لازنیا | مواد لازم لازانیا | طریقه پخت لازانیا

نکات خوشمزه شدن لازانیا و علت خشک شدن | علت وا رفتن + طریقه برش لازانیا

صفر تا صد نکات مهم در پخت لازانیا را در این مطلب از سایت ویکی گردی بخوانید

لازانیا
ویکی گردی:

لازانیا یکی از غذاهای ایتالیایی ست که اگر فوت و فن های درست کردن آن را بلد باشید، طعمی دلچسب و خوشمزه دارد. برای درست کردن لازانیا به سیر، پیاز، قارچ، پنیر پیتزا، لازانیا، فلفل دلمه ای، گوشت چرخ کرده، ادویه های مورد نیاز و سس بشامل نیاز دارید. به جای گوشت چرخ کرده از مرغ یا سوسیس هم می توانید استفاده کنید. اضافه کردن سبزیجاتی مثل ذرت و هویج و … به مواد لازانیا دلخواه است.

کالری لازانیا

اگر لازانیا را با گوشت چرخ کرده درست کنید در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۷۰ کالری وجود دارد. اگر لازانیا را با مرغ درست کنید در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۵۰ کالری وجود دارد. اگر لازانیا را با سبزیجات درست کنید در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۳۰ کالری وجود دارد.

طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده خانگی با کمترین مواد

ورق لازانیا چند دقیقه باید بجوشد

ورقه های لازانیا را باید مطابق نوشته و راهنمای روی جلد آن بجوشاند زیرا نوع ورقه ها با یکدیگر متفاوت است. معمولا ورقه های لازانیا را در آب به جوش آمده ریخته و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه می جوشاند تا نرم شوند.

فوت کوزه گری لازانیا

یکی از فوت های کوزه گری برای به هم نچسبیدن ورقه های لازانیا بعد از آبکشی، استفاده از یک آبکش فلزی ست. برای این منظور ورقه ها را بر روی لبه آبکش قرار دهید و آویزان نمایید. علاوه بر آبکش می توانید از حوله ای تمیز هم استفاده کنید و ورقه های لازانیا را بر روی حوله بچینید. با این کار ورقه های شما به کف ظرف نچسبیده و خرد نخواهند شد. برای نچسبیدن لازانیا به ظرف، اطراف و کف ظرف را به روغن آغشته کرده و چرب نمایید. برای زیباتر شدن لازانیا مقداری زردچوبه یا زعفران دم کرده به آب جوش اضافه کنید تا ورقه ها رنگ زیباتری به خود بگیرند.

بهترین پنیر برای لازانیا

برای درست کردن لازانیا از پنیرهای متنوعی استفاده می شود که از میان آن ها می توان به پنیر موزارلا، ریکوتا و پارمزان اشاره کرد.

طرز تهیه سس بشامل برای لازانیا

برای درست کردن این سس مخصوص ۴ قاشق غذاخوری آرد سفید را با ۲ لیوان شیر درون قابلمه ای کوچک بریزید و خوب مخلوط کنید تا مایه ای یکدست به وجود بیاید. قابلمه را بر روی شعله ملایم گاز قرار داده و آنقدر هم بزنید تا غلیظ شود. هنگامی که سس کمی خودش را گرفت و غلیظ شد کمی پودر آویشن، فلفل سیاه و نمک هم به مخلوط تان بیافزایید و هم بزنید. در پایان ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز یا خامه صبحانه هم به سس اضافه کرده و به شکل مرتب هم بزنید. زمانی که سس به غلظت فرنی رسید آماده است. نکته ای که باید در حین درست کردن این سس به خاطر داشته باشید هم زدن مداوم سس است به خصوص هنگامی که کمی غلیظ شد زیرا این سس به سرعت ته گرفته و می سوزد.

فینگرفود، غذای شیک و ارزان برای مهمانی 

ادویه لازانیا

ادویه مخصوص لازانیا را با ترکیب ۲ قاشق غذاخوری ریحان خشک و پودر شده، ۲ قاشق غذاخوری اورگانو خشک و پودر شده، ۲ قاشق غذاخوری جعفری خشک و پودر شده، ۱ قاشق غذاخوری رزماری خشک و پودر شده، ۱ قاشق غذاخوری آویشن خشک و پودر شده، ۱ قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز و ۱ قاشق غذاخوری پودر سیر درست می کنند. این ترکیب که از سبزی های معطر بسیاری درست شده، طعمی بی نظیر به لازانیا شما می بخشد.

علت خشک شدن لازانیا

علت خشک شدن این غذا در بیشتر موارد به دلیل استفاده کم از سس بشامل و پنیر پیتزا، نپوشاندن روی ظرف با فویل و حرارت بالای فر است. توصیه می شود در لایه آخر لازانیا از سس بشامل استفاده کنید تا در هنگام پخت و گریل شدن از خشکی آن جلوگیری کند. استفاده از فویل آلومینیومی هم به نرمی و خوب پخته شدن لازانیا کمک می کند.

دمای فر برای لازانیا

دمای فر به کوچک یا بزرگ بودن ظرف شما و مقدار لازانیا بستگی دارد اما به طور کلی لازانیا را در طبقه میانی فر و با دمای ۱۸۰ درجه می پزند.

راز خوشمزه شدن لازانیا

یکی از رازهای خوشمزه شدن لازانیا استفاده از سس بشامل است پس به هیچ عنوان این سس را حذف نکنید. نکته دیگر استفاده از مقدار زیادی پنیر پیتزاست که تاثیر فراوانی بر روی طعم و شکل ظاهری لازانیا دارد. می توانید در هنگام ریختن مواد میانی کمی پودر آویشن هم بپاشید زیرا طعم خوبی به این غذا می بخشد.

لازانیا در قابلمه

شما می توانید لازانیا را درون تابه یا قابلمه هم درست کنید. قابلمه چهار گوش و تابه ی دو طرفه ی مستطیلی گزینه های مناسبی برای پخت لازانیا هستند. ترتیب لایه ها را به همان شکل اصلی بچینید سپس قابلمه را بر روی شعله ملایم گاز قرار داده و اجازه دهید لازانیا آرام آرام پخته و آماده شود.

علت چسبیدن لازانیا به هم

نکته اول این است که باید اجازه دهید آب کاملا جوش شود سپس ورقه ها را درون آن بریزید. نکته دیگر اضافه کردن مقداری نمک و روغن به آب در حال جوش است. زمانی که ورقه های لازانیا را درون آب جوش ریختید باید آن ها را با استفاده از یک کفگیر یا قاشق چوبی به آهستگی تکان بدهید تا به یکدیگر نچسبند. در هنگام آبکش کردن ورقه ها بر رویشان آب سرد بریزید تا به یکدیگر نچسبیده و در هنگام پخت خمیر نشوند.

سمبوسه سیب زمینی خوشمزه و ساده به روش بازاری + طرز تهیه

 

چیدن لازانیا در ظرف

بهترین روش برای چیدن ورقه های لازانیا در ظرف استفاده از چیدمان حصیری ست. برای این منظور ورقه های لازانیا را به شکل عمودی درون ظرف تان بگذارید سپس مایه را بر روی آن ها بریزید. برای ردیف بعدی ورقه ها را به شکل افقی قرار دهید. با این روش مایه لازانیا به خوبی در میان ورقه ها حفظ شده و در پایان وا نمی رود.

با لازانیا چی بخوریم

لازانیا را می توانید با فینگرفود های جذاب و کوچک یا پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، سیب زمینی تنوری و … سرو کنید. در کنار لازانیا می توانید از انواع سالاد های فصل، الویه، اندونزی، شیرازی استفاده نمایید. خیارشور خرد شده، گوجه گیلاسی، زیتون و زیتون پرورده، ذرت آب پز شده، کاهو و کلم برش خورده و …همگی از مخلفات کنار لازانیا به شمار می روند.

نکات پخت لازانیا در توستر

برای این منظور المنت های بالا و پایین توستر را بر روی ۱۶۰ درجه تنظیم نمایید. ظرف لازانیا را با فویل آلومینیومی پوشش داده سپس بر روی سینی و بخش میانی توستر قرار دهید. بعد از حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه لازانیا شما آماده است. می توانید فویل را برداشته و المنت بالایی توستر را برای گریل و برشته شدن روی لازانیا به مدت ۵ دقیقه روشن کنید.

علت وا رفتن لازانیا

برای جلوگیری از وا رفتن لازانیا همانطور که در بالا توضیح دادیم، ورقه ها را به شکل حصیری بچینید. استفاده از مقدار زیادی پنیر پیتزا در بین لایه های لازانیا، به چسبیدن و منسجم شدن آن کمک می کند. روش دیگر این است که پس از قرار دادن ورقه، دست هایتان را کمی خیس کرده سپس کف دو دست را بر روی ورقه قرار دهید و فشار وارد کنید تا مایه میانی ورقه ها به خوبی منسجم شده و پس از پخت خارج نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر