رب گوجه | طرز تهیه رب گوجه فرنگی

نکات مهم خوشرنگ شدن رب گوجه | از این به بعد رب گوجه رو اینجوری درست کن!

در این مطلب با شما درباره نکات مهم پختن رب صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد

رب گوجه فرنگی
ویکی گردی:

رب گوجه خمیری غلیظ است که برای خوشرنگ و خوش طعم تر شدن غذا به آن اضافه می شود. رب گوجه‌ فرنگی اولین بار در کشور ایتالیا تولید و عرضه شد. ایتالیایی ها سعی داشتند تا با رب گوجه فرنگی، پاستاهای بی رنگ و روی خود را زیبا کرده و طعم جدیدی به آن ها ببخشند. در ادامه می توانید نکات مهم درباره پخت رب گوجه را مشاهده نمایید.

نکات مهم پختن رب گوجه

جلوگیری از پاشیدن رب گوجه هنگام پخت

برای درست کردن رب خانگی سفت نیم ساعت بعد از رسیدن و آماده شدن رب، حرارت گاز را کم نمایید تا آرام آرام پخته و غلیظ شود. با این کار، رب به بیرون پاشیده و پرتاب نمی شود. هر ۵ دقیقه یک بار، رب را به طور کامل هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

آموزش درست کردن رب گوجه فرنگی غلیظ و خوشرنگ در خانه + فیلم

ظرف شیشه ای

انتخاب ظرف برای نگهداری رب گوجه مهم است، اگر از ظرف های فلزی و پلاستیکی استفاده نمایید احتمال خراب شدن و کپک زدن رب بیشتر می شود پس حتما از ظرف های شیشه ای استفاده نمایید. قبل از ریختن رب، ظرف را شسته و خشک کنید. رب گوجه فرنگی را هنگامی که هنوز گرم است نه داغ، درون ظرف بریزید. نکته ی دیگر استفاده از چند ظرف کوچک به جای یک ظرف بزگ است که به سالم ماندن رب کمک می کند.

چکار کنیم رب گوجه سیاه نشود

بعد از ریختن رب درون ظرف شیشه ای، کمی روغن هم روی رب بریزید سپس درب ظرف را ببندید. با این کار جلوی کپک زدن رب گرفته شده و دیگر سیاه نمی شود زیرا روغن از رسیدن هوا به رب جلوگیری می کند. شیشه ها را به مدت ۱ روز به شکل برعکس در محیط آشپزخانه قرار دهید تا هوایی که در فضای داخلی آن ها قرار دارد خارج شود. بعد از سپری شدن این مدت رب را در یخچال نگهداری کنید.

انتخاب گوجه

انتخاب گوجه فرنگی های گوشتی، قرمز، آب دار و نرم که پلاسیده نباشند تاثیر به سزایی در تولید رب غلیظ و خوشرنگ دارد پس به این موضوع دقت کرده و آن را در نظر داشته باشید. گوجه فرنگی های کپک زده، لهیده و پلاسیده شده را به هیچ عنوان استفاده نکنید.

طرز تهیه رب گوجه در آفتاب

رب گوجه سنتی را در فصل تابستان و جلوی نور مستقیم خورشید درست می کنند. این رب ترش مزه است و برای مناطق گرم کاربرد دارد. گوجه های نمک زده را به مدت ۲ تا ۳ روز در زیر تابش نور خورشید قرار دهید و هر چند ساعت یک بار بهم بزنیدش تا دچار کپک زدگی نشود. برای جلوگیری از ورود حشرات روی قابلمه را با یک توری بپوشانید. هر روز در هنگام عصر گوجه ها را با دست ورز داده و له نمایید. زمانی که پوست گوجه از آن کنده و جدا شد، رسیده است. آن را روی یک صافی قرار داده و ورز بدهید تا آب و گوشت گوجه رد شود اما پوست و تخمه هایش بماند. حال می توانید بخش صاف کرده ی گوجه را بر روی حرارت گاز قرار دهید و رب را آماده کنید.

 

 10 ترفند برای جلوگیری از کپک زدن رب

نگهداری رب گوجه در یخچال

توصیه می شود از ابتدا رب گوجه فرنگی را درون یخچال نگهداری کنید به خصوص اگر مقداری آبکی ست اما اگر رب را در کابینت و فضای خانه قرار داده اید، بعد از باز شدن درب آن برای اولین بار محل نگهداری را تغییر داده و آن را در یخچال نگهداری کنید.

زمان آماده شدن رب

زمانی که رب مواد خود را مثل مذاب به بالا پاشیده و پرتاب می کند و با صدای زیادی می جوشد یعنی آماده و رسیده است. روش دیگر این است که مقداری از رب را درون یک ملاقه بریزید سپس آن را کج نمایید. اگر اطراف رب حالت آبکی نداشت یعنی آب درون رب به طور کامل تبخیر شده و میتوانید حرارت را خاموش کنید.

نگهداری رب بعد از آماده شدن

بعد از آماده شدن و نگهداری رب در یخچال، نکات دیگری وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید. برای برداشتن و استفاده رب، حتما از قاشق تمیز و بدون رطوبت استفاده نمایید. همچنین درب رب را خیلی زود ببندید و اجازه ندهید هوا بخورد.

 

راه و روش فریز کردن خورشت رو اینجا بیاد بگیر + نکات

طرز تهیه رب خانگی با ماندگاری بالا

برای نگهداری طولانی مدت رب، آن را فریز کنید. برای این منظور رب را بعد از آماده شدن درون جای قالب یخ ریخته و اجازه دهید منجمد شود. می توانید بعد از یخ زدن رب، آن را از قالب خارج کرده و درون پلاستیک بریزید. سپس پلاستیک را در یکی از کشوهای فریزر خود نگهداری کنید. با این روش، رب بوی بد فریزر را نمی گیرد و تا ماه ها سالم می ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر