طلاق | حق طلاق | حق طلاق دادن به زن

روش های گرفتن حق طلاق زن از مرد! | زن در چه شرایطی میتواند تقاضای طلاق کند؟

در سند ازدواج بندهایی وجود دارد که در صورت امضاء از سوی شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت که پس از حصول این شرایط راسا در دادگاه های خانواده حاضرشده و تقاضای طلاق نماید.

طلاق
ویکی گردی:

طلاق از نکوهیده ترین حلال ها در قرآن کریم و حرام ترین حلال خداست؛ طلاق عرش خدا را می لزاند و آخرین راهکار است نه اولین. طلاق اگر چه حلال اما به قدری کراهت دارد که در روایات اسلامی ، شدیدا از آن مذمت شده است و در حدیثی از امام صادق (ع) می ‌خوانیم:«چیزی از امور حلال، در پیشگاه خدا مبغوض تر از طلاق نیست».

چرا که طلاق مشکلات زیادی برای خانواده‌ها، زنان و مردان و مخصوصا فرزندان به وجود می‌ آورد. اگر چه طلاق اصلا راه خوبی برای نجات زندگی از بحرران نیست اما گاهی کار یک زندگی به جایی میرسد که تنها راه نجات آن در طلاق است. همه میدانیم که در اسلام حق طلاق با مرد است اما شروطی وجود دارد که بر مبنای آن زن میتواند تقاضای طلاق کند.

دلایل عجیب و مضحک طلاق | خنده دارترین دلایل طلاق!

 

شرایط 12 گانه ای که به موجب آنها زن حق طلاق پیدا می کند کدامند؟

یکی از قضات دادگستری استان ایلام در پاسخ به این سوال که زن در چه شرایطی می تواند تقاضای طلاق کند؟، یادداشتی را به این شرح نوشت:

دفترچه های ازدواج که در دفاتر ازدواج ثبت می شوند دارای بندهایی هستند که در صورت امضاء از سوی شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت که پس از حصول این شرایط راسا در دادگاه های خانواده حاضرشده و تقاضای طلاق نماید.

دربند «الف» این عقدنامه ها آمده است:ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج شرط کرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نبود، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند.

دربند «ب» آن نیز ضمن عقد نکاح خارج لازم زوج به زوجه وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می دهد که زن در صورت تحقق شرایطی، از ناحیه مرد وکیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وکیل به دادگاه مراجعه کند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق کند.

شروط ضمن عقد نکاح شامل 12 شرط است که به آن شروط دوازده گانه عقد نکاح می گویند این شروط عبارت اند از:

عجیب ترین دلیل طلاق | درخواست طلاق بخاطر نیمرو

 

شروط 12 گانه ای که به زن حق طلاق میدهند:

1. زن می تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق کند، در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت 6 ماه.

2. دومین شرط ذکرشده در عقدنامه که به زن اجازه طلاق می دهد، بدرفتاری زوج است به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل کند.

3. سومین شرطی که باوجودآن زن اختیار طلاق دارد، بیماری خطرناک غیرقابل درمان مرد است در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.

4. شرط چهارم دیوانه بودن مرد است درزمانی که امکان فسخ وجود ندارد.

5. پنجمین شرط مندرج در عقدنامه، اشتغال مرد به کاری است که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند در این صورت زن می تواند تقاضای طلاق کند.

6. محکومیت شوهر به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی که براثر ناتوانی از پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی که مجموعاً منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد نیز یکی دیگر از شروط ضمن عقد نکاح است که به زن امکان مطلقه شدن را می دهد.

علل و راه حل های مناسب دعواهای زناشویی

7. ابتلا زوج به هرگونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

8. چنانچه زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا اینکه 6 ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت کند، زن می تواند با مراجعه به دادگاه و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت کند.

9. ازجمله مواردی که دادگاه تقاضای زن را برای طلاق می پذیرد و در عقدنامه نیز ذکرشده، محکومیت قطعی زوج براثر ارتکاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر است که مغایر باحیثیت و شئون خانوادگی زن باشد تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقعیت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

10. دهمین شرط از شروط دوازده گانه عقد نکاح، بچه دار نشدن مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر است که در این صورت زن می تواند تقاضای طلاق کند.

11. همچنین چنانچه زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود نیز دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

12. آخرین شرطی که زوج در عقدنامه آن را امضا می کند و اختیار طلاق را به همسرش می دهد، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر است که در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می گیرد.

زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می تواند حق سکونت که اختیار تعیین محل سکونت را به زن واگذار می کند، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی که مخالف اقتضای عقد نکاح نباشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج کند.

با تحقق یکی از شرایط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه، زن می تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام کند.

این رفتارای شوهرت زنگ خطر محسوب میشه

 

در مواردی هم اتفاق می افتد که مرد و زن بر سر داشتن حق طلاق زن بدون هیچ پیش شرطی رضایت دارند یا زنانی در پی دریافت این حق هستند که این مورد خارج از این دوازده شرط در صورتی محقق می شود که مرد در دفاتر استاد رسمی «وکالت در طلاق» را به زن بدهد که در این صورت زن هرزمانی و فارغ از هر پیش شرطی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • ناشناس

    تنها حق مردان بیچاره حق طلاق است که اون هم با تبصره های گوناگون به زن سپرده میشه اما برای مهریه هیچ تبصره ای وجود ندارد و مرد بیچاره باید تمام کمال با این وضعیت بپردازد لعنت بر قوانین ازدواج ایرانی

    • ناشناس

      سلام شما مردها هم ک مهریه دادید
      زنها تا جایی ک بتونن اخلاق و رفتارتون رو تحمل میکنند دیگه نتونستن و بریدن میرند مهریه و طلاق میگیرند

    • ناشناس

      والا قانون رو مردا نوشتن هیچی به نفع خانما نیست .بهتره نگید بیچاره مردا همشون خوشبختن که زنارو به یوق کشیدن واسه حمالی .خدا این وسط به زن جماعت زور گفته بعد مردا زور میگن

    • زنگی

      سلام دختری که عقد بست علتش چیه که بعداز پنج روز بگه طلاق میخوام از هیچ نظر از طرف شوهرش هیچ ناراحتی نداشته باشه شوهرش بزار بره خونه مادرش بعدا بر شاکی بشه طلاق میخوام خرجش بدبخت شوهره میداده اختیار زن دست خودش باشه بدونه اجازه شوهرش هرجا که دلش خواست بره شوهر بیچاره که ساعت چهار صبح میره سرکار تا شب ساعت شش میاد خونه اگر خونه نباشه زنش که هیچ اگر امد یا بود هیچی بهش نمیگه چونکه دوستش داشت که باهاش عرسی کرده چرادولت ما قانون ما چطور حق طلاق بازن میگذاره نفقه ومهریه هم میخوادولت باید ا مردهم دفا کند زن چه احترامی دارد پیش قانون خدا ی که اون بالا نشسته جائ حق نشته اگر دور گیره سخت گیره .چوب خدا صدا نداره ازاین جور رنا دفا نکنید زندگی نمیکنند مهریه هم میخوان بدیمشون ئ خواهش مادرانه از پسرای جوان دارم شمار بجان مادرتون زن نگیرید چونکه دخترا این دوره زمانه پول دوستن بخاطر مهریه باهاتون ازدواج میکنند امار طلاق ایران بالارفته بخاطر دخترا

  • ناشناس

    سلام لطفا بگید حق مردی که خیانت میکنه و زن نمیتونه اثبات بکنه چیه چطور مرد میتونه طبق شرع تا ۴ تا عقد کنه هر تعداد که بخواد میتونه صیغه کنه اما صحبت مهریه که میشه مرد بیچاره

  • احمدی

    آهای خانمها و آقایان زندگی و خوشبختی با پول درست نمی شه آرامش با کنار هم بودن که همیشه دارید زیاد سخت نگیرید زندگی راحت باشید غرور عامل تمام طلاق ها ولج بازی با یک لبخند تا جایی که می تونید تمام کنید تمام کینه ها و نفرت ها

  • ناشناس

    سلام ممنون ازاطلاع رسانی شروط ۱۲ گانه ضمن عقد، که به زن اجازه طلاق می‌دهد، ای کاش یک شرط دیگر مبنی براینکه زن اگر بچه نمی‌خواهد تکلیف این زوج چیست؟

    • ناشناس

      پس لطفا پسر مردم را دربه در ومعطل نکنید اگه پچه نمیخواهیی چراازدواج میکنی برو رد کارت
      برو دنبال بازیت

  • علیرضا

    البته مرد داریم تا مرد و زن داریم تا زن
    و انصاف داشتن از همه قوانین بالاتر است
    وگرنه هم مرد و هم زن مکار هستند که همیشه از قوانین سواستفاده می کند

  • یاسمین

    آخ چقدم مردا
    مهریه میدن ، تو زندگی مشترک کاری با طرف میکنن ک بگه آقا مهرم حلال جانم آزاد ،کلا هیچ چیز این قانون ب نفع زن نیست اگه کارت ب گیر قانون بیفته اینقدر باید پول بریزی و بری و بیای ک خسته بشی،تازه کارتم انجام نمیشه

  • ناشناس

    آخرین بندتون خیلی بامزه بود اونجایی که زن در صورتی می نونه تقاضای طلاق بده که شوهر بدون اجازه او همسر دوم اختیار کرده، خب اسگول معلومه دیگه مرد کاملا از این بند خوشحال میشه چون شر زن اول از سرش باز میشه چه قانون مسخره ای مثلا ازبن لطف به زن شده؟ خخخخخخخخ

  • ناشناس

    والا توزندگی مشترک زن ومرد نداره بستگی به زات داره اگر زاته یکی از این دوموجود بد باشه زندگی میشه جهنم .موفق باشید

  • کشاورز

    خداوند منان در خلقت زن یک تفاوتی با مردان گذاشته است برهمین اساس قوانین الهی در قرآن کریم نازل شده متاسفانه اکثر زنهای امروزی این تفاوت را نادیده می گیرند خودشان را برابر با مردان مقایسه می کنند که این تفکر به ضرر خودشان است.

  • ناشناس

    23ساله دارم زندگی روتحمل میکنم با مردی که یه روزخوش ندیدم ازدستش خوش به حال کسایی که میتون طلاق بگیرن من ازطلاق میترسم جراتشوندارم فقط امیدم به خداست

  • ناشناس

    سلام زنی که بدون اجازه شوهرخانه راه ترک کنه آیا حق طلاق بازن است یا که نه

  • ناشناس

    ببخشیدا مهر زن برا طلاق سالی یدونه در نظر گرفته بشه و بعد زوجین بهم رجوع کرده باشن و وضع مرد خوب شده باشه و بتونه مهر قبلی زن رو بده چگونه باید اقدام کرد

  • ناشناس

    مهریه و نفقه در ازای حق طلاق. همه چیز برابر

  • ناشناس

    ای کاش ازدواج در ایران هم مثل خارج بود بدون تعیین مهریه وهرگاه هرکدام زوج توان وتحمل زندگی با طرف مقابلش را ندارد خیلی راحت بدون دردسر از همدیگر جدا شوند چون مهریه در کاراست دردسربیشتر است

  • ناشناس

    آیا نخواستن فرزند از طرف زوجه ، حقی برای مرد به حساب میاد؟

  • ناشناس

    کلا حق باشماست تواین شرایط امروز

  • ناشناس

    درصورتی که مرد هیچ خرجی به زن ندهد حق مهریه ونفقه به عهده مده

  • علی

    شماخانمها وقتی مردخیلی بهتون اهمیت ميده خودتون وگم میکنیدوفکرمیکنید خیلی بالادست هستین نه مامردهاراشمابیچاره نکردین این حکم های نامردي دولت مامردهارابیچاره وخاک بسرکرده لعنت به این زندگی