روش پخت کدو حلوایی | با کدوحلوایی چه چیزهایی می شود درست کرد؟

فوت و فن پخت کدو حلوایی خوشمزه و لذیذ | هنوز نمی دونی با کدو حلوایی چی درست کنی؟

در این مطلب با شما درباره پخت کدو حلوایی صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

کدو حلوایی
ویکی گردی:

کدو حلوایی را چگونه بخوریم + پخت کدو حلوایی با شیره انگور و دارچین + پخت کدو حلوایی در فر موضوع یکی از مطالب سایت ویکی گردی است. در این مطلب با شما درباره پخت کدو حلوایی صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

نکات پخت کدو حلوایی

طبع و کالری کدو حلوایی

کدو حلوایی طبع سرد و تر دارد، به همین خاطر برای افراد گرم مزاج گزینه ی مناسبی ست اما افراد سرد مزاج نباید در مصرف این ماده خوراکی زیاده روی کنند. روغن زیتون و سیاه دانه از مصلح های کدو تنبل هستند. کدو حلوایی کالری نسبتا پایینی دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۴۰ کالری دارد.

روش پخت خوراک لوبیا غلیظ و مجلسی که نمی دانستید | خوراک لوبیا رو از این به بعد اینجوری بپز!

نکات خرید کدو حلوایی

در ادامه به شما روش هایی ارائه می دهیم که بتوانید کدوهای شیرین را تشخیص بدهید. شما باید کدو حلوایی انتخاب کنید که رنگش کاملا نارنجی باشد زیرا کدوی سبز طعم خوبی ندارد و شیرین نیست. همانطور که می دانید کدو حلوایی به ۲ شکل خمره ای و گرد یافت می شود. به شما توصیه می کنیم کدو حلوایی گرد و بیضی شکل را خریداری کنید زیرا عطر و طعم قوی تری دارد و دانه های میانی اش هم خوشمزه تر است. در هنگام خرید به پوست کدو تنبل دقت کرده و کدویی بدون چروکیدگی با پوست سفت و صاف انتخاب کنید. اگر پوست کدو را کمی فشار دادید و حالت لهیدگی پیدا کرد از خریدش خودداری نمایید. به خاطر داشته باشید که کدو حلوایی های کوچک تر طعم بهتری داشته و آب دار تر هستند. بهتر است کدویی را بخرید که پوستش بدون لک باشد یا لک کمتری نسبت به بقیه کدوها داشته باشد.

کدو حلوایی را چگونه بخوریم

کدو حلوایی را به شیوه های مختلفی آماده و مصرف می کنند. می توانید کدو حلوایی را با آب بسیار کم و به شکل بخارپز پخته و میل کنید یا مقدار آب را زیاد کرده و از روش آبپز استفاده نمایید. همچنین می توانید کدو را به شیوه ای که در پایین برای شما توضیح داده ایم با دارچین و شیره انگور درست کرده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

دسر کدو حلوایی با دارچین و شیره انگور

برای این دستور به ۳۰۰ گرم کدو حلوایی، ۲ قاشق غذاخوری شیره انگور، ۱ عدد چوب دارچین، ۱/۴ لیوان آب، نصف قاشق مربا خوری هل پودر شده، ۱۵ گرم کره و مقداری زعفران دم کرده، گردو، پسته و روغن نیاز دارید. اگر شیره انگور ندارید از شکر استفاده کنید. برای شروع کدو را شسته و پوست بگیرید سپس تخمه های وسطش را بیرون بریزید. کدو را به شکل ورقه ای ببرید و تابه ای بر روی حرارت گاز قرار دهید. ۲ قاشق غذاخوری روغن به همراه کره درون تابه ریخته و کدو های ورقه شده را در کف تابه بچینید و کمی سرخ کنید. چوب دارچین را به همراه آب، زعفران دم کرده، شیره انگور یا شکر و هل به تابه اضافه نمایید و دربش را بگذارید. شعله گاز باید کم باشد تا کدوها به آرامی نرم و پخته شوند. بعد از پخته شدن کدوها، آن ها را بیرون آورده و درون ظرف مورد نظر بچینید سپس از شهد درون تابه بر رویش ریخته و با مغزهای مختلف تزیین نمایید.

از نرم شدن خیارشور با این روشی که بهت میگم جلوگیری کن!

زمان پخت کدو حلوایی در قابلمه

زمان پخت به شعله گاز و روش پخت بستگی دارد. کدو حلوایی آب پز یا بخارپز به ۱ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارد تا به خوبی مغزپخت و نرم شود.

پخت کدو حلوایی در فر

برای پخت کدو حلوایی به این روش، ابتدا فر را بر روی ۲۰۰ درجه تنظیم نمایید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی پوشش دهید سپس هر ورقه کدو را با مخلوط شکر و روغن زیتون آغشته کرده و درون سینی بچینید. سینی فر را در طبقه وسط قرار داده و اجازه دهید کدوها به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درون فر بمانند تا به خوبی پخته شوند.

نگهداری کدو حلوایی

کدو حلوایی را باید در مکانی سایه، خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید تا ماندگاری اش افزایش پیدا کند. نگهداری از کدو حلوایی درون یخچال یکی از بهترین روش ها برای سالم ماندن و تازگی آن است. ساقه کدو حلوایی را جدا نکنید زیرا از بو گرفتن آن جلوگیری کرده و بیشتر می ماند. بعد از برش و پخته شدن کدو، باید درون ظرف های دربسته و یخچال نگهداری شده و طی چند روز مصرف شود.

نگهداری کدو حلوایی در فریزر

کدو حلوایی را می توانید حدود چند ماه درون ظرف های دربسته در فریزر نگهداری کنید اما باید به خاطر داشته باشید که با گذشت زمان، طعم و عطر اصلی اش را از دست خواهد داد.

دیگه آب خیارشور رودور نریز! | خواص طلایی آب خیارشور که نمی‌دانستید!

 

با کدو حلوایی چی درست کنم

کدو حلوایی محصول فصل پاییز و شب نشینی های طولانی ست. کدو را می توانید به تنهایی پخته و سرو کنید یا با آن غذا و شیرینی های مختلف بپزید. از غذاها و شیرینی های خوشمزه ای که می توانید با کدو حلوایی بپزید میتوان به سوپ کدو حلوایی، خورش کدو حلوایی، کدو حلوایی پلو، کیک کدو حلوایی، دسر کدو حلوایی، پودینگ کدو حلوایی، رولت کدو حلوایی و … اشاره کرد.

نکات کیک کدو حلوایی

مواد لازم

برای درست کردن کیک کدو حلوایی به ۲ پیمانه آرد، ۱ پیمانه پوره کدو حلوایی، ۱ پیمانه شکر، ۳ عدد تخم مرغ، ۳/۴ پیمانه روغن مایع، ۱/۲ پیمانه شکلات چیپسی، ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین، ۱ قاشق غذاخوری بکینگ پودر، ۱/۲ قاشق چای‌ خوری پودر زنجبیل، ۱/۲ قاشق چای‌ خوری جوش شیرین، ۱/۴ قاشق چای‌ خوری پودر هل نیاز دارید.

مرحله اول

برای شروع کدو حلوایی را با چاقو برش داده و هسته هایش را بیرون بریزید. کدو حلوایی را به شکل برش های کوچک خرد نمایید و با کمی آب بر روی شعله ملایم گاز بپزید. بعد از پخته شدن کدو آن ها را درون یک میکسر ریخته و به شکل پوره در بیاورید. زمانی که پوره کدو حلوایی از دما افتاد و سرد شد ۱ پیمانه از ان را جدا نمایید و برای پخت کیک به کار ببرید.

بهترین جایگزین رب انار و گردو!! | به جای گردو اینی که من میگم رو بریز تو خورشت فسنجان!!

 

مرحله دوم

فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه قرار داده سپس مواد کیک را حاضر کنید. آرد را با جوش شیرین، بکینگ پودر، پودر هل، پودر دارچین، پودر زنجبیل ترکیب و الک کنید. کاسه ای انتخاب نموده و تخم مرغ ها را درونش بشکنید. شکر را به تخم مرغ ها اضافه کرده و این ۲ ماده را چند دقیقه با همزن برقی مخلوط نمایید تا کرم رنگ شده و حالتی کشدار پیدا کند. این مرحله مهم است و در پف کیک تاثیر دارد.

مرحله سوم

در قدم بعدی روغن را هم بیافزایید و کمی دیگر با همزن مخلوط کنید سپس پوره کدو حلوایی را اضافه کنید. ترکیب آرد را در چند مرحله به محتویات کاسه اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. در پایان شکلات چیپسی را هم به مایه کیک افزوده و خوب مخلوط کنید. قالبی با قطر حدود ۲۰ سانت انتخاب نمایید و کف آن را با کاغذ روغنی پوشش دهید. مایه کیک را درون قالب ریخته و در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از حدود ۵۰ دقیقه کیک شما آماده می شود.

نکات خورش کدو حلوایی

مواد لازم

برای درست کردن خورش کدو حلوایی به ۳۰۰ گرم گوشت گوسفندی، ۱ عدد پیاز، ۵۰۰ گرم کدو حلوایی، ۱۰۰ گرم آلو خورشتی، ۲ حبه سیر، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، ۳ قاشق غذاخوری آب لیمو، ۱/۴ قاشق چای خوری فلفل سیاه، ۱/۴ قاشق چای خوری پودر کاری، ۱/۲ قاشق چای خوری پودر دارچین، ۱/۲ قاشق چای خوری زردچوبه، ۲  قاشق غذاخوری زعفران، ۳۰ گرم کره و مقداری فلفل قرمز و نمک نیاز دارید.

مرحله اول

قابلمه ای را بر روی شعله گاز قرار دهید سپس کمی روغن درونش بریزید. پیاز را به شکل نگینی خرد کرده و درون روغن سرخ کنید. در مرحله بعد گوشت را به پیاز افزوده و مقداری تفت بدهید تا خوب با هم مخلوط شوند. سیر را هم خرد نمایید و به پیاز و گوشت اضافه کنید. ادویه ها به جز نمک را در این مرحله از پخت گوشت به آن بیافزایید و مقداری تفت بدهید تا عطرشان بیشتر شود.

مرحله دوم

پس از تفت دادن ادویه ها نوبت به رب گوجه فرنگی میرسد. رب را هم درون روغن خورشت سرخ کنید تا رنگش باز شود و زیبایی بیشتری به خورش شما ببخشد. در مرحله آخر زعفران دم کرده و ۲ تا ۳ پیمانه آب به قابلمه اضافه کرده و دربش را بگذارید. اجازه دهید گوشت درون خورشت ۱/۵ تا ۲ ساعت با شعله ملایم گاز پخته و حاضر شود. کدو حلوایی را پوست گرفته و به شکل مساوی برش بدهید. برش هایتان باید یک اندازه و نسبتا پهن باشند زیرا در حین پخت جمع شده و باریک تر می شوند.

 نکات مهم در پخت زرشک پلو خوشمزه و مجلسی

 

مرحله سوم

تابه ای بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید. کره را درون تابه ریخته و اجازه بدهید به طور کامل آب شود. کدوهای برش داده شده را درون کره سرخ کنید سپس کنار بگذارید. زمانی که گوشت خورشت پخته شد نمک و کدوهای سرخ شده را به آن اضافه کنید. خورشت را به خوبی هم بزنید و آب لیمو ترش و آلوها را هم بیافزایید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خورش ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دیگر به پخت خود ادامه بدهد تا کدو و آلو ها کمی نرم شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر