طرز تهیه خورشت قورمه سبزی | روش پخت خورشت قورمه سبزی | مواد لازم پخت خورشت قورمه سبزی

فوت‌ و فن خوش رنگ شدن خورشت قورمه سبزی بدون تلخی | قورمه سبزی جا افتاده و لذیذ رو اینجوری درست کن

در این مطلب ازسایت ویکی گردی فوت و فن، نکات طلایی، و طرز صحیح پخت خورشت قورمه سبزی را به اشتراک گذاشته ایم.

خورشت قورمه سبزی
ویکی گردی:

خورشت قورمه سبزی از محبوب ترین خورش های ایرانی است که تاریخچه آن به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد که شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق این خورش خوشمزه نباشد. خورشت قورمه سبزی از اصیل ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود که در بیشتر نقاط کشورمان با یک دستور خاص تهیه می شود. البته در برخی شهرها این خورش با مواد دیگری طبخ می شود که خیلی متفاوت نیستند مثلا به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی های معطر کوهی و محلی استفاده می شود. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورشت قورمه سبزی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش قورمه سبزی با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم خورشت قورمه سبزی برای ۴ نفر

پیاز بزرگ ۱ عدد

لیمو عمانی ۳ عدد

لوبیا قرمز ۲۰۰ گرم

روغن مایع به اندازه کافی

سبزی خورشتی ۵۰۰ گرم

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

مرحله اول: آماده سازی لوبیا

برای اینکه پس از مصرف خورش قورمه سبزی دچار نفخ در معده نشوید و لوبیا راحت تر بپزد ، باید از شب قبل لوبیا قرمز را درون یک کاسه آب بخیسانید و در صورت امکان دو یا سه مرتبه آبش را تعویض کنید. این کار علاوه بر اینکه نفخ لوبیا قرمز را می گیرد باعث می شود لوبیا راحت تر و سریعتر نیز پخته شود.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز و گوشت

برای شروع آشپزی ابتدا پیاز را پوست می گیریم و به صورت ریز خرد می کنیم. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به همراه کمی زردچوبه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا پیاز نرم شود، پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قطعات یکدست خرد می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم. تفت دادن مخلوط گوشت و پیاز را ادامه می دهیم تا رنگ تمام قسمت های گوشت تغییر کند و تقریبا سرخ شود.

مرحله سوم: جوشاندن لوبیا قرمز

یک قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخلش بریزید ، حرارت را زیاد کنید تا آب سریع به جوش بیاید سپس لوبیا قرمز را به مدت ۱۵ دقیقه درون آب جوش قرار دهید تا رنگ آن گرفته شود. اگر این کار را نکنید ممکن است رنگ اولیه قرمز باعث کدر شدن رنگ خورش شود.

مرحله چهارم: افزودن لوبیا

پس از اینکار لوبیا قرمز را آبکشی کنید و به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. لوبیا قرمز را هم کمی با مخلوط گوشت و پیاز تفت می دهیم سپس چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت و لوبیا با حرارت بسیار ملایم بپزند.

مرحله پنجم: افزودن سبزی

در مرحله بعد سبزی خورشتی را پس از تمیز کردن و شستشو به صورت ریز خرد می کنیم. سبزی را به صورت جداگانه با مقداری روغن در یک تابه مناسب می ریزیم و تفت می دهیم تا سبزی سرخ شود. هر چقدر رنگ سبزی پر رنگ تر شود در پایان کار خورش سیاه تر خواهد شد.

البته ابن کار شاید باعث زیباتر شدن خورش شود ولی باعث می شود تمام ویتامین ها و مواد معدنی درون سبزیجات از بین برود. پس از اینکه سبزی را خوب تفت دادیم به قابلمه خورش اضافه می کنیم. در این مرحله مقداری فلفل سیاه و نمک به خورش اضافه می کنیم.

مرحله ششم: پخت خورش قورمه سبزی

اگر در مراحل اولیه پخت خورش نمک اضافه کنیم باعث می شود گوشت دیرتر بپزد. لیمو عمانی را باید از قبل با چنگال سوراخ کنیم و درون یک لیوان آب قرار دهیم تا تلخی اش گرفته شود و خورش را تلخ نکند یا می توانید لیمو عمانی را از وسط به دو نیم کنید و تخم های لیمو را در بیاورید و داخل یک لیوان با آب ولرم بگذارید و روی آن یک قاشق قرار دهید تا کاملا خیس بخورد. پس از اینکه سبزی خورش چند جوش خورد لیمو عمانی را اضافه می کنیم. حالا باید اجازه دهیم تا خورش جا بیفتد و آماده سرو شود. هر چقدر خورش بیشتر روی حرارت ملایم بماند بهتر جا می افتد. اگر خورش را قبل از اینکه جا بیفتد سرو کنیم آب خورش از دیگر مواد خورش جدا می شود و ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

نکات پخت خورش قورمه سبزی

روغن انداختن خورشت

برای اینکه خورش به خوبی روغن بیندازند باید نکاتی را رعایت کرد. یکی از این نکات این است که سبزی خورشتی به خوبی سرخ شود و نکته دیگر این است که در پایان پخت خورش یک تکه یخ کوچک درون خورش بیندازید. این کار باعث شوک به سبزی خورش می شود و به روغن انداختن خورش کمک می کند.

سبزی خورشت قورمه سبزی

سبزی خورشتی مخصوص قورمه سبزی متشکل از اسفناج ، شنبلیله ، تره ، گشنیز و جعفری است که به راحتی می توانید از سبزی فروشی ها تهیه کنید. تره زیادی در سبز خورشتی باعث تندی خورش و شنبلیله زیادی در سبزی خورشتی باعث تلخ شدن طعم خورشت می شود.

فوت فن های طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

هرچقدر سبزی خورشت قورمه سبزی ریزتر خرد شود بهتر جای می افتد در غیر این صورت هرچقدر خورش روی گاز بماند هم جا افتاده نمی شود.

نکته مهم در هنگام سرخ کردن سبزی این است که همان ابتدا با ریختن سبزی روغن را اضافه کنید و هم بزنید تا سبزی خوب داخل روغن سرخ شود.

می توانید سبزی را به همراه لوبیا و گوشت از ابتدای پخت اضافه کنید و یا بعد از سرخ کردن اضافه شود.

بهتر است از سبزی تازه برای تهیه قورمه سبزی استفاده کنید.

هرچقدر قورمه سبزی کم آب تر و غلیظ تر شود بهتر است.

بنا به ذائقه و منطقه خود می توانید از لوبیا چیتی یا سفید برای تهیه این خورش استفاده کنید.

بهتر است از گوشت گوسفندی برای تهیه خورش قورمه استفاده کنید.

برای روغن بیشتر قورمه سبزی و مقوی شدن آن بهتر است از عصاره قلم استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۲ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر

  • هایده

    ممنون بسیار عالی