تفریح در قشم | لیست کامل جاهای دیدنی قشم

بهترین جاهای دیدنی قشم | راهنمای سفر به قشم

جاذبه های طبیعی و تاریخی قشم، آن را به یکی از زیباترین جزیره های ایران تبدیل کرده اند. از جاهای دیدنی قشم می توان به جنگل های حرا، جزایر ناز قشم، جزیره ی هنگام قشم و ژئوپارک قشم نام برد که در این مقاله به معرفی آنها می پردازیم.

جاهای دیدنی قشم
ویکی گردی:

جاهای دیدنی قشم، از جمله طبیعیت بکر و دست نخورده و آثار تاریخی حیرت انگیز این جزیره، قشم را به یکی از مقاصد گردشگری مسافران تبدیل کرده اند. جزیره ی قشم بزرگترین جزیره ی استان هرمزگان و بزرگترین جزیره ایران است. تنوع و ویژگی های جاهای دیدنی قشم باعث شده است که این جزیره را «جزیره عجایب هفتگانه» بنامند. ما در این مقاله معروف ترین جاهای دیدنی قشم را به شما معرفی می کنیم.

جزایر ناز قشم

جاهای دیدنی قشم

جزایر ناز قشم از نظر جغرافیایی در قسمت جنوب شرقی جزیره قشم قرار گرفته است و با طبیعت زیبا و متفاوتی که دارد گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. این جزایر چیزی در حدود یک کیلومتر از ساحل ناز فاصله دارند و با دیواره‌های سنگی با ارتفاعی بین 5 تا 10 متر محاصره شده‌اند.

جزایر ناز بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان و مردم محلی، ماهی‌گیران قدیمی در گذشته از این جزایر و ساحل آن برای استراحت خود استفاده می‌کردند. به نظر می‌رسد که افراد محلی در این جزیره زندگی نمی‌کنند این مساله باعث شده که بکری و طبیعی بودن آن تا حد زیادی نسبت به دیگر جزایر همجوار خود حفظ شود. شاید برای شما نیز جالب باشد که ساحل ناز بر خلاف سایر سواحل جزایر قشم و اطراف آن از ماسه تشکیل نشده و کاملا سنگی و مسطح است. خلوت و سکوت حاکم بر جزایر ناز و صدای برخورد موج‌های خروشان با صخره‌ها از گوش‌نوازترین جذابیت‌های این منطقه به شمار می‌رود.

زیبایی موجود در جزایر ناز، مرهون بکر بودن طبیعت جزیره‌ها و متفاوت بودن آن است. سفر به جزیره ناز قشم به شما این امکان را می‌دهد که مسیری به طول یک کیلومتر را در دریا پیاده‌روی کنید بدون اینکه خیس شوید. با شروع جزر دریا، مسیر باریکی از ساحل ناز به سمت جزایر باز می‌شود و به مسافرین اجازه ورود به جزیره را می‌دهد. مطمئنا راه رفتن در جایی که تا چند ساعت پیش دریا وجود داشته تجربه منحصر به فرد و جالبی است و شما احساس می‌کنید که فرشی از جنس شن‌های جواهر نشان برای شما پهن شده تا شما را به این جزیره سحرآمیز همراهی کند.

 

جزیره ی هنگام قشم

جاهای دیدنی قشم

جزیره هنگام، جزیره‌ای کوچک و دیدنی در خلیج فارس است که با سادگی خود شما را متحیر خواهد کرد. این جزیره با چهره‌ای بومی و سنتی، میزبان سواحلی کم‌نظیر، دلفین‌های بازیگوش، حیات وحش تماشایی، دریای بی‌کران، نخلستان‌های دیدنی، کوه‌های آهکی و بازاری جذاب است؛ جاذبه‌هایی که طبیعت‌گردان بسیاری را به‌سمت هنگام می‌کشانند.

در جزیره هنگام خبری از هیاهوی شهری نیست، هیچ خیابانی وجود ندارد و ماشینی دیده نمی‌شود. مردم هنگام نیز با مهمان‌نوازی سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد. هنگام از جاهای دیدنی قشم است که در نزدیکی آن قرار دارد و سفر به آن با قایق سواری در آب‌های خلیج فارس آغاز می‌شود.

برای دسترسی به جزیره هنگام در ابتدا باید به جزیره قشم بروید. برای رسیدن به قشم می‌توانید از سه اسکله شهید باهنر و شهید حقانی در شهر بندرعباس و بندر پل در شهرستان خمیر سوار قایق‌های تندرو یا لنج‌ها شوید. البته جزیره قشم دارای فرودگاه بین‌المللی نیز است و شما می‌توانید با پرواز راهی این جزیره شوید.

 

دره ی ستارگان قشم

جاهای دیدنی قشم

قدمت دره ستارگان قشم مثل تنگه چاهکوه حیرت‌آور بوده و به حدود 2 میلیون سال قبل برمی‌گردد. بومیان این منطقه افسانه‌های مختلفی درباره این دره نقل می‌کنند که شنیدن برخی از آن‌ها، ترسناک و برخی دیگر هم جذاب‌اند. برخورد یک ستاره از آسمان با این نقطه از جزیره هرمز را می‌توان یکی از باورهای مردم بومی این منطقه درباره شکل‌گیری دره ستارگان دانست.

آن‌ها معتقدند پس از برخورد ستاره، شکافی بزرگ در دل زمین ایجاد شد و تمام ماسه‌هایی که در اثر برخورد به‌سمت بالا در حال حرکت بودند، در همان حالت تشکیل ستون‌هایی جذاب را دادند که هم‌اکنون مشاهده می‌شوند.

زیبایی دره ستارگان و گسترش افسانه‌های نقل شده از سوی بومیان منطقه باعث شد پای زمین‌شناسان هم به قشم باز شود. در بررسی‌های انجام‌شده توسط محققان مشخص شد که علت اصلی شکل‌گیری این دره، فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبارها بوده که در طول 2 میلیون سال اتفاق افتاده و به حالت فعلی رسیده است.

 

ژئوپارک قشم

ژئو پارک ها مناطقی هستند که نشانگر تنوع عظیم زیستی و زمین شناسی کره زمین می‌باشند. ژئو پارک قشم به دلیل موقعیت استراتژیک خود با وجود پدیده‌های زمین شناختی متعدد به عنوان تنها ژئو پارک خاورمیانه معرفی شد. در‌ واقع در سال ۲۰۰۶ میلادی ژئو پارک قشم در یونسکو ثبت شد. همان‌ طور که در بخش قبلی هم گفتیم یونسکو سعی دارد با توسعه اصولی ژئو پارک‌ها آن‌ها را از فرسایش حفظ کرده و به گردشگران معرفی کند. متأسفانه با مدیریت نادرست منطقه آزاد قشم، هیچ کدام از استاندارد‌های یونسکو رعایت نشدند و به همین دلیل ژئو پارک قشم در سال ۹۱ از لیست ژئو پارک‌های جهانی یونسکو خارج شد.

سازمان جهانی یونسکو انتظار دارد برای ژئو پارک‌ها هتل، اقامتگاه، مسیر دسترسی مناسب، تابلو راهنمایی و… ساخته شود. پس از روی کار آمدن دولت جدید، مدیریت منطقه آزاد قشم با همکاری مردم منطقه تمام تلاش خود را به کار بستند تا دوباره در سال ۹۶ منطقه قشم در لیست ژئو پارک‌های جهانی یونسکو قرار گرفت

جاهای دیدنی قشم

جنگل های حرا قشم

جنگل حرا در قشم، یکی از جاذبه‌های خاص ایران و از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت است که برای دیدن آن باید با قایق به دل آب‌های شور خلیج فارس بزنید. این جاذبه که شهرتی جهانی دارد، جزو میراث طبیعی کشور به شمار می‌رود. جذابیت‌ جنگل حرا زمانی است که این درختان در‌ آب فرو رفته‌اند و با پایین آمدن سطح آب، جنگل شگفت‌انگیزی مشابه فیلم‌های علمی-تخیلی از آب بیرون می‌زند و هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند.

جنگل حرا که در شمال غرب جزیره قشم خودنمایی می‌کند، از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌رود

جنگل‌ حرا (مانگرو) از جاهای دیدنی قشم است که آن را به‌عنوان جنگل دریایی نیز می‌شناسند. با حرکت در میان آب‌های این جنگل، شاهد درختان سبزی خواهید بود که گویی در میان انبوهی چوب روییده‌اند. جالب اینکه این چوب‌ها در واقع ریشه درختان هستند که انتهای آن‌ها رو به آسمان است و با تبدیل آب شور دریا به آب شیرین توانسته‌اند سالیان زیادی در این شرایط دوام بیاورند. پوشش گیاهی این جنگل‌ها را درختان «حرا» و «چندل» تشکیل می‌دهند. این درختان زیبا زمان جزر دریا، از آب بیرون می‌آیند و با مد دریا تا نیمه در آب فرو می‌روند. آب‌وهوای استوایی این مناطق نیز مزید بر علت شده است تا درختان حرا رشد خوبی داشته باشند. 

جاهای دیدنی قشم

تنگه ی چاهکوه قشم

این تنگه یا دره که در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در جوار روستای چاهوی شرقی واقع شده است از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم است. دلیل نامگذاری این دره، چاه‌هایی است که اهالی روستای چاهو در زمان‌های بسیار قدیم برای ذخیره‌ی آب باران حفر کرده بودند.

چاهکوه دره‌ای است به عمق ۱۰۰ متر که از فرسایش سنگ‌های رسوبی در دل کوه ایجاد شده است و با حفره‌ها و دالان‌های عجیبِ خود، شما را به شگفتی وا می‌دارد. هنگامی که قدم در آنجا می‌گذارید با دیوارهای بلند و مسیری بزرگ و عریض روبرو خواهید شد؛ اما چنانچه به سمت جنوب دره حرکت کنید مسیر دره باریک‌تر خواهد شد، تا جایی که دیدن آسمان از بالای دیواره ها و حتی حرکت کردن در آن نیز دشوار خواهد بود. چنانچه به ماجراجویی در طبیعت بکر علاقه‌مند هستید، حتماً از این مکان زیبا دیدن کنید.

جاهای دیدنی قشم

غار نمکدان قشم

غار نمکدان که به نام‌های غار نمکی 3N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز معروف است در جزیره قشم و طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. طول کشف‌شده این غار ۶٬۶۰۰ متر است. به علت صعب‌العبور بودنِ بعضی از قسمت‌های غار و ناشناخته و کشف نشده ماندنِ بعضی از قسمت‌ها، هنوز طول نهایی آن مشخص نیست و انتظار می‌رود بیشتر از این باشد.

این غار در ادبیات محلی به غار نمکدون یا غار کانی نیز معروف است که دلیل آن قرارگیری روستای کانی در نزدیکی آن و در محدوده ژئوسایت نمکدان است. کشف این غار در سال ۱۹۹۸ به وسیله مهندسان زمین‌شناس جمهوری چک و با همکاری دانشگاه شیراز انجام گرفت.

در طول این پروژه، مهندسان جمهوری چک از ۱۶ گنبد نمکی بازدید کردند و بیش از ۶۰ غار را کشف کردند و توانستند از ۳۰ تا از غارها نقشه‌برداری کنند. آنان از غار نمکدان، هرمز و جهانی به عنوان جذاب‌ترین و شگفت انگیزترین گنبدهای نمکی و غارهای نمکی یاد کردند. کشف طولانی‌ترین غار نمکی جهان یعنی «غار نمکدان قشم» مهمترین دستاورد این پروژه تحقیقاتی بود. نتایج این پروژه تحقیقاتی، غار نمکدان را از بی‌نامی درآورد و به شناخته شده‌ترین و طولانی‌ترین غار نمکی جهان تبدیل کرد.

جاهای دیدنی قشم

قلعه پرتغالی های قشم

قلعه پرتغالی ها قشم یکی از دیدین‌های جذاب ایران است. ایران زیبای ما همچون کسی است که رمز و رازها و داستان‌های فراوانی را در سینه خود نهان دارد.

قلعه پرتغالی‌ها در واقع قلعه‌ای بسیار وسیع با معماری محکم و تنومندی است که در بیشتر نواحی خلیج فارس وجود دارد. در این قلعه هم انبار جنگ‌افزارها وجود داشته است و هم در آن کلیسا و تالار و زندان تعبیه شده بود. با تمام این توصیفات نتیجه می‌گیریم که این قلعه‌ها باید مساحت وسیعی داشته باشند و به منطقه‌ای کوچک محدود نمی‌شوند. در اصل قلعه پرتغالی‌ ها قشم در مکان‌های مختلفی مانند بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه و جزیره هرمز کشف شده‌اند.

از میان تمام این مکان‌ها، قلعه پرتغالی‌های قشم است که بسیار معروف شد و بر سر زبان‌ها افتاد. حالا قلعه پرتغالی‌ها در قشم به نماینده‌ای از تمام قلعه‌های کشف شده بدل شده که مسافران بسیاری را به مهمانی می‌پذیرد. قلعه پرتغالی ها قشم بیشتر از آنچه فکرش را بکنید سن و  سال دارد. این قلعه در واقع در سال ۱۵۰۷ میلادی و به دستور یک دریانورد پرتغالی ساخته شد.

این قلعه‌ها حدود ۵۰۰ سال ساکت و بی سر و صدا زیر تل‌های خاک مدفون شده بودند تا اینکه در سال ۱۳۸۷ فردی به نام احسان یغمایی این راز سر به مهر را از زیر خاک بیرون آورد. از آن زمان تا کنون رسیدگی‌ها فراوانی به این قلعه شده است؛ اگرچه متاسفانه هم‌اکنون در حال تخریب است.

جاهای دیدنی قشم

بندر تاریخی لافت قشم

روستای لافت در جزیره قشم که با نام بندر لافت هم شناخته می‌شود یکی از جا‌های دیدنی قشم است. اگر به خلیج فارس زیبا علاقه دارید می‌توانیم بگوییم بندر لافت دقیقاً همان نقطه‌ای است که باید به آن سفر کنید چرا که آب و هوا، مناظر و فرهنگ مردم بومی بسیار ناب و خوشایند می‌باشد.  روستای لافت از نظر معماری و ارزش تاریخی مورد توجه بوده و سالانه گردشگران زیادی جذب می‌کند.

روستای لافت پیشینه بسیار کهنی دارد. باستان‌شناسان بر اساس شواهد موجود در این روستا، قدمت آن را هزاره پیش از میلاد مسیح می‌دانند. دلایل زیادی در منطقه لافت وجود داشته که در زمان‌های دور انسان‌ها را برای انتخاب آن تشویق کرده است. به عبارتی قرن‌ها پیش به دلیل شرایط مساعدی مانند نزدیکی به سرزمین اصلی ایران، موقعیت مناسب برای صیادی، وجود جنگل‌های حرا و … انسان‌ها روستایی در لافت امروزی بنیان نهادند.

از جمله شواهد تاریخی مهم در روستای لافت می‌توانیم به سنگ نوشته‌های گورستان تاریخی و همچنین آب انبار‌های قدیمی اشاره کنیم. این شواهد گواهی از وجود تمدن در روستای لافت در بیش از ۲ هزار سال قبل می‌باشند.

جاهای دیدنی قشم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر