اقامتگاه ماجرا هرمز | متفاوت ترین اقامتگاه ایران

اقامتگاه ماجرا هرمز | ماجرای گنبد های رنگی جزیره هرمز

اقامتگاه ماجرا هرمز در سال 2020 ساخته شد. بافت بسیار جذاب و متفاوت اقامتگاه ماجرا برگرفته از فضای جزیره هرمز با خاک های رنگی است به همین دلیل گنبدهای خشتی این مجموعه به رنگ های مختلف و بسیار زیبا ساخته شده است. برای آشنایی بیشتر با اقامتگاه ماجرا هرمز با ویکی گردی همراه باشید.

اقامتگاه ماجرا هرمز
ویکی گردی:

اقامتگاه ماجرا هرمز، اقامتگاهی است که در جزیره هرمز و مشرف به دریا ساخته شده است. معماری خاص این بنا با گردشگری گره زده شده است و برگرفته از رنگهای داخل جزیره میباشد.معماری داخلی اقامتگاه ماجرا هرمز ساده اما متفاوت است. نور گیرهای داخل اقامتگاه به سمت دریا و جزیره میباشد و فضایی دلباز را به وجود آورده‌ است.اقامتگاه ماجرا هرمز یکی از خاص ترین اقامتگاه های ایران است، از ظاهر جذابش گرفته تا موقعیت فوق العاده آن.اقامتگاهی که با نام‌های  هتل رنگی جزیره هرمز و  اقامتگاه رنگی هرمز هم شناخته می‌شود. بی شک تا به حال شاهد چنین اقامتگاه خاص و عجیبی در کشور نبودیم و جزیره هرمز به عنوان اولین منطقه ایران است که چنین اقامتگاه های خاص و شگفت انگیزی در آن به وجود آمده است. اگر قصد دارید تا یک سفر فراموش نشدنی را داشته باشید به شما پیشنهاد می دهیم تا جزیره هرمز را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده و اقامت در هتل رنگی جزیره هرمز را تجربه کنید.

اقامتگاه ماجرا هرمز

درباره اقامتگاه ماجرا

اقامتگاه ماجرا اقامتگاهی فرهنگی است که در آن، همسویی با هنرمندان و گردشگران و توانمندسازی مردم جزیره اولویت دارد. این پروژه بخشی از پروژه «حضور در هرمز» است و مدیران جزیره قصد دارند تا با ساخت این اقامتگاه به جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی کمک کنند.در طراحی معماری این مجموعه از مولفه‌های اجتماعی و زیست محیطی هرمز استفاده شده است و به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد خود، در سال ۲۰۲۰ میلادی جایزه بین‌المللی مسابقه تیدا (TIDA) از کشور تایوان و در سال ۱۳۹۹ رتبه دوم جایزه معمار در بخش ساختمان‌های عمومی را به خود اختصاص داد. 

ساخت اقامتگاه ماجرا از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است و هنوز ادامه دارد. مساحت این پروژه در حدود ۱۰,۰۰۰ مترمربع است و زیربنایی به مساحت تقریبی ۴,۰۰۰ مترمربع دارد. هزینه ساخت این پروژه ۱۸ میلیارد تومان برآورد شده که بدون استفاده از تسهیلات انجام شده است. این مجموعه با حداقل هزینه ساخته شده است و در شرایط فعلی اقتصادی کشور، یکی از بزرگ‌ترین مزایای این پروژه به شمار می‌آید. هزینه مصالح مصرفی پروژه تقریبا برابر با نصف هزینه مصالح مصرفی در پروژه‌ای با ابعاد مشابه، تکنولوژی رایج و در رده متوسط است.

ماجرا و احترام به طبیعت

برخلاف پروژه‌های مشابه که برای استفاده از دید بهتر به‌دنبال ارتفاع بیشتر هستند، پروژه ماجرا برای احترام به طبیعت جزیره و رعایت اصول پایداری زیست محیطی، با استفاده از روش «ابرخشت نادر خلیلی» به‌شکل گنبدهایی کوچک در مقیاسی انسانی با استفاده از خاک، شن و ماسه ساخته شده‌ است. علت این طراحی، آسیب نرساندن این اقامتگاه به محیط و فرهنگ جزیره منحصربه‌فرد هرمز و افزودن به زیبایی‌های آن است.با توجه به قرار گرفتن مجموعه در زمین پست، بنا هرچه بیشتر از تسلط به آدم‌ها پرهیز می‌کند و سلطه پروژه‌های بزرگ را ندارد. برای به دست آوردن منظر جغرافیایی هماهنگ با زمینه و خط آسمان، تیزی گنبد در تکنولوژی ابرخشت اندکی تغییر شکل یافت؛ روش جدید، امکان ساخت گنبدهایی با شعاع بیشتر و ارتفاع کمتر را فراهم کرد.

اقامتگاه ماجرا هرمز

طراحی اقامتگاه بومی ماجرا نشان‌دهنده تلفیق معماری سنتی و مدرن ایرانی است. برای طراحی کلی این اقامتگاه و نحوه قرارگیری گنبد‌های آن در کنار هم، از بناها و بافت محله‌های سنتی جزیره و برای طراحی گنبدهای ابرخشتی آن، از آب انبارهای قدیمی جزیره الهام گرفته شده است. بافت بسیار جذاب و متفاوت اقامتگاه ماجرا با الهام از رنگ‌ خاک‌های رنگی هرمز طراحی شده و گنبدهای خشتی آن به رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا ساخته شده است.

اقامتگاه ماجرا هرمز

 در رنگ‌آمیزی داخل، نما و محوطه اقامتگاه، رنگ‌های شیمیایی به‌کار رفته و از خاک طبیعی جزیره در ساخت‌وساز استفاده نشده است.در طراحی محوطه پروژه برای جلوگیری از فرسایش خاک، سیل بند خاکی در بخش ساحلی در نظر گرفته شده است.

اقامتگاه ماجرا هرمز

 در طراحی فضای سبز از گونه‌های مهاجم استفاده نشده است و صرفا ۵۱۲ نهال از گونه‌های بومی منطقه شامل گارم زنگی، انبه، مشعل، کنار، یاس درختی و... کاشته خواهد شد. تاکنون ۱۹۰ نهال از آن‌ها کاشته شده است. همچنین، از بوته‌های خرزهره، حنا و گل کاغذی به‌منظور حفاظت از خاک منطقه استفاده می‌شود.در طراحی زیرساخت‌های محوطه، آبشخور‌هایی برای آهوهای منطقه، در محوطه پروژه و اطراف آن در نظر گرفته شده است و با توجه به بافت طبیعی مجموعه و ایجاد آبشخورها، حضور پرندگان و آهوها در این محدوده افزایش یافته است.

قوانین و مقررات اقامتگاه ماجرا هرمز

  • همراه داشتن مدارک محرمیت الزامی می باشد.
  • با توجه به زمانبر بودن فرایند رزرو و تکمیل ظرفیت سریع مجموعه، سعی کنید از چند روز قبل، سفارش خود را ثبت کنید.
  • ارائه مدارک محرمیت معتبر در زمان پذیرش الزامی است.
  • پذیرش حیوانات خانگی به صورت پیش فرض مجاز نمی باشد، درصورت نیاز با پشتیبانی هماهنگ نمائید.
  •  با توجه به تفاوت نرخ و شرایط پذیرش مهمانان خارجی، قبل از قطعی کردن رزرو با پشتیبانی هماهنگشرایط

کنسلی رزرو اقامتگاه

  •  اگر هواشناسی در تاریخ رزرو شرایط بحرانی جوی اعلام کند، هتل با اطلاع قبلی رزرو را کنسل یا با رضایت شما به زمان دیگری موکول خواهد کرد. ** در صورت کنسل شدن و یا تغییر تاریخ مراتب را به دفتر رزرواسیون اطلاع دهید. از ۵ روز تا ۴۸ ساعت قبل از ورود میهمان به واحد اقامتی، مبلغ ۵۰ درصد هزینه اقامت و از ۴۸ ساعت قبل تا زمان ورود میهمان ۷۰ درصد هزینه اقامت کسر می‌شود. در غیر اینصورت هیچ مبلغی عودت داده نخواهد شد.
  • همچنین هزینه کنسلینگ سامانه یواسپیس، 10 درصد می باشد که به هزینه کنسلینگ اقامتگاه افزوده می شود.

کنید.

امکانات اقامتگاه ماجرا

اقامتگاه ماجرا هرمز

  • اسپلیت
  • پارکینگ غیرمسقف
  • رستوران
  • کافی شاپ

زمان تحویل

  • 14:00

زمان تخلیه

  • 12:00

اقامتگاه ماجرا شامل ۱۷ سوییت اقامتی است که هرکدام از آن‌ها طراحی متفاوت و خاص خود را دارد. این اقامتگاه ۸۴ نفر ظرفیت دارد و امکانات مورد نیاز گردشگران را در خود جای داده است. تنوع رنگ فضای داخلی جذابیت بالایی به این اقامتگاه داده و امکاناتی همچون تختخواب، میز و صندلی، مبلمان، اسپیلت، سشوار و... در اتاق‌ها برای اقامت مسافران فراهم شده است. پنجره‌های بزرگ این اقامتگاه از ویژگی‌های آن است که نور را به داخل اتاق‌ها هدایت می‌کند.

اقامتگاه ماجرا هرمز

از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به پارکینگ غیرمسقف، رستوران، کافی شاپ، لاندری و... اشاره کرد. در رستوران سنتی اقامتگاه بومگردی ماجرا وعده‌های صبحانه، ناهار و شام سرو می‌شود. این رستوران در محیطی ساده و دور از تجملات، انواع غذاهای محلی و دریایی و انواع نوشیدنی‌ها را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.برای کاهش مصرف برق در پروژه، مصالح مورد استفاده از دسته مصالح با اینرسی حرارتی بالا انتخاب شدند تا ساعات استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع کاهش یابد و سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود. بخشی از فضاهای پشتیبانی مجموعه از جمله لاندری که مصرف انرژی و تولید فاضلاب بیشتری دارند، در بافت شهری پیش‌بینی شده‌اند که با همکاری مردم بومی فعالیت می‌کنند.

اقامتگاه ماجرا هرمز

اقامتگاه ماجرا درمجموع ۸۴ نفر ظرفیت دارد که در ۱۷ سوییت مجهز و زیبا پذیرای مهمانان است.با توجه به اینکه زنان در جامعه ایران نمی‌توانند به‌راحتی از سواحل عمومی استفاده کنند، فضای محصور آفتاب‌گیر در مجاورت استخر، به‌منظور استفاده آن‌ها در نظر گرفته شده است. این استخر با حجم پنج مترمکعب طراحی شده است تا در مصرف آب صرفه‌جویی شود. با همین هدف، برای گیاهان مجموعه سیستم آبیاری قطره‌ای طراحی شده است که از فاضلاب تصفیه شده و آب حاصل از میعان دستگاه‌های تهویه مطبوع، تامین می‌شود.به‌منظور فرهنگ‌سازی در صرفه‌جویی در مصرف آب، در سوییت‌های پروژه وان قرار نگرفته است. با اقدامات انجام شده، سرانه مصرف آب در پروژه ماجرا ۳۰۰ لیتر به‌ازای هر اتاق در روز پیش‌بینی شده است که ۱۰۰ لیتر از آن از تصفیه فاضلاب تامین می‌شود؛ این در حالی است که سرانه مصرف آب در بیشتر هتل‌ها، بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ لیتر به‌ازای هر اتاق در روز است. این میزان در هتل‌های لوکس مناطق گرم و خشک به ۸۰۰ لیتر نیز می‌رسد.

اقامتگاه ماجرا هرمز

  • آدرس اقامتگاه ماجرا هرمز : استان هرمزگان، ساحل غربی جزیره هرمز، کیلومتر پنج جاده ساحلی به‌سمت فرش خاکی 
  • شماره تماس اقامتگاه ماجرا هرمز : ۰۵۶۳۲۴۶۲۳۶۴

چند نکته که باید پیش از سفر به جاهای دیدنی هرمز و اقامت در ماجرا بدانید

  • تعرض به ثروت رنگارنگ جزیره، با شروع گردشگری در این منطقه هر روز بیشتر می‌شود و متأسفانه با این روند شاهد نابودی خاک هرمز خواهیم بود؛ بنابراین هرگز خاک و سنگ هرمز را با خودتان از این جزیره خارج نکنید.
  •  فراموش نکنید که این اقامتگاه پروژه‌ای گران‌قیمت نبوده و یکی از اهداف ساخت آن، جذب گردشگران در تمام طبقات اجتماعی و رواج فرهنگ ساده‌زیستی و شیوه زندگی بومی جزیره بوده است.
  • در طول سفرتان به هرمزگان و اقامت در جزیره هرمز، به فرهنگ مردمان بومی این منطقه احترام بگذارید و پاسخگوی محبت مردمان محلی و خونگرم این جزیره اسرارآمیز باشید.
  • اگر قصد دارید که از بندرعباس به جزیره هرمز بروید، باید در ابتدا خودتان را به اسکله‌ حقانی برسانید. در اسکله حقانی اولین شناور به مقصد جزیره هرمز، ۷ صبح حرکت می‌کند و بعد از آن، هر دو ساعت، یک شناور به سمت این جزیره می‌رود و بازمی‌گردد.

جاهای دیدنی اطراف اقامتگاه ماجرا

موزه دکتر نادعلیان

اقامتگاه ماجرا هرمز

موزه دکتر نادعلیان یکی از جاذبه‌های گردشگری در جزیره هرمز به شمار می‌آید که توسط دکتر احمد نادعلیان و با هدف رواج هنر محیطی و آموزش زنان بومی با رویکردی محیط زیستی گردآوری شده است. ساختمان موزه در سال ۱۳۸۸ خریداری شد و پس از بازسازی‌های گسترده‌ به موزه تبدیل شد. در این موزه آثار استاد نادعلیان، هنرمند محیطی مطرح در عرصه‌های بین‌المللی، فرهنگ و هنر مردم بومی جزیره مانند صنایع دستی زنان هنرمند و استخوان‌های موجودات دریایی به نمایش گذاشته شده است.در موزه دکتر نادعلیان می‌توان غنی‌ترین مجموعه از سوزن‌دوزی‌های زنان هرمز را مشاهده کرد. بانوان هرمزی می‌توانند در موزه، هنر نقاشی با خاک‌های رنگی جزیره را آموزش ببینند. این کار به اشتغال‌زایی، کارآفرینی و افزایش درآمد ساکنان هرمز، کمک می‌کند. این موزه محلی برای حضور هنرمندان است و علاقه‌مندان از نقاط مختلف کشور برای بازدید از شاهکارهای هنری آن راهی جزیره هرمز می‌شوند.

آدرس موزه دکتر نادعلیان: استان هرمزگان، جزیره هرمز، موزه دکتر نادعلیان.

فاصله تا اقامتگاه ماجرا: چهار کیلومتر.

 

قلعه پرتغالی‌‌ها

اقامتگاه ماجرا هرمز

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ۷۵۰ متری بندرگاه قرار دارد. این قلعه در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان دریانوردی پرتغالی به نام «آلفونسو آلبرکرک» ساخته شد و در سال ۱۳۷۷ در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت. این قلعه که با نام قلعه هرمز نیز شناخته می‌شود، یکی از چندین قلعه پرتغالی‌ها در زمان اشغال سواحل جنوبی کشور است. پرتغالی‌ها این قلعه‌ها را برای اسکان نظامیان می‌ساختند. این قلعه در زمان شاه عباس به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.قلعه پرتغالی‌‌ها به‌شکل چهار ضلعی نامنظم ساخته شده و ساخت آن حدود ۳۰ سال به طول انجامیده است. دیوارهای بسیار محکم آن به قطر تقریبی پنج متر و چند برج به ارتفاع ۱۲ متر در چهار گوشه قلعه ساخته شده‌‌اند. تاسیسات قلعه شامل انبارهای اسلحه، آب‌انبار، سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است.

آدرس دره پرتغالی ها: استان هرمزگان، جزیره هرمز، یک کیلومتری اسکله اصلی.

فاصله تا اقامتگاه ماجرا: ۴/۵ کیلومتر.

 

دره رنگین کمان

اقامتگاه ماجرا هرمز

دره رنگین کمان از شگفتی‌های زمین‌شناسی است که در جنوب غربی جزیره هرمز قرار دارد. این دره زیبا و عجیب را به این دلیل دره رنگین کمان می‌نامند که کوه‌های اطراف آن، به‌دلیل شرایط طبیعی خاک منطقه، به انواع رنگ‌ها از جمله قهوه‌ای، زرد، سفید، نارنجی، سبز و طلایی درآمده‌اند. رنگ‌‌های زرد، سرخ، نقره‌ای و سیاه، ناشی از ترکیبات رسوبی و اکسید آهن، به این رنگ‌ها افزوده می‌شوند. همچنین وجود ترکیبات آتشفشانی در این دره، رنگ‌های دیگری چون خاکستری، صورتی، آبی و سفید را نیز ایجاد کرده است.ترکیب این رنگ‌ها باعث شده این دره را رنگین کمان بنامند. در این دره سه سنگ فلزی به نام‌های مگنتیت، هماتیت و اولیژیست که دارای اکسید آهن هستند نیز وجود دارد. همچنین سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت حاوی سولفید آهن نیز در این دره یافت می‌شود که به چشم شیطان معروف است. چنین چشم‌اندازی هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. 

آدرس دره رنگین کمان: استان هرمزگان، جزیره هرمز، جنوب غرب جزیره، دره رنگین کمان.

فاصله تا اقامتگاه ماجرا: ۴/۵ کیلومتر.

 

جنگل حرا

اقامتگاه ماجرا هرمز

جنگل حرای هرمز در شمال شرقی جزیره و در میان آب‌های شور خلیج فارس قرار دارد. این جنگل از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان محسوب می‌شود. پوشش گیاهی این جنگل‌ها را درختان «حرا» و «چندل» تشکیل می‌دهند. حرا درختانی با شاخ و برگ سبز، با ارتفاع سه تا ۶ متر هستند. این درختان خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد و آب دریا را گرفته و با دفع نمک آن، آب شیرین آن را جذب می‌کنند. جذابیت‌ این جنگل‌ها در هنگام جزر دریا است که از آب بیرون می‌آیند و با مد دریا تا نیمه در آب فرو می‌روند. درمجموع می‌توان گفت به‌دلیل مساحت کم جزیره هرمز تمام جاذبه‌ها در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند و فاصله زیادی با هم ندارند. ساحل لاک‌پشت‌ها، غار رنگین کمان، الهه نمک و دره مجسمه‌ها نیز از دیگر جاهای دیدنی اطراف اقامتگاه ماجرا هستند.

آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره هرمز، شمال شرقی جزیره، جنگل حرا.

فاصله تا اقامتگاه ماجرا: ۶ کیلومتر.

شما تجربه اقامت در این اقامتگاه بی نظیر را داشته اید ؟ نظر شما در مورد اقامتگاه ماجرا هرمز چیست؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر