جاهای دیدنی همدان، پایتخت تاریخ و تمدن

لیست جاهای دیدنی همدان + عکس

جاهای دیدنی همدان هر ساله میلیون ها گردشگر را از سراسر ایران به خود جذب می کنند.اگر شما نیز قصد سفر به همدان را دارید بد نیست از پیش با جاهای دیدنی آن آشنا شوید.

جاهای دیدنی همدان
ویکی گردی:

لیستی از جاهای دیدنی همدان یکی از مقالات مفید برای کسانی است که قصد آشنایی با جاذبه های پایتخت تمدن و تاریخ ایران را دارند. همدان یکی از کهن ترین شهر های ایران می باشد و آثار باستانی زیادی از دوره های قبل در این شهر زیبا به جا مانده است. اما جاهای دیدنی همدان تنها به آثار تاریخی آن ختم نمی شود و این شهر زیبا پر از جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده است. در این مقاله قصد معرفی چند مورد از جاهای دیدنی همدان را داریم.

غار علیصدر همدان

اسم همدان که می‌آید اگر اولین جا غار علیصدر نباشد حتما دومین یا سومین جایی که به ذهن‌ها متبادر می‌شود غار علیصدر است. غار علیصدر بزرگترین غار آبی دنیاست. چرا اسمش علیصدر است؟ اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و «سد» در زمان‌های گذشته استفاده میشد و در شناسنامه اهالی اسم غار علی سد است و از این رو نام آن از سال ۱۳۵۰ علیصدر گذاشته شد.

غار علیصدر که قدمت سنگ‌های آن به دوران ژوراسیک برمی‌گردد دارای ۲۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریاست. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در داخل غار بوجود آمده و از این رو  رفتن به میانه غار تنها با قایق امکانپذیر است از همین رو هم هست که غار علیصدر یکی از منحصربه فردترین هاست.

جاهای دیدنی همدان

حمام تاریخی قلعه 

یکی از دیدنی های همدان حمام قلعه است. حمامی در ۱۵۰۰ متر  که حال تبدیل به موزه شده و در بازسازی آن سعی شده دوران گذشته پیش چشم بیننده زنده شود. حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است که ورودی هشتی-شکل دارد. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته . بعد از بازسازی سال ۱۳۸۷ حمام تغییر کاربری پیدا کرد و امروز به عنوان موزه مردم شناسی همدان، شناخته می‌شود.  داخل حمام هم سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی بعضی وقت‌ها می‌آیند و در آن برنامه اجرا می‌کنند.

جاهای دیدنی همدان

تپه هگمتانه

هگمتانه، اولین پایتخت ایران با قدمتی ۳ هزار ساله است. این شهر ، نخستین پایتخت ایران بوده و همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی دنیاست که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ هگمتانه مشخص شد که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ی باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده. نکته‌ قابل توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است.

جاهای دیدنی همدان

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میان میدانی به همین نام واقع است. میدانی بیضوی با درختان چنار کهنسال و آب‌نماهایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی که تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه‌ی بنا از برج قابوس بن وشمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است. تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌شده‌ مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد است. در تالار شمالی، مجموعه‌ای نفیس از کتاب‌های خطی و آثار بوعلی سینا گردآوری شده است.

جاهای دیدنی همدان

آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه باباطاهر عریان، عارف، شاعر ایرانی‌تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم در همدان قرار گرفته است. این آرامگاه در میدانی به همین نام در شمال همدان قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سطح محوطه‌ داخلی آرامگاه، کاشی‌کاری معرق و تزیینات بسیار ظریفی به کار رفته که جلوه‌ خاصی به قسمت‌های داخلی مزار داده است. اشعار باباطاهر با لهجه ملایری یا با لهجه‌ای از زبان لری سروده شده‌اند. در محوطه داخلی این آرامگاه، ۲۴ دوبیتی روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. ساعت بازدید از آرامگاه بابا طاهر عریان در بهار و تابستان از ساعت  ۹ تا ۲۱ و در فصول پاییز و زمستان ۹ تا ۱۷ است. در کنار این آرامگاه، موزه‌ صنایع دستی استان همدان قرار دارد که می‌توانید از آن نیز بازدید کنید.

جاهای دیدنی همدان

دهکده گردشگری گنجنامه

در سفر به همدان دیدن گنجنامه را نیز نباید از دست داد. گنجنامه سنگ نوشته‌هایی بر روی کوه الوند است که از دوره داریوش و خشایار شاه به جا مانده و از آن رو که  مردم تصور میکردند راز گنجی نهان را در این کتیبه‌ها نوشته‌اند به آن گنجنامه می‌گویند. رفتن به این مطقه تنها به دیدن این سنگ نوشته‌ها ختم نمی‌شود. مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی و تله کابین گنجنامه همدان در میدان گنجنامه و در مجاورت کتیبه‌های قدیمی  و آبشار گنجنامه واقع شده. ورزش های هیجان‌انگیزی مثل سکوی پرش بانجی جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پیست اسکی، پیست سورتمه سواری، تله کابین، کافی شاپ و رستوران‌های متنوع، شهربازی سرپوشیده و باغ گیاهان این مجموعه را کامل می‌کند.

جاهای دیدنی همدان

دشت میشان همدان

طبیعت بکر و بی نظیر دشت مشیان یکی از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار در همدان است. این دشت در نزدیکی قله الوند واقع شده است که به همین دلیل جزء یکی از مناطق گردشی خارج از شهر محسوب می‌شود. در این دشت طبیعتی سرسبز، آب و هوایی بسیار مطلوب و خنک برای تابستان، آب چشمه در میان دشت و گذر پرندگان منحصر به منطقه، جذابیت فوق العاده‌ای را ایجاد کرده است.

البته برای دسترسی به این طبیعت بسیار زیبا باید کمی کوهپیمایی کرد. جذابیت این مسیر به مشاهده زندگی عشایر دامنه الوند و همینطور مشاهده کتیبه‌هایی از دوران داریوش بازمی‌گردد. برای بازدید از این منطقه طبیعی منحصر به فرد، باید به سمت جاده گنجنامه حرکت کرد و حدود 80 کیلومتر از همدان به آن سمت را طی کرد. باید در نظر داشته باشید که قسمتی از مسیر را باید کوهپیمایی کنید و باید لوازم کافی مانند کفش مناسب را همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی همدان

سد اکباتان همدان

از دیگر جاهای دیدنی همدان، سد اکباتان است که تفریحات خاص خود را دارد. اطراف دریاچه سد اکباتان، درختان متعدد و فضای سبزی بسیار زیبا دیده می‌شود که به عنوان یک تفرجگاه مطلوب برای مراجعین است.

تفریحات آبی همچون اسکی روی آب و قایقرانی از جمله این تفریحات هستند. برای داشتن خاطراتی به یاد ماندنی باید حتما به این قسمت که همه روزه به صورت رایگان پذیرای عموم است، سفر کرد. این سد در 5 کیلومتری جنوب شرقی همدان به سمت ملایر واقع شده است.

جاهای دیدنی همدان

برج قربان همدان

  برج قربان یکی از آثار تاریخی مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری است. این بنا مدفن حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدانی و امرای سلجوقی است. علت نامگذاری این برج این است که در جریان شورش افغان ها در دوره ی صفویه ، این محل سنگرگاه فردی به نام قربان بوده است.

جاهای دیدنی همدان

بازار سنتی همدان

مجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد و عمده بناهای آن مربوط به دوره قاجاریه است. مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی ایران، بازار سنتی همدان نیز مسقف است. بعضی بخش‌های آن پوششی گنبدی شکل دارد. بازار همدان به‌لحاظ وجود راسته‌های مختص به اصناف مختلف معماری ویژه‌ای دارد. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می‌دهند؛ اما اکثر این مجموعه بازمانده دوره قاجار است.

جاهای دیدنی همدان

شیر سنگی همدان

محوطه‌ سنگ شیر در انتهای خیابان ۱۲ متری و در یک میدان در شرق شهر همدان قرار دارد. از این مجسمه‌ سنگی دو تا بوده که یکی از آن‌ها در دروازه‌ همدان قرار داشته است و در زمان حمله اعراب به باب الاسد یا دروازه شیر معروف شد. بخشی از  این محوطه در زیر منازل مسکونی مدفون و بخشی از آن به میدان تبدیل شده است. گورستانی  وسیع از دوران اشکانیان با تابوت‌های سفالی، تدفین‌های گور خمره‌ای و گودالی پیدا شد. قدمت این مکان را به دوره‌‌های مختلف نسبت می‌دهند، ولی برخی آن را مادی می‌دانند؛ اما با توجه به تابوت‌های گورستان اشکانی بودن آن مشخص است. این اثر قبل از انقلاب در سال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

جاهای دیدنی همدان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر