آشنایی با معروف ترین چشمه های آبگرم ایران | معروف ترین چشمه های آبگرم ایران

معرفی معروف ترین چشمه های آبگرم ایران | اطلاعات معروف ترین چشمه های آبگرم

چشمه های آبگرم ایران در نقاط مختلف کشور روییده‌ اند و همین امر سبب شده تا گردشگران بتوانند از فواید املاح معدنی این چشمه‌ها استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با چشمه های آبگرم با ویکی گردی همراه باشید.

چشمه های آب گرم
ویکی گردی:

چشمه‌ های آبگرم یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند. کشور زیبای ما به خاطر تنوع اقلیمی، جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی دارد از جمله همین چشمه های آبگرم  که هم در شمال کشور پیدا می‌شوند و هم در جنوب کشور. چشمه های آبگرم به‌ دلیل درصد بالای مواد معدنی غنی شده در آن‌ها، در درمان بیماری‌های مختلفی نظیر بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون، بهبود دردهای کلیه و… موثر هستند؛ ضمن اینکه جنبه تفریحی نیز دارند. در ادامه این مطلب چشمه‌های آبگرم معروف شهرهای مختلف را معرفی خواهیم کرد.

 

  • آبگرم شهر کهنه

چشمه های آب گرم

یکی از چمشه های آب گرم ایران در شهر قوچان که یکی شهرهای استان خراسان رضوی است و در ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهد نیز قرار گرفته است. قدمت این شهر به ۲۵۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم مغول این شهر نام های مختلفی نظیر آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان و خبوشان نیز داشته است. سلسله اشکالی اولین حکومتش را در شهر قوچان برپا کرد. چشمه سارهای جاری معروف به آبگرم شهر کهنه در ۱۸ کیلومتری بخش غربی قوچان و به فاصله ۶ کیلومتری  آرامگاه امام زاده سلطان ابراهیم (ع) قرار دارد. این چشمه خود یکی از مهمترین دلایلی است که باعث جذب گردشگری به این شهرستان می شود.

 

  • آبگرم پفلکده

فلکده از دیگر چشمه های آبگرم ایران است که در دل جنگل های دو هزار تنکابن قرار گرفته است و سبب شده منطقه فلکده در بین گردشگران مشهور بشود، اما به دلیل این که این منطقه دسترسی راحتی ندارد و به اصطلاح پرت است افراد کمی به آن دسترسی دارند و همین خود دلیلی است که از بکر بودن آن مطمئن باشید.

چشمه های آب گرم

 این آبگرم از نظر توپوگرافی دارای پستی و بلندی ها یی می باشد که زیبایی و تنوع خاصی را به آن می ‌بخشد. از مزیت های آب گرم فلکده این است که در آب آن گوگرد وجود ندارد. منطقه فلکده دارای آب و هوای خنک و کوهپایه‌ ایی می باشد که در فصول گرم سال بسیار مطبوع است.

 

  • آبگرم معدنی چالدران

چشمه های آب گرم

استان آذربایجان غربی یکی از شهرهای ایران است که با داشتن ۴۶ چشمه ی آبگرم از مناطق پر چشمه ایران به شمار می رود و همین خود دلیلی است که افرادی به دنبال همچین جاذبه ای هستند این استان را به عنوان اولین گزینه خود انتخاب کنند. برخی از چشمه ‌های آبگرم معدنی آذربایجان غربی در مجاورت آثار ارزشمند تاریخی قرار دارند. به طور مثال چشمه ی آب گرم احمدآباد در حاشیه اثر جهانی تخت سلیمان تکاب قرار دارد و چشمه آب گرم چالدران از دیگر جاذبه های این استان است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

 

  • چشمه های آبگرم سرعین

چشمه های آب گرم

چشمه‌های آب گرم زیادی در شهر سرعین در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل وجود دارد که به‌خاطر ویژگی‌های درمانی خاصی که دارند، بین گردشگران پرطرفدار هستند. گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره‌سو، پهنلی سو و مجتمع‌های آب درمانی سبلان، حمام طبیعی شفا و بش باجیلار از جمله چشمه‌های آب گرم سرعین محسوب می‌شوند؛ اما این همه ماجرا نیست و در فاصله پنج کیلومتری سرعین در «ویلا دره»، دو استخر آب سرد با آب گازدار وجود دارد که گردشگران علاوه‌بر نوشین آب آن‌ها می‌توانند تنی هم به آب بزنند.آب گرم گاومیش گلی، پرآب‌ترین چشمه معدنی شهر سرعین از نظر آبدهی و وسعت است که استخری رو باز به عمق ۱۳۰ سانتی‌متر دارد. آب ترش مزه، بی‌رنگ و کمی بودار آن به‌صورت دائمی و جوشان در جریان است. مجتمع آب درمانی سبلان سرعین نیز، بزرگ‌ترین مرکز آب درمانی خاورمیانه به حساب می‌آید که با امکاناتی همچون استخرهای سرپوشیده و حوضچه‌های آب گرم تحت فشار (جکوزی)، سونای خشک و بخار، وان‌های انفرادی، خدمات پزشکی و درمانی، پارکینگ اختصاصی و… پذیرای گردشگران است.

 

  • چشمه‌های آبگرم دهلران

چشمه های آب گرم

چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران با خواص درمانی به‌عنوان قطب گردشگری درمانی در غرب کشور محسوب می‌شوند. این چشمه‌ها با دمای حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد شامل چشمه‌های بهداشتی آب گرم و استخرهای لجن درمانی هستند که در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران در استان ایلام قرار دارند.طبق بررسی کارشناسان، منشا آب این چشمه‌های درمانی و گوگردی از بارندگی‌هایی است که در سازنده‌های زمین‌شناسی و آهک‌های منطقه نفوذ می‌کند و به‌تدریج بر اساس شیب زمین گرمایی، دمایش افزایش می‌یابد. آب این چشمه‌ها در طول روز بر اثر انعکاس نور خورشید به‌صورت هفت رنگ درمی‌آیند که جذابیتی دوچندان به آن‌ها می‌دهند؛ ضمن اینکه این آب برای درمان بیماری‌های پوستی، روماتیسم و همچنین بیماری‌های مفصلی مفید است. با این حال به‌دلیل وجود گوگرد زیاد در منطقه، افراد دچار ناراحتی‌های قلبی و تنفسی بهتر است از این چشمه‌ها استفاده نکنند. بهترین زمان بازدید از چشمه‌های آب گرم دهلران، اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

 

  • چشمه آبگرم گنو در بندرعباس

چشمه های آب گرم

آب گرم گنو، چشمه‌ای در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس و در کیلومتر ۲۲ جاده بندرعباس-سیرجان قرار دارد که از جاهای دیدنی استان هرمزگان به‌حساب می‌آید. آب چشمه گنو از دسته آب‌های گوگردی خیلی گرم است که از آن برای آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. تنها زیستگاه ماهی آوینیوس گینویس یا آفانیوس گینوئیس در جهان، در آب گرم گنو بندرعباس است که در دمای حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد چشمه زندگی می‌کند و خود یکی از ویژگی‌های مهم این چشمه به‌شمار می‌رود.

مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو با امکاناتی همچون پارکینگ، هتل، شهربازی، آلاچیق و سکو‌های نصب چادر مسافرتی، مکانی عالی برای اقامت گردشگران است.آسیاب‌های آبی گنو که قدمت‌شان به دوره قاجار برمی‌گردد و به‌عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسیده‌اند و در دامنه کوه‌های گنو واقع شده‌اند که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

 

  • چشمه آبگرم اعلا دماوند

چشمه های آب گرم

یکی دیگر از چشمه های آبگرم ایران چشمه اعلا در فاصله حدود هفتاد کیلومتری شمال شرق تهران می‌باشد و آب آن از باران و برفی که به خاک نفوذ می‌کند، می‌جوشد. جالب است بدانید که شرکت فرانسوی پریه در سال ۱۳۵۲، آب چشمه اعلا را تایید و برای اولین بار در ایران اقدام به احداث کارخانه بسته‌بندی آب کرد. طبق بررسی‌ها، آب معدنی چشمه اعلا دماوند، تاثیر بسزایی در کاهش فشار خون در مبتلایان به پرفشاری خون دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

 

  • چشمه آبگرم شاهان گرماب فریمان

چشمه آبگرم شاهان گرماب خراسان، در حدود ‍۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۵۸ کیلومتری شرق فریمان و ۳۱ کیلومتری سفید سنگ قرار دارد. جالب است بدانید که این چشمه تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران است که نوشیدن آن توصیه می‌شود و از لحاظ خواص درمانی، دومین چشمه آب گرم معدنی در سطح جهان محسوب می‌شود؛ از همین جهت ارزش و اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند و نزدیکی آن به شهر مشهد باعث شده است که بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.

چشمه های آب گرم

دمای آب آبگرم شاهان گرماب فریمان، ثابت و حدود ۴۸ درجه سانتی‌گراد است که در درمان بیماری‌هایی نظیر ناراحتی‌های پوستی، دردهای استخوانی و مفاصل، رماتیسم، مشکلات گوارشی، اگزما، آرتریت، سردرد، افسردگی و… تاثیر دارد. خاصیت ضد اسید اوریک این آب به‌نوعی حلال سنگ‌های کلیه و مثانه نیز محسوب می‌شود و در نتیجه نوشیدن حدود یک لیتر آن در سه نوبت در شبانه‌روز می‌تواند موثر باشد. ضمن اینکه این آب گاز طبیعی دارد و از طبیعی‌ترین نوشیدنی‌های گازدار به‌شمار می‌رود.

 

  • آبگرم معدنی فردوس

آبگرم معدنی فردوس در خراسان جنوبی در بین چشمه های آب گرم‌ ایران، از حیث تنوع املاح معدنی رتبه نخست را دارد و برند گردشگری سلامت در شرق کشور و از معدود چشمه‌های شفابخش ایران و جهان به‌شمار می‌رود. دمای آب این چشمه آب گرم بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد است و ترکیباتی نظیر سدیم، کلراید، سولفات، بی‌کربنات، کلسیم، منیزیم و… در املاح آن وجود دارد. درمان امراض پوستی، بهبود دردهای مفصلی و عصبی، افزایش جریان خون و میزان فعالیت قلب از جمله خواص درمانی این آب گرم هستند.

چشمه های آب گرم

چشمه آبگرم فردوس، از نظر تنوع املاح معدنی رتبه نخست را بین آبگرم های ایران دارد، آب گرم معدنی فردوس با قدمتی حدود ۲۰۰ ساله در مسیر جاده اصلی و ترانزیتی استان‌های مرکزی و جنوبی به مشهد و از طرف استان‌های شمالی در کیلومتر ۲۲ جاده فردوس به بجستان قرار دارد.مجتمع آب گرم معدنی هلال فردوس دارای امکاناتی نظیر استخرهای آب درمانی زنانه و مردانه، وان‌های خصوصی لوکس همراه با سونای خشک و حوضچه آب گرم معدنی، سوئیت‌های ویلایی سه ستاره با امکانات رفاهی، اتاق‌های ارزان‌قیمت، رستوران، طولانی‌ترین زیپ‌لاین شرق کشور و فضاهای ورزشی و تفریحی است.

 

چشمه آبگرم شابیل لاهرود

چشمه های آب گرم

چشمه آبگرم شابیل با دمای حدد ۴۹ درجه سانتی‌گراد در دامنه کوه سبلان، در فاصله ۲۵ کیلومتری لاهرود و ۵۰ کیلومتری مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد که به‌دلیل داشتن اسید بی‌کربنیک، از آن برای درمان برخی بیماری‌های حرکتی و عصبی استفاده می‌شود.

 

آیا شما تجربه بازدید از این چشمه های آب گرم را داشته اید ؟ بنظر شما بهترین چشمه آب گرم ایران کدام است ؟

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • اردشیر موسوی

    چه خوب میشد از داغترین چشمه آبگرم جهان یعنی آبگرم قینرجه درمشگین شهر( نگین آذربایجان)نیز اسمی میبردید. ازآبهای گرم یل سویی، نگین دودو، قاینارساوالان، ملک سویی، موییل سویی،قوتورسویی، شابیل، آخارباخار، درنا، که جزو بینظیرترینها دردل کوه آتشفشانی سبلان هستند.