خیابان ولیعصر | همه چیز درباره پارک و موزه های خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر | معرفی پارک و موزه های خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر، بلندترین خیابان خاورمیانه دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که برای بازدید از آن ها به زمان بسیاری نیاز پیدا خواهید کرد چرا که جاذبه های گردشگری خیابان ولیعصر تمام نشدنی است.در این مقاله سعی شده است تا شما با محبوب ترین پارک و موزه های خیابان ولیعصر آشنا شوید.

خیابان ولیعصر
ویکی گردی:

خیابان ولیعصر، بلندترین خیابان خاورمیانه دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که برای بازدید از آن ها به زمان بسیاری نیاز پیدا خواهید کرد چرا که جاذبه های گردشگری خیابان ولیعصر تمام نشدنی است.در این مقاله سعی شده است تا شما با محبوب ترین پارک و موزه های خیابان ولیعصر آشنا شوید.

خیابان ولیعصر

موزه پول میرداماد (موزه پول و دفینه)

موزه پول اولین گنجینه تخصصی و دایمی سکه و اسکناس در ایرانِ که به تاریخ 17 تیرماه 1376 به همت اداره کل موزه های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این مجموعه شامل 1400 سکه و 750 قطعه اسکناس و تعداد تقریبی 200 قطعه اشیای موزه ای غیر از سکه و اسکناسِ که تو محوطه ای به وسعت 2000 مترمربع به نمایش گذاشته شده و ضمن ارائه بخش قابل توجهی از سکه ها و اسکناس های ایران ، گوشه هایی از تاریخ این سرزمین هم به نمایش گذاشته. بخش های تشکیل دهنده موزه پول عبارتند از: بخش ماقبل پول ، سالن مربوط به تاریخ سکه و سالن های مربوط به تاریخ اسکناس .موزه پول علاوه بر سالن های نمایش ، بخش های جنبی دیگری هم داره مثل: کتاب خانه تخصصی ، بانک اطلاعات ، نگارخانه ، تماشاخانه ، سالن اجتماعات ، نمایشگاه های متفرقه ، کتاب فروشی و چای خانه .

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

آدرس موزه دفنیه تهران : ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، اول میرداماد، نبش کوچه دفینه.

آدرس موزه دفنیه تهران : 09337947054

 

موزه تاریخ (تماشاگه تاریخ)

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه تاریخ به تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص داره و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه ، تابلوهای کمال الملک و ... هست . تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه ست ، نگارخانه ، کتاب خانه ، تماشاخانه ، چای خانه ، سفره خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه طبقه رو تشکیل می ده. در بخش تماشاخانه ، تابلوهای رنگ روغن مربوط به قرن 13 هجری ، ظروف سفالی ، جام و ظروف فولادی که در قرون 12 و 13 هجری ، در کشورهای انگلستان ، روسیه و ایران ساخته شدن وهمچنین ، ظروف شیشه ای از جنس کریستال متعلق به چکسلواکی سابق و کاسه و بشقاب چینی و بسیاری ظروف دیگه به نمایش گذاشته شده اند.

خیابان ولیعصر

آدرس موزه تاریخ تهران : ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، نبش قبادیان.

شماره تماس موزه تاریخ تهران :  66059000-021

 

کاخ موزه سبز

کاخ سبز یکی از زیباترین کاخ های موجود در ایرانه که سال قبل به دستور رضا خان ساخته شده و داخلش پر از معماری های سنتی ایرانیه. جالب اینه که تزیینات داخلی کاخ سبز با بقیه کاخ موزه های سعدآباد فرق داره و گچبری، تذهیب و خاتم کاری هاش فوق العاده اس. فرش های ایرانی و ظروف چینی و لوسترهای نفیسش هم دیدن داره .

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

آدرس کاخ موزه سبز : ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی(زعفرانیه)، خیابان شهید طاهری، مجموعه کاخ سعد آباد.

 زمان بازدید از این مجموعه همه روزه به جز روزهای زیر است:

- چهاردهم خرداد ( رحلت امام خمینی(ره) )

- بیست و یکم رمضان ( شهادت امام علی (ع) )

- بیست و پنجم شوال ( شهادت امام جعفر صادق (ع) )

- نهم و دهم محرم ( تاسوعا و عاشورای حسینی )

- بیست و هشتم صفر ( رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) )

 

موزه و سرای چهره های ماندگار

عمارت چهره های ماندگار از جمله بناهای دوره قاجاری در مجموعه سعد آباده که رضا خان بعد از استقرار در تپه علیخان و بعد از ساختن کاخ سبز اون رو منضم به مجموعه سلطنتی کرد. این عمارت و ساختمان جنوبیش امروزه موزه فرشچیان رو در خود جای داده. در موزه وسرای چهره های ماندگار تصاویر وکاشی های برجسته هنری بیشتر از 230 شخصیت علمی ، فرهنگی وهنری معاصر ایران که در همایش سالانه چهره های ماندگار در خلال سال 1379 تا 1392 برگزیده شدن، به نمایش در آمده. در محوطه بیرونی سرا که با درختان بالا بلند وگل های زیبای کنار رودخانه دربند احاطه شده تندیس مفاخر ایران حکیم عمر خیام نیشابوری ، حافظ ، فردوسی ، ابوعلی سینا وعطار نیشابوری قرار داده شده.

خیابان ولیعصر

آدرس موزه و سرای چهره های ماندگار : ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه سعدآباد.

 

موزه سینمای ایران

برپایی موزه سینمای ایران تحقق یک رویا بود، رویایی که همه فرهنگ دوستان ایران رو دلشاد کرد. موزه سینمای ایران با هدف گردآوری، حفظ، ثبت و عرضه مناسب میراث سینمای ایران در شهریور ماه 1373 پا گرفت.در خرداد 1377 ساختمان قدیمی موزه واقع در کوچه پیرنیا خیابان لاله زار، با حضور سینماگران و حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور گشایش یافت. چهار سال بعد موزه به مکان فعلی خود منتقل شد و در شهریور ماه 1381 با حضور محمد خاتمی باز گشایی شد. عزت الله انتظامی اولین مدیرعامل موزه سینمای ایران بود. لازم به یادآوری است که در سال 1341 گروه هنر ملی، نمایش هایی مانند «تقلا» و «تیرک شکسته» نوشته نصرت پرتوی و همچنین «زنگوله ها» نوشته عباس جوانمرد را در باغ فردوس تمرین کرده و بعد آنها را به کارگردانی عباس جوانمرد در تلویزیون ملی ایران به صورت زنده اجرا کرده است.

خیابان ولیعصر

دوربینی که فقط یک بار میهمان سینمای ایران بود: این دوربین به دلیل سنگینی بیش از اندازه خیلی مورد استفاده قرار نگرفت و تنها یک فیلم از مجموع آثاری که ساخته شده است با این دوربین فیلمبرداری شد. فیلم سینمایی «آخرین شب» به کارگردانی حسین دانشور و تهیه کنندگی محسن بدیع اولین و آخرین فیلمی بود که با این دوربین به مدت نود دقیقه ساخته شد و پس از آن هیچ فیلم دیگری با دوربین سوپر پارو فیلمبرداری نشد.در انتهای تالار آبی که به معرفی پیشگامان سینمای ایران اختصاص یافته، در گوشه ای ویترین محسن بدیع قرار دارد که در این ویترین وسایل شخصی او نگهداری می شود. این دوربین نیز در کنار غرفه بدیع در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. تالار آبی موزه سینما، نخستین تالاری است که میزبان بازدید کنندگان است.

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

اطلاعات بازدید :

یکشنبه تا پنجشنبه 9 الی 17 جمعه ها و ایام تعطیل 14 الی 17.

آخرین زمان فروش بلیت ساعت 16:00.

تعطیلی هفته:  شنبه.

تعطیلات سالانه:  ایام سوگواری

بلیط ورودی50000 ریال، گروهی و دانشجویان: 30000 ریال، بلیط اتباع خارجی: 200000 ریال.

 

کاخ سفید (موزه ملت)

این کاخ، بزرگترین کاخ موجود تو مجموعه سعدآبادِ که به خاطر رنگ سفید نما به کاخ سفید معروف شده. نمای بیرونی این کاخ زیبا هم به سبک ایرانی رومی ساخته شده. پرده های بزرگ نقاشی رنگ روغن با موضوع داستان های شاهنامه که تو سرسرای طبقه اول قرار داره، کار استاد حسین بهزادِ که به همراه شاگردانش، سال 1320 خورشیدی به پایان رسوندن. این بنا علاوه بر اینکه به امور اداری و تشریفاتی تعلق داشته، اقامت گاه تابستانی شاه و فرح هم بوده. طبقه های مختلف این کاخ دیدنی های خاص خودشو داره.

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

آدرس موزه ملت : ایران تهران تهران زعفرانیه، خیابان ولیعصر، خیابان طاهری، مجموعه کاخ سعدآباد.

ساعت بازدید بهار و تابستان 09:00 الی 19:00 ساعت بازدید پائیز و زمستان 09:00 الی 17:00.

تلفن موزه ملت : 02127940248

 

خانه موزه مقدم

خانه مقدم که به عنوان زیباترین خانه تهران شناخته می شود، یکی از دیدنی ترین خانه موزه های پایتخت بوده. خانه و موزه مقدم مربوط به اواخر دوره قاجار است و در فضایی با مساحتی برابر با 2117 مترمربع شامل سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری قرار دارد. این خانه به واسطه داشتن اشیای تاریخی و گرانبها به یکی از گرانترین خانه های جهان مشهور شده و متعلق به استاد محسن مقدم پسر کوچکتر احتساب الملک شهردار دوره ناصرالدین شاه قاجار است. زنده یاد استاد مقدم، خانه پدری اش را که جزو یکی از خانه های مجلل دوران قاجار بود به همراه آثار نفیس گردآوری شده شامل کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه و ... وقف دانشگاه تهران کرد. باید اشاره کرد که بعضی از کاشی هایی که در این خانه استفاده شدند در دنیا نظیر ندارند. دیدن این خانه و زیبایی های توصیف نشدنی آن به تمام علاقه مندان پیشنهاد می شود.

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

آدرس خانه موزه مقدم : ایران تهران تهران خیابان امام خمینی، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر.

اطلاعات بازدید از خانه موزه مقدم : ساعت بازدید از موزه مقدم همه روزه به جز جمعه ها و تعطیلات رسمی از 9 صبح تا 16:30.

تلفن خانه موزه مقدم : 02166463144

 

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی با متراژی کمتر از یک هکتار در منطقه الهیه واقع شده و بنای موزه متعلق به خانم توران مهاجر اسلامی (همسر سپهبد امیر ابراهیمی) در سال 1310 هجری شمسی ساخته شده است. این باغ مدتی در اختیار خانه سینما قرار داشت و در خرداد 1386 به باغ موزه هنر ایرانی تبدیل شد. در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار به جای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک است، گردآوری شود. طرح اولیه باغ به جز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه حوضچه دیوارها و نرده های اطراف باغ در سال 1385 مرمت شده است. در این باغ که از دوره قاجار به جا مانده، می توان از درخت های سر به فلک کشیده کاج و چنار لذت فراوان برد.این مکان به عنوان یک فضای سبز نیمه عمومی است و علاوه بر فضای سبز آن وجود نمایشگاه های هنری و کافی شاپ، مجموعه مناسبی را جهت گذران اوقات فراغت و استفاده از طبیعت و هوای مناسب شمیران فراهم نموده است. وجود ماکت ها نیز برای مراجعان، خصوصا مراجعانی که برای اولین بار از باغ دیدن می کنند بسیار جذاب است و اشتیاق به گرفتن عکس یادگاری با ماکت ها هم در آنها دیده می شود.

خیابان ولیعصر

آدرس باغ موزه هنر ایرانی : ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، خیابان دکتر حسابی.

تلفن باغ موزه هنر ایرانی : 02122686066

 

موزه نظامی سعدآباد

مجموعه ارزشمند از سلاح های نظامی که رضاشاه برای همسر دومش تاج الملوک ساخته. این موزه 9 سالن داره که در داخل سالن شماره (1) پوشاک ودرفش ها وپرچم ها وابزار وادوات جنگی مربوط به رژه نیروهای نظامی دوره های مختلف وتاریخ جشن های دوهزار پانصد ساله،سالن شماره(2)تجهیزات سلاح های سرد شامل شمشیر ،نیزه ،غمه وکمان ،گرز و سپر، سالن شماره (3) مربوط به مدال ها ونشان ها نظامی مربوط به دوره پهلوی، سالن های شماره(4و5)تجهیزات مربوط به ماکت شکست حصر آبادان و وسایل شخصی مربوط به فرماندهان شهید ارتش در‌اطاق جنگ، سالن های شماره(9،8،7،6) تجهیزات مربوط به سلاح های گرم شامل تفنگ های سرپر، شکاری مختلف ومسلسل ها ودوربین ها مربوط به دوره های مختلف نگهداری میشن.

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

آدرس موزه نظامی سعدآباد : ایران تهران تهران میدان تجریش، خیابان دربند، مجموعه کاخ موزه سعد آباد.

تلفن موزه نظامی سعدآباد : 02127940332

ساعت بازدید بهار و تابستان 09:00 الی 19:00 ساعت بازدید پائیز و زمستان 09:00 الی 17:00.

 

پارک دانشجو

پارک دانشجوی تهران در در ناحیه یک منطقه 11 تهران در خیابان انقلاب اسلامی و در نزدیکی چهارراه ولیعصر در همسایگی مجموعه تئاتر شهر قرار دارد. خیلی از اهالی تهران به خصوص دانشجوها و اهالی هنر علاقه خاصی به تئاتر شهر و فضای سبزی که به پارک دانشجو معروف هست را دارند. این پارک روزها و شب های زیادی پذیرای اهالی هنر بوده و هست. شاید برای پیک نیک و گردش خانوادگی چندان مناسب نباشد ولی مطمئنا برای دورهمی های دانشجویی و هنری، شبیه به این فضا پیدا نخواهید کرد.بوستان دانشجو شامل سالن تئاتر شهر، کتابخانه دانشجو، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و بوفه است. در سال های اخیر در شهرداری تهران اقدام به ساخت ایستگاه متروی چهارراه ولی عصر در ضلع شمال غربی و مجتمع فرهنگی مذهبی ولی عصر در ضلع جنوب غربی این پارک نموده است که موجب انتقادات شدید بسیاری از شهروندان و هنرمندان تهرانی در مخدوش کردن نمای ساختمان تئاتر شهر گشته است.بوستان دانشجو از بوستان های پرتردد تهران است که تمامی اهالی فرهنگ، هنر و دانشجویان مختلف دانشگاه های تهران با آن آشنا هستند.

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر

آدرس پارک دانشجو : ایران تهران تهران خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر.

 

پارک ساعی تهران 

پارک ساعی تهران یکی از بهترین و بزرگ ترین بوستان های داخل شهر تهران است که معماری خاصی دارد و فضایی متفاوتی در آن ایجاد شده است. یک بوستان شهری که تهرانی های زیادی روزانه به آن سر می زنند و در آن قرار می گذارند. بوستان ساعی در منطقه ششم شهرداری تهران و در حاشیه کناری خیابان ولیعصر قرار دارد. ساخت پارک ساعی حدود ده سال طول کشیده است و حاصل آن، یک بوستان متفاوت با ویژگی های خاص است.در ادامه برای شما آدرس پارک ساعی را میگوییم و با این نمونه از اماکن دیدنی تهران شمارا بیشتر آشنا میکنیم.

خیابان ولیعصر

ویژگی های پارک ساعی

در این بوستان ساعی شهری مجسمه های زیادی از حیوانات دیده می شود که به دلیل قرار گرفتن در معرض عموم، توسط افرادی ناشناس و خرابکار، دچار آسیب های جدی شده اند و نیاز به مرمت در آنها احساس می شود. حیات وحش هم در این بوستان شهری وجود دارد و قفس هایی برای نگهداری از پرندگان و حیوانات دیگری مانند همستر، غاز، قو، مرغابی ،سنجاب، طوطی وحشی و لاک پشت و اردک در این پارک دیده می شود. بخشی از این بوستان نیز به شیوه باغ های ژاپنی طراحی و ساخته شده است. در این پارکساعی تهران ، بیشتر از 17 نوع گونه گیاهی کاشته شده است. این درخت ها: چنار، کاج، سرو شیرازی، سرو نقره ای، سرو بادبزنی، سرو تبری، برگ بو، افرا، نارون، سدروس، ماگنولیا، یاس وحشی، ژنیگو، زالزالک، سیب و گردو هستند که این مکان رو تبدیل به یکی از دیدنی ترین اماکن دیدنی تهران هم تبدیل کرده.

 

پارک ملت

بوستان ملت از زیباترین بوستان های شهر تهران است که با داشتن ورودی فوق العاده زیبا، دریاچه مصنوعی، مجسمه های مفاخر ایران، فضای سبز گلکاری شده و درختان قدیمی سر به فلک کشیده شده در میان دیگر پارک های تهران از جلوه ویژه ای برخوردار است. بوستان ملت در هر فصل زیباست، در بهار لاله های خوشرنگ خودنمایی می کنند و در تابستان، سایه درختان هر رهگذری را به سمت خود می کشاند. پاییز که با آن رنگ های دلفریب پارک را زیباتر می کند و زمستان با رنگ سفید جلوه ای نورانی به پارک می بخشد.

خیابان ولیعصر

آدرس پارک ملت : ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه نیایش.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر