غذا برای شب یلدا | شب یلدا چی بپزم؟

شب یلدا چی بپزم؟ | محبوب ترین غذاهای مخصوص شب یلدا + دستور پخت

در این مطلب با شما درباره غذاهای مخصوص شب یلدا صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد

شب یلدا
ویکی گردی:

شب یلدا چی بپزم؟ اکه این سوال که این روزا دغدغه خانم های باسلیقه و کدبانو است؛ سوال شما هم هست؟و نمی دانید که برای شام شب یلدا چی بپزید؟ ما در این مطلب آشپزی از سایت ویکی گردی با شما در مورد غذاهای مخصوص شب یلدا صحبت کرده ایم و چند مدل غذا لذیذ مخصوص شام شب یلدا به شما معرفی کرده ایم امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده تان قرار بگیرد.

کلم پلو غذای شب یلدای شیرازی ها

کلم پلو یکی از غذاهای سنتی استان فارس و شیراز است. این غذای سنتی به همراه سالاد شیرازی یکی از گزینه های مناسب برای شام شب یلداست. برای درست کردن کلم پلو به پیاز، کلم سفید، سبزی معطر، پودر لیمو عمانی، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، برنج و ادویه نیاز دارید.

نکات مهم در پخت میرزا قاسمی لذیذ و خوشمزه | چاشنی مخصوص میرزا قاسمی!

 

گام اول

برای درست کردن این پلوی ترکیبی و خوشمزه برای ۵ نفر، ۱ عدد پیاز را نگینی و سرخ کنید سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه نمایید. ۷۰۰ گرم کلم سفید تهیه نمایید سپس با آب شسته و به شکل خلالی و رشته ای خرد کنید. به خاطر داشته باشید کلم ها نباید خیلی درشت یا خیلی ریز خرد شوند.

گام دوم

کلم های خرد شده را به پیاز اضافه و تفت بدهید سپس ۲/۳ لیوان آب درون تابه ریخته و دربش را بگذارید تا کلم ها پخته و نرم شوند. زمانی که کلم ها نرم شدند درب تابه را کنار گذاشته و اجازه دهید آب درون تابه به طور کامل بخار شود.

گام سوم

برای این مقدار کلم پلو به ۲۵۰ گرم سبزی معطر نیاز دارید. تره، ترخون، جعفری، شوید و ریحان از سبزیجاتی هستند که می توانید برای پخت کلم پلو از ترکیب آن ها استفاده کنید. سبزی ها را شسته و صبر کنید تا خشک شوند سپس به شکل ساطوری خرد نمایید. حدود ۳ قاشق غذاخوری از سبزی ها را کنار بگذارید و باقی اش را به تابه اضافه کنید.

گام چهارم

در ادامه کمی پودر لیمو عمانی و نمک به کلم ها اضافه و به تفت دادن مواد ادامه بدهید. سبزی ها نباید بیش از حد تفت داده شوند زیرا ممکن است تلخ شده و غذای شما را خراب کنند. بعد از آماده شدن مخلوط سبزی و کلم به سراغ گوشت های قلقلی که یکی از اجزای مهم در کلم پلو هستند بروید.

درمان سرفه با عسل یا شربت سینه؟ | درمان سرفه با روش های طبیعی

 

گام پنجم

۲ عدد پیاز را رنده کرده و آبش را جدا کنید. ۴۰۰ گرم گوشت چرخ کرده و سبزی که کنار گذاشته بودید را به این مخلوط اضافه کنید. ۲ قاشق غذاخوری آرد نخودچی، مقداری ادویه، فلفل سیاه و نمک هم برای طعم دار شدن گوشت قلقلی اضافه کنید. همه مواد را با دست جمع کرده و ورز بدهید تا خوب با یکدیگر ترکیب و یکدست شوند.

گام ششم

از مخلوط گوشت کمی برداشته و در میان دست تان قِل بدهید تا فرم گردی پیدا کند. همه مواد گوشتی را به این شکل آماده کنید سپس تابه ای بر روی شعله گاز قرار دهید. مقداری روغن درون تابه ریخته و صبر کنید داغ شود سپس گوشت های قلقلی را درون آن سرخ کنید.

گام هفتم

۴ لیوان برنج را حدود ۲ ساعت درون محلول آب و نمک بخیسانید سپس آبکش کنید. قابلمه ی مناسبی بر روی شعله گاز قرار داده و حدود ۲/۳ از آن را با آب پر کنید. کمی نمک به آب اضافه کرده و اجازه دهید تا به جوش بیاید. بعد از به جوش افتادن آب، برنج را اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید تا نیم پز شود. زمانی که روی برنج ترک افتاد می توانید آن را آبکش نمایید.

گام هشتم

در مرحله آخر قابلمه ی دیگری انتخاب کنید. کف قابلمه کمی روغن و زردچوبه بریزید سپس سیب زمینی های برش خورده را قرار دهید تا ته دیگ مجلسی هم داشته باشید. برنج ، مایه کلم و گوشت قلقلی را به شکل لایه لایه درون قابلمه بریزید. می توانید در پایان کمی زعفران دم کرده بر روی برنج بریزید تا خوش رنگ و خوش عطر تر شود.

قلق پخت کوکو سیب زمینی به سبک اصفهانی ها

گام نهم

بهتر است درب قابلمه را با دم کنی پوشش دهید تا غذایتان سریع تر و بهتر پخته شود. پس از پخته شدن کلم پلو آن را در دیس کشیده و با ته دیگ سیب زمینی تزیین کنید. اگر می خواهید مانند یک شیرازی اصیل کلم پلو بخورید، از سالاد شیرازی غافل نشوید.

مرغ ناردونی غذای شب یلدای مازندرانی ها

اگر به دنبال یک غذای خوشمزه، خوش آب و رنگ و ساده برای شب یلدا هستید، ما به شما مرغ ناردونی را پیشنهاد می کنیم. این غذا از ترکیب مرغ، انار، برنج، پیاز، آب انار، ادویه و نمک درست می شود و یکی از غذاهای مخصوص شب یلدا به شمار می رود.

گام اول

برای درست کردن این مرغ خوشمزه برای ۳ نفر، تابه ای بر روی شعله گاز قرار دهید و درونش به مقدار لازم روغن بریزید. پس از داغ شدن روغن ۳ تکه مرغ را در کف تابه قرار دهید. ۱ پیاز را پوست گرفته و از میان به چهار قسمت تقسیم کنید سپس به همراه برگ بو، چوب دارچین و مقداری ادویه به مرغ اضافه کنید.

گام دوم

حرارت شعله گاز را ملایم کرده و درب تابه را بگذارید تا با این مواد طعم دار و پخته شود. حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان لازم است تا مرغ ها پخته و بخارپز شوند. بعد از پخته شدن مرغ، پیاز و چوب دارچین و برگ بو را از مرغ جدا کنید سپس ۱ لیوان آب انار به آن اضافه نمایید. حرارت شعله گاز را بیشتر کنید تا آب انار به جوش بیفتد.

28 کاربرد عجیب ولی واقعی سرکه سیب | خواص شگفت انگیز سرکه سیب!

 

گام سوم

زمانی که آب انار کمی غلیظ شد، ۳ عدد انار ملس و متوسط را دان کرده و دانه هایش را به تابه بیافزایید. شعله گاز را مجدد ملایم کرده و درب تابه را بگذارید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای نرم شدن دانه های انار کافی ست. در این مرحله باید به مدت زمان پخت دانه های انار دقت کنید تا بخش گوشتی شان از بین نرود.

گام چهارم

در پایان مقداری نمک به مرغ اضافه کرده و طعمش را بچشید. به همین راحتی مرغ ناردونی شما آماده سرو است. می توانید در کنار این مرغ کته درست کرده و یک غذای اصیل شمالی را در شب یلدای خانوادگی تان میل کنید. برای تزیین برنج از دانه های انار استفاده کنید زیرا جلوه خاصی به پلوی شما می بخشد.

آش لبو غذای شب یلدای اراکی ها

آش لبو یکی از آش های خوشمزه و قرمز رنگ استان مرکزی ست که در شهرهای دیگری هم پخته می شود. برای درست کردن این آش جذاب به پیاز، رشته آش، لبو، عدس، لوبیا قرمز، گشنیز و جعفری خرد شده، کشک، آرد سفید، ادویه و نعنا خشک نیاز دارید. آش لبو جلوه خاصی به سفره شما می بخشد و برای کنار غذای مهمانی تان مناسب است.

گام اول

برای درست کردن این آش خوشمزه برای ۴ نفر، ۳ قاشق غذاخوری لوبیا قرمز، ۳ قاشق غذاخوری نخود و ۳ قاشق غذاخوری عدس را از شب قبل درون آب بخیسانید. بهتر است آب حبوبات را چند بار عوض کنید تا نفخ شان گرفته شده و بهتر هضم شوند.

گام دوم

پس از خیساندن هر کدام از حبوبات، آن ها را به شکل جداگانه با مقدار کمی آب پخته و کنار بگذارید. ۲ عدد چغندر قرمز را پوست گرفته و درون آب بپزید. پس از پخته شدن، آن ها را به شکل نگینی برش داده و کنار بگذارید. آب لبو رو دور نریزید زیرا به آن نیاز خواهید داشت.

گام سوم

قابلمه ای متوسط انتخاب کرده سپس حبوبات را به همراه لبو و آب لبو درون قابلمه بریزید. قابلمه را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید و صبر کنید تا آب لبو به قل بیفتد. ۲ قاشق غذاخوری گشنیز و ۲ قاشق غذاخوری جعفری را ساطوری سپس به آش اضافه نمایید.

قلق مهم آش رشته جا افتاده و خوشمزه | نکاتی در پخت آش رشته که نمی دانستید!

 

گام چهارم

در پایان ۱۰۰ گرم رشته آش را به باقی مواد اضافه نمایید و صبر کنید تا مواد آش با هم یکی شده و جابیفتد. اگر آش شما لعاب نداشت، از ۱ قاشق مرباخوری آرد سفید استفاده کنید. اگر طعم کشک را دوست دارید در اواخر پخت آش لبو آن را اضافه کنید. روی آش لبو را با استفاده از نعنا خشک یا پیاز داغ تزیین نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر

  • نادره

    سلام عالی بود من پختم