‌ای درست کنید. ساندویچ پنیر، ساندویچ تخم‌مرغ و ساندویچ سبزیجات از ساندویچ‌های گیاهی محبوب هستند. در ضمن اگر از طرفداران همبرگر هستید، گیاه‌خواری به معنای خداحافظی از غذای محبوبتان نیست؛ می‌توانید با استفاده از سویا که پروتئین گیاهی دارد، همبرگرهای خوشمزه‌ای بپزید. همبرگرهای تهیه شده از سویا، یکی از غذاهای گیاهی رژیمی پرطرفدار هستند.

به جای گوشت و مرغ این سبزیجات رو بپز! 

خورشت: خورشت‌ها در الگوی غذایی ایرانی‌ها قدمت و محبوبیت زیادی دارند. گیاه‌خواری ابداً به معنای خداحافظی با این غذاهای خوش‌طعم و رنگ نیست، با ترکیب حبوبات و سبزیحات هم می‌توانید خورشت‌های خوشمزه بپزید. از خورشت‌های گیاهی می‌توان به خورشت گل‌کلم، خورشت کرفس، خورشت به، خورشت سویا و کلم بروکلی، خورشت لوبیاسبز با سویا، خورشت کدو حلوایی و… اشاره کرد. در این خورشت‌ها، معمولاً به جای گوشت از سویا یا قارچ استفاده می‌شود.

خوراک‌: خوراک‌ها سرشار از موادمغذی هستند؛ مانند خوراک سبزیجات، خوراک سیب‌زمینی، خوراک نخود، خوراک لوبیا چیتی، خوراک عدس و قارچ.

پلو: پلوها می‌توانند بخشی از ویتامین‌های مهم موردنیاز بدن را تامین کنند. پلوهای گیاهی تنوع زیادی دارند؛ مثلاً لوبیاپلو با بادمجان، هویج‌پلو با سویا، عدس‌پلو با سویا، سیب‌زمینی پلو، کلم‌پلو و…

آش‌: آش‌ یکی از محبوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاهای گیاهی است؛ آش‌ها منبعی غنی برای ویتامین‌ها و موادمغذی هستند و می‌توانند انتخاب خوبی برای گیاه‌خوارها باشند.

سالاد: سالاد از پرکابردترین خوراکی‌های گیاه‌خواران است. سالاد بسیار متنوع است، بسیاری از ذائقه‌ها را پوشش می‌دهد و ویتامین‌های مختلفی دارد. می‌توانید از سالادهای میوه و سبزیجات، برای تامین انرژی روزانه استفاده کنید. اگر گیاه‌خوار هستید و رژیم دارید، سالاد یونانی و سالاد لوبیا چیتی، بهترین غذاهای گیاهی رژیمی هستند.

چرا کوکو سبزی میچسبه، تلخ میشه، آب میندازه؟

سوپ‌: سوپ سرشار از مواد مغذی است و مدتی طولانی سیر نگهتان می‌دارد.

کوکو: کوکو معمولاً از تخم‌مرغ تهیه می‌شود ولی اگر در رژیمتان تخم‌مرغ ندارید، نگران نباشید. می‌توانید از آردهای سفید و سوخاری برای درست کردن کوکو استفاده کنید.

پوره: پوره یک پیش‌غذای گیاهی خوش‌مزه و مغذی است که می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای گیاه‌خوارها باشد.

بیشتر بخوانید: با طرز تهیه سالاد یونانی یک سالاد متفاوت و خوشمزه داشته‌باشید

با چند غذای گیاهی مناسب مهمانی‌ها آشنا شوید

گیاه‌خوارها رژیم غذایی متنوعی دارند؛ بنابراین بهتر است نوع رژیم مهمان‌ها را سوال کنید تا غذای مناسب را بپزید. رژیم غذایی گیاه‌خواری به چند دسته کلی تقسیم می‌شود:

گیاه‌خوارهایی که گوشت قرمز نمی‌خورند اما تخم‌مرغ و لبنیات و عسل می‌خورند.

گیاه‌خوارهایی که لبنیات می‌خورند اما تخم‌مرغ نمی‌خورند.

گیاه‌خوارهایی که تخم مرغ می‌خورند ولی لبنیات نمی‌خورند.

گیاه‌خوارهایی که علاوه بر گوشت حیوانات، فرآورده‌های آن‌ها را مانند تخم‌مرغ، لبنیات، عسل و… نمی‌خورند.  

برای مهمانی‌ها، غذاهای گیاهی متنوعی وجود دارد؛ مثلاً بادمجان شکم‌پر، یکی از غذاهای گیاهی مجلسی است که طعم و رنگ خوبی دارد. ته‌چین سبزیجات، سوفله سبزیجات، برنج مکزیکی، کشک بادمجان و کباب سبزیجات، غذاهای دیگری هستند که می‌توانید در مهمانی‌ها و مجالس تهیه کنید.

۷ غذای خوشمزه که نیازی به گوشت ندارند

خوراک عدس و قارچ: این غذای بدون گوشت، ترکیبی از عدس، پیاز، سیر، رب گوجه فرنگی و سس سویا است؛ این خوراک سرشار از پروتئین و فیبر است و به گیاه‌خوارها توصیه می‌شود.

لازانیا کدو اسفناج: لازانیا از محبوب‌ترین غذاهای همه‌چیزخوارها است، ولی نگران نباشید. این غذای خوش‌طعم چهره‌ی گیاهی هم دارد؛ لازانیای کدو اسفناج از اسفناج، سیر، ورقه لازانیا، پنیر پارمزان و روغن زیتون تهیه می‌شود و طعم مطبوعی دارد.

خورشت گوجه‌سبز یا هلی قورو مازندران: خورشت گوجه‌سبز یا به زبان مازندرانی‌ هلی قورو، از غذاهای سنتی ایرانی بدون گوشت است که طعم خوبی دارد. این غذا از پیاز، سیر، نعنا، جعفری، آلوچه، تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود.

قارچ بیکن: این غذا، طعم گوشت بیکن را برایتان زنده می‌کند. می‌توانید با قارچ بیکن وکاهو، یک ساندویچ گیاهی خوشمزه و رژیمی درست کنید.  

پاستا بروکلی: پاستا بروکلی یکی از غذاهای گیاهی بدون گوشت است که از پاستا، کلم‌بروکلی، آرد سفید، شیر و پنیر تهیه می‌شود و یک وعده‌ی کامل و مغذی محسوب می‌شود.

کوکو گردو با رب انار | غذای خوشمزه و ارزان + طرز تهیه

 

ته‌چین سبزیجات: ته‌چین سبزیجات یک غذای خوشمزه و خوش رنگ‌ولعاب برای مهمانی‌ها است. این ته‌چین از برنج، زعفران، کدو، هویج، نخودفرنگی، ذرت و قارچ تشکیل می‌شود.

پای چوپان: پای چوپان گزینه‌ی خوبی برای کودکان است چون طعم بسیار خوبی دارد. این غذا از کره، کرفس، سیر، آویشن، رب، سیب‌زمینی، قارچ و هویج تهیه می‌شود.

حرف آخر 

گیاه‌خواری مزایای زیادی برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مختلف دارد، به شرطی که تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید. بسیاری از ویتامین‌های موردنیاز بدن از منابع حیوانی تامین می‌شوند، برای تامین این ویتامین‌ها از منابع غیرحیوانی، باید بازه‌ی متنوعی از گیاه‌‌ها و حبوبات را مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید. غذاهای گیاهی تنوع زیادی دارند و به‌راحتی می‌توانند جایگزین غذاهای دیگر شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر