معرفی جاهای دیدنی چالوس | جاذبه های چالوس

جاهای دیدنی چالوس + عکس

جاذبه ها و جاهای دیدنی چالوس به قدری زیبا هستند که می توانند ساعت ها شما را محو خود کنند. اگر قصد سفر به چالوس را دارید با ما همراه باشید تا با دیدنی های آن آشنا شوید.

جاهای دیدنی چالوس
ویکی گردی:

جاهای دیدنی چالوس، از زیباترین مکان های گردشگری کشور هستند. آب و هوای مطبوع، ساحل پاکیزه و جاهای دیدنی چالوس آن را به یکی از شهر های گردشگری ایران تبدیل کرده است. علاقه ویژه آخرین سلسله پادشاهی به شهرهای شمالی سبب شده است که چالوس مانند سایر شهرهای شمالی، علاوه بر مناظر طبیعی فوق العاده، در ارائه جذابیت‌های گردشگری ساخته دست بشر نیز غنی باشد. منطقه حفاظت شده چهار باغ، دریاچه ولشت و مرداب هسل از جاهای دیدنی چالوس هستند که با آنها در این مقاله آشنا می شوید. 

آبشار اکاپل

در نزدیکی چالوس و جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت، آبشاری جادویی قرار دارد که به آبشار"اکاپل" معروف است. این آبشار در امتداد رود سرد آبرود (غرب محله رودبارک) جریان دارد. همچنین مناظری با شکوه نظیر ییلاق‌های کلاردشت و دریاچه ولشت که در مجاورت آبشار اکاپل قرار گرفته است، از قابلیت تفرجگاهی بی‌نظیری برخوردار است که توانسته در افزایش گردشگران به این منطقه دست‌نیافتنی تأثیرگذار باشد. از دیگر جاذبه‌های منطقه کلاردشت می‌توان به دهکده مازیچال، کاخ اجابیت، روستای کردیچال، علم‌کوه، روستای هریجان و مجتمع تفریحی باغ چمن اشاره کرد، در مسیر دسترسی به جاده کلاردشت می‌توانید از مناظر دیدنی روستاهای اطراف آن نیز لذت ببرید.

جاهای دیدنی چالوس

پل زغال 

پلی در 18 کیلومتری جاده کندوان به چالوس و بر روی رود چالوس که بنا به اسناد کتیبه موجود در سال 1317 ه.ش احداث شده است. این پل با داشتن 2/6 متر عرض و 5/38 متر طول به پل زغال در شهرستان چالوس معروف است و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال 1382 به ثبت رسید. پل زغال در چالوس یکی از بی‌نظیرترین پل‌هایی است که در ایران وجود دارد. این پل چشم‌انداز زیبایی با رودخانه‌ای زلال و جاده‌ای رویایی که در اطراف آن با درختان انبوه و بی‌شماری به شگفتی جلوه‌گری می‌کند، طبیعتی خارق‌العاده را پیش چشم همگان نمایان می‌سازد.

جاهای دیدنی چالوس

تله کابین نمک آبرود

یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین بخش های شهرک توریستی نمک آبرود تله کابین آن است که در جنوب شرقی مجموعه قرار دارد. این تله کابین، مرتفع ترین تله کابین کشور است که در سال 1372 با تلاش کارشناسان ایرانی به بهره برداری رسید. تله کابین نمک آبرود امکان صعود به بالای قله زیبای مدوبن و دیوحمام را فراهم می‌کند تا از تماشای چشم انداز و مناظر اطراف لذت ببرید. پس از رسیدن به ایستگاه بالایی تله کابین، فرصت آن را دارید تا در طبیعت کوهستانی-جنگلی این منطقه قدم بزنید. همچنین بوفه های فروش تنقلات مثل آش و سیب زمینی سرخ کرده و ... به شما فرصت شکم گردی می دهند.

جاهای دیدنی چالوس

دریاچه ولشت

این دریاچه کوهستانی در جنوب غربی شهر چالوس و در شمال شرقی شهر کلار دشت قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از شهر چالوس و از طریق کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز و پس از طی 23 کیلومتر بعد از پل کجور و 3 کیلومتر قبل از مرزن آباد یک راه آسفالته زیبا به سمت غرب از جاده اصلی جدا شده و پس از عبور از سر بالائی ها و پیچها و جنگلهای زیبای کاج به روستای کردی چال می رسد بعد از روستا راه به صورت خاکی تا کنار دریاچه ادامه می یابد. وسعت آن در حدود 150000 متر مربع و متوسط عمق آن 20 متر و آب آن شیرین است. حجم آب آن در حدود 3 میلیون متر مکعب بر آورده شده و به علت موقعیت ویژه مامن پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان است. در تمامی فصل تابستان علاقمندان به کوهنوردی، آب و هوای مطبوع، ماهیگیری و اقامت در محیط آرام و رویائی این مکان را جهت گذراندن اوقات فراغت انتخاب می کنند.

جاهای دیدنی چالوس

کاخ چای خوران 

اگرچه امروزه این کاخ حکم موزه دارد و برای بازدید عموم قرار داده شده؛ اما در روزگار پهلوی اول برای صرف چای و رفع خستگی بین مسیر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سه نکته باعث تمایز این بنا در شمال کشور شده و امثال من و شما را به خود جلب می‌کند؛ اول اینکه فوق العاده قدیمی است و در عین حال برخلاف سایر بناهای باستانی کشور پابرجا مانده؛ دوم اینکه با اصول معماری غربی ساخته شده و در آخر اینکه، علی رغم روح تجمل‌گرایی در معماری آن روزگار، کاخ چای‌خوران فوق العاده ساده و به دور از تجمل کار شده است.

جاهای دیدنی چالوس

مرداب کندوچال

رداب کندوچال در میان جنگل فین چالوس و از جاهای دیدنی مازندران است. این مرداب حدود یک هکتار وسعت و بیش از 4 متر عمق دارد. این تالاب از سطح دریا 730 متر ارتفاع دارد و آب این مرداب که از چشمه های اطراف تامین می شود، شیرین است. روی سطح تالاب شاهد رویش انواع نی‌ها و گیاهان مردابی خواهیم بود. فاصله‌ی کندوچال تا چالوس تقریباً 10 کیلومتر و تا مرزن آباد حدود 15 کیلومتر است. این تالاب به دلیل قرار گرفتن در وسط جنگل در اطراف خود طبیعتی بسیار زیبا دارد که با تنوع در پوشش نیز همراه است. بهترین وقت سفر به این مرداب، اردیبهشت است چرا که شاهد نیلوفرهای آبی به روی سطح مرداب خواهید بود که منظره‌ی بسیار زیبایی را به وجود آورده‌اند.

جاهای دیدنی چالوس

آبشار هریجان

برای رسیدن به این آبشار باید به‌سمت جاده چالوس حرکت کنید؛ بعد از سیاه بیشه، جاده‌ای فرعی شما را به روستای هریجان می‌رساند. آبشار هریجان در غرب این روستا قرار دارد. در خصوص دیدنی‌های آبشار هریجان ذکر این نکته ضروری است که این آبشار در ماه‌های گرم سال تقریبا بی آب و در ماه های سرد سال نیز یکی از پرآب‌ترین آبشارهای شمالی کشور تلقی می‌شود. با توجه به‌شدت جریان‌های آبی منطقه هریجان، در فصول سرد سال رفتن به سوی این آبشار خیلی توصیه نمی‌شود؛ اما در عوض می‌توانید در فصل بهار و ماه‌هایی همچون اردیبهشت و خرداد، به این نقطه جذاب گردشگری سفر کنید. 

جاهای دیدنی چالوس

مرداب هسل

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز استان مازندران است. سطح این مرداب به قطر نیم‌سانتی‌متر با جلبک پوشیده شده است و در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود. این مرداب را در نزدیکی‌ روستاهای سرسبز و تماشایی طلاجو و سینوا و در دل جنگل مشل می‌توانید ببیند.

جاهای دیدنی چالوس

منطقه حفاظت شده چهار باغ

منطقه حفاظت شده چهار باغ  در حوالی منطقه سیاه بیشه در کیلومتر 90 محور کرج ـ چالوس واقع است. منطقه جنگلی چهار باغ با مساحتی بالغ بر 19 هزار هکتار که شامل اکوسیستمی جنگلی کوهستانی و رودخانه‌ای و در برگیرنده روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکرس، واسپول، دزماکوی، کیجان، انگورن، چهار باغ، پولاد کوه است.

همچنین دارای گون‌های جانوری از جمله پازن (کل و بز)، خرس، پلنگ، مرال، شوکا، روباه، گرگ، خوک، کب دری، کبک معمولی، عقاب طلایی، است و از نظر زیست محیطی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این منطقه 2 محیط‌بان وظیفه حفاظت و حراست از مواهب طبیعی و محیط زیست را عهده دار هستند.

جاهای دیدنی چالوس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر