معرفی پارک ائل گلی تبریز | عکس های پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی تبریز | امکانات پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی، از مهم ترین مراکز تفریحی شهر تبریز است و ساختاری شبیه باغ دارد که زیبایی آن را چند برابر پارک های دیگر کرده است.

پارک ائل گلی
ویکی گردی:

پارک ائل گلی زیباترین پارک تبریز و از زیباترین پارک های کشور به شمار می رود. عمارت ائل گلی از بخش های اصلی این پارک است که معماری زیبای آن زیبایی پارک را دوچندان کرده است. پارک ائل گلی از آثار بازمانده دوران آق قویونلوهاست و افراد زیادی از این پارک دیدن می کنند. دریاچه پارک ائل گلی که درست در رو به روی عمارت آن قرار گرفته است از زیبایی های این پارک معروف است که در ادامه با آن آشنا می شوید.

ائل گلی در شهر تبریز واقع شده است و این شهر نیز به‌دلیل کوهستانی بودن در اغلب روز‌های سال آب و هوای نسبتا سردی دارد. باغ ائل گلی در بخش اصلی شهر تبریز و در هفت کیلومتری مرکز شهر واقع شده است و در حال حاضر مکانی عالی برای استراحت و تفریح به حساب می‌آید. در زبان ترکی گُل (گوُل) به‌معنای استخر است و شاه گلی یا ائل گلی معنای استخر شاه یا مردم نامیده می‌شود. البته این مکان در ابتدا شاه گلی نام داشت و بعد از انقلاب به ائل گلی تغییر نام یافت. آقای بهروز خاماچی بر این باور است که کلمه شاه در این مکان به‌معنای خود شاه نبوده و به معنی بزرگ و باعظمت به کار برده شده است.

تاریخچه پارک ائل گلی

قبل از انقلاب اسلامی ایران به پارک ائل گولی، شاه گلی (سد بزرگ) می گفتند ولی بعد از انقلاب اسلامی اسم آن را "ائل گلی" یا "ائل گولی" گذاشتند.

قبل از دوره ی صفویان هدف از احداث ائل گلی آبیاری مناطق جنوب شرق کشور بوده که بزرگترین منبع ذخیره آب تبریز به شمار می رفت. در زمان پهلوی این مکان را به شهرداری تبریز دادند تا آن را به عنوان نماد تاریخی ثبت و حفظ نماید.

پارک ائل گلی

دریاچه ائل گلی

ائل گلی دارای استخر زیبا و چشم نوازی است که به آن دریاچه‌ی ائل گلی گفته می شود. مسافران قادر هستند تجربه قایقرانی در این دریاچه کوچک را داشته باشند و از آب و هوای آن جا لذت ببرند؛ همچنین اطراف دریاچه منظره زیبایی دارد که به خصوص هنگام غروب خورشید می توانید آنجا قدم بزنید و از منظره لذت ببرید و عکسی برای یادگاری بگیرید.

حال هوای انسان به کلی با چند دقیقه قدم زدن در محوطه‌ی ائل گلی عوض می شود و با شنیدن صدای کشیده شدن سم اسب برروی سنگ فرش یاد زمان های دور در ذهنها تداعی می شود و حال و هوای خوبی را تجربه می‌کنید. توصیه می کنیم که به هیچ وجه در سفرتان به تبریز بازدید از دریاچه‌ی ائل گلی و محوطه‌ی سرسبز اطرافش را از دست ندهید.

دریاچه‌ی ائل گلی 5 و نیم هکتار وسعت دارد و 720000 متر مکعب آب را درون خود جای داده است. آب این دریاچه از رودخانه لیقوان نشات می‌گیرید که از نزدیکی روستایی به نام چاوان می‌گذرد و به‌صورت جویبار کوچکی از سمت جنوب شرقی دریاچه ائل گلی وارد آن شده و آب مورد نیاز آن را تامین می‌کند.

پارک ائل گلی

عمارت ائل گلی

در وسط استخر ائل گلی بنایی به‌شکل هشت ضلعی و دو طبقه وجود دارد که با نام عمارت یا کاخ ائل گلی شناخته می‌شود. این بنا در حال حاضر به‌عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ساختار فعلی این بنا همان ساختار اولیه‌اش نیست. کاخ ائل گلی در ابتدا خشتی بود و سپس در سال ۱۳۴۶ تخریب و ساختمان جدید جایگزین آن شد. هشتمین پسر عباس میرزا، با نام قهرمان میرزا، این بنا را گسترش داد و تبدیل به گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار کرد.

عمارت زیبای ائل گلی از امکانات و خدمات رفاهی مناسبی برای مسافران برخوردار است که باعث جذب مردم به سمت این تفریحگاه می شود و سبب شده خاطره های جالبی برای مسافران رقم بخورد. در حال حاضر این تفریحگاه مجهزتر شده و هتل های  متعددی در اطرافش ساخته‌اند و همچنین رستوران های زیادی در اطراف عمارت ائل گلی ساخته شده که انواع غذاها در آنها سرو می‌شوند؛ به‌خصوص غذاهایی همچون کوفته تبریزی و کباب ترکی که از بهترین غذاهای ترکی هستند و طرفداران زیادی نیز دارد در آنها قابل سفارش هستند.

امکانات تفریحگاه عمارت ائل گلی به همین موارد ختم نمی‌شود این تفریحگاه بزرگ و زیبا به علت داشتن مسافر زیاد از تمامی شهرهای ایران باعث شده ائل گلی به تفریحگاهی بزرگ تبدیل شود. در حومه‌ی این تفریحگاه می‌توانیم شاهد شهربازی لونا و مجموعه سورتمه سواری باشیم. با استفاده از این امکانات می‌توانید کمی آدرنالین خود را افزایش دهید و سفر  را چالش بر انگیز کنید.

پارک ائل گلی

پارک ائل گلی تبریز کجاست؟

دسترسی به این مکان بسیار آسان می باشد. شما می توانید با طی مسافتی 8 کیلومتری از مرکز شهر تبریز خود را به این مکان برسانید. به همین منظور نیز می توانید از تاکسی و یا اتوبوس استفاده نمایید. مترو شهری نیز می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای دسترسی آسان و بی دردسر به ائل گلی باشد. همچنین اگر می خواهید با خودرو شخصی به این مکان بروید می توانید به سادگی از روی نقشه های گردشگری که در مکان های مختلف شهر تبریز موجود است مسیر خود را به ائل گلی پیدا کنید. پس نگران گم شدن نباشید. 

آدرس:  استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی

امکانات پارک ائل گلی تبریز

در حال حاضر هتل‌های زیادی در اطراف این پارک ساخته شده‌اند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها هتل پنج ستاره پارس ائل گلی است. این هتل ۱۷ طبقه، دارای رستوران گردان است. وجود هتل‌های مختلف در اطراف این پارک باعث شده که ائل گلی تبدیل به مکانی شناخته شده و جهانی شود و مسافران زیادی به گردش در آن بپردازند. البته سازه ۱۷ طبقه هتل پارس در حریم این باغ تاریخی واقع و ارتفاع آن باعث تخریب خط منظر این باغ شده است. این مورد در بسیاری از بافت‌ها و بناهای تاریخی ایران انجام می‌شود و باعث خدشه‌دار شدن اصالت و ارزش آن مکان تاریخی می‌شود که این مورد نیز در عدم ثبت تاریخی اثر در یونسکو تاثیر دارد. از دیگر امکانات تفریحی و رفاهی ائل گلی می‌توان به قایق‌سواری، مینی‌گلف، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، فضای مخصوص کمپ، غرفه‌های فروش خوراکی و درشکه سواری اشاره کرد. مجموعه ورزشی سایمان نیز که در نزدیکی هتل پارس قرار دارد، میزبان یکی از استانداردترین و بزرگ‌ترین زمین‌های اسکیت خاورمیانه است و امکانات ورزشی در رشته‌های بیلیارد، سنگ‌نوردی، دارت و... و امکانات رفاهی نظیر کافی‌شاپ، فروشگاه و... دارد.  

تالار اندیشه از دیگر بخش‌های ائل گلی است که با ظرفیت ۳۳۰ نفر، مجهز به سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته است و همایش‌‌ها و برنامه‌های فرهنگی و علمی در آن برگزار می‌شود.  در ائل گلی باغ وحشی با همین نام نیز جای گرفته است و امکانات تفریحی دیگری نیز نظیر سورتمه و وسایل بازی در آن دیده می‌شود. 

پارک ائل گلی تبریز

هتل پارس ائل گلی تبریز

هتل پارس ائل گلی تبریز تبریز یکی از معروف ترین و قدیمی ترین هتل های 5 ستاره تبریز است که در پارک ائل گلی واقع شده است. هتل پارس 17 طبقه  دارد که مساحت زیر بنای آن 28000 متر مربع است. با اقامت در این هتل یک اقامت راحت و لوکس را تجربه خواهید کرد. دکوراسیون داخلی هتل از جدید ترین دکوراسیون های روز دنیا تبعیت می کند.

از امکانات هتل پارس می توان به سالن vip ، استخر، آمفی تئاتر، سالن بدن سازی تالار برای برگزاری مجالس عروسی و میهمانی، سالن بیلیارد، رستوران گردان و کافی شاپ اشاره کرد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر