آشنایی با چشمه های آبگرم | بهترین چشمه های آبگرم ایران

معرفی چشمه های آبگرم | اطلاعات چشمه های آبگرم + عکس و آدرس

چشمه‌های آبگرم ایران از آب گرم دهلران تا سرعین و آبگرم گنو بندرعباس، علاوه بر اینکه محلی برای تفریح هستند، به‌دلیل خواص درمانی‌شان طرفداران زیادی بین گردشگران دارند.

چشمه های آب گرم
ویکی گردی:

چشمه های آبگرم به‌دلیل درصد بالای مواد حل شده معدنی، در درمان بیماری‌های مختلفی نظیر بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون، بهبود دردهای کلیه و... موثر هستند؛ ضمن اینکه جنبه تفریحی نیز دارند. به همین دلیل گردشگران بسیاری خصوصا در نیمه های دوم سال به دیدن این چشمه های آبگرم می روند.چشمه آب‌ گرم فردوس در استان خراسان جنوبی، به‌لحاظ تنوع املاح معدنی، جایگاه نخست را در ایران دارد. استان اردبیل با بیش از ۱۱۰ چشمه آب گرم معدنی شامل ۷۵ چشمه آب گرم و ۳۵ چشمه آب سرد، بیشترین تعداد چشمه را به خود اختصاص داده است. پس از سرعین در استان اردبیل؛ شهر آمل با بیش از ۲۶ چشمه آب گرم و سرد در رده دوم اهمیت قرار می‌گیرد. خوشبختانه تنوع چشمه های آبگرم ایران بسیار زیاد است و از این‌رو دسترسی و استفاده از خواص این طبیعی برای عموم چندان دشوار نیست.

 

چشمه های آبگرم سرعین

چشمه های آب گرم

چشمه‌های آبگرم زیادی در سرعین در ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل وجود دارد که به‌خاطر ویژگی‌های درمانی خاص‌شان، بین گردشگران پرطرفدار هستند. گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره‌سو، پهنلی سو و مجتمع‌های آب درمانی سبلان، حمام طبیعی شفا و بش باجیلار از جمله چشمه‌های آبگرم سرعین محسوب می‌شوند؛ اما این همه ماجرا نیست و در فاصله پنج کیلومتری سرعین در «ویلا دره»، دو استخر آب سرد با آب گازدار وجود دارد که گردشگران علاوه بر نوشین آب آن‌ها می‌توانند تنی هم به آب بزنند.مجتمع آب درمانی سبلان سرعین، بزرگ‌ترین مرکز آب درمانی خاورمیانه است.

آبگرم گاومیش گلی، پرآب‌ترین چشمه معدنی شهر سرعین از نظر آبدهی و وسعت است که استخری رو باز به عمق ۱۳۰ سانتی‌متر دارد. آب ترش مزه، بی‌رنگ و کمی بودار آن به‌صورت دائمی و جوشان در جریان است.مجتمع آب درمانی سبلان سرعین، بزرگ‌ترین مرکز آب درمانی خاورمیانه به حساب می‌آید که با امکاناتی همچون استخرهای سرپوشیده و حوضچه‌های آب گرم تحت فشار (جکوزی)، سونای خشک و بخار، وان‌های انفرادی، خدمات پزشکی و درمانی، پارکینگ اختصاصی و... پذیرای گردشگران است.

 

چشمه های آبگرم دهلران

چشمه های آب گرم

چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران با خواص درمانی به‌عنوان قطب گردشگری درمانی در غرب کشور محسوب می‌شوند. این چشمه‌ها با دمای حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد شامل چشمه‌های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی هستند که در سه کیلومتری شمال شرقی دهلران در استان ایلام قرار دارند.

طبق بررسی کارشناسان، منشا آب این چشمه‌های درمانی و گوگردی از بارندگی‌هایی است که در سازنده‌های زمین‌شناسی و آهک‌های منطقه نفوذ می‌کند و به‌تدریج بر اساس شیب زمین گرمایی، دمایش افزایش می‌یابد. آب این چشمه‌ها در طول روز بر اثر انعکاس نور خورشید به‌صورت هفت رنگ درمی‌آیند که جذابیتی دوچندان به آن‌ها می‌دهند؛ ضمن اینکه این آب برای درمان بیماری‌های پوستی، روماتیسم و همچنین بیماری‌های مفصلی مفید است. با این حال به‌دلیل وجود گوگرد زیاد در منطقه، افراد دچار ناراحتی‌های قلبی و تنفسی بهتر است از این چشمه‌ها استفاده نکنند. بهترین زمان بازدید از چشمه‌های آبگرم دهلران، اواخر پاییز و اوایل زمستان است.

 

چشمه های آبگرم آذربایجان غربی

چشمه های آب گرم

۴۶ چشمه آبگرم و معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد که خود عامل جذب گردشگر شده است. از چشمه‌های این استان می‌توان به چشمه‌های آب گرم «محال باراندوز»، «قینرجه» «هفت آباد» و «زنبیل» در ارومیه اشاره کرد. چشمه آب‌معدنی زنبیل به‌صورت حوضچه‌ای دایره‌ای شکل با قطر چهار متر و عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر است که از کف آن دائما گاز خارج می‌شود.

 

چشمه آبگرم قلعه کندی

چشمه های آب گرم

آبگرم قلعه کندی در شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی واقع شده است و گفته می‌شود که در درمان بیماری روماتیسم بسیار مفید و موثر است. دمای چشمه‌ی اصلی آب گرم به حدود ۷۵ تا ۸۰ درجه و در استخرها به ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ هرچند گردشگرانی که به‌دنبال استخری با دمای پایین‌تر هستند، می‌توانند چشمه «یل سوئی» را امتحان کنند که خاصیت درمانی بیشتری نسبت به بقیه دارد. این آب گرم در منطقه گردشگری و جنگل های ارسباران و نزدیک به رود مرزی ارس و سد خداآفرین قرار دارد و از همین رو گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور از آن دیدن می‌کنند.از تبریز دو مسیر دسترسی به آب گرم قلعه کندی وجود دارد که شامل مسیر ۱۹۰ کیلومتری تبریز، کلیبر و قلعه کندی و همین طور مسیر ۱۸۰ کیلومتری تبریز، اهر، هوراند، آبش احمد و قلعه کندی می‌شود.

 

چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه های آب گرم

چشمه مرتضی علی در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و درمانی طبس و استان خراسان جنوبی است. این چشمه‌ی جوشان ویژگی متمایز و منحصربه‌فردی دارد و با دو نوع آب گرم و سرد در کنار هم در دل کویر، از پدیده‌های نادر ایران به شمار می‌رود. این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه با هم پیش می‌روند، بدون اینکه به‌طور کامل با هم مخلوط شوند.

 

چشمه آبگرم معدنی فردوس

چشمه های آب گرم

آبگرم معدنی فردوس در خراسان جنوبی در بین آب گرم‌های ایران، از حیث تنوع املاح معدنی رتبه نخست را دارد و برند گردشگری سلامت در شرق کشور و از معدود چشمه‌های شفا بخش ایران و جهان به شمار می‌رود. دمای آب این چشمه آب گرم بین ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد است و ترکیباتی نظیر سدیم، کلراید، سولفات، بی‌کربنات، کلسیم، منیزیم و… در املاح آن وجود دارد. درمان امراض پوستی، بهبود دردهای مفصلی و عصبی، افزایش جریان خون و میزان فعالیت قلب از جمله خواص درمانی این آب گرم هستند.چشمه آب گرم فردوس، از نظر تنوع املاح معدنی رتبه نخست را بین آب گرم های ایران دارد.

آب گرم معدنی فردوس با قدمتی حدود ۲۰۰ ساله در مسیر جاده اصلی و ترانزیتی استان‌های مرکزی و جنوبی به مشهد و از طرف استان‌های شمالی در کیلومتر ۲۲ جاده فردوس به بجستان قرار دارد.مجتمع آب گرم معدنی هلال فردوس دارای امکاناتی نظیر استخرهای آب درمانی زنانه و مردانه، وان‌های خصوصی لوکس همراه با سونای خشک و حوضچه آب گرم معدنی، سوئیت‌های ویلایی سه ستاره با امکانات رفاهی، اتاق‌های ارزان‌قیمت، رستوران، طولانی‌ترین زیپ‌لاین شرق کشور و فضاهای ورزشی و تفریحی است.

 

چشمه آبگرم گنو بندرعباس

چشمه های آب گرم

آبگرم گنو، چشمه‌ای در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شهر بندرعباس و در کیلومتر ۲۲ جاده بندرعباس-سیرجان قرار دارد که از جاهای دیدنی استان هرمزگان به حساب می‌آید. آب چشمه گنو از دسته آب‌های گوگردی خیلی گرم است که از آن برای آبیاری نخلستان و استحمام استفاده می‌شود. تنها زیستگاه ماهی آوینیوس گینویس یا آفانیوس گینوئیس در جهان، در آب گرم گنو بندرعباس است که در دمای حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد چشمه زندگی می‌کند و خود یکی از ویژگی‌های مهم این چشمه به شمار می‌رود.

مجتمع توریستی، تفریحی و آبدرمانی گنو با امکاناتی همچون پارکینگ، هتل، شهربازی، آلاچیق و سکو‌های نصب چادر مسافرتی، مکانی عالی برای اقامت گردشگران است.آسیاب‌های آبی گنو که قدمت‌شان به دوره قاجار برمی‌گردد و به‌عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، در دامنه کوه‌های گنو واقع شده‌اند که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

 

چشمه‌های آبگرم آمل

چشمه های آب گرم

سه منطقه از آمل به نام‌های روستای آب گرم، آب اسک و استرابکو، ده‌ها چشمه آب گرم و معدنی را در خود جای داده‌اند که هر کدام می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند؛ به‌ویژه که فاصله چندانی هم با تهران ندارند. از ویژگی مهم آب‌های معدنی آمل می‌توان به کیفیت و تنوع خواص درمانی آن‌ها اشاره کرد. طبق نظر یک متخصص ارتوپدی، در صورتی که آب‌های کلروره چشمه‌های آب گرم آمل به‌صورت خارجی مصرف شود، برای درمان امراض روماتیسم، لنفاتیسم، بیماری زنان و تورم موضعی تاثیر دارد و می‌توان از این آب‌ها به‌شکل بخور، غرغره و شویه بینی برای درمان بیماری‌های تنفسی استفاده کرد.

 

چشمه آبگرم لاریجان

چشمه های آب گرم

یکی از چشمه‌های آبگرم لاریجان در ۶۰ کیلومتری شمال شرق تهران و ۲۶ کیلومتری شمال شرق شهرستان دماوند، در روستای ییلاقی و خوش آب‌وهوای «آب‌گرم» قرار دارد. این آب گرم از چشمه‌های جوشان قله دماوند سرچشمه گرفته و با حرارتی حدود ۶۲ درجه سانتی‌گراد مملو از مواد گوگردی است. آب گرم لاریجان در مسیر جاده هراز و تقریبا در میانه آمل و تهران قرار دارد و گردشگران می‌توانند ضمن استفاده از آن، خیالشان از نظر امکانات رفاهی در محدوده آب گرم نیز راحت باشد. جالب اینکه واحدهای مجهز اقامتی با امکان استفاده از حوضچه‌های اختصاصی خانوادگی از آب گرم چشمه، برای مسافران در نظر گرفته شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر