معرفی گوشی سامسونگ A21s | گوشی های میان رده سامسونگ

بررسی گوشی سامسونگ A21s | گوشی مناسب، اقتصادی و قدرتمند

اگر قصد خرید گوشی اقتصادی سامسونگ را دارید، با ما همراه باشید تا به بررسی گوشی سامسونگ A21s بپردازیم.

گوشی سامسونگ
ویکی گردی:

برند گوشی سامسونگ، چندین سری دارد؛ سری A برند گوشی سامسونگ، گوشی های میان رده این برند را در بر می گیرد. هر چه دد کنار A کوچک تر باشد، گوشی امکانات و قیمت پایین تری دارد.  گوشی سامسونگ A21s یکی از گوشی های اقتصادی سامسونگ است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی Galaxy A21s در یک نگاه

نمایشگر: پنل PLS TFT با اندازه 6.5 اینچی، رزولوشن 720 در 1600، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسل 270ppi

چیپست: Exynos 850 هشت نانومتری و هشت هسته ای Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Mali-G52 MP1

حافظه: 3/4/6 گیگابایت رم، 32 و 64 گیگابایت حافظه داخلی از نوع eMMC 5.1، پشتیبانی از کارت حافظه microSDXC

دوربین پشتی: دوربین اصلی 48 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.0، فاصله کانونی 26 میلی‌متری، اندازه سنسور 1/2.0 اینچی، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز + دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور 1/4.0 اینچ، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر + دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت 4 سانتی متری + سنجشگر عمق 2 مگاپیکسلی

دوربین سلفی: 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2

باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی

متفرقه: اسکنر اثر انگشت (پنل پشتی)، رادیو FM، جک هدفون 3.5 میلی متری، NFC

طراحی گوشی سامسونگ گلکسی A21s

درست است که Galaxy A21s یک دستگاه اقتصادی و معمولی است، ولی دلیل نمی‌شود که ظاهر بی‌کلاسی داشته باشد. قسمت اعظمی ‌از بخش جلویی را نمایشگر تشکیل داده، در حالیکه فریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک است. سامسونگ در این سال‌ها به خوبی یاد گرفته که ظاهر یک گوشی را زیبا کند و حالا هم گلکسی ای 21 اس اصلا ناامیدتان نمی‌کند.

گوشی سامسونگ

 

یکی از المان‌های مهم طراحی، نمایشگر 6.5 اینچی PLS TFT است که برای دوربین سلفی هم یک حفره نمایشگر در سمت چپ آن ایجاد شده است. کناره‌های پنل مثل دستگاه‌های اخیر این شرکت گرد است و حاشیه‌ها نیز نسبتا باریک هستند (البته نه به اندازه پرچمداران سری S یا Note)

Galaxy A20 به پنل محبوب Super AMOLED مجهز شده بود، ولی Galaxy A20s (نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A20s را از دست ندهید) از یک نمایشگر LCD استفاده می‌کرد. این تصمیم برای دوگانه A21 هم اتخاذ شده است. با اینحال، اکثر اعضای سری A به پنل‌های AMOLED مزین شده‌اند، بنابراین اگر این پنل‌ها برایتان اهمیت دارد بهتر است به سراغ دستگاه‌های دیگر بروید.

طراحی بخش جلویی گوشی A21s

فریم دستگاه خمیدگی داشته و پلاستیکی است. رنگ آمیزی و متریال این فریم مات است که باعث می‌شود دستگاه بهتر در دست قرار بگیرد و در هنگام عکسبرداری و تماشای فیلم از دست سر نخورد.

همانطور که گفتیم پنل پشتی هم از جنس پلاستیک است ولی لایه‌های رنگ آمیزی آن تغییر کرده و براق‌تر شده است. اگر این پنل پر از اثر انگشت و خط و خراش نباشد، ظاهر بسیار زیبایی دارد که در زاویه نورهای مختلف ترکیبی از آبی بنفش و سبز را به نمایش می‌گذارد.

ساختمان دوربین چهارگانه پشتی A21s به همراه یک چراغ LED در یک جزیره مستطیل شکل و مشکی رنگ قرار گرفته که اندکی از بدنه بیرون آمده ولی این برآمدگی به حدی نیست که گوشی روی میز لق بزند.

نمایشگر Galaxy A21s

همانطور که اشاره کردیم، گلکسی آ21 اس سامسونگ یک پنل PLS TFT با ابعاد 6.5 اینچ، رزولوشن 720+ و نسبت تصویر 20:9 دارد. این رزولوشن وضوح بسیار بالایی ندارد ولی با اینحال در رده دستگاه‌های اقتصادی، قابل قبول است.

گوشی سامسونگ

حداکثر نور صفحه در حالت دستی 408 و در حالت خودکار 491 نیت است. این اعداد برای پنل‌های LCD کاملا معمولی هستند ولی با اینحال در استفاده روزانه و زیر نور خورشید مناسب خواهند بود. عمق رنگ مشکی این نمایشگر هم متوسط است و نسبت کنتراست 1300:1 کیفیت میانه‌ای را ارائه می‌دهد. بهتر بود سامسونگ مثل همیشه از پنل‌های فوق‌العاده Super AMOLED خود استفاده می‌کرد ولی به نظر می‌رسد که کاهش هزینه تولید در تولید این اسمارت‌فون اولویت داشته است.

نمایشگر A21s کیفیت مناسبی دارد که درخور گوشی‌های این رنج قیمت است، ولی رنگ‌ها اندکی پریده به نظر می‌رسند و پویایی پنل های AMOLED را ندارند. البته دور حفره نمایشگر می‌توان اندکی ناهمگونی نور را دید که در پنل‌های LCD امری شایع است. البته سامسونگ تمام تلاش خود را کرده تا این تیرگی را کاهش دهد. راستش را بخواهید گوشی‌های گران‌تری هم دیده‌ایم که تیرگی بسیار بیشتری دارند.

باتری Galaxy A21s

تامین انرژی Galaxy A21s بر عهده یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی از نوع لیتیوم پلیمری است. این باتری با توان 15 واتی شارژ می‌شود و شارژری با همین توان هم درون جعبه قرار گرفته است. متاسفانه سرعت شارژ دستگاه چندان زیاد نیست و در سی دقیقه می‌تواند گنجایش باتری را از 0 به 26 درصد برساند.

اما در تست وبسایت GSMArena، این باتری توانست امتیاز بسیار خوب 119 را کسب کند. این دستگاه در بخش‌های تماس، پخش ویدیو و وبگردی امتیاز بسیار خوبی کسب کرده و با این احتساب یک کاربر با مصرف متوسط می‌تواند انتظار عمر باتری 2 روزه داشته باشد.

عملکرد پردازشی گلکسی A21s

در قلب این گوشی یک چیپست نه چندان قدرتمند Exynos 850 تعبیه شده که از هشت هسته Cortex-A55 با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی این چیپست مجتمع نیز Mali-G52 تک هسته‌ای ست که نمی‌تواند قدرت زیادی را به کاربر ارائه دهد.

همچنین لازم به ذکر است که این دستگاه در سه نسخه 3/32 گیگابایتی، 4/64 گیگابایتی و 6/64 گیگابایتی عرضه خواهد شد. برای افزایش فضای ذخیره سازی هم سامسونگ امکان پشتیبانی از کارت حافظه microSD را فراهم کرده است.

برای اندازه‌گیری قدرت پردازشی A21s، در ابتدا بنچمارک Geekbench را راه‌اندازی کردیم که طبق انتظار نشان داد که رقبا عملکرد پردازشی بسیار بهتری دارند. این اسمارت فون اقتصادی هیچ هسته قدرتمندی از سری A7x ندارد و هسته‌های A55 آن هم نمی‌توانند حرف زیادی برای گفتن داشته باشند.

در بنچمارک AnTuTu 8 هم این Galaxy A21s نتوانست پابه‌پا رقبایش حرکت کند و با فاصله‌ای معنادار در انتهای لیست قرار گرفت.

بزرگترین مشکل گلکسی ای21اس عملکرد پردازشی آن است. با اینکه چیپست‌های هشت هسته‌ای این روزها به یک استاندارد تبدیل شده‌اند ولی رقبای این دستگاه حداقل دو هسته قدرتمندی مثل Cortex-A75 دارند. این قدرت کم CPU حتی روی تجربه کاربری هم تاثیر گذاشته و باعث شده تا هنگام اجرای وظایف روزمره هم شاهد تاخیر و لگ باشیم.

به طور کلی باید بگوییم از نظر عملکرد پردازشی این دستگاه توان رقابت با رقبایی از شرکت شیائومی یا هواوی را ندارد و مقصر این ضعف چیپست خانگی Exynos 850 است. درست است که این دستگاه در دسته اقتصادی قرار می‌گیرد ولی با اینحال رقبای قدرتمند چینی جذابیت آ21 اس را کمتر کرده‌اند.

مطالعه بررسی تخصصی گوشی پرچم دار جدید سامسونگ، یا به عبارتی بررسی تخصصی نوت 20 الترا را فراموش نکنید.

دوربین گوشی سامسونگ A21s

در بخش پشتی Galaxy A21s یک دوربین چهارگانه قرار گرفته که ترکیب آشنایی دارد و شامل یک دوربین اصلی با رزولوشن بالا، یک دوربین فوق عریض، یک دوربین ماکرو و یک سنسور سنجش عمق و همچنین یک چراغ LED یگانه هم در کنار لنز‌ها قرار گرفته است. مشخصات فنی این دوربین‌ها در ابتدای بررسی نوشته شده بنابراین یک راست به سراغ کیفیت عکس‌ها می‌رویم.

گوشی سامسونگ

دوربین اصلی

دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی این دستگاه با سیستم ادغام پیکسل خود خروجی‌های 12 مگاپیکسلی ارائه می‌دهد که از نظر جزئیات چندان حرفی برای گفتن ندارد ولی در سایر بخش‌ها در سطح خوبی قرار گرفته است. این یعنی دقت رنگ‌ها بالا، کنتراست بسیار عالی و نویز هم کم است. محدوده داینامیک هم به لطف الگوریتم‌های Auto HDR کاملا قابل قبول است.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی به اندازه کافی جزئیات ثبت می‌کند، رنگ‌های آن دقیق هستند و محدوده داینامیک هم خوب است. با اینکه عکس‌ها چندان شارپ نیست ولی کنتراست تصویر در سطح بسیار بالایی قرار گرفته. در این مدت گوشی‌های گران‌تری هم بوده‌اند که فوق عریض‌های بدتری ثبت می‌کردند، بنابراین می‌توان گفت که در این بخش A21s عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته است.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو فوکوس خودکار 4 سانتی متری دارد، بنابراین اگر فاصله را رعایت کنید (که چندان هم ساده نیست) می‌توانید عکس‌هایی پر از جزئیات ثبت کنید. این نوع از دوربین‌ها حدود یک سال است که به بازار آمده‌اند و راستش را بخواهید، حضورشان بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

سنسور سنجش عمق 2 مگاپیکسلی هم آمده تا برای خلق پرتره به دوربین اصلی کمک کند. پرتره‌های خلق شده کیفیت خوبی دارند و جداسازی سوژه از پس زمینه هم بسیار خوب انجام گرفته است. تاری مصنوعی پس زمینه هم طبیعی و چشم نواز است.

تصاویر شب

وقتی شب می‌شود، نویز عکس‌ها اندکی بالا می‌رود و الگوریتم‌های شدید کاهش نویز باعث از دست رفتن جزئیات تصویر می‌شود. البته کیفیت آن‌ها به حدی هست که بتوان در شبکه‌های اجتماعی پستشان کرد.

عکس‌های ثبت شده در شبی که توسط دوربین فوق عرض ثبت می‌شوند، جزئیاتی کم و کیفیتی پایین دارند. بهتر بود سامسونگ حالت Night Mode را در این دوربین به کار می‌برد ولی به نظر می‌رسد دستگاه‌های اقتصادی شایسته این قابلیت هم نیستند!

سلفی

بسته به حالت عکسبرداری، دوربین هم می‌تواند سلفی‌های 13 مگاپیکسلی ثبت کند و هم عکس‌های بریده شده 8 مگاپیکسلی. عکس‌های 13 مگاپیکسلی کیفیتی متوسط دارند. جزئیات آن‌ها زیاد نیست، رنگ‌ها پریده و کدر هستند و کنتراست هم اصلا به دوربین اصلی نمی‌رسد.

ویدیو

ضبط ویدیو هم چیزی نیست که Galaxy A21s بخواهد کاربر را شگفت زده کند. این دستگاه حداکثر می‌تواند ویدیو 1080p با سرعت 30fps ضبط کند و حتی خبری از لرزشگیر الکترونیکی هم در آن نیست. البته کیفیت ویدیو 1080p بسیار خوب است. سطح جزئیات بالا، وضوح عالی، رنگ‌ها دقیق، محدوده داینامیک طبیعی و کنتراست هم بسیار خوب است.

جمع بندی بررسی گوشی سامسونگ A21s

Galaxy A21s اسمارت فون بدی نیست ولی راستش را بخواهید می‌توانید با این مبلغ دستگاه‌های بهتری هم خریداری کنید. این بدترین نقطه ضعف این دستگاه است. در این محدوده قیمت شرکت‌هایی مثل شیائومی‌ و Honor می‌توانند انتخاب‌هایی جذاب و قدرتمند به شما ارائه دهند. حتی خود سامسونگ هم در این رنج دستگاه‌های بهتری دارد! اما اگر یکی از علاقمندان به این گوشی هستید، خرید لوازم جانبی سامسونگ A21s را از دست ندهید. با خرید لوازم جانبی این گوشی سامسونگ از جمله کیف، قاب، کاور، گلس و غیره می‌توانید استایل بی نظیر خود را بسازید.

گلکسی ای21 اس تنها در یک بخش باید بهتر شود و آن قیمت ست! درست است که رزولوشن دوربین نسبت به آ21 بهتر شده و باتری هم افزایش گنجایش داشته است، ولی با اینحال نمی‌تواند با رقبای چینی خود رقابتی کند. عملکرد پردازشی ضعیف، تیرگی دور حفره نمایشگر و صد البته قیمت بالا (نسبت به کارایی) چیزی نیست که بتوان از چشم پوشی کرد. اگر اصرار دارید که محصولی از سامسونگ را خریداری کنید، می‌توانید به سراغ Galaxy A20 بروید که پنل Super AMOLED و عملکرد پردازشی بهتری دارد!

گوشی سامسونگ

نقاط قوت و ضعف گوشی  گوشی سامسونگ A21s

نقاط قوت گوشی سامسونگ A21s

  • نمایشگر بزرگ و عرض با یک حفره نمایشگر کوچک
  • عمر باتری عالی
  • مجهز به رابط کاربری جدید
  • دوربین‌های متنوع و عملکرد خوب در ثبت عکس و فیلم
  • NFC، جک هدفون و رادیو FM

نقاط ضعف  گوشی سامسونگ A21s

  • عملکرد بسیار ضعیف چیپست
  • رنگ کدر نمایشگر
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین سلفی
  • سرعت پایین شارژر
  •  
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۳ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • فاطمه

    سلام بدترین مشکل گوشی سامسونگ A21s حتما باید دردست بگیری کارکتی روی میز میگزاری یه پیام نمیشه ارسال کرد

  • فرانک

    دقیقا درسته من فرانک هستم وای یعنی دقیقا همینطوره فاطمه جان