جاهای دیدنی کاشان | سفر به کاشان

لیست کامل مکان های دیدنی کاشان | راهنمای سفر به کاشان

شهر کاشان به‌دلیل قدمت تاریخی خود، دارای مکان های دیدنی زیادی است. این آثار طبیعی، تاریخی و مذهبی ازجمله مکان های دیدنی کاشان است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

مکان های دیدنی کاشان
ویکی گردی:
مکان های دیدنی کاشان شامل آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی زیادی است که نشان از قدمت زیاد این شهر دارند. انواع خانه‌های تاریخی کاشان، آرامگاه های کاشان، بناها و مساجد مذهبی، آثار تاریخی و گردشگری طبیعی در لیست مکان های دیدنی این شهر قرار دارند. اگر قصد سفر به کاشان را دارید با ما همراه باشید تا معروف‌ترین مکان های دیدنی کاشان را بشناسید.
 

قمصر کاشان

از معروف‌ترین مکان های دیدنی کاشان که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است، قمصر کاشان است. اگر سفر شما به کاشان همزمان با فصل گلاب‌گیری است، لذت تماشای آئین گلاب‌گیری قمصر کاشان را از دست ندهید. همچنین دیدن مزرعه‌هایی که از گل‌های صورتی پوشیده شده است، منظر شگفت‌انگیزی را در پیش چشمان شما ترسیم می‌کند.

مکان های دیدنی کاشان

باغ و حمام فین کاشان

یکی دیگر از مکان های دیدنی کاشان که شهرت بسیار زیادی نیز دارد، باغ و حمام فین کاشان است. حمام فین یکی از جاذبه‌های گردشگری کاشان محسوب می‌شود که از دو حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده است. حمام کوچک فین کاشان معماری و جلوه خاصی نداشته و فقط به‌دلیل ماجرای قتل امیرکبیر به شهرت رسیده و مورد بازدید قرار می‌گیرد. درحالی که حمام بزرگ به این دلیل که توسط بزرگان دربار استفاده می‌شده، از معماری زیبا و قابل توجهی برخوردار است.
باغ فین نیز ازجمله مشهورترین مکان های دیدنی کاشان است که در کنار چشمه سلطانیه قرار گرفته است. این باغ زیبا با درختانی که قدمتی چندصدساله دارند، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید که باغ فین کاشان در سال 2011 در لیست آثار یونسکو، ثبت جهانی شده است.

آدرس باغ فین کاشان:

انتهای خیابان امیرکبیر 

لیست مکان های دیدنی کاشان

 تپه سیلک

از قدیمی‌ترین مکان های دیدنی کاشان، می‌توان به تپه باستانی سیلک اشاره کرد. این تپه در منطقه فین کاشان قرار دارد که درواقع باقی‌مانده زیگورات باستانی ایران است. قدمت تپه سیلک به حدود هشت هزار سال پیش بازمی‌گردد. جالب است بدانید که اولین تمدنی که در ایران مرکزی بوده سیلک نام داشته که درواقع در کاشان سکونت داشتند. تپه سیلک به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و باستانی کاشان، همواره موردتوجه گردشگران بسیاری بوده است.

مکان های دیدنی کاشان

 بازار سنتی کاشان

یکی از مکان های دیدنی کاشان که بناهای تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است، بازار سنتی کاشان است. وقتی در بازار سنتی شهر کاشان قدم می‌زنید، به‌راحتی متوجه نظم و ترتیب مغازه‌ها با دسته‌بندی اصناف مختلف می‌شوید. شما می‌توانید با بازدید از بازار سنتی کاشان علاوه‌بر خرید سوغاتی، از دیدن بناهای تاریخی آن نیز لذت ببرید. ازجمله مهم‌ترین و قدیمی‌ترین این بناها عبارت است از:
• کاروانسرای میرپنج
• مسجد میدان میرعماد
• تیمچه صباغ
• تیمچه معروف امین‌الدوله
• حسینیه سوراخ ریسمان 

آدرس بازار سنتی کاشان:

اواسط خیابان باباافضل تا نزدیکی دروازه دولت

مکان های دیدنی کاشان

روستای ابیانه

از مکان های دیدنی کاشان که یکی از مرتفع‌ترین نقاط مسکونی در کشور نیز محسوب می‌شود، روستای تاریخی ابیانه نام دارد. گشت‌وگذار در کوچه‌های قدیمی، دیدن منازل روستایی با معماری خاص و تماشای طبیعت زیبا، روستای ابیانه را به یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری کاشان تبدیل کرده است. این روستا یکی از مکان های دیدنی کاشان است که هرساله بیشترین توریست داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

مکان های دیدنی کاشان

حمام میراحمد کاشان

حمام میراحمد کاشان ازجمله مکان های دیدنی کاشان است که قدمت آن به عصر سلجوقی بازمی‌گردد. این مکان تاریخی دارای دو حمام کوچک و بزرگ است. وجه تسمیه حمام میراحمد کاشان به‌دلیل همجواری آن با امامزاده سلطان میراحمد بوده است. این حمام زیبا با آن بام گنبد گونه خود، دارای گچ‌بری‌های زیبایی است که در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است.

آدرس حمام میراحمد کاشان:

خیابان علوی کاشان، محله سلطان امیراحمد

جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه سهراب سپهری در کاشان

از مکان های دیدنی کاشان که محبوبیت زیادی در بین شاعردوستان دارد، آرامگاه سهراب سپهری است. همان‌طور که می‌دانید سهراب سپهری از معروف‌ترین شاعران، نویسندگان و نقاش‌های ایرانی است که در شهر کاشان به دنیا آمده است. او که در سن 52 سالگی دار فانی را وداع گفت، در امامزاده سلطان علی‌بن‌محمدباقر روستای مشهد اردهال در نزدیکی کاشان به خاک سپرده شد. 

 

مسجد آقابزرگ کاشان

یکی دیگر از مکان های دیدنی کاشان که یادگار دوران قاجار است، مسجد و مدرسه آقابزرگ نام دارد. گنبد این مسجد یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری در ایران محسوب می‌شود. ساخت مسجد آقابزرگ حدود هشت سال به طول انجامید؛ به‌گونه‌ای که شروع ساخت آن در دوران محمدشاه قاجار و پایان ساخت آن در دوران آغازین پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بوده است. در گذشته از این بنا برای برگزاری نماز جماعت و مجالس درس استفاده می‌شده است. 

آدرس مسجد آقابزرگ:

کاشان، خیابان فاضل نراقی 

مکان های دیدنی کاشان

آبشار نیاسر

ازجمله جاذبه های طبیعی و مکان های دیدنی کاشان، می‌توان به آبشار نیاسر اشاره کرد. این آبشار زیبا که سرچشمه آن از چشمه تالار اسکندریه است، در کنار مزارع مختلف قرار دارد. وجود درختان زیبایی مانند بید تلخ، ون یازبان گنجشک، نارون یا پشه، بید شیرین، توت شمرونی، توت بی دونه، انجیر و مو در اطراف آبشار نیاسر، زیبایی آن را دوچندان کرده است.

جاهای دیدنی کاشان

غار نیاسر

غار نیاسر با قدمتی حدود 2000 سال، یکی از شگفت‌انگیزترین مکان های دیدنی کاشان محسوب می‌شود. از ویژگی‌های عجیب و خاص غار نیاسر، دست‌کند بودن آن توسط انسان است که طبق شواهد باستان‌شناسی برای برگزاری مراسم‌ها و آئین‌های خاص و مذهبی استفاده می‌شده است. شما می‌توانید با قدم‌زدن در این غار پرپیچ‌وخم، انسان‌هایی که در گذشته‌های بسیار دور زندگی می‌کردند را حس کنید.

جاهای دیدنی کاشان

آتشکده خرم‌دشت

ازجمله مکان های دیدنی کاشان که به دوره ساسانیان بازمی‌گردد، آتشکده خرم‌دشت نام دارد. این مکان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی کاشان، در 20 کیلومتری کاشان و در نزدیکی روستای خرم‌دشت قرار دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این آتشکده این است که در میان یک دهلیز واقع شده و در ساخت آن از سنگ و گچ استفاده شده است. هرساله گردشگران زیادی از آتشکده خرم‌دشت کاشان بازدید می‎کنند.

جاهای دیدنی گاشان

 شهر زیرزمینی نوش‌آباد

از قدیمی‌ترین مکان های دیدنی کاشان که قدمت آن مربوط‌به دوران پیش از اسلام است، شهر زیرزمینی نوش‌آباد نام دارد. درحال حاضر این مکان تاریخی، در زیر شهر نوش‌آباد قرار دارد. شهر زیرزمینی نوش‌آباد که به شهر اویی نیز معروف است دارای سه طبقه می‌باشد. هر طبقه از این شهر با چاه‌های عمودی به‌هم متصل شده و در هرطبقه شاهد اطاق‌ها، کانال‌ها، راهروها و بخش‌های مختلفی هستیم. نکته جالب توجه این است که این شهر ساخته دست بشری است که ابزارهای محدودی داشته و در قدیم برای اهداف نظامی و دفاعی اشتفاده می‌شده است. شهر زیرزمینی نوش‌آباد به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی کاشان، حدود چهار کیلومتر وسعت دارد و به این شکل بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی در جهان محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی کاشان

بقعه خواجه تاج‌الدین

بقعه خواجه تاج‌الدین یکی از قدیمی‌ترین مکان های دیدنی کاشان است که در نزدیکی مسجد آقابزرگ قرار دارد. گنبد این بقعه تاریخی و خانقاه آن، به صورت قرینه ساخته شده است. ازجمله زیبایی‌های بقعه خواجه تاج‌الدین که مورد بازدید گردشگران زیادی است، کاشی‌کاری‌ها، تزئینات زیبا و معماری خاص آن است.

آدرس بقعه خواجه تاج‌الدین:

میدان کمال‌الملک کاشان، خیابان فاضل نراقی، جنب مسجد آقابزرگ
 

 پل گبرآباد کاشان

پل گبرآباد که در قسمت مرکزی شهر کاشان واقع شده است، ازجمله قدیمی‌ترین بناها و مکان های دیدنی کاشان محسوب می‌شود. قدمت این پل به دوران صفویه بازمی‌گردد. این پل تاریخی و قدیمی در سال 1384 به‌عنوان یک اثر ملی ارزشمند به ثبت رسیده است. 

 

مدرسه سلطانیه

ساخت بنای مدرسه سلطانیه در سال 1221 قمری و در دوران قاجار بوده است. این مدرسه به‌عنوان یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی کاشان، به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده است. حیاط این اثر تاریخی از درختان قدیمی کاج پوشیده شده است. همچنین دورتادور صحن آن 50 حجره وجود دارد که در گذشته طلاب در آن سکونت داشتند. مدرسه سلطانیه همجوار بازار سنتی کاشان است. 

جاهای دیدنی کاشان

 موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان ازجمله موزه‌های قدیمی است که ساختمان آن در دوطبقه و با یک زیرزمین ساخته شده است. بنای اولیه آن که به دست علی‌محمدخان صدر اصفهانی، داماد فتحعلی شاه که در آن زمان حاکمیت کاشان را در دست داشته، پایه‌گذاری شده است. اما باگذشت زمان بناها و قسمت‌های مختلفی به آن اضافه شده و کاربری آن نیز تغییر کرده است. موزه ملی کاشان به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی کاشان، اشیا و آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده که قدمت برخی از آن‌ها به دوره هزاره هفتم پیش از میلاد بازمی‌گردد. این موزه با مساحتی حدود 700 مترمربع در قسمتی از باغ فین کاشان قرار دارد. ازجمله اصلی‌ترین بخش‌های موزه ملی کاشان عبارت است از:
• باستان‌شناسی
• کتاب و نسخ خطی
• منسوجات
• معاصر

جاهای دیدنی کاشان

کاروانسرای مرنجاب

ازجمله قدیمی‌ترین مکان های دیدنی کاشان که قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد، کاروانسرای مرنجاب است. این کاروانسرا درواقع یکی از مشهورترین جاذبه‌های فرهنگی کاشان بوده که دستور ساخت آن را شاه عباس صادر کرده است.  جالب است بدانید که کاروانسرای مرنجاب در دل کویر مرنجاب واقع شده که گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی را به خود جذب می‌کند. این کاروانسرای قدیمی و زیبا، در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

آدرس کاروانسرای مرنجاب:

کاشان، پنجاه کیلومتری شمال شرق آران و بیدگل

جاهای دیدنی کاشان

کویر ابوزیدآباد

اگر به کویرگردی و آفرودسواری علاقه دارید، در سفر خود به کاشان حتما از کویر ابوزیدآباد دیدن کنید. این کویر یکی از مشهورترین مکان های دیدنی کاشان است که به‌ویژه در بین طبیعت‌دوستان و کویرنوردان محبوبیت زیادی دارد. در کویر ابوزیدآباد، چندین بنا و اثر زیرزمینی هست که نشان از زندگی مردمان گذشته در این منطقه دارد. فصل پاییز و زمستان بهترین زمان بازدید از کویر ابوزیدآباد کاشان است.

جاهای دیدنی کاشان

مسجد میرعماد کاشان

مسجد میرعماد کاشان که به مسجد میدان نیز معروف است، از مکان های دیدنی کاشان بوده که روبه‌روی میدان بازار واقع شده است. قدمت این بنای تاریخی به سال 842 هجری شمسی بازمی‌گردد. دیدن بخش‌های مختلف مسجد و سنگ‌نوشته‌هایی که احکام شاهانه برروی آن حک شده است، خبر از اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی قدیم می‌دهد.
جاهای دیدنی کاشان

کاروانسرای سن سن کاشان

کاروانسرای سن سن کاشان، با معماری اصیل ایرانی و تزئینات داخلی بسیار زیبا، از مهم‌ترین مکان های دیدنی کاشان محسوب می‌شود. این اثر تاریخی زیبا در جاده قم به کاشان واقع شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. کاروانسرای سن سن کاشان در سال 1364 هجری شمسی به‌عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جاهای دیدنی کاشان

مناره زین‌الدین

مناره زین‌الدین ازجمله آثار تاریخی و مکان های دیدنی کاشان است که قدمت آن به قرن 5 تا 7 هجری قمری بازمی‌گردد. این مناره که یکی از مناره‌های معروف و تاریخی کاشان است با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ و زیبا تزئین شده است. داخل مناره نیز پله‌های مارپیچی قرار داشته که به بالای بنا راه دارد. در برخی قسمت‌های پایینی مناره، کتیبه‌های به چشم می‌خورد که قدمت زیادی دارد. مناره زین‌الدین در سال 1310 هجری شمسی در لیست اثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

آدرس مناره زین‌الدین کاشان:

خیابان دروازه اصفهان 
 
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر