معرفی دره رنگین کمان هرمز | اطلاعات دره رنگین کمان هرمز

معرفی دره رنگین کمان هرمز | بازدید از دره رنگین کمان هرمز

دره رنگین کمان در جزیره ای صدف مانند که در جنوب شرقی بندرعباس است، قرار دارد و از سطحی پوشیده شده از طبقات رسوبی و آتشفشانی که قسمت اعظم تپه های موجود در آن از نمک طعام تشکیل شده اند را گردآوری کرده است. دره رنگین کمان از بخش ها و کوه هایی به رنگ های مختلف زرد، سفید، قرمز و… تشکیل شده که تلفیق این خاک های رنگی در کنار یکدیگر صحنه فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است.

دره رنگین کمان هرمز
ویکی گردی:

دره رنگین کمان هرمز در جنوب غربی خاک جزیره هرمز قرار دارد. این جزیره خوش‌رنگ نیز در جنوب ایران و در آب‌های تنگه هرمز و خلیج فارس واقع شده است. تنگه هرمز از گذشته تا به امروز، از دیدگان نظامی، شرایط خاص و مهمی داشته و به همین دلیل یکی از گزینه‌های اصلی استعمار پرتغالی‌ها بوده است. هرمز جزیره رنگ هاست. این جزیره دارای خاک های رنگی بسیاری است که در کنار یکدیگر طیف وسیعی از رنگ های سفید، زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای، سبز و حتی طلایی ایجاد می کند. یکی از نمونه‌های زیبای آن دره رنگین کمان هرمز می‌باشد. دره رنگین کمان هرمز قسمتی از کوه های خوراکی (کوه های رنگی) محسوب می‌شود و در جنوب غربی جزیره هرمز قرار دارد.برای آشنایی بیشتر با این جاذبه طبیعی با ویکی گردی همراه باشید.

دره رنگین کمان هرمز

با قدم زدن در میان دره رنگین کمان گویی به سیاره‌ای دیگر سفر کرده‌اید. رنگ‌های مختلف کوه‌ها چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و محو تماشای طبیعت مسحورکننده جزیره هرمز می‌شوید. در دره رنگین کمان سنگی بزرگ در میان دره به چشم می‌خورد. شباهت بسیاری به دو دست بزرگی دارد که رو به آسمان است. دره رنگین کمان یکی از زیباترین مناطق جزیره هرمز است. دره رنگین کمان که در جنوب غربی جزیره هرمز قرار گرفته، بیشترین رنگ‌ها را به خود اختصاص داده است. البته خاک‌های رنگی جزیره در همه نقاط آن دیده می‌شود. گفتنی است، دره رنگین کمان همچون رنگین‌کمانی که در آسمان شکل می‌گیرد چشم هر گردشگری را نوازش می‌کند. البته که این ویژگی مختص به تمام نقاط جزیره هرمز است.

منحصر به فرد ترین جزیره

جزایر متعددی در دنیا وجود دارد اما “هرمز” منحصر به فرد ترین آن هاست و این را به خاک و سواحل رنگین کمانی اش مدیون است. شاه کلید ورودی خلیج فارس که در مجاورت تنگه هرمز قرار دارد. جزیره هرمز به بهشت زمین و جعبه مداد رنگی با بیش از ۹۰ طیف رنگی شهرت یافته است. هیچ جای دنیا را نمی توان یافت که تمامی رنگ های دنیا یکجا در آن باشد به جز جزیره رنگین کمان، اینجا هرمز است.اما این رنگ ها از کجا آمده اند؟ در جواب این سوال باید گفت که مجموع رنگ های این جزیره حاصل یک ترکیب شیمیایی است. حاصل یک اتفاق؛ اتفاقی از ترکیب کانی های مختلف برای شکل گیری سنگ. رنگ های هرمز یا به صورت خاک و کلوخند یا به صورت سنگ هایی محکم. البته هرمز سنگ های فلزی هم دارد. مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگ فلزی هستند که در آن ها اکسید آهن یافت می شود و سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت که به طلای ابلهان یا چشم شیطان معروف است و در خود ماده ای به نام سولفید آهن دارد نیز در این منطقه یافت می شود.

دره رنگین کمان هرمز

علت نام گذاری دره رنگین کمان

شهرت و علت نام گذاری جاذبه دیدنی دره رنگین کمان، کوه های اطراف این دره است که به رنگ های زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه ای و حتی سبز و طلایی دیده می شود. علت رنگارنگ بودن این کوه ها به خاطر خاک موجود در این کوه هاست که مواد غنی و املاح معدنی و کانی های موجود در آن ها این رنگ های متنوع را به وجود آورده اند. این خاک ها مصارف دارویی و حتی خوراکی دارند. به خصوص در تهیه ادویه این منطقه. این دره خیال انگیز و رویایی برای گردشگران به مانند دنیایی رنگارنگ و غیر واقعی می ماند که انگار که از جهانی دیگر است.

چند نکته که پیش از سفر به هرمز و دره رنگین کمان بهتر است بدانید :

در هنگام بازدید از دره خوش‌منظره رنگین کمان به هیچ‌وجه از خاک‌های رنگی این منطقه به همراه خودتان نبرید. این خاک‌ها ذخایر این دره شکوهمند هستند. بردن آن‌ها می‌تواند به ‌‎مرور زمان سبب فقیر ‌شدن ذخایر رنگارنگ دره رنگین کمان شود. علاوه بر آن، مسافران در اثر هیجان اولیه این خاک‌ها را جمع می‌کنند و با خود از دره به بیرون می‌برند؛ اما در زمان بازگشت از سفر، امکان بردن آن را به داخل هواپیما نخواهند داشت.

دره رنگین کمان هرمز

خاک‌های رنگی، به‌ خصوص رنگ سرخ دره رنگین کمان، می‌تواند باعث رنگی‌شدن لباس‌ها شوند؛ به همین دلیل اگر لباس رنگ روشن به تن دارید، بیشتر مراقب باشید. زیبایی‌های جاهای دیدنی هرمز شما را به عکاسی وسوسه می‌کند و دره خوش‌رنگ‌ و لعاب رنگین کمان یکی از زیباترین جاهایی است که سوژه‌هایی خوش ‌رنگ برای عکاسی دارد. بنابراین دوربین عکاسی را فراموش نکنید و به‌جای افراط در ثبت عکس‌های شخصی، کمی هم از طبیعت جذاب و بی‌بدیل دره خوش‌رنگ هرمز عکاسی کنید.جزیره هرمز از دیدنی‌ترین جزیره های ایران است و از نظر زیبایی‌های طبیعی از قشم و کیش چیزی کم ندارد؛ اما امکانات رفاهی گردشگری آن به هیچ عنوان قابل قیاس با قشم و کیش نیست و از این منظر شرایط چندان خوبی ندارد. با این توضیح، انتظار امکانات رفاهی لوکس نداشته باشید و خودتان را برای گشت‌‎زنی ساده در یک جزیره آماده کنید.

دره رنگین کمان هرمز

مردمان خونگرم و مهربان هرمز، متاسفانه درآمد کمی دارند و خرید صنایع دستی که به دست زنان هنرمند این جزیره ساخته شده است کمک مطلوبی به معیشت این عزیزان می‌کند. به همین دلیل بعد از بازدید از هر جاذبه، حتما سری به بساط دست ‌فروش‌ها بزنید و از صنایع دستی این جزیره برای دیگران سوغات ببرید یا برای خودتان یک یادگاری جذاب از این جزیره تهیه کنید.

صنایع دستی جزیره هرمز

در بین صنایع دستی جزیره هرمز، هرگز بطری‌های پر شده با خاک رنگی را نخرید. خرید این بطری‌ها همچون جمع‌کردن خاک دره رنگین کمان در زمان بازدید، مخرب و آسیب ‌زننده است. تدوام خرید و فروش بطری‌های رنگی، نتیجه‌ای جز نابودی ذخایر کانی‌های رنگارنگ هرمز در پی نخواهد داشت. برای گشت در جزیره هرمز به شما سه‌چرخه‌های جذاب را پیشنهاد می‌کنیم که رانندگانی محلی، خونگرم و راه ‌بلد دارند. با کمک این رانندگان خوش‌‎برخورد و مهربان، به‌‎ سراغ دره تماشایی رنگین کمان و سایر جاهای دیدنی هرمز بروید.دوچرخه‌سواری در این جزیره تجربه فوق‌العاده‌ای خواهد بود. البته به شرطی که به تمام مسیر جزیره آشنا باشید یا با یک راه ‌بلد حرفه‌ای همراه شوید.

به هیچ‌وجه زباله‌های خود را در این سرزمین زیبا رها نکنید. دره رنگین کمان و سایر جاذبه‌های جزیره برای بقا نیاز به توجه دارند که این امر رفتاری آگاهانه با طبیعت را می‌طلبد. فراموش نکنید که حتما پیش از رفتن به جزیره با خودتان پول نقد همراه داشته باشید. در این جزیره هنوز مبادلات به شکل سنتی و با اسکناس انجام می‌شود و خبری از دستگاه کارت‌خوان نیست. در زمان خرید از دست‌فروشان محلی و همچنین پرداخت کرایه به رانندگان محلی، به پول نقد نیاز خواهید داشت.

بهترین زمان بازدید از دره رنگین کمان هرمز

همگی می‌دانیم که فصل تابستان و روزهای پایانی فصل بهار اصلا زمان مناسبی برای رفتن به جنوب کشور نیستند. به‌ خصوص جزیره هرمز که به ‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود در تابستان شدیدا شرجی می‌شود. اگر عادت به گرمای جنوبی تابستان ندارید، مطمئن باشید دچار بیماری گرمازدگی خواهید شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که بهترین زمان سفر به جزیره هرمز را فصل پاییز و زمستان انتخاب کنید. نگران سردی یا بارندگی زیاد نباشید. هوا در این زمان واقعا عالی و به ‌اندازه فروردین دلچسب است.

راه دسترسی به دره رنگین کمان هرمز

آدرس : استان هرمزگان، جزیره هرمز، نزدیک به ساحل، ضلع جنوب غربی جزیره هرمز.

مسیر دسترسی: برای رفتن به دره رنگین کمان هرمز باید به سمت ساحل مفنق بروید و در سمت راست تابلوی دره رنگین کمان را خواهید دید. مسیر دسترسی به دره آسفالت است اما باید ماشین را پارک کنید و باقی دره را پیاده‌روی کنید.

دره رنگین کمان هرمز

برای رفتن به جزیره هرمز ابتدا با هر وسیله‌ای که دوست دارید خود را به بندر عباس برسانید. سریع‌ترین راه از شهرهای غیرجنوبی، رفتن با هواپیما است. از بندرعباس اگر با شناور به جزیره هرمز بروید، حدود 2 ساعت طول می‌کشد. اگر خودروی شخصی هم دارید باید آن را با قایق یا کشتی ببرید. تعداد لنجی که از بندر به هرمز می‌روند، محدود است و اطلاعات و ساعات حرکت آن‌ها را می‌توانید در اسکله یا اقامتگاه خود در بندر عباس پیدا کنید. اگر قصد ندارید شب را در جزیره هرمز بگذرانید، حتما از قبل بلیت برگشت خود را بخرید چون شب‌ها قایق کم تری به سمت بندر می‌روند. وقتی به هرمز می‌رسید، ماشین ون و تاکسی‌های مختلفی را برای جابه‌جایی در سطح شهر خواهید دید. این وسایل ساعتی 60 هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند. البته این هزینه بستگی به فصل مسافرت شما، متغیر است.

هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های نزدیک به دره رنگین‌کمان جزیره هرمز

هیچ چیز لذت‌بخش‌تر از این نیست که شب را در سواحل سرخ هرمز بگذرانید و شاهد نظربازی ستارگان با امواج باشید. اما در برخی از ایام سال، اجازه برپایی کمپ به مسافران داده نمی‌شود، بنابرین ناگزیرید یا به قشم و بندرعباس برگردید و یا شب را در یکی از اقامتگاه‌های نزدیک به دره رنگین‌کمان جزیره هرمز به صبح برسانید:

• اقامتگاه بوم‌گردی چوک

• اقامتگاه چندل

• هتل ساحل سرخ

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر