معرفی بندرعباس | بندرعباس مهم ترین بندر جنوب ایران

معرفی بندرعباس | معرفی یکی ازمهم ترین قطب های اقتصادی ایران

بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از کلان شهرهای ایران است که در قسمت جنوبی کشور و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. وسعت بندرعباس 27316 کیلومتر مربع است که به لحاظ وسعت و جمعیت هرمزگان پس از شیراز در جایگاه دوم در بین شهرهای جنوبی قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری بندرعباس آشنا شویم.

بندرعباس
ویکی گردی:

بندرعباس یکی  از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورمان است که در بخش جنوبی کشور و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. بندر عباس از لحاظ وسعت و جمعیت پس از شیراز در جایگاه دوم است و همچنین بزرگ ترین بندر ایران است و همینطور یکی از قطب های اقتصادی کشورمان محسوب می شود. همه ساله افراد بسیاری برای کار و تجارت به این شهر سفر یا مهاجرت کنند.بندر عباس همینطور دارای جاذبه های گردشگری فراوانی در بخش های مختلف از قبیل تاریخی،طبیعی،فرهنگی و... است. و از همه مهم تر بندرعباس با دو جزیره قشم و کیش فاصله بسیار کمی دارد و همین برای گردشگرانی که به بندرعباس سفر می کنند، امتیاز محسوب می شود.

بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان و یکی از کلان شهرهای ایران است که در قسمت جنوبی کشور و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. وسعت بندرعباس 27316 کیلومتر مربع است که به لحاظ وسعت و جمعیت هرمزگان پس از شیراز در جایگاه دوم در بین شهرهای جنوبی قرار گرفته است. شهر بندرعباس از سمت شمال به شهرستان حاجی آباد و از سمت شرق به شهرستانهای میناب و رودان از غرب به شهرستان بندر لنگه و از جنوب به خلیج فارس و جزیره قشم محدود می باشد. بندر عباس جدا از اینکه بزرگترین بندر ایران است به دلیل وجود کارخانه های مهم صنعتی و نقش پر رنگ آن در جابجایی کالاهای مختلف به کشورهای خارجی همواره جزو شهرهای مهم صنعتی و بازرگانی ایران بوده است. همین موضوع باعث شده تا علاوه بر سفرهای تفریحی افراد زیادی برای کار و تجارت به این شهر سفر کنند. علاوه بر این وجود جاذبه های فراوان گردشگری و همجواری این شهر با دو جزیره محبوب کشور یعنی قشم و کیش هم این شهر را به مقصدی تفریحی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. آب و هوای بندرعباس گرم و مرطوب است. به طور کلی در بندرعباس از نیمه آبان تا نیمه فروردین آب‌وهوا مطبوعی است. ماه‌های اردیبهشت و خرداد هوا خشک، ماه‌های تیر تا مهر نیز مرطوب است. دمای هوای شهر بندرعباس در گرم‌ترین روزها به ۵۲ درجه سانتیگراد و در سردترین روزها به ۲درجه سانتیگراد می‌رسد.

بندرعباس

ریشه نام بندرعباس :

بندر عباس یکی از شهرهای قدیمی کشور است که در طول تاریخ فراز و فرودها و تغییرات زیادی را تجربه کرده است یکی از این تغییرات نام این بندر بوده است. در ابتدا به علت وجود تعداد زیادی خرچنگ در این منطقه نام آن بندر گامارائو بوده است بعد پرتغالی ها نام آن را به بندر گمبرون تغییر می دهند که در مورد آن نظریه های مختلفی وجود دارد. عده ای معتقدند گمبرون از همان نام گامارائو یعنی بندر خرچنگ گرفته شده است. در نظریه ای دیگر گفته شده گمبرون به معنای گم + برون است یعنی شهری که اگر از آن خارج شوی گم خواهی شد. علت این تفسیر کم بودن آبادی های اطراف بندرعباس در گذشته بود. عده ای دیگر معتقدند گمبرون واژه ای ترکی به معنای دهانه گشاد است. اما در سال 1622 میلادی با غلبه شاه عباس بر پرتغالی های ساکن بر این منطقه نام گمبرون به بندرعباس تغییر پیدا کرد و از آن زمان تا به حال بندرعباس را با این نام می شناسند.

آداب و رسوم مردم بندرعباس :

مردم بندرعباس به دلیل اینکه شهرشان از روزگاران قدیم، محل رفت و آمد و ارتباط اقوام مختلف و دریانوردانی بود که با آداب و سنن مختلفی پا به این سرزمین می‌گذاشتند، همواره مردمانی خونگرم و مهمان نواز بوده اند. آنها به زبان فارسی و گویش بندری صحبت می کنند و به خاطر روابط بازرگانی از گذشته تا کنون استفاده از واژه های عربی، انگلیسی و هندی بین مردم این منطقه رایج است. مردم بندرعباس آداب و رسوم مختلفی برای برگزاری مراسم های مختلف مثل اعیاد و ازدواج دارند اما یکی از عجیب ترین مراسم هایی که در این منطقه برگزار می شود آیین مربوط به مراسم زار است.

بندرعباس

مراسم زار در بندرعباس :

مراسم زار یکی از عجیب ترین آداب و رسوم مردم بندرعباس است که به نوعی جن گیری محسوب می شود.‌ برخی از مردم این منطقه معتقدند بادم های موسمی نوعی بیماری با خود می آورند که در بدن برخی از مردم رسوخ می کند و با هیچ روشی درمان نمی شود جز مراسم زار. طی این مراسم با روش های خاصی که مامازار یا بابازار انجام می دهند بیماری را از تن بیمار خارج می کنند. این مراسم با حضور نوازندگان و مردمی که طی مراسم زار بهبود پیدا کردند برگزار می شود.

بندرعباس

اقامت در بندرعباس:

برای اقامت در بندرعباس گزینه های مختلفی از جمله هتل و اجاره سوئیت و خانه مسافر و حتی اقامتگاه های سنتی و بوم گردی دارید. در ادامه به بررسی وضعیت اقامتگاه های مختلف در این شهر و هزینه ای که برای اقامت در هر یک از آنها نیاز دارید می پردازیم.

هتل های بندرعباس :

هتل های بندرعباس که اولین گزینه مسافران برای اقامت در این شهر محسوب می شوند، دسترسی مناسبی به مرکز شهر و چشم انداز خوبی به خلیج فارس دارند. در واقع بیشتر هتل های بندرعباس در اطراف ساحل خلیج فارس متمرکز شده اند و شما با اقامت دری کی از هتل های بندرعباس می توانید به راحتی به ساحل و جاذبه های اطراف آن دسترسی داشته باشید. نمونه ای از هتل های برگزیده بندرعباس شامل: هتل هما بندرعباس، هتل هرمز بندرعباس، هتل آتیلار بندرعباس و هتل ایران می شوند.

بندرعباس

اقامتگاه های سنتی و بوم گردی :

با وجود خانه های سنتی و اقامتگاه های متعددی که در استان هرمزگان وجود دارد متاسفانه شهر بندرعباس کمی از قافله عقب مانده و تعداد اقامتگاه های سنتی و بوم گردی این شهر به نسبت هتل هایش کمتر است اما نگران نباشید چرا که در دیگر مناطق این استان مثل جزیره هرمز و جزیره قشم تا دلتان بخواهد اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که میتوانید با طی مسیری کوتاه از بندرعباس به این مکان ها بروید و در اقامتگاه های بوم گردی اقامت داشته باشید. 

بندرعباس

جاهای دیدنی بندرعباس :

بندر عباس به واسطه قدمت و موقعیتی که در کنار ساحل خلیج فارس دارد جاذبه های گردشگری تاریخی و تفریحی زیادی دارد. سواحل بندرعباس، عمارت کلاه فرنگی، موزه مردم شناسی، معبد هندوها، حمام گله داری و چشمه های آب گرم گنو از جمله جاهای دیدنی بندرعباس است که در ادامه توضیح بیشتری در موردشان خواهیم داد.

پارک ساحلی سورو بندر عباس :

در بندر عباس پارک های ساحلی زیبایی وجود دارد که سورو یکی از آن هاست. این پارک ساحلی که در جنوب غربی بندرعباس قرار گرفته است مکان مناسبی برای تماشای موج های خروشان و کشتی های تجاری است. 

بندرعباس

معبد هندوها در بندرعباس :

پرستشگاه بت گوران یا همان معبد هندوها از جمله جاهای دیدنی بندر عباس است که در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده است. گفته می شود بخاطر روابط ایران و هند و حضور تعداد زیادی از تجار هند در بندرعباس این معبد توسط یکی از تاجران ثروت مند هندی ساخته شده است.

بندرعباس

بندرعباس

چشمه های آب گرم گنو در بندرعباس :

چشمه های آب گرم گنو از جمله جاذبه های طبیعی بندرعباس است که حدود 24 کیلومتر از بندرعباس فاصله دارد. آب گرم گنو که جنبه درمانی دارد و از آن برای استحمام استفاده می کنند به علاوه نخلستان های اطرافش از جمله دیدنی های این بخش است.

بندرعباس

بندرعباس

حمام گله داری در بندرعباس :

حمام گله داری از جاذبه های گردشگری بندر عباس است که در زمان قاجار توسط فردی به نام شیخ احمد گله داری ساخته شده و در اختیار عموم قرار گرفته است. این حمام روزگاری تنها محل استحمام در خلیج فارس بوده و نکته جالب در مورد آن ای است که اسکلت آن از مصالح دریایی ساخته شده تا در برابر رطوبت مقاوم باشد.

بندرعباس

بندرعباس

محله سورودر بندر عباس :

محله سورو جزو دیگر جاذبه های دیدنی بندرعباس است که جزو قدیمی ترین بافت شهری بندرعباس محسوب می شود. سکه هایی از این منطقه پیدا شده که متعلق به دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان است. این محله در گذشته نخلستان های وسیعی داشته و درختانی همچون گز و کنار نیز در آن خودنمایی می کردند. هنوز هم وقتی صحبت از بافت قدیمی و تاریخی بندرعباس می شود نام محله سورو سر زبان ها است.

بندرعباس

موزه مردم شناسی بندرعباس :

موزه مردم شناسی بندرعباس در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. این موزه که به عنوان بزرگترین موزه مردم شناسی در جنوب کشور شناخته می شود با الهام گیری از ارزش های فرهنگی و هنری این منطقه ساخته شده است. با توجه به این موضوع معماری این موزه یکی از ارزشمندترین معماری ها در جنوب کشور است.

بندرعباس

بندرعباس

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس :

از آنجایی که بسیاری از ساکنین شهر بندرعباس از جوامع اهل سنت هستند یکی از مساجد شهر برای این عزیزان ساخته شده است. این مسجد امروزه به واسطه معماری زیبایی که دارد به یکی از جاذبه های دیدنی بندرعباس تبدیل شده. بسیاری از گردشگران دوست دارند در سفر به بندر عباس از این مسجد زیبا دیدن کنند.

بندرعباس

آب انبارهای برکه باران بندرعباس :

این مجموعه که در خیابان ۲۲ بهمن قرار گرفته است شامل پنج برکه یا آب انبار است. این آب انبارها از موادی همچون ساروج و سنگ ساخته شده اند. امروزه یکی از این اب انبارها به سالن آمفی تئاتر تبدیل شده است‌.

غذاهای بندرعباس :

دور از ذهن نیست اگر بگوییم غذاهای محلی بندرعباس می تواند یکی از دلایل اصلی شما برای سفر به این شهر باشد. کافی است یکبار طعم غذاهای محلی بندرعباس را بچشید تا غذا دلیل اصلی شما برای سفر دوباره به این شهر باشد. غذاهایی که پایه اصلی آن ماهی و ادویه های تند است و مطمئنا در دیگر شهری شانس چشیدن طعم واقعی و اصیل آن را نخواهید داشت. پس اسم غذاهای محلی بندرعباس همچون: گبولی گوشت، قلیه ماهی و میگو، کلمبا، زیبون، هواری، عنکاس، مهیاوه و کاتوغ را به خاطر بسپرید که در سفر به بندرعباس حسابی به کارتان می آید. 

بندرعباس

بهترین زمان سفر به بندرعباس:

بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر آب و هوایی نیمه دوم سال است‌. از آنجاییکه شهر بندرعباس در جنوب کشور واقع شده است و از نظر آب و هوایی در نیمه اول سال گرم است. بنابراین اگر طاقت گرما ندارید و آب و هوا فاکتور اصلی شما در تعیین بهترین زمان سفر به بندرعباس است بنابراین باید نیمه دوم سال را برای سفر به بندرعباس انتخاب کنید. 

سوغات و صنایع دستی بندرعباس :

در سفر به بندرعباس و خرید سوغاتی و صنایع دستی دستتان باز است از خوراکی های خوشمزه ای مثل خرما، گواوا و ماهی شور گرفته تا صنایع دستی همچون زیور الاتی که با صدف و سنگ های کنار ساحل تهیه می شود، لباس ها و پارچه های سنتی با طرح ها و رنگ های مختلف و وسایل حصیری همگی جزو گزینه های شما برای خرید خواهند بود.

بندرعباس

بندرعباس

خرما

خرما از سوغات معروف بندرعباس است که طعم و کیفیت فوق العاده ای دارد و نظیرش را در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد. از جمله خرماهای معروف بندرعباس می توان به مضافتی، خنیزی، مراد سنگ، خاصویی و پیارم اشاره کرد که بنا بر ذائقه شخصی می توانید آنها را تهیه و به عنوان سوغاتی با خود ببرید. در کنار خرما انواع فرآورده های خرما نظیر: شیره خرما، قند خرما، سرکه خرما و قهوه خرما را نیز می توانید از بندرعباس خریداری کنید.

گواوا

گواوا نام میوه ایست که احتمالا بسیاری از شما نه تنها طعمش را نچشیده اید بلکه اسمش هم به گوشتان نخورده است. این میوه گرمسیری تنها در سیستان و بلوچستان و هرمزگان به عمل می آید. اگر مایل هستید تا طعم آن را بچشید از آبان تا فروردین ماه این میوه در این منطقه کشت می شود. بهترین نوع گواوا با پوست زرد است.

مرکبات

یکی از بهترین و معروف ترین سوغاتی های بندرعباس مرکبات و فرآورده های آن است. نارنگی، پرتقال، لیمو لیسبون، لیمو شیرین، نارنج، گریپ فروت و لیموترش انواع مرکباتی هستند که می توانید در بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان تهیه کنید.

صنایع دستی

از جمله مهمترین صنایع دستی بندرعباس زیورآلات و اشیای تزئینی است که از صدف ها و بقایای آبزیان درست می شود.

بندرعباس

حصیربافی

یکی از معروفترین صنایع دستی بندرعباس حصیربافی است که در آن از برگ درخت خرما استفاده می کنند. نمونه ای از محصولات حصیری شامل: سجاده حصیری، بادبزن، نوعی سبد حصیری گرد و دردار بلند جهت نگهداری البسه، درپوش کوزه، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام سپ، دمکش، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان به نام کفه می شود.

بندرعباس

چنته

چنته از جمله صنایع دستی پرطرفدار بندرعباس است که شامل اشکال هندسی و ذهنی متنوعی می باشد. این صنایع دستی زیبا با صدف های دریایی و منگوله های رنگارنگ تزیین می شوند و معمولا از آن برای تزیین کپرها استفاده می کنند.

بادله دوزی

بدون شک لباس های سنتی بندرعباس که تن مردان و زنان این منطقه میبینید دل شما راهم برده است. اگر به پایین شلوارهای سنتی زنان بندرعباس دقت کرده باشید نقش و نگارهایی زیبا از جنس ابریشم دارد که هنر دست زنان بندرعباسی است و به آن بادله دوزی می گویند.

خرسک بافی

خرسک بافی یکی از هنر های مردم بومی بندرعباس است. خرسک نوعی فرش با پرزهای بلند است که درشت بافته می شود. در بافت خرسک از نقوش هندسی و رنگ های محدودی استفاده می کنند. از خرسک به عنوان رو انداز و پادری استفاده می شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر