بازدید از جاهای دیدنی گرجستان | جاهای دیدنی گرجستان کجاست؟

معرفی جاهای دیدنی گرجستان | جاهای دیدنی گرجستان + عکس

گرجستان یکی از ارزان‌ترین کشورهای اروپا برای تفریح و گردش است که روزبه‌روز بر تعداد گردشگران آن افزوده می‌شود. جاهای دیدنی گرجستان بسیار جذاب و زیاد هستند و ویکی گردی در این مقاله جاهای دیدنی گرجستان را به شما معرفی می کند.

جاهای دیدنی گرجستان
ویکی گردی:

جاهای دیدنی گرجستان بسیار متنوع ‌اند. سفر، رفتن به ناشناخته‌ هاست و ناشناخته شاید کلمه‌ ای ترسناک باشد. به همین دلیل مسئله امنیت باید از اولویت گردشگران خارجی باشد. در اینجا ما به معرفی یکی از امن‌ترین کشورهای جهان می‌پردازیم: گرجستان؛ امن‌ترین کشور اروپا و ششمین کشور امن جهان. علاوه براین، جاهای دیدنی گرجستان به لحاظ زیبایی‌ها و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی نیز کشوری بسیار قدیمی و دارای تنوع آب و هوایی شگفت ‌انگیز است. ویکی گردی در این مقاله جاهای دیدنی گرجستان را به شما معرفی کرده است.

سوانتی

جاهای دیدنی گرجستان

سوانتی یکی از مناطق باستانی گرجستان است که در استان‌های راچا-لچخومی، کومو سوانتی و سامگرلو-زمو سوانتی، در شمال غربی کشور قرار دارد. این منطقه سکونتگاه سوا‌ن‌ها، یکی از زیرگروه‌های قومی گرجی است. سوانتی به دو بخش زمو سوانتی و کومو سوانتی تقسیم می‌شود و در سرحدات سرشاخه‌های رود اینگوری قرار دارد. این منطقه بیش از همه با چشم‌اندازهای زیبا و گنجینه‌های معماری خود مانند خانه‌های برجی سوانتی شناخته می‌شود. سازه‌های معماری واقع در سوانتی شمالی (زمو سوانتی)، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. 

 

صومعه گلاتی

جاهای دیدنی گرجستان

صومعه گلاتی طی سالیان متمادی یکی از اصلی‌ترین مراکز فرهنگی و روشنفکری در گرجستان بوده است و امروزه یکی از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی این کشور به‌شمار می‌رود. این مجموعه ارزشمند در نزدیکی شهر کوتائیسی قرار دارد. با ساخت در سال ۱۱۰۶، از این صومعه به‌عنوان شاهکاری از عصر طلایی گرجستان یاد می‌کنند. همچنین صومعه گلاتی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

 

شهر غاری واردزیا

جاهای دیدنی گرجستان

شهر غاری واردزیا (Vardzia Cave city) در جنوب گرجستان، در دامنه‌های کوه اروشتی و در کرانه چپ رود کوتا قرار دارد. بیشتر ساخت‌و‌سازهای این شهر در نیمه دوم قرن ۱۲ صورت گرفته است. اکثر فضای کنده‌شده در کوه برای سکونت در نظر گرفته شده بودند و شامل سه اتاق متصل به‌ یک‌دیگر می‌شوند. طبقات مختلف نیز با راهروها و سوراخ‌های مخفی در ارتباط هستند. شهرت این شهر بیش از همه برای نقاشی دیواری‌های کلیسای اصلی آن است. 

 

کلیسای جامع سوتیتسخولی

جاهای دیدنی گرجستان

کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral) در شهر تاریخی متسختا، در شمال غربی تفلیس قرار دارد. به‌عنوان یکی از شاهکارهای قرون وسطا، این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین از این بنا به‌عنوان دومین کلیسای بزرگ گرجستان یاد می‌شود. کلیسای جامع سوتیتسخولی در طول تاریخ یکی از کلیساهای اصلی ارتدوکس در گرجستان بوده است و یکی از مورد تکریم‌ترین مکان‌های پرستش در منطقه به‌شمار می‌رود. بنای کنونی کلیسا با معماری گرجی قرون وسطایی در سال ۱۰۲۹ ساخته شد؛ اما قدمت مکان آن به اوایل قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد. 

 

محله متخی

جاهای دیدنی گرجستان

محله متخی یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تفلیس به‌شمار می‌رود و روی تپه‌ای مرتفع بنا شده است. از این منطقه می‌توان چشم‌انداز زیبایی را تماشا کرد، به‌خصوص هنگام عصر و غروب خورشید این ناحیه با نور نارنجی خورشید بر تپه، حال و هوایی رمانتیک به خود می‌گیرد. از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه می‌‌توان به کلیسای متخی اشاره کرد. 

 

کلیسای جواری (صومعه جواری)

جاهای دیدنی گرجستان

کلیسای جواری (Jvari Church) که با نام صومعه جواری نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی متسختا، در شرق گرجستان قرار دارد و قدمت آن به قرن ۶ میلادی بازمی‌گردد. همراه با دیگر بناهای تاریخی متسختا، این کلیسا نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کلیسا روی قله سنگی یک کوه قرار دارد و از آن می‌توان چشم‌اندازی از شهر را دید. 

 

سالن تئاتر گابریادزه

جاهای دیدنی گرجستان

سالن تئاتر گابریادزه در قلب شهر قدیم تفلیس، توسط گابریادزه طراحی شده است و یکی از بهترین سالن‌های تئاتر در گرجستان به‌شمار می‌رود. همچنین با افتتاح در سال ۱۹۸۱، از تئاتر گابریادزه به‌عنوان اولین تئاتر عروسکی گرجستان یاد می‌شود. بنای دیدنی این سالن به برج ساعتی تزیین شده است که هر روز در ساعت ۱۲ ظهر، اجرای عروسکی کوتاهی را به نمایش می‌گذارد. 

 

خیابان روستاولی

جاهای دیدنی گرجستان

خیابان روستاولی که قبلا با نام خیابان Golovin مشهور بود، خیابان مرکزی تفلیس است و به افتخار شاعر مشهور گرجی، شوتا روستاولی، نام‌گذاری شده است. این خیابان از میدان آزادی شروع می‌شود و حدود ۱/۵ کیلومتر طول دارد قبل از اینکه به سمت خیابان Kostava بپیچد. این خیابان به خاطر بناهای تجاری، دولتی و فرهنگی متعددی که در آن قرار گرفته، بسیار شهرت دارد. از میان آنها می‌توان تئاتر اپرای ملی گرجستان، کلیسا و موزه اشاره کرد. این خیابان از طریق متروی تفلیس و اتوبوس، قابل دسترسی است. این خیابان به خاطر همه‌ی جاذبه‌های فرهنگی متعددی که دارد و همین‌طور به این دلیل که میزبان بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌های عمومی در شهر است، بسیار پررفت و آمد و بین گردشگران مشهور است و آن را می‌توان جزو خیابان‌های توریستی به حساب آورد. معماری این خیابان، ترکیبی از معماری قرن نوزدهم و بیستم و بسیار دیدنی است. بزرگترین سینمای تفلیس در این خیابان واقع شده است.

 

قلعه‌ ناریکالا

جاهای دیدنی گرجستان

قلعه‌ ناریکالا از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان به‌شمار می‌رود. با قدمتی که به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد، این بنا روی یک تپه قرار دارد و چشم‌اندازهای زیبایی از شهر قدیم تفلیس و رود کر را به نمایش می‌گذارد. با قرارگیری بین حمام‌های گوگردی و باغ گیاه‌شناسی، این قلعه از دو بخش محصور با دیوار تشکیل می‌شود. در دوران مختلف تاریخی، بخش‌هایی به بنا افزوده شد و در نهایت در زمان مغول‌ها به نارین قلعه تغییر نام یافت. بخشی از این قلعه بر اثر زلزله تخریب شده است. 

 

قطار کابلی تفلیس (فونیکولار تفلیس)

جاهای دیدنی گرجستان

قطار کابلی تفلیس که با نام فونیکولار نیز شناخته می‌شود، حدود ۵۰۰ متر طول دارد و در سال ۱۹۰۵ تاسیس شد. این قطار سه ایستگاه دارد؛ پایین‌ترین ایستگاه در خیابان چانکادزه، ایستگاه بعدی متاتسمیندا پانتئون و آخرین آن‌ها متاتسمیندا در بالای کوه است. ظرفیت قطار کابلی تفلیس ۴۰ نفر است و تمام سفر از پایین‌ترین تا بالاترین ایستگاه، کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. 

 

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

جاهای دیدنی گرجستان

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس مجموعه‌ای بزرگ، تفریحی و چند منظوره در پایتخت گرجستان است. این مجموعه شامل یک پارک آبی، بخش ماساژ و سونا و بخش بدنسازی می‌شود. آغاز ساخت جینو پارادایس به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد. با حدود ۲۰ هکتار وسعت، پارک انواع استخرها و سرسره های آبی را در خود جای داده است. همچنین ۱۲ استخر سرپوشیده و رو باز در مجموعه وجود دارد که آب آن ها با ۱۰ مسیر فیلتری مختلف تصفیه می‌شود.

 

پارک آبی باتومی (آکوا پارک باتومی)

جاهای دیدنی گرجستان

پارک آبی باتومی که با نام آکوا پارک باتومی نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۳ در کنار ساحل ساخته و افتتاح شد. این پارک آبی در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر و در فاصله سه کیلومتری از دریای سیاه قرار گرفته است. از جمله برخی از امکانات پارک می‌توان به چهار استخر در ابعاد متفاوت، سرسره‌های آبی و تعدادی کافه اشاره کرد. همچنین در این مجموعه اجراهای سرگرم‌ کننده نیز برگزار می‌کنند. 

 

دریاچه لاکپشت

دریاچه لاکپشت

در این جاذبه خبری از لاک‌پشت نیست، بلکه به اعتقاد مردم گرجستان، این دریاچه از بالا شبیه به لاک‌پشت است و بنابراین نام آن را گذاشته‌اند: دریاچه لاک‌پشت (Turtle Lake). این دریاچه زیبا یکی از زیباترین و خوش آب‌وهوا‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و شهر تفلیس است که به‌عنوان تفرجگاه تابستانی بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی محسوب می‌شود. این جاذبه تله‌کابین دارد و در ضمن مکانی مناسب برای شنا و آفتاب ‌گرفتن در فصل تابستان و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه در طول سال است. هر ساله به مناسبت‌های مختلف، کنسرت‌های متنوعی در اطراف دریاچه لاک‌پشت‌ها برگزار می‌شود که بر زیبایی و جذابیت این جاذبه طبیعی می‌افزاید. این دریاچه در محله واکه و نزدیک سفارت ایران در تفلیس، در دامنه شمالی کوه مقدس واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا ۶۸۶ متر بوده و از آب رودخانه وارازی تغذیه می شود. بیشترین عمق آن به ۲٫۶ است.

 

پل صلح تفلیس

جاهای دیدنی گرجستان

پل صلح تفلیس، یکی از آثاری است که پیش از ساخت با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو بود؛ اما امروزه، استقبال جهانی از آن، موفقیت طراح را نشان می‌دهد.تفلیس یک شهر تاریخی با معماری و خانه‌های زیبا است که هر یک گویای برهه‌ای از تاریخ و نشان‌دهنده حضور مردمان مختلف است. جاهای دیدنی تفلیس اغلب گردشگران را به سفر زمان می‌برد؛ اما سازه‌ی جدیدی که با دردسرها و مخالفت‌ها ساخته شد، تاریخ را با دنیای امروز گرجستان تلفیق کرده است؛ سازه‌ای به نام پل صلح. 

 

مجسمه علی و نینو

جاهای دیدنی گرجستان

مجسمه علی و نینو در شهر باتومی، نمایانگر عشقی نافرجام است. این یادمان هفت متری، زن و مردی را به نمایش می‌گذارد که بین ۸ تا ۱۰ دقیقه بهم نزدیک و سپس دور می‌شوند. در واقع این مجسمه نمادی از روح این دو عاشق است که در ساحل باتومی بهم می‌رسند. در این داستان علی پسری مسلمان است که عاشق نینوی مسیحی می‌شود. این عاشق و معشوق به‌خاطر دین‌های متفاوت، از طرف خانواده‌های خود مورد مواخذه قرار می‌گیرند و اجبارا از یک‌دیگر جدا می‌شوند. پس از مدتی هر دوی ‌آن‌ها در اثر غصه زیاد، دنیای فانی را ترک می‌کنند تا در دنیای دیگر به یک‌دیگر بپیوندند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • م

    مقصود