بررسی گوشی شیائومی | معرفی شیائومی Poco C31

بررسی گوشی شیائومی Poco C31 | ارزان ترین غول شیائومی

یکی از ارزان ترین و کار آمد ترین گوشی های موجود در بازار در حال حاضر گوشی شیائومی Poco C31 است. این گوشی با توجه به قیمت بسیار پایینش، یک گوشی همه فن حریف است.

گوشی شیائومی
ویکی گردی:
 

برند گوشی شیائومی، یکی از محبوب ترین برند های حال حاضر در دنیا است. برند گوشی شیائومی بدلیل قیمت پایین و امکانات بسیار خوبش، طرفداران زیادی را به خود جذب کرد. یکی از ارزان ترین گوشی های موجود در بازار که ارزش خرید بالایی دارد، گوشی شیائومی Poco C31 است؛ در این مقاله قصد بررسی این گوشی را داریم.

POCO به عنوان زیرمجموعه شیائومی که چند وقتی هست به صورت مستقل فعالیت می‌کند، حالا تمرکز خود را روی محصولات میان‌رده و رده‌پایین گذاشته و با هرساله با معرفی چند تلفن هوشمند قدرتمند، می‌خواهد بخش بیشتری از سهم بازار را از آن خود کند. گوشی Poco C31 یکی از همین موبایل های جدید است که می‌توان آن را نسخه ری‌برند Redmi 9C معرفی کرد؛ گوشی رده پایینی که توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

گوشی شیائومی

روی کاغذ، از لحاظ فنی هیچ تفاوتی میان این دو موبایل نیست و حتی اگر آن را کنار گوشی پوکو C3 که در سال 2020 عرضه شد نیز قرار دهیم، شباهت این محصولات، شما را متعجب خواهد کرد. پوکو سی 31 ابتدا برای بازار هند عرضه شد و حالا در کشورهای دیگری از جمله ایران نیز در حال فروش است. در جدول زیر، مشخصات فنی پوکو C31 به صورت کامل نوشته شده است:

ابعاد و وزن

 ۹×۷۷.۱×۱۶۴.۹ میلی‌متر / ۱۹۴ گرم

صفحه‌نمایش 

6.53 اینچی IPS LCD با وضوح 720×1600 و تراکم پیکسل 269

چیپست پردازنده 

هشت هسته‌ای Gelio G35 (چهار هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A53 + چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53) / پردازشگر گرافیکی PowerVR GE8320

حافظه رم 

۳ گیگابایت / ۴ گیگابایت

حافظه داخلی 

32 گیگابایت / 64 گیگابایت – با پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD

باتری 

5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ معمولی 10 وات با درگاه microUSB

سیستم‌عامل 

اندروید 10 + رابط کاربری MIUI 12

دوربین پشتی

سنسور اصلی ۱۳ مگاپیکسلی + سنسور ۲ مگاپیکسلی عمق + سنسور ۲ مگاپیکسلی ماکرو

دوربین سلفی 

سنسور ۵ مگاپیکسلی

امکانات جانبی

 بلوتوث نسخه 5.0، رادیو FM، اسکنر اثر انگشت پشتی

رنگ‌بندی 

آبی (Royal Blue)، خاکستری (Shadow Gray)

 

طراحی گوشی پوکو C31 : 

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد طراحی این تلفن هوشمند صحبت کنیم. این روزها که قسمت جلویی بسیاری از موبایل های بازار تقریبا ظاهری یکسان دارند، گوشی ها سری Poco معمولا با ظاهر متفاوت‌شان نسبت به دیگر محصولات شیائومی شناخته می‌شوند؛ مانند Poco X3 و Poco M3 که پیش‌تر نمونه طراحی آن را در هیچ‌کدام از گوشی های شیائومی ندیده بودیم.

اما حالا، از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی میان Redmi 9C و Poco C31 نیست و هر دو این گوشی ها با 194 گرم وزن و ابعاد 9×77.1×164.9 میلی‌متر تولید شده‌اند (عرض Redmi 9C حدود 1 میلی‌متر کمتر است!). به علاوه، در اینجا باز هم ماژول مربعی دوربین با همان آرایش قبلی را می‌بینیم که به جای عبارت “AI Camera”، نام POCO در زیر آن حک شده است. افزون بر این، اسکنر اثر انگشت را هم در همان جای قبلی می‌توان پیدا کرد.

تنها چیزی که از آن به عنوان یک تفاوت می‌توان یاد کرد، حذف طراحی بافت‌دار در بخش بالایی و استفاده از رنگی مات برای آن است؛ این یعنی همچنان مابقی قاب پشتی به صورت بافت‌دار طراحی شده و کاربران می‌توانند از سر نخوردن موبایل خود حین استفاده مطمئن باشند. خوشبختانه مرغوب بودن قاب پلاستیکی این گوشی، حس در دست گرفتن یک موبایل بی‌کیفیت و ارزان را در شما ایجاد نمی‌کند.

گوشی شیائومی

نمایشگر گوشی پوکو C31:

کیفیت بالای صفحه نمایش، یکی از ویژگی‌های بسیار خوب در مورد گوشی پوکو C31 شیائومی است. دستگاه پیش رو به صفحه نمایش 6.53 اینچی با وضوح 720×1600 و ناچ قطره آب مجهز شده و تراکم پیکسلی در آن به 269 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. سازندگان از پنل IPS LCD در تولید این گوشی استفاده کرده و می‌گویند پوکو سی 31 از طیف وسیعی از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند.

اگر بخواهیم کمی سخت‌گیرانه به قضیه نگاه کنیم، تراکم پیکسلی صفحه در این گوشی کمی پایین است و همین موضوع باعث می‌شود که حین تماشای برخی ویدیوها یا عکس‌ها، بتوانید رد پیکسل‌ها را روی صفحه ببینید. هرچند، از آنجایی که ما با یک موبایل ارزان‌قیمت روبه‌رو هستیم، چنین چیزی اصلا بد نیست و در بسیاری از گوشی های رده پایین موجود در بازار هم دیده می‌شود.

نمی‌توان گفت حاشیه‌های صفحه نمایش این گوشی خیلی باریک است، اما از یک موبایل ارزان‌قیمت واقعا نمی‌توان انتظار بیشتری داشت.

گوشی شیائومی

بررسی مشخصات فنی گوشی Poco C31

در نقد و بررسی پوکو C31 به مشخصات فنی می‌رسیم؛ جایی که شباهت‌های این گوشی با Redmi 9C تمامی ندارد!

سازندگان از چیپست 12 نانومتری هلیو G35 مدیاتک به عنوان مغز پردازشگر استفاده کرده‌اند. این چیپست، پردازنده‌ای متشکل از 8 هسته پردازشگر Cortex-A53 که کلاک نیمی از آنها 2.3 گیگاهرتز و کلاک نیمی دیگر 1.8 گیگاهرتز است، داشته و وجود پردازشگر گرافیکی PowerVR GE8320 در آن، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید بسیاری از بازی‌های جدید را به راحتی روی موبایل خود اجرا کنید. البته، طبیعتا اگر سراغ بازی‌های سنگین‌تری مثل آسفالت بروید، به خاطر جلوگیری از افت فریم لازم است تنظیمات گرافیکی را پایین بیاورید.

گوشی جدید پوکو مدل C31 در دو نسخه 32GB/3GB و 64GB/4GB به فروش می‌رسد. خوشبختانه، این دستگاه از کارت حافظه میکرو SD تا ظرفیت 512 گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند تا در صورت تمایل، بتوانید فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در آن را افزایش دهید.

در مورد سیستم نرم افزاری، اندروید 10 به همراه رابط کاربری MIUI 12 در خدمت کاربران خواهد بود. اگرچه نسخه 12.0 رابط کاربری MIUI امکانات بسیاری دارد، اما انتظار می‌رفت مهندسان از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل پیش‌فرض این گوشی استفاده کنند.

عملکرد باتری گوشی Poco C31 هم در نوع خود تحسین برانگیز است. همانند Redmi 9C، یک باتری بزرگ 5 هزار میلی‌آمپر ساعتی با سرعت شارژ معمولی 10 وات نیروی مورد نیاز گوشی جدید پوکو را تامین می‌کند و کاربران می‌توانند با یک بار شارژ، تا چند روز بدون هیچ مشکلی از موبایل خود استفاده کنند. البته، اگر قصد اجرای بازی‌های سنگین را داشته باشید، این زمان کاهش پیدا خواهد کرد. برای شارژ، پورت microUSB در نظر گرفته شده که کمی جای گله دارد چرا که پوکو سی 31 در انتهای سال 2021 عرضه شده است و علی‌رغم اینکه می‌تواند یکی از بهترین گوشی های سال ۲۰۲۲ در میان محصولات رده‌پایین باشد، این ویژگی ساده در آن دیده نمی‌شود.

گوشی شیائومی

دوربین گوشی Poco C31

از دیگر ویژگی‌های قابل توجه در مورد گوشی موبایل شیائومی مدل Poco C31 می‌توان به پشتیبانی از دو سیم کارت هم‌زمان، بلوتوث نسخه 5.0، رادیو FM، سنسورهای شتاب‌سنج و مجاورت، OTG و تشخیص چهره اشاره کرد. بر خلاف بسیاری از موبایل های دیگر شیائومی، متاسفانه در این گوشی خبری از پورت اینفرارد نیست و کاربران قادر به کنترل وسایل هوشمند در اطراف خود نخواهند بود.

اگرچه ما معتقدیم در موبایل های ارزان‌قیمت، هیچ‌چیز به اندازه پردازنده و باتری مهم نیست، اما در ادامه بررسی پوکو C31 به یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی یعنی دوربین آن می‌رسیم.

از نظر فنی، گوشی جدید Poco C31 از ماراتون دوربین‌های چندگانه جا نمانده و در بخش پشتی این تلفن هوشمند از سنسور اصلی 13 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) استفاده شده است و کاربران می‌توانند ویدیوها را با وضوح 1080p ضبط کنند. عملکرد دوربین Poco C31 تفاوت خاصی با Redmi 9C ندارد چرا که هر دو سنسوری یکسان دارند و می‌توانند عکس‌های خوبی را در محیط‌های روشن بگیرند.

 

 دوربین گوشی Poco C31 عملکرد خوبی در محیط‌های روشن دارد، اما با کاهش نور محیط، دقت دوربین در ثبت جزئیات نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند که البته برای یک موبایل ارزان‌قیمت، طبیعی است.

روی این ماژول، یک سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق هم هست که در سناریوهای مختلفی مانند عکاسی پرتره به کمک شما می‌آید. به کمک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو نیز کاربران می‌توانند از عکاسی در فاصله بسیار نزدیک به سوژه لذت ببرند. گفتنی‌ست دوربین پشتی از قابلیت HDR پشتیبانی کرده و به فلاس LED نیز مجهز شده است تا در محیط‌های تاریک‌، مشکلی در عکاسی وجود نداشته باشد.

در بخش جلویی هم یک دوربین 5 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 را داریم که عملکرد مناسبی در ثبت تصاویر سلفی دارد و می‌تواند جزئیات را به خوبی ثبت کند. البته، اگر در محیط‌های شلوغ‌تر بروید، جزئیات تصاویر نیز کاهش پیدا خواهد کرد:

گوشی شیائومی

جمع بندی:

در بازار امروز که تعداد گوشی های بی‌کیفیت بسیار زیاد شده، گوشی جدید شیائومی از سری Poco می‌تواند انتخابی عالی برای افرادی باشد که به نمایشگر بزرگ، باتری قوی و قدرت پردازشی بالا اهمیت می‌دهند.

در کنار شارژدهی بالا، امکانات خوب دیگری مثل حافظه داخلی و رم بالا و اسکنر اثر انگشت هم در این تلفن هوشمند وجود دارند تا خریداران بتوانند از امکانات مدرن‌تر گوشی های موبایل برخوردار شوند. اگر قصد خرید یک موبایل حرفه‌ای با طول عمر بالا را دارید و چیزهایی مثل دوربین در درجه‌های بعدی هستند، در خرید این تلفن هوشند شک نکنید چرا که در کنار ویژگی‌های عالی، مناسب بودن قیمت گوشی شیائومی پوکو C31 هم دلیل بسیار خوب دیگری برای خرید این دستگاه محسوب می‌شود.

در پایان بررسی پوکو C31 می‌توانید نقاط ضعف و قوت گوشی موبایل پوکو C31 را هم مشاهده کنید.

نقاط قوت: 

اسکنر اثر انگشت

صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت

باتری قوی با شارژدهی بالا

حافظه داخلی بالا با درگاه اختصاصی کارت حافظه

عملکرد مناسب دوربین پشتی

پردازنده هشت هسته‌ای

نقاط ضعف:
پورت microUSB با سرعت شارژ معمولی

فقدان اینفرارد

اندروید ۱۰

دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر