بیماری کرونا | واکسن کرونا

کدام واکسن کرونا برای دز چهارم مناسب تر است؟ | بهترین واکسن میان واکسن های موجود در ایران

با توجه به ورود به موج جدید کرونا، توصیه های زیادی مبنی بر تزریق دز چهارم واکسن می شنویم اما سوال اینجاست که کدام واکسن را برای دز چهارم انتخاب کنیم؟

کرونا
ویکی گردی:

دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: هیچ‌جای دنیا واکسن کرونا متناسب با این زیرسویهٔ فعلی را ندارند. اگر واکسن متناسب وجود داشت، طبیعتاً بهترین انتخاب بود؛ اساساً شاید ساخت چنین واکسن برای کرونا منطقی هم نباشد زیرا ممکن است تا زمان انجام مطالعات آن، واریانت دیگری بروز کند.

 

در هر کشور بر اساس واکسن‌هایی که در اختیار دارند، دستورالعمل تدوین می‌کنند. در کشور ما که بیشتر به واکسن‌های ساخت داخل دسترسی داریم، پروتکل‌ها بر این اساس تدوین می‌شود. تقریباً در همه مواردی که دُزهای یادآور متفاوت با دُزهای اولیه تزریق کردند، منجر به پاسخی برابر یا بهتر از این شده که از همان واکسن استفاده کنند.

نکته دوم این است که در عین حال توصیه می‌کنند که اگر قرار است، از واکسن‌های متفاوت برای دز یادآور استفاده شود، از پلتفرمی باشد که کارایی بالاتری داشته باشد، در غیر این صورت همان واکسن قبلی را تزریق کنند.

 نکته آخر هم این است که ما چه واکسن‌هایی را در اختیار داریم. شاید ایده‌آل این باشد که روی فلان واکسن، واکسن دیگری را تزریق کنم، اما وقتی وجود ندارد، بنابراین می‌روم واکسن دیگری تزریق می‌کنم. نباید به این خاطر تزریق واکسن را به تأخیر اندازیم؛ در مجموع بهترین واکسن برای دز یادآور، واکسنی است که در سریع‌ترین فرصت در اختیار ما قرار بگیرد. اگر به هر دلیلی واکسنی را که مطلوب‌مان است، ‌در اختیار نداریم، واکسنی را که در اختیار است، تزریق کنیم. در شرایط فعلی «زمان» از «نوع واکسن» تعیین‌ کننده‌تر است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر