معرفی کویر مصر | عکس های کویر مصر

جاذبه های کویر مصر | کویر مصر کجاست؟

کشور ایران دارای بیابان های وسیع و زیبا با جاذبه های عجیب و دیدنی است. کویر مصر یکی از این بیابان هاست که در این مقاله به معرفی آن پرداخته ایم.

کویر مصر
ویکی گردی:

کویر مصر، که به دریای شنی نیز معروف است؛ یکی از چندین بیابان وسیع ایران و از جاهای دیدنی اصفهان است. این کویر زیبا در کنار روستایی با همین نام که از توابع شهرستان بیابانک است قرار گرفته. کویر مصر سالانه گردشگران زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می کنند. اگر از افراد علاقه مند به کویر نوردی هستید، کویر مصر تجربه به یاد ماندنی ای را برایتان به جا می گذارد.

 نامگذاری کویر مصر

 چرا نام این کویر و روستای نزدیک آن را مصر گذاشتند؟ ماجرا از این قرار است که یکی از اهالی روستا به نام یوسف در گذشته و در زمان خشک شدن قنات‌های روستا تصمیم می‌گیرد چاهی را حفر کند. پس از اینکه چند سالی اهالی روستا از آب چاه بهره می‌برند مجددا چاه خشک می‌شود.

یوسف بار دیگر چاهی حفر می‌کند و این موجب می‌شود روستا‌های اطراف این منطقه به این روستا روستای “چاه دراز” بگویند. یوسف که این نام را نمیپسندد از اهالی روستا می‌خواهد که به خاطر نام حضرت یوسف و داستان او نام مصر را به این روستا بگذارند. مردم نیز پذیرفتند و از آن زمان به بعد این روستا به روستای مصر مشهور شد.

کویر مصر

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر در نزدیکی روستایی به همین نام در ۵۵ کیلومتری خور، در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است. خانه‌های روستا در اوج سادگی و درست مانند خانه‌های سایر نقاط کویری ایران ساخته شده‌اند؛ دیوارهای گاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی که هرکدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند. در کنار هر خانه، طویله کوچکی قرار دارد که اهالی در آن‌ها بوقلمون و بز و گاهی شتر نگه‌داری می‌کنند. 

کویر مصر

فاصله اصفهان تا کویر مصر

فاصله بین اصفهان تا روستای مصر (کویر مصر) ۴۲۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر با خودرو در حدود پنج ساعت طول می‌کشد.

مسیر دسترسی: در صورتی که از سمت اصفهان راهی کویر مصر می‌شوید، باید ابتدا به نایین و سپس روستای جندق بروید. فاصله حدودا ۴۲ کیلومتری جندق، کویر مصر خاکی است.

اگر هم از شهرهای دیگر راهی این منطقه می‌شوید، باید بدانید که فاصله کویر مصر تا مشهد ۷۴۸ کیلومتر، فاصله ساری تا کویر مصر ۵۷۵ کیلومتر، فاصله طبس تا کویر مصر ۲۴۷ کیلومتر، فاصله کاشان تا کویر مصر ۶۱۶ کیلومتر و فاصله کویر مصر تا اصفهان ۵۳۶ کیلومتر است.

 

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر 

بهترین زمان سفر به کویر مصر اصفهان اوایل فصل بهار و پاییز است. در این دو فصل آب و هوای کویر ملایم و معتدل‌تر از دیگر فصول است.

از اواسط بهار تا اواخر تابستان هوای کویر بسیار گرم بوده و در روز تحمل گرمای آن تقریبا غیر ممکن است. به علاوه در زمستان به ویژه در شب‌های زمستان هوا به شدت سرد بوده و رفتن به کویر دلچسب نخواهد بود.

کویر مصر

جاذبه های کویر مصر اصفهان

دریاچه نمک خوار

 دریاچه نمک‌ خور یکی دیگر از چشم‌ انداز های باشکوه و خارق‌ العاده کویر مصر به شمار می‌رود. پنج ‌ضلعی‌ های نمک در سطح این دریاچه زیبا در فصل زمستان به رنگ تیره می‌ شوند و در تابستان سرتاسر سفید رنگ هستند.

دکتر فیش

اگر به کویر مصر سفر کنید، دریاچه‌ای را می‌بینید که برای ماهی‌ درمانی فوق العاده است. ماهی‌ های دریاچه دکتر فیش برای درمان برخی از بیماری‌ های پوستی مفید و کارآمد هستند. البته افراد سالم هم می‌توانند از این دریاچه در کویر مصر استفاده کنند.

نخلستان سوخته

40 سال پیش، به دلیل سرمای سخت زمستان، نخل‌ های نخلستان سوخته یخ زدند و به دنبال آن چشم‌اندازی جذاب و شگفت‌انگیز در کویر مصر خلق شد.

 

نیزار کویر مصر

نیزار مصر با داشتن نی‌هایی به بلندای چهار متر مکانی منحصربه‌فرد در کویر مصر است. گونه‌های متنوع حیوانات مثل گربه و روباه شنی، مار جعفری و پرندگان شکاری مانند شاهین از جذابیت‌های این منطقه هستند. این نیزار در شمال شرق کویر مصر واقع است؛ که بر اثر سیل سال 1355 در کویر مصر پدید آمد.

تفریحات کویر مصر

شترسواری یکی از جذاب‌ترین تفریح های کویر مصر است که گردشگران می‌توانند در محل‌های مشخصی از کویر مصر و نزدیکی روستا سوار بر این شترها شوند. امروزه شترسواری به بخش جدایی‌ناپذیر از تور کویر مصر تبدیل شده است که هر نفر باید مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان بپردازد.

موتورهای چهار چرخ امکان رانندگی در دل کویر و تجربه عبور از تپه‌های شنی را برای گردشگران فراهم می‌کنند. برای حدود ۱۰ دقیقه موتورسواری باید مبلغی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بپردازید. 

اجاره خودروهای آفرود نیز هیجان خاص خود را به‌همراه دارد که می‌توان با آن به گردش در کویر و اجرای حرکات نمایشی پرداخت. بی‌شک سرعت و هیجان در این طبیعت بکر، لحظه‌های نابی را برایتان رقم خواهد زد. هزینه سافاری در کویر مصر برای هر نفر ۳۵ هزار تومان است.

کویر مصر

اقامتگاه های کویر مصر اصفهان

اقامتگاه سنتی کاریز

اقامتگاه کاریز خانه‌ای سنتی و زیبا در روستای مصر است. کاریز ۱۲ اتاق دارد که دارای حمام و سرویس بهداشتی مشترک می‌باشند. از امکانات این خانه می‌توان به آشپزخانه عمومی، رستوران و خدمات سافاری اشاره کرد. در محوطه اقامتگاه می‌توانید با تکیه بر تخت‌ها دورهمی دوستانه خود را به زیبایی رقم بزنید. از دیگر امکانات کاریز، اینترنت، پنکه سقفی، کولر، پارکینگ، راهنمای تور و شوفاژ را می‌توان نام برد. گفتنی است در کاریز می‌توانید اقامت فول برد (صبحانه، ناهار، شام و اتاق‌هایی با حمام مستقل) داشته باشید.

کویر مصر

اقامتگاه افضل

افضل یکی دیگر از اقامتگاه های کویر مصر ایران است. این اقامتگاه دارای ۱۵ اتاق و سوییت بوده و گنجایش پذیرایی از ۸۰ مسافر را دارد. از امکانات این اقامتگاه می‌توان به اینترنت رایگان، تورهای سافاری، غذاخوری با ارایه انواع غذاهای سنتی، شوفاژ، راهنمای تور، سرویس بهداشتی ایرانی، حمام اشتراکی و پارکینگ روباز اشاره کرد. فضای سنتی و دلنشین این اقامتگاه در کویر در خاطرتان باقی خواهد ماند.

کویر مصر

اقامتگاه شن زار

از دیگر اقامتگاه های بوم گردی کویر مصر اقامتگاه شنزار است. این اقامتگاه با ۱۲ اتاق و سوییت  امکان پذیرایی از ۸۰ نفر را دارد. اتاق‌های شن زار دارای حمام و سرویس بهداشتی مشترک است. در این اقامتگاه انواع غذا‌های محلی و سنتی ایرانی را می‌توانید نوش جان کنید درشنزار صبحانه محلی با نان داغ محلی سرو می‌شود.

کویر مصر

اقامتگاه بوم گردی خاطره

 اقامتگاه خاطره، یکی دیگر از اقامتگاه‎های کویر مصر است. خاطره دارای ۸ اتاق با ظرفیت چهار نفر است. این اقامتگاه دارای رستوران سنتی و سرو انواع غذاهای محلی، اینترنت، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است. لازم به ذکر است حمام مشترک است و در خارج از اتاق قرار دارد. اقامتگاه خاطر خانه ای ۳۷ ساله است اما کاملا سنتی ساخته شده و دیوارهای کاهگلی و پنجره‌های چوبی آن شما را مصمم می‌کند چند روزی مهمانش باشید. حمام برای اتاق‌ها عمومی است و در خارج از اتاق قرار دارد. آشپزخانه و یخچال نیز مشترک است.

کویر مصر

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • هاشم نبی زاده

    از اولین روزی که رسیدیم قشم تا روز آخر دریا خراب و طوفانی بود و دقیقه نود برنامه غواصی برامون جور شد. نگم براتون از شگفتی های زیر آب که آدمو غرق خودش میکنه و بخشی از این سفر فراموش نشدنی را مدیون عمو رضا مربی خوش اخلاق کلوپ نگین ساحل قشم هستیم که باصبوری پدرم را بردن غواصی