لیست کویر های ایران | جاذبه های طبیعی ایران

کویر های گردشگری ایران کدام اند؟

اگر شما هم به کویرگردی علاقه‌مندید در این مقاله با بهترین کویرهای توریستی و گردشگری ایران و امکانات تفریحی آنها آشنا می شوید.

کویرهای ایران
ویکی گردی:

کویرها جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری جهان هستند که همواره مورد توجه گردشگران بوده‌اند. از بین تمامی کویرهای جهان، کویرهای ایران از آن جهت که مناطق رازآلودی هستند در زمره محبوب‌ترین‌ها قرار دارند. راه رفتن روی شن‌های گرم و نرم کویر خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود. در شب‌ها نیز می‌توان با تماشای آسمانی پوشیده از ستاره‌ها و کهکشان‌ها، عظمت خلقت جهان را به چشم دید. سعی کردیم در این مقاله به معرفی کویرهای گردشگری ایران بپردازیم. اگر شما هم به کویرگردی علاقه‌مندید با ما همراه باشید.

کویر مصر

مصر نام روستایی در استان اصفهان است که در ۴۵ کیلومتری شهر جندق قرار دارد. کویر مصر که در همین منطقه قرار گرفته یکی از جذاب‌ترین کویرهای ایران است.

وجود ماشین‌های آفرود، موتور چهارچرخ، شترسواری و بهره‌مندی از اقامتگاه‌های بوم گردی مناسب، کویرگردی در کویر مصر را به خاطره‌ای لذت بخش تبدیل خواهد کرد؛ هم‌چنین حفر چاه‌های عمیق در منطقه، کاشت درخت گز و نیزارهایی که در ۵ کیلومتری روستا وجود دارد سبب ایجاد مناطق سرسبز در این ناحیه شده‌اند.

کویر های گردشگری ایران

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب که در شمالی‌ترین بخش استان اصفهان قرار گرفته‌است از جذاب‌ترین کویرهای ایران است. این کویر در جوار جاذبه‌های کویرگردی دیگری از جمله دریاچه نمک، کویر مسیله، پارک ملی کویر و نوار بند ریگ قرار دارد و دارای آب‌و‌هوایی نسبتاً معتدل است.

کویرگردی در این منطقه با امکانات تفریحی و اقامتی متنوعی همراه است. تپه‌های بلند شنی و جنگل‌های انبوه تاغ، جلوه‌ای دیگر به کویر مرنجاب می‌بخشد. دریاچه نمک آران‌و‌بیدگل، جزیره سرگردانی و چاه تاریخی دست‌کن در شرق کویر، قلعه کرشاهی و قنات آب شیرینی که در کنار کاروانسرا حفر شده از جمله جاذبه‌های مهم کویر مرنجاب به شمار می‌آیند.

کویر های گردشگری ایران

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال در حوالی یزد از معروف‌ترین کویرهای ایران است. این کویر به دلیل داشتن گونه‌های جانوری، محبوبیت بسیاری برای کویرگردی پیدا کرده‌است.

در کویر کاراکال، موتورسواری، سافاری و آفرود، لحظات شادی برایتان فراهم می‌کند. خانه وحشی بافقی، شاعر معروف ایرانی نیز در همین منطقه قرار دارد. آب‌انبار کاکامیر و قلعه و نخلستان باقرآباد نیز از جمله اماکن تاریخی و جذابی هستند که در نزدیکی کویر کاراکال واقع شده‌اند.

کویر های گردشگری ایران

کویر سیازگه ابو زید آباد کاشان

کویر سیازگه ابوزیدآباد که به عنوان یکی از مقاصد کویرگردی در سال‌های اخیر، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته، واقع در ۳۰ کیلومتری شرق کاشان است.

مانند سایر کویرها، در کویر سیازگه ابوزیدآباد نیز می‌توانید با پیاده‌روی، شترسواری، رصد آسمان در شب، عکاسی و تماشای پهنه وسیع و افق زیبای کویر لذت ببرید. هم‌چنین بازدید از کاروانسرای تاریخی این منطقه، هیجان موتور سواری و موتور چهارچرخ، خودروهای آفرود و شب‌نشینی‌ها، از دیگر تفریحات این کویر است.

کویر های گردشگری ایران

کویر حلوان طبس

کویر حلوان طبس، در حوالی روستایی با همین نام و در شهرستان طبس قرار گرفته‌است. کویر حلوان در حاشیه کویر مرکزی ایران و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال‌‌غرب شهرستان طبس قرار دارد.

این ریگزار، به دلیل وجود امکانات تفریحی فراوان، از جمله مقاصد کویرگردی است که در سال‌های اخیر، در فهرست پرجاذبه‌ترین کویرهای ایران جای گرفته‌است. کویر حلوان طبس دارای پهنه‌ای سرتاسر پوشیده از ریگزار است. در نواحی شرقی و شمالی این منطقه با باتلاق‌های نمکی و رسی دریاچه نمک‌خور و دشت کویر روبرو خواهیم‌شد.

کویر های گردشگری ایران

کویر ورزنه (بیابان خارا)

کویر ورزنه که در استان اصفهان قرار دارد از دیگر کویرهای ایران است که به سبب امکانات تفریحی فوق‌العاده‌ای که در آن فراهم شده‌است، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

شاید هیچکدام از کویرهای ایران به اندازه کویر ورزنه، امکانات تفریحی متنوع نداشته باشد؛ از شترسواری، موتورهای چهارچرخ، آفرود، عکاسی، رصد آسمان در شب و پیاده روی گرفته تا شن‌سواری، زیپ‌لاین، باگی‌سواری، پاراگلایدر و اجرای موسیقی زنده. امکانات رفاهی فراوان کویر ورزنه نیز سبب متمایز شدن آن از سایر کویرهای ایران شده‌است.

کویر های گردشگری ایران

کویر ریگان کرمان

کویر ریگان در جنوب شرقی استان کرمان و در حوالی شهرستان ریگان قرار گرفته‌است. این منطقه پوشیده شده از ریگزار است و همین عامل سبب شده‌است که رنگ و جنس منطقه، متفاوت از سایر کویرهای ایران باشد.

تپه‌های شنی که به عنوان بزرگترین تپه‌های شنی در جهان معرفی شده‌اند از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های کویرگردی در کویر ریگان‌اند. علاوه بر تفریحاتی چون پیاده‌روی روی ماسه‌های داغ، تماشای مناظر وسیع و زیبای کویر و آسمان، عکاسی، آفرود، موتور سواری و اسکی روی شن، گردشگران بسیاری مجذوب خاصیت درمانی این منطقه شده‌اند؛ چرا که بسیاری عقیده دارند شن‌های ریگان، درمان‌کننده برخی از بیماری‌ها است. جهت اقامت در این منطقه باید در خانه‌های روستایی نزدیک ریگان مستقر شوید.

کویر های گردشگری ایران

نمکزار سیرجان

نمکزار سیرجان (کفه نمک سیرجان) در فاصله‌ای ۳۰ کیلومتری در غرب این شهر قرار دارد. این نمکزار به علت وجود دریاچه در فصل بارش و تبخیر آب و سفیدی آن در فصل گرما، پهنه‌ای خیره‌کننده و زیبا است. نمکزار سیرجان به عنوان یکی از عظیم‌ترین ذخایر نمک در کشور شناخته شده‌است. نام دیگر این منطقه باتلاق نمک است.

امکاناتی از قبیل پارک کودک، ایستگاه نجوم و ستاره‌شناسی، پاراگلایدر و چایخانه سنتی برای مسافرانی که عازم آن هستند احداث شده‌است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی در شهرهای نزدیک به این منطقه، از جمله سیرجان و شهر بابک وجود دارند که خواهید توانست در صورت لزوم از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید.

کویر های گردشگری ایران

کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ‌ جن قطعاً مخوف‌ترین و رمزآلودترین مقصد کویرگردی در بین تمام کویرهای ایران است. این کویر به عنوان سومین ریگزار بزرگ در کویرهای ایران شناخته می‌شود. کویر ریگ جن در محدوده جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شمال منطقه انارک و غرب جندق واقع شده‌است.

افسانه‌های متعددی در مورد این کویر شکل گرفته‌ که باعث شده این کویر به عنوان یکی از مکان‌های رازآلود محسوب شود. به عقیده برخی از افراد صداهای عجیب‌وغریبی که در کویر ریگ جن شنیده می‌شود، حکایت از زندگی ارواح و شیاطین در این منطقه دارد. در برخی از موارد از کویر ریگ جن به عنوان مثلث برمودای ایران یاد شده‌است.

کویر های گردشگری ایران

کویر زردگاه

زردگاه در ۱۸۰ کیلومتری طبس، لقب سرسبز ترین کویر ایران را به خود اختصاص می‌دهد. روستای کویر زردگاه در گذشته نه چندان دور دارای رونق فراوانی بوده ولی به دلیل نبودن آب کافی و کوچ روستائیان، جمعیت آن رو به نابودی رفته‌است و در حال حاضر دو خانواده در این روستا زندگی می‌کنند.

خانه‌های روستای کویر زردگاه بسیار بکر و زیبا بوده و معماری پلکانی و سکوت بی‌نظیر آن باعث جذب بیشتر گردشگران شده‌است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری کویر زردگاه می‌توان به چشمه آب گرم و استخر کوچک مخصوص آبتنی اشاره کرد.

کویر های گردشگری ایران

کویر لوت ایران

کویر لوت منطقه‌ای در قسمت جنوب شرقی ایران است که در بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان واقع شده و در گسل نهبندان و نای محصور است. این کویر به سبب وسیع بودنش به سه قسمت کویر لوت شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم شده‌ و دیدنی های بسیاری را در خود جای داده‌است مانند کلوت شهداد، تنگه رتیل، رود کال شور، گندم بریان و نبکا.

دمای هوا در کویر لوت بسیار بالاست به طوری که در سال‌های متعددی به عنوان گرمترین نقطه زمین اعلام شد و در سال 2005 رکورد گرم‌ترین دما با 70 درجه سانتی گراد را بر روی کره زمین به ثبت رساند. به همین سبب این کویر در حال حاضر به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شده و به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در یونسکو به ثبت رسیده‌است.

کویر های گردشگری ایران

کویر مرکزی ایران (دشت کویر)

دشت کویر یا کویر مرکزی به عنوان پهناورترین منطقه کویری در ایران شناخته می‌شود. این کویر در جنوب رشته کوه البرز در مرکز شمالی ایران قرار دارد. تورهای زیادی برای سفر به این کویر وجود دارد ولی امکانات تفریحی دست ساخت زیادی ندارد. همچنین توصیه می‌کنیم حتما سفر به این منطقه زیبا را به صورت گروهی و با حضور یک راهنما تجربه کنید.

کویر های گردشگری ایران

کویر در متین آباد به شکل کمپ

این کمپ به صورت اکو کمپ است و مناسب کسانی است که برای اولین بار می‌خواهند کویر گردی کنند و سختی زیادی را متحمل نشوند. این کویر در جنوب شرقی کاشان واقع شده‌است و علاوه بر اینکه جزء انتخاب‌ بسیاری از تازه کارها بوده، حرفه‌ای ها هم به آن علاقه‌مند اند.

در این کویر کومه‌ها و چادرهایی برای اقامت در نظر گرفته شده و شما می توانید از سرگرمی هایی مانند شتر سواری و تماشای آسمان شب و غیره لذت ببرید.

کویر های گردشگری ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر