غذاهای محلی کاشان | عکس غذاهای محلی کاشان

معرفی غذاهای محلی کاشان‌

یکی از جذابیت های سفر به کاشان، غذاهای محلی کاشان است. تنها با یک بار چشیدن غذاهای سنتی این شهر طعمشان از ذهنتان نخواهد رفت. همراه ما باشید تا با این غذاها آشنا شوید.

غذاهای محلی کاشان
ویکی گردی:

در این قسمت به بررسی غذاهای محلی می پردازیم. شهر 7000 ساله کاشان در حال‌حاضر یکی از مقصدهای گردشگری محبوب و معروف در ایران است. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، بخش جذاب کاشان شیرینی‌ها و غذاهای محلی کاشان است. چند نوع غذای سنتی بسیار لذیذ و خوشمزه‌ در این شهر وجود دارد که فقط با یک بار چشیدن، طعمشان تا همیشه زیر دندانتان می‌ماند. همراه ما باشید تا با غذاهای محلی کاشان آشنا شوید.

گوشت و لوبیا

از اسم این غذا پیداست که شباهت زیادی به آبگوشت دارد ولی در آن خبری از نخود نیست و همین مورد آن را از آبگوشت متمایز می‌کند. در تهیه این غذا از گوشت بدون استخوان، پیاز، لوبیا سفید، دارچین و زعفران استفاده می‌شود؛ در بیشتر موارد، این غذا را غلیظ و خشک درست کرده و همراه سبزی پلو سرو می‌کنند اما نوع رقیق‌تر آن هم هست که مثل آبگوشت با نان خورده می‌شود.

گوشت لوبیا پایه اصلی نذری‌ها و غذاهای تاسوعا و عاشورا در کاشان است و کاشانی‌ها عاشق این غذا هستند. پیشنهاد می‌کنیم سراغ این غذای معروف و خوشمزه را از رستوران‌های سنتی کاشان بگیرید.

گوشت و لوبیا کاشانی
گوشت و لوبیا کاشانی

آبگوشت به

شاید اولش ترکیب به و آبگوشت کمی عجیب به نظر برسد اما باید بدانید که این غذا مزه ترش و لذیذی دارد که به یک بار امتحان کردن می‌ارزد. احتمالا کسی انتظارش را هم نخواهد داشت که داخل آبگوشت می‌توان رب انار هم ریخت؛ کاشانی‌ها آبگوشت پرطرفدار خودشان را با به و رب انار درست می‌کنند. به این صورت که یک به را چهار قاچ کرده و هسته‌هایش را در می‌آورند و بعد با گوشت و حبوبات داخل قابلمه می‌گذارند تا بپزد. در نهایت بعد از پخت به آن رب و نمک اضافه می‌کنند و در پایان آب آن را جدا می‌خورند و مخلوط گوشت را بعد از کوبیدن با گوشت‌کوب، با نان سرو می‌کنند.

شفته نخودچی

کوفته نخود یا شفته نخود هم غذای محلی دیگری است که برخی به آن شفته انار می‌گویند. شفته نخودچی به خاطر طبع گرمی که دارد یک غذای مناسب و خوشمزه برای فصل سرماست.

برای تهیه این غذا داخل گوشت چرخ‌کرده، کمی تخم‌مرغ، آرد نخودچی و کمی سبزی خشک شده می‌زنند و بعد از ورز دادن مواد آن را با کف دست گرد و داخل روغن سرخ می‌کنند؛ وقتی گوشت‌ها سرخ شدند، روی آن رب انار و پیاز سرخ شده می‌ریزند و با نان می‌خورند.

همان‌طور که حدس زده می‌شود این غذا مزه ترشی دارد؛ اگر طرفدار طعم‌های ترش هستید حتما در سفر به کاشان این غذای لذیذ را بچشید.

شفته نخودچی کاشانی
شفته نخودچی کاشانی

کوفته آب سماق

با شنیدن اسم کوفته به خودی خود آب از دهان راه می‌افتد چه برسد به اینکه طعم ترش هم داشته باشد. نوع متداول کوفته با برنج و لپه پخته می‌شود اما در هر شهر روش طبخ متفاوت است. کوفته آب سماق که به آن شفته سماق هم می‌گویند فقط در کاشان پیدا می‌شود. 

محتویات اصلی این غذا گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز و سماق هستند که طعم ترش یا ملس آن بخاطر وجود سماق است؛ علاوه بر طعم خوب، به خاطر داشتن ویتامینها خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. کوفته آب سماق را اکثرا با نان می‌خورند اما رستورانهایی هستند که این غذا را با برنج هم برایتان سرو کنند. 

کوفته آب سماق کاشانی
کوفته آب سماق کاشانی

شفته بادمجان

باز هم غذای کاشانی و باز هم شفته. شفته بادمجان بسیار شبیه شفته نخودچی است با این تفاوت که دیگر خبری از مزه ترش یا ملس رب انار و سماق نیست.

برای تهیه این غذا، کوفته‌ها را با گوشت درست می‌کنیم و برای درست کردن سس شفته بادمجان، بادمجان و پیاز را با هم سرخ کرده، بعد از اضافه کردن رب گوجه و کمی آب اجازه می‌دهیم مواد به خورد هم برود و بعد سس را روی کوفته می‌ریزیم.

شفته بادمجان کاشانی
شفته بادمجان کاشانی

نخودآله، قیمه‌ی کاشانی‌ها

نخود آله یکی دیگر از غذاهای سنتی کاشان است که شباهت زیادی به قیمه دارد؛ در واقع نخودآله همان قیمه است اما به جای لپه در آن از نخود استفاده می‌شود. 

برای تهیه این قیمه از نخودی که خیس خورده و پوستش جدا شده، پیاز، گوشت و رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. معمولا بهتر است داخل این خورش مغز ران گوشت ریخته شود تا غذا را خوش طعم‌تر کند.

نخود آله کاشان
نخود آله کاشان

چلو دیزی

همه ایرانی‌ها اگر دیزی نخورده باشند، حداقل اسم دیزی به گوش‌شان خورده است. چلودیزی غذایی متعلق به مردم کاشان است و می‌توان آن را آبگوشتی دانست که با برنج پخته می‌شود. در تهیه آن معمولا از گوشت سردست یا ران استفاده می‌کنند. 

این غذا با دوغ و ماست بسیار خوشمزه می‌شود و در کاشان علاوه بر وعده ناهار و شام به عنوان افطار و سحر هم آن را سرو می‌کنند.

چلو دیزی کاشانی ها
چلو دیزی کاشانی ها

جوجویی تاس کباب

جوجویی تاس کباب در واقع همان تاس کباب است که به شیوه کاشانی‌ها پخته می‌شود. در جوجویی تاس کباب برخلاف چیزی که به ذهن می‌رسد، خبری از جوجه نیست و بادمجان، گوشت، گوجه و رب انار ترکیبات اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

البته شاید این غذا بیشتر ما را به یاد غذاهای شمالی بیاندازد،اما دراصل غذای محلی کاشانی است که معمولا با نان سرو می‌شود.

جوجویی تاس کباب کاشانی ها
جوجویی تاس کباب کاشانی ها

 

بیشتر غذاهای محلی کاشان در رستوران‌های این شهر سرو می‌شوند؛ اگر در سفر به کاشان برای سکونت به یکی از اقامتگاه‌های سنتی بروید حتما می‌توانید  غذاهای خاص کاشان را نوش‌جان کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر