خطرناک ترین سویه کرونا | ترکیبی از اومیکرون و دلتا

بازگشت کرونا خطرناک تر از قبل | دلتاکرون، سویه جدید کرونا

کرونا در ماه گذشته در جهان سر و صدای بسیاری کرد و حالا نیز خبر انتشار سویه جدیدی از آن به نام دلتاکرون به گوش می رسد.

کرونا در تابستان
ویکی گردی:

کرونا باز هم در جهان در حال انتشار است. حالا گزارشی از آژانس امنیت سلامت بریتانیا منتشر شده که از سویه جدید کرونا خبر می دهد. نام ویروس جدید کرونا را دلتاکرون گذاشتند. بنظر می رسد این سویه بسیار خطرناک تر از سویه های قبلی باشد و ترکیبی از ویژگی‌های سویه‌ی بسیار مسری اومیکرون با نوع خطرناک‌تر دلتا است.

اولین بار نگرانی درباره نوع دلتاکرون در ژانویه سال جاری زمانی به وجود آمد که یک استاد دانشگاه در قبرس شواهدی از یک نوع دلتا با ویژگی‌های شبیه به اومیکرون گزارش داد. این کشف بعداً به عنوان یک اشتباه رد شد و نوع بریتانیایی ارتباطی با مورد قبرس ندارد. هنوز به تحقیقات بیشتری برای شناخت دلتاکرون و میزان خطر یا سرایت آن نیاز است.

نوع اومیکرون برای اولین بار در نوامبر 2021 شناسایی شد و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و تنها در عرض چند هفته در اکثر کشورها جانشین نوع دلتا شد. از آن زمان نشان داده شده است که اومیکرون در مقایسه با نوع دلتا باعث بیماری به طور کلی خفیف‌تری می‌شود.

با این حال، امکان بیماری شدید یا بستری با امیکرون نیز وجود دارد و نسبت به انواع قبلی مانند دلتا ایمنی و محافظت دو دز واکسن در برابر آن کمتر است که این موضوع باعث افزایش ضرورت تزریق دز سوم واکسن شده است.

در به‌روز رسانی منتشر شده از گزارش آژانس امنیت سلامت بریتانیا موردی به نام “Delta x Omicron Recombinant” دیده می‌شود که در لیست واریانت‌های (نوع جهش‌یافته) در حال نظارت و بررسی (monitoring) است.

به گفته این گزارش، این نوع در بریتانیا شناسایی شده است، هر چند بنابر گزارش‌ها مشخص نیست که منشاء آن از خارج بریتانیا بوده است یا نه. دانشمندان معتقدند که این بیماری در یک بیمار تکامل یافته است که به هر دو نوع اومیکرون و دلتا به طور همزمان آلوده شده است.

هنوز جزئیات خاصی در مورد این نوع ویروس منتشر نشده است و مشخص نیست که تاکنون چند مورد شناسایی شده است. این نوع نوترکیب، که به عنوان دلتاکرون نیز شناخته می‌شود، تاکنون به عنوان یک نوع نگران‌کننده از ویروس معرفی نشده است.

یک نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که جهش‌هایی از سویه‌های مختلف از ویروس در یک نوع جدید گرد هم می‌آیند. ویروس‌ها با مکانیسم‌های مختلفی از جمله جهش نقطه‌ای و نوترکیبی دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند.

نوترکیبی زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل دو ژنوم ویروسی، سلول میزبان یکسان را همزمان آلوده کرده و قطعات ژنتیکی خود را با همدیگر مبادله کنند. نوترکیبی معمولاً در کروناویروس‌ها اتفاق می‌افتد، زیرا آنزیمی که ماده ژنتیکی آن‌ها را تکثیر می‌کند، مستعد جدا شدن از رشته RNAای است که در حال کپی کردن آن است و سپس دوباره به جایی که متوقف شده، متصل می‌شود.

اگر سلول میزبان ویروس، دارای دو نوع کروناویروس متفاوت باشد، آنزیم می‌تواند بارها و بارها از یکی به دیگری بپرد و عناصر مختلف هر ژنوم را برای ایجاد یک ویروس ترکیبی ترکیب کند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر