معرفی جاهای دیدنی شهمیرزاد | جاهای دیدنی شهمیرزاد

معرفی جاهای دیدنی شهمیرزاد | بازدید از بهشت کویر ایران

شهمیرزاد منطقه‌ای در شمال استان سمنان است. این شهر یکی از معدود مناطق سرسبز این استان نیمه کویری محسوب می‌شود. بنابراین از جمله مقاصد تفریحی پرطرفدار بین مردم سمنان و شهرهای اطراف است. برای سفر به این بهشت کویر با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی شهمیرزاد، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و سوغات و غذاهای محلی آن بیشتر آشنا شوید.

جاهای دیدنی شهمیرزاد
ویکی گردی:

جاهای دیدنی شهمیرزاد  که واقع در استان کویری سمنان است، شما را به وجد خواهد آورد چرا که سرسبزی و طراوت این شهر در دل کویر بسیار تماشایی و دلنواز است. جاهای دیدنی شهمیرزاد در فصول مختلف سال زیبایی های منحصر به فرد خود را دارند. چرا که شهمیرزاد از نظر آب و هوایی زمستانی سرد و تابستانی معتدل دارد و از لحاظ پوشش گیاهی بسیار سبز و خرم است. همچنین نسبت به شهرهای همسایه‌اش معمولاً خنک تر است. پس برای سفری کوتاه به استان سمنان و بازدید از جاهای دیدنی شهمیرزاد با ویکی گردی همراه شوید.

شهمیرزاد دارای بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان (با تأیید فائو) می‌باشد که مساحت آن حدود ۷۵۰ هکتار است. گویش مردم منطقه شهمیرزادی (به گویش محلی: شامرزایی) است. در شهمیرزاد بازی‌های‌های محلی مانند «جو گندم تاس» و «تیک تیک پلا دارک» و «خوزکه» از گذشته رواج داشته‌است. بسیاری از اهالی شهمیرزاد از سالیان قبل در فصل سرما به شهرهای مازندران کوچ می‌کردند و در شهرهای ساری، قائمشهر، بابل، نکا و بهشهر ساکن می‌گردیدند و از اواسط بهار به شهمیرزاد بازمی‌گشتند. این سکونت زمستانگاهی در شهرهای استان مازندران باعث شده‌است که زبان، فرهنگ و پوشش مردم شهمیرزاد تأثیر زیادی از مازندران و فرهنگ آن گرفته باشد.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

آب و هوای شهمیرزاد

شهمیرزاد منطقه‌ای معتدل و مرتفع است. این منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا تابستان‌هایی خنک و دل‌انگیز دارد. میانگین دما در طول تابستان تقریباً ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. وجود چشمه‌ها و کوهپایه‌های متعدد و سرسبزی منطقه به دلیل پوشش گیاهی وسیع، شهمیرزاد را به یک بهشت کوچک تبدیل می‌کند. در شهمیرزاد آلودگی هوا حداقل ممکن است و از گرمای طاقت‌فرسا خبری نیست. زمستان‌های نسبتاٌ سرد و پر برفی دارد و پاییز در این شهر معتدل است. در واقع، آب‌وهوای شهمیرزاد با گرمی هوا بیگانه بوده که این موضوع باعث محبوب شدن این جاذبه گردشگری می‌شود.

بهترین زمان سفر به شهمیرزاد

بهترین زمان برای سفر به این جاذبه گردشگری از اوایل بهار تا اوایل آبان است. اگر در فصل تابستان و اواخر فصل بهار به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید در باغ‌های باشکوه این بهشت قدم بزنید. در این زمان می‌توانید از هوای تازه و میوه‌های خوش عطر و طعم این باغ‌ها استفاده کرده و احساس طراوت و سرزندگی را تجربه کنید. این شهر جذاب و خوش آب‌وهوا برای سفرهای بهاری و فرار از گرمای تابستان بسیار مناسب است.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

هفت چشمه و سرچشمه شهمیرزاد

چشمه‌های هفت‌چشمه و سرچشمه در شمال ییلاق شهمیرزاد و در جاده شهمیرزاد - چاشم قرار گرفته‌اند. سرسبزی و هوای خوش این جاذبه گردشگری زیبا می‌تواند هر کسی را سر حال آورده و مجذوب خود کند. ییلاق شهمیرزاد در کل دارای ۱۶ چشمه، ۱۵ نهر و ۱۰ استخر است. قطعاٌ جاذبه دیدنی هفت چشمه و سر چشمه از جمله جاذبه¬های پرطرفدار شهمیرزاد سمنان محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

شهر بازی و پارک کوهستان شهمیرزاد

از جمله مناطق توریستی این شهر، شهربازی و پارک کوهستان است. این جاذبه گردشگری زیبا با درختان و گل‌های جذاب، جای بسیار مناسبی برای تفریحات خانوادگی به حساب می‌آید. در این پارک می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبا و قدم زدن در کنار درختان آن، از تفریحات داخل پارک نیز بهره‌مند شوید. منطقه توریستی شهربازی و پارک کوهستان را می‌توانید در میدان اصلی بهشت کویری شهمیرزاد پیدا کنید. 

جاهای دیدنی شهمیرزاد

در پارک کوهستان شهمیرزاد، تله سیژ هم وجود دارد که توسط یک شرکت اتریشی معروف و به نام ساخته شده است. شما می‌توانید سوار این تله سیژها شده و از تماشای درختان و محیط زیر پای خود در ارتفاع زیاد، لذت برده و هیجان را تجربه کنید. اگر در فصل مناسبی به این منطقه توریستی سر بزنید، طبیعت شگفت‌انگیز آن خاطرات خوبی را برایتان خواهد ساخت.

منطقه حفاظت شده پرور 

منطقه حفاظت شده پرور به دلیل نزدیکی به مازندران و قرار گرفتن در قسمت جنگلی و نسبتا پربارش سمنان، دارای پوشش گیاهی و زیستی متنوعی است. از این‌رو این منطقه را به منطقه‌ای حفاظت شده تبدیل کرده‌اند تا از گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند آن حفاظت شود. پرور در 35 کیلومتری شمال مهدیشهر قرار دارد، این منطقه حفاظت شده در مرز دو استان مازندران و سمنان واقع شده است.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

اگر از جاده ساری به سمت شهمیرزاد حرکت کنید می‌توانید پرور زیبا و همچنین درختانی مانند بلوط، افرا، راش،‌ ولیک، اورس، گلابی وحشی، درمنه، آویشن، انواع گون، انواع گرامینه، ممرز، زرشک، گل گاو زبان و غیره را ببینید. در منطقه حفاظت شده پرور انواع مختلف حیوانات اهلی و وحشی مانند خرس، آهو، خرگوش، شاهین، کبک، مار و… زندگی می‌کنند.

جنگل فینسک

دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز جنگلی اعجاب‌انگیز به نام جنگل فینسک را در خود جای داده‌اند. این جنگل بر فراز کوه قرار دارد و با آب‌وهوای مدیترانه‌ای و درختان انبوه خود به دره‌ای زیبا منتهی می‌شود. این جنگل انواع گونه‌های حیوانی را هم در خود جای داده است. حیواناتی همچون روباه، گراز، خرس، راسو، پلنگ، خوک، خفاش، کبک و... در این جنگل پناه گرفته‌اند و در آنجا زندگی می‌کنند. در واقع این جنگل بخشی از منطقه پرور است که در ۵۴ کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد می‌توان آن را مشاهده کرد.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

قله ارم شهمیرزاد

یکی دیگر از دیدنی های شهمیرزاد قله ارم آن است. در سمت شمال غرب این شهر و جنوب غرب روستای چاشم در رشته کوه‌های البرز قله‌ای شگفت انگیز به نام ارم وجود دارد. این قله در میان کوه‌های بلند و دره‌ای عمیق قرار دارد و به همراه پوشش گیاهی بی‌نظیرش، جلوه‌ای زیبا از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک در منطقه‌ای به نام رودبارک در ۴۰ کیلومتری جاده شهمیرزاد به ساری قرار دارد. این جنگل با درختانی انبوه بر دامنه‌ کوه‌ها آرمیده است. شما در این منطقه می‌توانید علاوه بر دیدن جنگلی زیبا، از دیدن چشمه‌ها، تپه‌های سرسبز و انواع حیوانات و پرندگان مختلف هم لذت ببرید. در جنگل زیبای رودبارک که به لعلوم هم شناخته می‌شود، غاری اعجاب‌انگیز هم وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اما لازم به ذکر است که برای بازدید از این غار باید از لیدرهای محلی برای همراهی و راهنمایی کمک بگیرید.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

تنگه و چشمه روزیه

جاذبه تنگه و چشمه روزیه هم در مسیر شهمیرزاد و خطیر کوه قرار دارد و به دلیل هوای مطبوع، آب ‌معدنی و هوای خنک بسیار معروف است. برای دیدن این جاذبه دیدنی باید به روستای چاشم در مسیر چاشم به خطیر کوه بروید. جاذبه تنگه و چشمه روزیه با عرضی ۸ کیلومتری در دامنه شمالی کوه ارم در این روستا قرار دارد. 

جاهای دیدنی شهمیرزاد

به یاد داشته باشید که در بازدید از جاذبه تنگه و چشمه روزیه فقط می‌توانید به دهانه شمال غربی آن به راحتی دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به باقی نقاط این جاذبه، باید امکاناتی از قبیل ابزار سنگ‌نوردی همراهتان باشد. علاوه بر این، در جاذبه تنگه و چشمه روزیه می‌توانید آبشار روزیه را نیز مشاهده کنید که در بین دو کوه در نزدیکی این جاذبه قرار دارد.

شیر قلعه شهمیرزاد

در زمان اشکانیان برای حفاظت از جاده ابریشم قلعه‌ای به نام شیر قلعه در یکی از راه‌های انشعابی این جاده ساخته شد. این قلعه ارتفاعی در حدود ۲۵۰ متر از زمین‌های مسطح اطرافش دارد و برای دیدن آن باید به ۵ کیلومتری شمال شهمیرزاد بروید. شیر قلعه قدمت زیادی دارد و به همین دلیل جزئیات زیادی از سازه‌های داخل آن باقی نمانده، اما هنوز هم آثاری از قلعه و پله‌های مارپیچی آن به خوبی قابل رویت است.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

بلبل دره شهمیرزاد

محله‌ای در شهمیرزاد وجود دارد که در دره‌ای به نام بلبل دره قرار گرفته است. این محله پر از انواع درختان سرسبز و کهن است که هر کدام چندین سال قدمت دارند. میوه‌های باغ‌های آن زبان زد و صدای بلبل‌هایش مشهور است. در واقع بلبل دره به دلیل صدای بلبل‌هایی که همواره روی شاخه‌های درختان سر به فلک کشیده‌اش هنرنمایی می‌کنند، به این نام معروف شده است.

جاهای دیدنی شهمیرزاد

کمان رستم شهمیرزاد

کمان رستم درخت گردویی مربوط به ۱۳ قرن پیش و به ثبت رسیده در فهرست آثار معنوی ایران است. این درخت گردو بسیار قطور، کهن ‌سال و با هیبت بوده که ۱۵ متر ارتفاع دارد. البته طول این درخت به بیش از ۱۵ متر هم می‌رسد و شاخه‌های آن نیز تا چندین متر از فضای اطراف خود را پوشش داده‌اند. 

جاهای دیدنی شهمیرزاد

از آنجایی‌ که شاخه‌های این درخت گردو به دو شاخه اصلی مانند کمان تقسیم شده‌اند، نام آن را درخت کمان رستم را نامیده‌اند. درختان کهن‌ سال در اکثر شهرهای کشورمان ارزش معنوی و توریستی بسیاری برای مردم دارند و کمان رستم نیز از این قاعده مستثنا نیست. به همین دلیل مردمان این منطقه و شهرداری آن به خوبی از این درخت قدیمی و با ابهت نگهداری و مراقبت می‌کنند.

قلعه دژوهل شهمیرزاد

قلعه دژوهل یا قلعه سنگی از دیگر قلعه‌های باقی‌مانده در شهمیرزاد و مربوط به دوران قبل از اسلام است. همه قسمت‌های این دژ از سنگ‌های همان کوهی که روی آن قرار دارند، ساخته شده و در شمال غربی شهمیرزاد قرار گرفته‌اند. این قلعه زیبا بسیار قدیمی و مربوط به قرن‌های خیلی دور است. 

جاهای دیدنی شهمیرزاد

قلعه دژوهل از زمان‌های بسیار کهن به یادگار مانده و به خوبی نوع معماری و نحوه ساخت قلعه‌های دوران خود را زنده می‌کند. این قلعه روی رشته‌ کوهی بنا شده است که قسمتی از باغ‌های سرسبز را هم در بر می‌گیرند. در واقع با سفر به قسمت شمال غربی ییلاق شهمیرزاد و رفتن به قلعه دژوهل، می‌توانید از باغ‌های میوه شگفت‌انگیز نزدیک این بنا نیز لذت ببرید.

سوغات و غذا های محلی شهمیرزاد

شهمیرزاد منطقه‌ای خوش آب‌وهوا است که محصولات کشاورزی‌ آن بسیار خوش عطر و طعم و پرطرفدار هستند. همان طور که در متن به آن اشاره شد، این منطقه ییلاقی دارای درختان گردو و سیب بسیاری است. به همین منظور محصولاتی همچون گردو، سیب، آلو و... از جمله سوغاتی‌های مشهور این شهر به شمار می‌روند. اگر در فصل مناسبی به این منطقه سفر کنید، می‌توانید از باغ‌های گردوی بی‌انتها و شگفت‌انگیز آن نهایت لذت را ببرید. همچنین می‌توانید میوه‌های تازه و خوشمزه‌ای را به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

کلام آخر

در قسمت‌های مختلف کشور عزیزمان جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیزی دیده می‌شوند. شاید کمتر کسی باور کند در یک منطقه کویری بتوان شهری سرسبز با چشمه‌های فراوان و منابع طبیعی انبوه یافت. شهمیرزاد شهری در شمال استان سمنان است که به بهشت کویر شهرت دارد. شهمیرزاد، منطقه‌ای سرسبز با آب‌وهوای معتدل و سوغاتی‌های خوشمزه‌ای چون گردو و لواشک است. سفر به شهمیرزاد و بازدید از شگفتی‌های آن هر گردشگری را مجذوب می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر