میرزا قاسمی | روش پخت میرزا قاسمی

علت تلخ شدن میرزا قاسمی | چاشنی مخصوص میرزا قاسمی!

در این مطلب با شما درباره میرزا قاسمی صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

میرزا قاسمی
ویکی گردی:

میرزا قاسمی یکی از غذاهای خوشمزه شمالی ست که با بادمجان کبابی درست می شود. برای درست کردن میرزا قاسمی خوشمزه به سیر، تخم مرغ، بادمجان کبابی شده، ادویه و گوجه فرنگی نیاز دارید. اضافه کردن پیاز و رب گوجه فرنگیبه میرزا قاسمی اختیاری ست.

علت نامگذاری غذای میرزا قاسمی

میرزا قاسم خان قاجار یکی از حاکمان گیلان بود که به طبخ غذاهای جدید و آشپزی علاقه داشت. غذای میرزا قاسمی یکی از ابداعات این حاکم گیلانی ست که تا به امروز مورد استقبال قرار گرفته و هنوز که هنوز است در خانه های ایرانی پخته می شود.

طرز تهیه کوکو بادمجان خام به روش خانگی

 

 

فرق میرزا قاسمی با کشک بادمجان

این ۲ غذا کاملا متفاوت هستند. کشک بادمجان با استفاده از بادمجان سرخ شده و میرزا قاسمی با استفاده از بادمجان کبابی درست می شود. کشک بادمجان از ترکیب کشک، بادمجان سرخ شده و پیاز تهیه می شود اما میرزا قاسمی از ترکیب بادمجان کبابی با گوجه و سیر.

کالری هر قاشق میرزا قاسمی

میرزا قاسمی کالری خیلی بالایی ندارد زیرا بادمجان هایش کبابی می شوند. هر قاشق غذاخوری میرزا قاسمی حدودا ۳۰ کالری دارد، اگر در کنار این غذا برنج یا نان هم مصرف می کنید، کالری شان به این غذا اضافه می شود.

فینگر فود با میرزا قاسمی

فینگر فود در معنای لغتی به غذاهای کوچکی گفته می شود که در تعداد زیاد برای پیش غذا و میان وعده ها سرو می شوند. شما می توانید با میرزا قاسمی هم فینگر فود درست کنید. برای این منظور میرزا قاسمی را پخته و حاضر کنید سپس اجازه دهید از دما بیفتد. تعدادی نان تست را به شکل و اندازه دلخواه تان برش بزنید سپس روی نان را با میرزا قاسمی پوشش دهید و صاف کنید. برای تزیین این فینگرفود می توانید از برگ نعناع، تربچه، گوجه گیلاسی و خیارشور استفاده کنید.

فوت کوزه گری

به ازای هر عدد بادمجان از ۱ عدد گوجه هم استفاده کنید. بادمجان ها را پس از کباب کردن و پوست گرفتن به طول سه سانت برش دهید سپس ساطوری کنید. برای یک میرزا قاسمی اصیل از غذاساز یا گوشت کوب برقی استفاده نکنید زیرا باعث پوره شدن بادمجان و از بین رفتن بافت اصلی این غذا می شوند.

طرز تهیه پیتزا مخلوط خانگی و خوشمزه + نکات تکمیلی

 

چاشنی و ادویه میرزا قاسمی

اصلی ترین ادویه ها در میرزا قاسمی شامل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک می شوند. اگر به این ترکیب کمی پودر دارچین هم اضافه کنید طعم میرزا قاسمی شما بهتر می شود.

میرزا قاسمی دونفره

برای درست کردن میرزا قاسمی دونفره به ۲ عدد بادمجان، ۱ عدد گوجه فرنگی، ۲ حبه سیر، ۱ عدد تخم مرغ، ۱ عدد پیاز، ادویه و کمی رب گوجه فرنگی نیاز دارید. برای شروع بادمجان ها را کبابی کرده و پوست بگیرید. بادمجان های پوست گرفته شده را با گوشت کوب دستی له نمایید و کنار بگذارید. تابه ای بر روی حرارت ملایم گاز قرار داده و پیاز خرد شده را با روغن درونش بریزید. زمانی که پیاز شفاف شد سیر له شده را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه بیافزایید. گوجه فرنگی را رنده کرده و به ترکیبات تابه اضافه کنید. همه مواد را با یکدیگر تفت بدهید تا آب گوجه فرنگی بخار شود سپس رب گوجه فرنگی را هم اضافه کرده و سرخ کنید. در پایان بادمجان های له شده را هم به تابه افزوده و همه مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند. تخم مرغ را می توانید در پایان نیمرو کرده و بر روی میرزا قاسمی آماده شده قرار دهید یا درون میرزا قاسمی بشکنید.

راز خوشمزگی میرزا قاسمی

برای خوشمزه تر شدن میرزا قاسمی حتما آن را روی ذغال یا شعله گاز کبابی کنید تا طعم دودی و اصیلش را حفظ کند. اگر بادمجان ها را درون فر کبابی کنید، دیگر بوی دود نمی دهد. یکی از طعم دهنده های اصلی این غذا سیر است به همین خاطر در اضافه کردن سیر به غذا خسیسی نکنید تا میرزا قاسمی تان خوشمزه تر شود. یکی دیگر از رازهای خوشمزه تر شدن میرزا قاسمی اضافه کردن پیاز به ترکیبات این غذاست.

مقدار بادمجان برای میرزا قاسمی

مقدار بادمجان به اندازه خوراک شما و اندازه بادمجان ها بستگی دارد. برای ۴ نفر باید از ۶ عدد بادمجان متوسط یا بزرگ استفاده کنید یعنی به ازای هر نفر از ۱ عدد و نصفی بادمجان استفاده شود.

بهترین روش پخت سریع گوشت | ترفندی موثر برای پخت سریع گوشت

 

علت تلخ شدن میرزا قاسمی

اگر میرزا قاسمی شما تلخ شده، تلخی بادمجان ها را نگرفته اید. برای پیشگیری از این مشکل به بادمجان ها کمی نمک زده و ان ها را حدود ۴۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار دهید. بعد از سپری شدن این زمان بادمجان ها را به طور کامل بشویید. اضافه کردن مقدار زیادی زردچوبه و سیر هم غذای شما را تلخ می کند. قبل از درست کردن این غذا حتما تخم های درون بادمجان را خارج نمایید و از بادمجان های قلمی استفاده کنید.

میرزا قاسمی با نون یا برنج

در شمال کشور این غذا را مانند خورش به همراه کته میل می کنند اما در بیشتر مناطق کشور این غذا با نان خورده می شود. این که میرزا قاسمی را با نان یا برنج سرو کنید به سلیقه شما بستگی دارد.

میرزا قاسمی با طعمی متفاوت

 برای ایجاد طعمی متفاوت گوجه فرنگی و رب را حذف کرده و کشک را جایگزین این ۲ ماده کنید. با این روش غذای شما شبیه کشک بادمجان می شود و طعمی متفاوت پیدا می کند.

میرزا قاسمی را با چی بخوریم

میرزا قاسمی مخلفات فراوانی دارد که از میان آن ها می توان به سبزی خوردن، پیاز قاچ شده، زیتون، فلفل سبز و شیرین، ماست و خیار، لیمو ترش قاچ شده، ترشی گل کلم، ترشی لیته، ترشی بادمجان، سیر ترشی، سالاد شیرازی با آب لیمو، زیتون پرورده، خیارشور و … اشاره کرد.

قلق مهم آش رشته جا افتاده و خوشمزه | نکاتی در پخت آش رشته که نمی دانستید!

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۸ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • رضا

    میرزا قاسم مدتی در سفارتخانه ایران در عثمانی مشغول بوده و این غذا را برای اولین بار از آشپزخانه عثمانی ها بعنوان سوغاتی آورده بود که بعد ها در ایران به اسم ایشان یا همان میرزا قاسمی مشهور شد فکر کنم امانت داری بهتر از هر عملی هست.

  • ناشناس

    آخه کی تو میرزاقاسمی پیاز و رب گوجه میریزه؟
    (از طرف یه رشتی)