لیست خانه های تاریخی شهر اصفهان | آدرس خانه های تاریخی اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان | راهنمای سفر به اصفهان

امروزه از خانه‌های تاریخی اصفهان به دلیل ساختار و شکل منحصر به فردی که دارند به عنوان رستوان، کافه و هتل استفاده می‌شود که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌است، همچنین بخشی از این خانه‌ها به موزه تبدیل شده‌است

لیست خانه های تاریخی اصفهان
ویکی گردی:

خانه‌های تاریخی اصفهان نماد اصالت، تاریخ دیرینه و شکوه اصفهان در حکومت‌های گذشته بوده‌اند. تعداد خانه‌های تاریخی اصفهان کم نیستند. شهر اصفهان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی در ایران است. اصفهان در طی دوران‌ مختلف حکومتی، جایگاه ویژه‌ای برای حاکمان وقت داشته و همین امر نیز سبب ایجاد و ساخت اماکن تاریخی و باستانی بسیار زیادی در این شهر شده‌است. از تمام آثار تاریخی این شهر زیبا که بگذریم، خانه‌های تاریخی اصفهان جلوه دیگری دارند.

امروزه از این خانه‌های تاریخی به دلیل ساختار و شکل منحصر به فردی که دارند به عنوان رستوان، کافه و هتل استفاده می‌شود که نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده‌است، همچنین بخشی از این خانه‌ها به موزه تبدیل شده‌اند. در این مقاله به معرفی خانه‌های تاریخی اصفهان خواهیم پرداخت و همچنین در صورتی که تمایل به بازدید از هریک از این خانه ها را داشته باشید بطور کامل، آدرس خانه های تاریخی اصفهان را در اینجا خواهید دید.

 

خانه مشروطیت اصفهان

خانه مشروطیت از زیباترین خانه‌های تاریخی اصفهان است؛ بنایی باقی‌ مانده‌ از دوره قاجار که در ابتدای حکومت رضا شاه پهلوی، متعلق به فردی به نام محمد تقی رازی اصفهانی (از علمای سرشناس زمان خود و سرسلسله نجفی در اصفهان) و استاد شیخ فضل‌الله نوری بود.

این خانه تاریخی در دوران قاجار به عنوان محل گردهمایی افراد مشروطه‌خواه و رجال سیاسی استفاده می‌شد. در حال حاضر، خانه مشروطیت تبدیل به یکی از موزه‌های اصفهان شده‌است. عکس‌هایی از دوره مشروطه و ماکت‌های بسیار طبیعی در این موزه قرار گرفته که می‌توانید با تماشای آنها یا با خواندن مستندات به افکار سیاسی مشروطه‌خواهان پی ببرید.

بازدید از این موزه به افراد علاقه‌مند به هنر و معماری، تاریخ معاصر و علم سیاست توصیه می‌شود.

آدرس:اصفهان، خیابان فرشادی، بازارچه حسن‌آباد

خانه‌های تاریخی اصفهان

 

خانه سوکیاس اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی سوکیاس در منطقه تبریزی‌های جلفا اصفهان واقع شده است. نام عمارت از آخرین مالک خود، سوکیاسیان گرفته شد. تزئینات چوبی سقف، گچ بری‌ها و نقاشی‌های فرنگی آن باعث شده تا این خانه یکی از جذاب‌ترین خانه‌ های تاریخی اصفهان باشد.طبق اطلاعات جمع‌آوری شده که تاکنون مهر تایید به آن‌ها نخورده، خانه سوکیاس در سال 1655 میلادی در دوران حکومت شاه عباس صفوی بنا شده است.

آدرس: اصفهان، منطقه جلفا و محله تبریزی‌ها

 

 

خانه امین التجار یا انگورستان اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان

خانه امین التجار که به خانه انگورستان هم شهرت دارد از خانه‌های تاریخی اصفهان از عهد قاجاریه به شمار می‌رود. مالک این خانه تاریخی محمدعلی امین‌التجار از تجار معروف و مشهور اصفهانی بوده.خانه امین التجار دارای دو طبقه و ۱۴ اتاق سراسر آینه‌کاری و گچ‌بری شده‌است؛ تمام در و پنجره‌های این بنا با هنر ظریف منبت کاری و خاتم کاری آراسته شده‌اند.

آدرس: اصفهان، خیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

 

 

خانه شیخ الاسلام اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان

خانه شیخ الاسلام، یادگاری ارزشمند از دوره صفویه است. داستان خانه شیخ الاسلام از این قرار بود که شاه عباس این عمارت را به عنوان هدیه به دختر و دامادش (محقق سبزواری) داد. این عمارت تاریخی محل سکونت علامه سبزواری ملقب به شیخ‌اسلام اصفهان و نوادگان او بوده است. این بنای قدیمی در 29 شهریور سال 1353 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

آدرس: اصفهان، چهارراه تختی، کوچه هتل پرشیا

 

خانه وثیق انصاری اصفهان

خانه سرهنگ وثیق انصاری، بنایی سه طبقه با قدمتی نزدیک به 150 سال و مربوط به دوره قاجار است که در آذرماه ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه وثیق انصاری از یک تالار با دو گوشواره در دو طرف آن تشکیل شده‌است. سقف و دیوارهای مقرنس و طلاکاری شده، تالار صلیب شکل (شاه‌نشین) با ارسی‌های ظریف و کاغذدیواری در نمای شاه‌نشین از جمله جذابیت‌های این بنای تاریخی اصفهان هستند.

آدرس:خیابان هاتف، خیابان گلبهار، کوچه مشیر، بن بست وثیق

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه ملاباشی (معتمدی) اصفهان

عمارت ملاباشی بی‌تردید زیباترین خانه از بین خانه‌های تاریخی اصفهان است. معماری و سبک ساخت این خانه تلفیقی از معماری دوران صفویه، زندیه و قاجاریه می‌باشد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار، فردی به نام ملاباشی این خانه را خرید و تغییراتی چشم‌گیر در فضای خانه ایجاد کرد؛ به همین دلیل این خانه تاریخی اصفهان، خانه ملاباشی نامیده شد اما در سال ۱۳۸۰ شمسی، فردی به نام معتمدی با خرید این خانه آن را مرمت و بازسازی کرد و به خانه معتمدی اصفهان تغییر نام داد.

عمارت معتمدی در سال ۱۳۸۱ شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید و امروزه در حال تبدیل به یک هتل و اقامت سرای عالی می‌باشد.

آدرس: اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، در نزدیکی خانه امین‌التجار (انگورستان)

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه شهشهانی اصفهان

خانه شهشهانی که از عهد صفویان به یادگار مانده در محله قدیمی شهشهانی اصفهان واقع شده‌است که در زمان قدیم، محله رجال و مردان بزرگ سیاسی و فرهنگی بوده‌است.

طبق گفته سگینه بیگم ساز شهشهانی، او به همراه همسرش این عمارت را خریداری کردند و از آن روز تا اکنون این خانواده مالک خانه شهشهانی هستند.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان، کوچه صحه میرزا اسدالله خان، پلاک 32

شهشانی

مجموعه خان خوراسگان اصفهان

مجموعه خان خوراسگان یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان است که قدمتی چند صدساله دارد. این عمارت متعلق به باقرخان خوراسگانی بود و چیزی که آن را از دیگر خانه های تاریخی اصفهان متمایز کرده، مساحت 2.2 هکتاری آن است.

عمارت خان خوراسگان شامل ۲۰ خانه، یک باغ، انبار، اصطبل و گاورو می‌شد که مهم‌ترین بخش آن مربوط به مجموعه شاه‌نشین است؛ پس از ورود به این قسمت وجود گچ‌بری، نقاشی‌های روغنی و درب‌های مقرنس‌کاری شده، بی‌شک شما را به دوره صفوی می‌برد.

آدرس: شرق اصفهان، شهر خوراسگان، در دو طرف بزرگراه جی

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه بخردی اصفهان

خانه بخردی یکی از خانه‌های تاریخی اصفهان می‌باشد که به نام آخرین مالکش، سرهنگ مرتضی بخردی، نام گذاری شده‌است. سبک معماری این عمارت تاریخی به دوران صفویه مربوط می‌شود و یکی از زیباترین خانه‌‌های تاریخی اصفهان محسوب می‌شود. این خانه اولین عمارت مربوط به دوره صفویان است که به اقامتگاه تبدیل شد و از دوران صفویه تا قاجاریه به عنوان کاروانسرا استفاده می‌شد.

آدرس: اصفهان، خیابان شهدا، خیابان ابن سینا، پلاک 56

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه سرتیپ سدهی اصفهان

خانه تاریخی سرتیپ سدهی در خمینی‌شهر اصفهان واقع شده‌است. این خانه مربوط به دوره قاجار است که در 25 اسفند سال 1380 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسید.

خانه سرتیپ سدهی از چند خانه، حمام، دیوان‌خانه، نارنجستان، چای‌خانه، برج مراقبت، درهای سه دری و پنج دری تشکیل شده‌است.

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر، محله لادره فروشان، بلوار توحید

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه قدسیه - مدرسه قدسیه اصفهان

خانه قدسیه نخستین مدرسه ابتدایی اصفهان به سبک جدید بود که در سال 1287 هجری شمسی توسط عبدالحسین قدسی بنیان شد. بررسی‌های صورت گرفته روی دو کتیبه که در دو تالار شمالی و جنوبی آن قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که قدمت آن‌ها مربوط به عهد صفوی است.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمدجعفر، کوچه قدسیه

 

خانه دکتر اعلم اصفهان

عمارت دکتر اعلم بازگوکننده فرهنگ و هنر اصیل ایرانی مربوط به حکومت قاجاریان است. تزئینات گچ‌بری، ستون‌های سنگی ایوان‌های شمالی و جنوبی، تزئینات حجاری و حوض طولانی از جمله مهم‌ترین آثار زیبای موجود در این خانه می‌باشند که آن را به یکی از زیباترین خانه های تاریخی اصفهان تبدیل کرده‌است. این عمارت در سال 1375 در لیست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

آدرس: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، محله پشت بارو، بن بست زرگر

اعلم

خانه شیخ بهایی اصفهان

خانه تاریخی شیخ بهایی بنایی متعلق به دوران صفویه است که در سال 1357 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

و در سال 1378 از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان زیباترین خانه تاریخی آسیا و اقیانوسیه معرفی شد.

بنای خانه شیخ بهایی شامل اندرونی و بیرونی، یک حیاط مستطیل شکل و فضاهایی همچون آیینه خانه، اتاق پنج دری، مطبخ و... است که دارای تزیینات نفیس در زمینه مقرنس کاری، گچ بری و آیینه کاری می‌باشد.

آدرس: اصفهان، محله شهشهان، پشت مسجد عتیق

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی مشیرالممالک اصفهان

عمارت مشیرالممالک که با نام خانه چرمی هم شناخته می‌شود متعلق به دوران صفویه و قاجاریه است که نشان دهنده عظمت و شکوه این دوران است.

این عمارت به دلیل طراحی بی عیب‌ونقص آن و سبک ساخت سلطنتی شکل از دیگر خانه‌های تاریخی اصفهان برتری دارد. قسمت شاه‌نشین این عمارت بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین ارسی موجود در ایران را دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان هاتف، خیابان مشیر، ابتدای کوی هارونیه

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه قدیمی سرای بدیع اصفهان

خانه قدیمی سرای بدیع با قدمتی بیش از 240 سال یادگار عصر قاجار است. این عمارت در ابتدا شامل 4 خانه مسکونی بود که 3 تا از آن‌ها طی چند دهه پیش تخریب شدند. در سال 1388 تنها خانه بر جای مانده از سرای بدیع توسط یکی از دوست‌دارن خانه‌های تاریخی اصفهان خریداری شد.

آدرس: اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه شماره 20

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه مصورالملکی اصفهان

خانه مصور الملکی در اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه به سبک معماری صفوی ساخته شد. مالک این خانه تاریخی اصفهان، حاج مصورالملکی (هنرمند برجسته) است. از تزیینات فوق‌العاده خانه مصورالملکی که مقابل چشمان‌تان جلوه‌گری می‌کند، می‌توان به قطاربندی، گره‌چینی، آیینه‌کاری، انواع آرایه‌های مقرنس‌کاری شده و ارسی پنچ دهنه مشبک‌کاری شده اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، خیابان آیت‌الله کاشانی، کوچه شهید اصفهانی، کوی محله نو، بن بست پشت بیمارستان کاشانی

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه بنکدار اصفهان

خانه بنکدار خانه‌ای بزرگ متعلق به دوران قاجار است که برای برگزاری مراسمات مذهبی استفاده می‌شود. مالک این خانه سیدحسن بنکدار این عمارت را به قصد به جا آوردن روضه امام حسین خریداری کرد. این خانه تاریخی در میان مردم اصفهان محبوبیت زیادی دارد.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوی آقاجان بیک، پلاک 30 و 32

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه اخوان حقیقی اصفهان

خانه اخوان حقیقی در یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر اصفهان واقع شده‌است. این خانه که مربوط به دوران صفوی می‌باشد قبل انقلاب و نیز در سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

آدرس: چهارباغ، پایین کوچه 11 پیچ

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه باستانی نیلفروشان اصفهان

خانه نیلفروشان اصفهان از دیگر آثار ملی به ثبت رسیده از زمان قاجار است. این خانه متعلق به محمدباقر نیلفروشان است.

خانه نیلفروشان دارای نمایی سفید و درب و پنجره‌هایی چوبی است. در میان حیاط بزرگ این خانه، حوضی فیروزه‌ای، سنگی و یک‌پارچه به چشم می‌خورد. دورتادور این حوض را با گلدان‌های سفالی شمعدانی تزئین کرده‌اند.

آدرس: اصفهان، خیابان ابن‌سینا، روبروی بازارچه دردشت، کوی کدخدا

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان - کافه هوگر اصفهان

خانه دهدشتی اصفهان یکی دیگر از بناهای به جا مانده از حکومت قاجاریه است. عمارت دهدشتی در تاریخ 20 اسفند سال 1385 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده و طی چند سال گذشته به یکی از بهترین و معروف‌ترین رستوران/کافه های شهر تبدیل شده‌است.

آدرس : اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب‌الرحمه، کوچه شماره 1

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه تاریخی هوانس اصفهان

خانه باستانی هوانس در محله جلفا قرار دارد. این خانه به رستوران ترنج تغییر کاربری داده و با دارا بودن امکاناتی نظیر کافی‌شاپ، شربت‌خانه، عکاسخانه و برخورداری از فضایی سرسبز و طراحی سنتی‌ طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده‌است.

آدرس: اصفهان، خیابان خاقانی، کوچه هوانس (روبروی کلیسای هوانس)

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه کیانپور اصفهان

خانه تاریخی کیانپور یکی از زیباترین و مشهورترین هتل‌های اصفهان است. این خانه یک بنای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار با قدمتی نزدیک به 250 سال می‌باشد که تزییناتی مثل گچ بری، نقاشی، آینه کاری، چوب کاری و سنگ کاری‌های دیدنی در ساخت آن به کار رفته است.

عمارت کیانپور پس از بازسازی به موزه‌ای کوچک تبدیل شد و همچنین لذت یک اقامت به‌یادماندنی در دوره قاجاری را به شما هدیه می‌کند.

آدرس: اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه پشت بارو 14، کوچه شهید بحرینیان، بن بست گل داوودی، پلاک 76

خانه‌های تاریخی اصفهان

اقامتگاه خانه کشیش اصفهان

عمارت خانه کشیش جزو خانه‌های باقی مانده از دوران صفوی است که امروزه به یکی از اقامتگاه‌های بسیار دنج و لوکس اصفهان تبدیل شده. صاحب این خانه گارگین هانانیان، کشیش محله جلفا، بود. این خانه توسط همایون افهام در سال ۱۳۸۴ از بازماندگان کشیش خریداری و به منظور حفظ فرهنگ و تمدن این سرزمین، بازسازی شد.

آدرس: اصفهان، خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها شماره 24، بن بست زیتون شماره 10

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه علافچیان اصفهان

خانه علافچیان بلندترین خانه‌ تاریخی اصفهان است که ارتفاعی حدود ۱۷ متر داشته و معماری آن مربوط به دوران قاجاریه می‌باشد. این خانه تاریخی پس از بازسازی به عنوان اقامتگاه بومگردی و هتل خان نشین مورد بهره برداری قرار گرفته است.

اگر قصد اقامت در یکی از معروف‌ترین خانه های تاریخی اصفهان دارید، خانه علافچیان یکی از بهترین انتخاب هاست.

آدرس: اصفهان، خیابان ولیعصر، کوچه اژه‌ای، بن بست نسترن

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه همدم السلطنه اصفهان

عمارت همدم‌السلطنه با قدمتی ۱۶۰ ساله متعلق به دوران قاجار است. عمارت همدم السلطنه که تا چند سال پیش متروکه‌ای بیش نبود مورد بازسازی قرار گرفت و با تغییر کاربری، به یک رستوران سنتی تبدیل شده که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده‌است.

آدرس: اصفهان، انتهای خیابان حافظ، کوچه شماره 3

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه مارتا پیترز اصفهان

خانه‌ مارتا پیترز متعلق به دوره صفوی است که در سال 1353 به ثبت فهرست آثار تاریخی ایران رسید و از سال 1357 نیز به دانشگاه هنر فارابی تحویل داده شد و از همان زمان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. هم اکنون ساختمان مرکزی دانشگاه فارابی در این مکان قرار گرفته است.

آدرس: اصفهان، منطقه جلفا

خانه‌های تاریخی اصفهان

خانه آیت‌الله عالمه فانی اصفهان

خانه آیت‌الله علامه فانی مربوط به عهد قاجار است. این خانه توسط یک شخص عراقی خریداری شد و اکنون به عنوان اقامتگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آدرس: اصفهان، محله جوباره، خیابان ولیعصر، کوچه سلطان سنجر

 

خانه جمالیان اصفهان

خانه جمالیان مربوط به دوره صفوی است که در سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا ملک شخصی است و بازدید عمومی ندارد.

آدرس: اصفهان، خیابان ولیعصر، کوچه سراج‌الملک

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر