نقد و بررسی گوشی شیائومی | آیا شیائومی 12 ایکس ارزش خرید دارد؟

بررسی گوشی شیائومی 12X | خوش دست ترین گوشی شیائومی

یکی از قوی ترین گوشی های شیائومی، گوشی شیائومی 12X است. در این گزارش به بررسی این گوشی خواهیم پرداخت.

گوشی شیائومی
ویکی گردی:

برند گوشی شیائومی یکی از قدرتمند ترین برند ها در تولید گوشی های باکیفیست میان رده است. یکی از جدیدترین و بهترین گوشی هایی که شیائومی تولید کرده است، گوشی شیائومی 12X است. این گوش یدر حال حاضر قیمتی حدود 15 میلیون تومان دارد اما پیش بینی می شود که قیمت این گوشی تا 12 میلیون تومان هم پایین بیاید. در این مقاله به بررسی گوشی شیائومی 12X خواهیم پرداخت.

طراحی شیائومی 12X

توی بخش طراحی همون چیزیه که همیشه از شیائومی توقع داریم. یه طراحی با کیفیت و خوش متریال که فوق العاده خوش دسته. همون طور که گفتم این گوشی کامپکته. کامپکت یعنی جمع و جور. وزن 12X فوق العاده مناسبه و ابعاد فوق العاده جذابی داره. اندازه ی صفحه نمایش تقریبا 6.2 اینچه که باعث میشه گوشی کوچیکی دستتون باشه. قاب پشتی از شیشه اس اما اطلاعاتی از گوریلا گلسش موجود نیست. ولی حس شیشه رو قشنگ بهتون میده. این شیشه مات و فوق العاده توی رنگ آبی که بررسی کردیم جذابه.

همین بدنه شیشه ای، خیلی قابلیت خش پذیری داره و حواستون خیلی باید بهش باشه چون معلومه خط و خش روش میفته. پس حتما باید از یه قاب استفاده کنید. سه تا لنز و یک فلش توی قاب مستطیل شکل اون بالا با بیرون زدگی نسبتا زیاد، واسه ی یه گوشی کامپکت، دیده میشن. لنز اصلی که بزرگتره اون بالاعه و بقیه ی دوربین ها هم زیر لنز اصلی قرار گرفتن. لوگو xiaomi و 5G و همین طور یه سری نوشته هم توی قاب پشتی هست. لبه های قاب پشتی یه خمیدگی داره که به خوش دست تر شدن شیائومی 12X خیلی میتونه کمک کنه.

گوشی شیائومی

دور تا دور گوشی آلومینیومه. زیر گوشی درگاه Type-c، اسپیکر Harman Kardon و خشاب سیم کارته که فقط دو تا سیم کارت رو میتونه پشتیبانی کنه و خبری از مموری کارت نیست. لبه ی سمت راست گوشی دکمه ی پاور و کم و زیاد کردن صداست که فوق العاده خوش دست و خوش کیفیته. بالای گوشی یدونه اسپیکر Harman Kardon، یه لوگوی Harman Kardon، یدونه میکروفون و یدونه IR Blaster یا همون مادون قرمز وجود داره. لبه ی سمت چپ گوشی هم کویره و خبر از چیز خاصی نیست. دور تا دور گوشی یه سری خط های پلاستیکی هم برای آنتن دهی بهتر گوشی وجود داره.

میرسیم به پنل جلویی که 89 درصدش رو نمایشگر به خودش اختصاص داده. نمایشگری که باز از چپ و راست خمیدگی داره. بالا و پایین نمایشگر گوشی یه مقدار حاشیه دیده میشه. دوربین سلفی توی پانچ هوله. اسپیکر مکالمه هم اون بالا هست.

توی بخش طراحی می تونم بگم که واقعا گوشی خوش دستیه و گوشی کوچولویی هم هست و خوراک کساییه که دست های کوچیکی دارن یا اصلا دوست دارن با گوشی کوچیک کار کنن. شیائومی 12 ایکس گواهی IP نداره و یکی از نقاط ضعفشه. یه مقدار هم احساس میکنم امنیتش پایینه یعنی حسی که قاب پشتی میده و خمیده بودنه باعث میشه که حتما از قاب و گلس براش استفاده کنید. به نسبت رقباش از نظر متریال و طراحی و خوش ساختی مثل 11T Pro شیائومیه و چیزی کم نداره. از S21 FE قطعا بهتره و متریال و کیفیت ساخت بدنه بهتری داره.

صفحه نمایش Xiaomi 12X

بخش بعدی صفحه نمایشه که توی اون هم واقعا شیائومی 12 ایکس کم نذاشته. یه پنل امولد می بینیم که 120 هرتزیه. Dolby Vision داره و HDR10+ که 1080 رزولوشنشه. کاری به این اعداد و ارقام نداریم. از نظر روشنایی از 11T Pro بهتره. از نظر کیفیت رنگ و نور فوق العاده خوبه و واقعا با یه نمایشگر خیلی خوش کیفیت طرف هستید که نقص جدی واقعا نمیشه به جز خمیده (Curve) بودنه بهش گرفت که اون بخش امنیت کاره وگرنه یه نمایشگر می بینید که میتونه با S21 FE رقابت کنه و هم میتونه با 11T Pro رقابت کنه.

روشناییش از 11T Pro بیشتره. تقریبا با S21 FE میتونه برابری کنه و حس خیلی خوبی از کار کردن با این نمایشگر میگیرید. ایرادی که توی خانواده ی 12 شیائومی هست یعنی اون انحنای لبه های دور گوشی، باعث میشه که یه مقداری از محتواها توی بعضی از بازی ها و اپلیکیشن ها بره تو اون قسمت خمیده و رند شده و شاید یه مقدار اذیت کننده باشه. البته بعدا شاید بهش عادت کنید.

گوشی شیائومی

باتری شیائومی 12X

بریم سراغ پاشنه ی آشیل یعنی بخش باتری. توی بخش باتری شیائومی 12X یه باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت داره که عملکرد شارژدهیش خوب نیست یعنی چند وقتیه که انگار شیائومی تمرکزش رو از روی باتری برداشته. چرا این رو میگم؟ چون یه ساعت کالاف دیوتی بازی کردن حدود 20 درصد شارژ، حتی تو برخی مواقع 25 درصد شارژ رو کم میکنه. اگه بخواید استفاده ی معمولی رو به زیاد کنید از صبح ساعت 8 اگه شروع کنید به استفاده از گوشی نزدیک غروب باید گوشی رو بزنید به شارژ و توی استفاده های معمولی رو به زیاد، یه روز کامل بهتون شارژدهی نمیده . خیلی باید باهاش مراعات کنید که یه شب تا صبح رو بتونید شارژ داشته باشید و این موضوع نکته ایه که به نسبت رقباش نقطه ضعفه. یعنی S21 FE هم یه مقدار از این گوشی بهتره و هم 11T Pro بیشتر از یه مقدار توی بخش شارژدهی ازش بهتره.

توی بخش شارژ شدن اما یه آداپتور 67 واتی توی باکسش هست که از S21 FE با آداپتور 25 واتی که حتی توی جعبه ی اون هم نیست خیلی بهتره. فول شارژ شدن گوشی 12 ایکس شیائومی تقریبا حدود 50 دقیقه طول میکشه که کارتون رو راه میندازه. البته باتری 4500 آمپر ساعتی با آداپتور 67 واتی آدم توقع داره که زودتر شارژ بشه ولی اون جوری نیست که این مسئله آزار دهنده باشه. البته این گوشی به 11T Pro قطعا میبازه چون آداپتور 120 واتی داره و در عرض 20 تا نهایت 30 دقیقه فول شارژ میشه. درباره xiaomi 12x میتونم بگم از نظر شارژدهی به نسبت رقبای خودش از همه پایین تره و از نظر شارژ شدن دومین رتبه رو بین رقبای خودش قرار داره.

گوشی شیائومی

امنیت گوشی شیائومی 12 ایکس

تو xiaomi 12x حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگره. یه مقدار پایینه ولی چون گوشی کامپکته خیلی دسترسی به حسگر اثر انگشت اذیت کننده نیست. سرعتش هم فوق العاده خوبه. سیستم تشخیص چهره ی دو بعدی هم داره که عملکرد مناسبی داره.

دوربین Xiaomi 12X

بریم سراغ دوربین جایی که ضد و نقیض زیاد توش می بینیم. سنسور لنز اصلی شیائومی 12 ایکس، 50 مگاپیکسله. عکس هایی که با لنز اصلی می گیرید واقعا خوبه. داینامیک رنج خوبه، شارپنس خوبه و دیتیل هم خوبه. یعنی شما یه عکس خیلی خوب تو سنسور اصلی از این گوشی تحویل می گیرید. اگر بخوام عکس سنسور اصلی رو توی حالت عادی با رقبا مقایسه کنم از S21 FE یه مقدار خیلی کم بهتره اما همچنان رقابشون پایاپایه. سنسور اصلی 11T پرو میتونه از این دو تا گوشی یه مقداری کیفیتش توی لنز اصلی بهتر باشه. کلا رقابت توی عکاسی لنز اصلی توی حالت عادی بین این سه تا گوشی خیلی پایاپایه.

پرتره

xiaomi 12x توی عکس های پرتره هم عملکرد خوبی از خودش نشون میده. تقریبا 20 درصد عکس ها خراب میشه ولی 70 تا 80 درصد عکس ها درسته و سوژه ی اصلی به خوبی از بکگراند جدا میشه. نوردهی به سوژه ی اصلی هم خوب اتفاق میفته و دیتیل خوبی هم از می بینید. توی این لنز هم رقابت شیائومی 12X به نسبت رقبا پایاپایه.

اولترا واید

یدونه سنسور 13 مگاپیکسلی اولترا واید داریم. به جرات توی این بخش این گوشی می بازه. عکس های اولترا وایدی که باهاش ثبت می کنید اتوفوکوس ندارن. دیتیل و شارپنس رو از بین میبره و به نسبت قیمتی که براش هزینه می کنید و به نسبت رقباش واقعا ضعیفه و رقابت رو میبازه. قطعا توی این بخش 11T Pro و S21 FE از این گوشی جلوترن و عکس های اولترا واید این گوشی ناامیدتون می کنه.

گوشی شیائومی

حالت شب

عکاسی تو حالت شبش هم معمولیه یعنی خیلی اتفاق خاصی توش نمیفته ولی در حد نیاز کارتون رو راه میندازه.

تله ماکرو

یه سنسور 5 مگاپیکسلی تله ماکرو داره. عکس های ماکرویی که باهاش ثبت می کنید واقعا خوبه. عکس های تله ماکروش S21 FE رو رد میکنه و بهتره. با 11T Pro رقابت پایاپایی داره. اتوفوکوسی که روی ماکروش هم هست باعث میشه که واقعا بتونید ماکروهای خوبی ثبت کنید.

فیلمبرداری

توی بخش فیلمبرداریT چیزی که باید راجع به فیلم برداری xiaomi 12x بدونید اینه که 8K با فریم ریت 24 رو داره اما خیلی نمیشه از اون استفاده کرد. هم باتریش ضعیفه هم بعد از 6 دقیقه خودش قطع میشه. 4K با فریم ریت 30 و 60 هم داره که عملکردش خوبه. یه نقطه ضعف هم نسبت به رقباش داره که اونم استبلایزر ضعیف ترش به نسبت رقباشه. ولی ویدیویی که باهاش می گیرید خیلی خوش کیفیت و خوش نوره. جنس نوری که توی ویدیوهاش میگیرید هم 4K و هم 1080 ویدیوهای خوبیه. اما استبلایزرش شاید به نسبت رقبا یه کمی اذیتتون کنه.

در مجموع پکیج دوربینش به جز اون قابلیت اولترا واید و اون استبلایزر توی فیلم برداری می تونه رقابت کنه ولی گزینه ی بهتری هم روی میز هست.

دوربین سلفی

لنز سلفی 32 مگاپیکسله. عکس های سلفی شارپنس، دیتیل و وایت بالانسشون واقعا خوبه. یه مشکل بزرگ داره اونم داینامیک رنجه. مشکل توی اکسپوژره. یعنی تشخیص نور و نور سنجی دوربین سلفی به خوبی انجام نمیشه و این قضیه باعث میشه وقتی توی محیط های روشن مثلا مثل نور آفتاب بخواید عکس بگیرید. بعضی اوقات توی تنظیم اکسپوژر و ثبت عکس های سلفی خوب به مشکل بخوره. مشکل اصلی دوربین سلفی این گوشی همون داینامیک رنجه که باز هم با این تفاسیر به نظر من از دو تا رقیب دیگه اش توی عکاسی سلفی عملکرد بهتری داره اگه که با دقت عکس بگیرید و خودتون حواستون به اکسپوژر باشه.

قابلیت فیلم برداری 1080 داره سلفیش. کراپی که بهتون میده محدودتره به نسبت عکاسیش. اگه بخواید خیلی از سنسور سلفیش فاصله داشته باشید موقع ویدیو گرفتن به مشکل میخورید.

در مجموع دوربین سلفی قابل قبولی داره که به نظر من یه ذره از رقباش هم بهتره.

سخت افزار شیائومی 12X

توی بخش سخت افزار Xiaomi 12X، اسنپدراگون 870 رو برای پردازنده می بینیم. توی نسخه ای که ما بررسی کردیم میزان رم 8 گیگابایت بود. توی پردازنده و سخت افزار میخوام چند نکته ی خیلی مهم بهتون بگم. اسنپدراگون 870 از نظر عددی به نسبت دو تا رقیب دیگه اش یه مقدار پایین تره. چون توی 11T Pro اسنپدراگون 888 می بینیم. توی S21 FE توی بعضی از نسخه ها که برای آمریکاست اسنپدراگون 888 و توی بقیه ی نسخه هاش میشه اگزینوس 2100 که تقریبا هم پایه ی اونه. پس از نظر عدد و رقمی میشه گفت که به نسبت رقباش پایین تره ولی توی اجرای بازی های سنگین هیچ ایرادی نداره. یعنی طبق بررسی های ما توش لگ و باگی نمی بینید و همه ی بازی هارو میتونید روی بالاترین فریم ریت و گرافیک بازی کنید.

فقط نکته ای که داره به نسبت رقباش خیلی داغ میکنه. یعنی یک ساعت Fortnite بازی کردن دماش رو تا 45+ درجه میتونه برسونه. یک ساعت کالاف دیوتی بازی کردن دماش رو تا 44 و 45 درجه میتونه ببره. حالا اون دما هست. ظرفیت کم باتری هم باعث میشه که باز یه چرخه ی معیوبی ایجاد بشه برای کسایی که میخوان با این گوشی بازی کنن. پس اگه قصدتون بازی کردنه، داغ شدن پردازنده و باتری میتونه یه هشداری بهتون بده که سمت این گوشی نیاید. ولی گوشی واقعا گوشی روون و خوب و جذابیه. 120 هرتزی بودن نمایشگر در کنار اسنپدراگون 870 محیط کاربری روونی بهتون میده که به جز داغ شدن هیچ مشکل دیگه ای نمیتونید توش پیدا کنید.

گوشی شیائومی

یه نکته ای توی بخش سخت افزار میگم که تا حالا راجع به هیچ کدوم از گوشی ها نگفتم ولی توی این گوشی میگم. سنسور مجاورت توی گوشی های شیائومی خیلی اتفاق میفته که مشکل داشته باشه. سنسور مجاورت بالای صفحه نمایشه که وقتی گوشی زنگ میخوره و میخواید تماسی رو برقرار کنید یا مثلا میخواید یه ویسی رو توی تلگرام و واتس اپ چک کنید، توی xiaomi 12x خیلی اتفاق میفته این سنسوره درست کار نکنه شاید با آپدیت ها درست بشه ولی خیلی این مشکل توی گوشی های شیائومی دیده میشه گفتم که این رو هم بگم که احتمالا این سنسور مجاورته هم یه خورده اذیتتون میکنه.

رابط کاربری Xiaomi 12X

وقتی که شیائومی 12X به دستتون میرسه اندروید 11 و MIUI 13 روش نصبه. ولی احتمال خیلی زیاد آپدیت اندروید 12 رو به زودی دریافت میکنه. رابط کاربری شیائومی هم بارها گفتم فوق العاده قابلیت شخصی سازی فوق العاده، تم های مختلف که یه ایراد داره اونم آپدیت های نرم افزاری کوچیک و بزرگه. یه ایراد دیگه هم داره اونم اینه که یه سری از ریجن ها همه ی قابلیت ها رو نداره. دوتا گوشی شیائومی رو بذاری کنار همدیگه یه چیزهایی توی منوی یکیش پیدا میکنی که توی منوی اون یکی نیست و برعکسش هم اتفاق میفته. سریال نامبر و کشور سفارش دهنده و پارت نامبر و ریجن و رام و همه ی این ها باعث میشه که یکپارچگی کلی توش نباشه.

ده تا گوشی آیفون رو بذاری کنار همدیگه، با iOS های یکسان همه عین همه اما شیائومی این مشکل رو داره. در کل شما میتونید شخصی سازی های زیادی روش انجام بدید. Always On Display های فوق العاده جذاب. انیمیشن های جذاب. قابلیت Floating Window و مولتی تسکینگ های فوق العاده جذاب که داره و در مجموع میشه گفت رابط کاربری فوق العاده روون و خوبه. البته که یه چیز سلیقه ایه و قبلا درباره اش صحبت کردم.

اسپیکر شیائومی 12X

توی شیائومی 12 ایکس، صدا رو به صورت استریو داریم. بلندی صدا خیلی خوبه و در حد گوشی Xiaomi 12 Pro که یه گوشی پرچمداره. تفکیک و کیفیت فوق العاده خوبی هم داره. سیستم صوتی Harman Kardon که ثابت شده اس و میتونید بهش اعتماد کنید. یه ایراد بزرگ توی بخش اسپیکر داره اونم اینه که معمولا توی گوشی ها، اسپیکر رو پایین سمت راست می بینیم. توی این گوشی پایین سمت چپه. وقتی گوشی رو می چرخونیم، توی اغلب اوقات جوری میشه که اسپیکر پایین قرار بگیره و دستتون روی اون قرار بگیره و صدای اسپیکر توی هر دوتا طرفش خفه بشه. درحالی که توی گوشی 12 و 12 پرو شیائومی اسپیکر رو اونور گوشی دیدیم. اگر خواستید گوشی رو برعکس کنید، باید برخلاف جوامع جهانی این کار رو انجام بدید تا دستتون روی اسپیکر ها قرار نگیره.

گوشی شیائومی

آیا شیائومی 12X ارزش خرید داره؟

توی بخش طراحی گواهی IP رو بذاری کنار، هیچ ایرادی به xiaomi 12x نمیشه گرفتش. این گوشی واقعا گوشی خوش دستیه و توی طراحیش کم ترین نقصی رو نمیتونید بهش بگیرید. توی بخش صفحه نمایش واقعا عملکردش خوبه و حرف برای گفتن داره. بدون اغراق میتونم بگم تو طراحی و صفحه نمایش، با کنار گذاشتن نداشتن IP، میتونه نمره ی بالایی بگیره. توی بخش باتری ضعف داره. توی شارژدهی به نسبت رقبا ضعیفه و اذیتتون میکنه. توی بخش شارژ شدن از رقیب سامسونگیش بالاتره و اون آداپتور 67 واتی توی باکس یه برگ برنده اس براش.

توی بخش دوربین، اولترا واید و استبلایزر رو بذارید کنار، میتونه رقابت کنه ولی دوربین کاملی نداره. به نسبت قیمتش شما S21 FE رو بگیرید دوربین بهتری می تونید داشته باشید. 11T Pro هم بگیرید دوربین بهتری می تونید داشته باشید. اگه دوربین براتون اولویت باشه، این گوشی نمیتونه براتون اولویت باشه. توی بخش سخت افزار فوق العاده روون و جذابه همه چیز. یعنی خیلی سریع می تونید باهاش کار کنید. ایراد داغ شدن داره که احتمالش هست با آپدیت ها درست بشه ولی اگه هدفتون بازی کردن هم هست، چون باتری اینجا دخیله میتونه اذیتتون کنه. توی بخش اسپیکر عملکرد فوق العاده اس.

یه جمع بندی کلی بخوام بگم اینه که اگه دنبال گوشی روونه، خوش ساخته، خوش دست هستید که نمایشگر فوق العاده خوبی ام داشته باشه، شیائومی 12 ایکس میتونه یکی از بهترین انتخاب ها براتون باشه. مخصوصا برای خانم ها و آقایونی که طرفدار گوشی های کوچیک هستن. یه گوشی با طراحی خوب در کنار صفحه نمایشش که میتونه برای اینستاگرام و یوتیوپ گردی مناسب و کاربردی باشه. حتی دوربینش هم حرف برای گفتن داره. وقتی میای کنار رقباش دیگه نمیتونه حرفی برای گفتن داشته باشه. شیائومی 12x احتمالش خیلی زیاده که افت قیمت داشته باشه ولی توی این بازه ی قیمتی هم این جوری نیست که ارزش خرید نداشته باشه.

بعد از خوندن این مقاله، از یک تا 10 به این گوشی چه امتیازی میدید؟ به نظر شما توی این بازه ی قیمتی ارزش خرید داره؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • گلناز همتی

    عالی ولی اگر قیمتش مناسبه ازاین بودمنم میخریدم