حرم های ایران، زیارتگاه های مهم ایران، اصلی‌ترین حرم‌های ایران

زیارتگاه های مهم ایران | اصلی ترین حرم های ایران

ایران تعداد زیادی حرم و امام‌زاده دارد که تعدادی از آن‌ها پیشینه قوی‌تر و شهرت بیشتری دارند که همیشه مورد استقبال زائران قرار می‌گیرند

حرم های مهم ایران
ویکی گردی:

از آنجایی که ایران در نزدیکی مرکز پیدایش اسلام قرار گرفته، وقایع زیادی را تجربه کرده واماکن مذهبی بسیاری دارد و با توجه به اینکه کشوری اسلامی است برای زیارتگاه هایش اهمیت زیادی قائل می‌شود به طوری که حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) شهرت جهانی دارد. در این مقاله بهترین مکان های زیارتی ایران را به شما معرفی کنیم که بجز زیارتی، سیاحتی و تفریحی نیز هستند و گردشگران خارجی و داخلی برای دیدن معماری و تاریخشان از آنها دیدن می‌کنند.

 حرم مطهر امام رضا(ع)

حرم امام رضا(ع) یکی از پربازدیدترین مکان های زیارتی ایران به شمار می‌رود در هر فصلی از سال پذیرای زائران و گردشگران خارجی و داخلی می‌باشد. سازه این حرم درست در وسط شهر مشهد مقدس واقع شده و شامل مجموعه بناهای کوچک‌ترمی‌باشد. این بنا برای مردم مسلمان ایرانی بسیار با ارزش است و دست کم هر کدام از آنها برای یک بار هم که شده از این حرم دیدن کرده اند؛ رفت و آمد گردشگران بیشماری که از حرم مطهر دیدن می‌کنند سبب شده شهر مشهد از نظر اقتصادی رشد خوبی داشته باشد همچنین برای راحتی این مسافران هتل‌های زیادی در اطراف حرم احداث شده‌اند.

حرم امام رضا (ع)

حرم حضرت معصومه(ع)

دومین زیارتگاهی که در این مقاله به شما معرفی خواهیم کرد حرم حضرت معصومه (ع) است ، که یکی از بهترین مکان های زیارتی ایران است.حرم حضرت معصومه(ع) نیز مانند حرم امام رضا(ع) در بین مردم ایران و تمام مسلمانان جهان با ارزش و محبوب است و در هر فصل و هر زمانی از سال را می‌توان از آنجا هم دیدن کرد و هم زیارت؛ البته ناگفته نماند که علاوه بر بازدید یکی از مکان های زیارتی ایران شما می‌توانید از شهر قم و زیباییهای آن نیزدیدن کنید و لذت ببرید.

مساحت این مکان ۱۳۵۲۷ مترمربع است، گنبد زیبا و باشکوه آن از طلا پوشیده شده و یکی زیبا ترین زیارتگاه های ایران به شمار می رود که بسیار حرفه ایی و هنرمندانه طراحی و ساخته شده است. 

بهترین مکان های زیارتی ایران

 حرم شاه عبدالعظیم

عبدالعظیم حسنی با کنیه ابوالقاسم و لقب شاه عبدالعظیم از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام میباشد که در قرن سوم هجری زندگی می‌کرد . هم اکنون زیارتگاه این امامزاده یکی از مکانهای تاریخی و مذهبی کشور است که در شهر ری واقع شده و در همه مواقع سال دارای زائر است . آرامگاه های امامزاده حمزه و امامزاده طاهر مجاور با صحن این آرامگاه هستند . این آرامگاه‌ها مربوط به دوره های ایلخانی ، صفوی و قاجار بوده و همین امر باعث شده تا این زیارتگاه یکی از زیارتگاه‌های مهم برای شیعیان باشد. افراد و بزرگان بسیاری در صحن این زیارتگاه و در باغ طوطی به خاک سپرده شدند. از جمله آن‌ها میتوان به ستارخان سردار بزرگ ایرانی و طیب حاج رضایی از مخالفان رژیم شاهنشاهی که تیرباران شد ، امیری فیروزکوهی شاعر و غزلسرا و همچنین علمایی چون شیخ ابوالفتوح رازی ، آیت الله شاه آبادی ، آیت الله کاشانی ، آیت الله حسین اثنی عشری ، علامه سید کاظم عصار ، حجت الاسلام محمد تقی فلسفی را اشاره کرد.

بهترین مکان های زیارتی ایران

 حرم شاهچراغ (ع)

شاهچراغ حرم و آرامگاه پسر بزرگ امام موسی کاظم(ع) یعنی احمد بن موسی کاظم بوده و در شهر شیراز قرار گرفته است. در واقع این بنا یکی از بهترین نوع معماری های ایرانی را به شما نشان خواهد داد، کاشی کاری و طراحی های این حرم جزو یکی از زیباترین معماری های اسلامی کشور ایران نیز به شمار می‌رود.

البته شهر کهن و با قدمت شیراز بناهای فراوان دیگری هم دارد که حرم شاهچراغ نیز در کنار آنها می‌درخشد؛ توصیه می‌کنیم بعد از دیدن حرم شاهچراغ حتما سری هم به دیدنی های این شهر بزنید. مسجد جامع جمکران

ساخت این بنا به نقل عالم معاصرمحدث نوری به فردی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می‌شود، به گفته او که در بیداری با امام دوازدهمشیعیان، مهدی دیدار کرده‌است و حجت ابن الحسن دستور ساخت مسجد را به وی داده‌است. در میان شیعیان بحث‌های زیادی در خصوص ملاقات با امام زمان مطرح است. عده‌ای با استناد به روایاتی، آن را در خواب ممکن می‌دانند. دریافت نامه از امام زمان پس از غیبت کبری نیز مورد قبول بسیاری از شیعیان است، آن‌چنان‌که نامه و توقیع رسیده به شیخ مفید -حدود یک قرن پس از غیبت کبری از نظر شیعیان مورد تردید واقع نشده‌است.

بهترین مکان های زیارتی ایران

امام زاده صالح

حرم امام زاده صالح نیز از دیگر جاهای دیدنی و یکی از بهترین اماکن زیارتی شهر تهران است، که بازدید کنندگان بسیاری دارد و به طور تقریبی هر روز ۳۰ هزار نفر از این مکان مقدس دیدن می‌کنند، گفته شده امام صالح یکی از فرزندان موسی کاظم(ع) بوده و از برادران امام رضا(ع) نیز به شمار میرود.

این حرم در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش واقع شده و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری شهر تهران نیز به شمار می‌رود، در واقع این بنا در مکان خوبی از شهر تهران ساخته شده که به تمام امکانات این شهر دسترسی دارد و جاذبه های محبوب فراوانی در کنار آن قرار دارند ازجمله بازار تجریش، کاخ سعدآباد و …. که همین سبب می‌شود سفریا بازدیدتان لذت بیشتری داشته باشد.

بهترین مکان های زیارتی ایران

امام زاده داوود 

امام زاده داوود یکی دیگر از اماکن زیارتی شهر تهران است که بنایی زیبا و باشکوه را به خود اختصاص داده ومانند امام زاده صالح نیز در بین مردم محبوب است. امام زاده داوود از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) می‌باشد که آرامگاهش در بین کوه هایی سربه فلک کشیده و باشکوه و در منطقه و بخش کن شهر تهران قرار گرفته است؛ این مکان علاوه بروجود امام زاده داوود طبیعتی بی‌نظیر دارد و هوایی پاک و بدون آلودگی را به میهمانانش هدیه می‌دهد.

طبق گفته کتاب ها امام زاده داوود انسانی دانشمند ، عالم و نماز گذار بوده ، در رابطه با مهاجرت آن هم اینگونه بنا می‌شود که در زمان شهادت امام حسین(ع) نهضت های فراوانی برپا شده و بسیاری از مسلمانان و شیعیان برای نجات جانشان مجبور شدند به کشور های اسلامی مانند ایران مهاجرت کنند. از همان رو امامزاده داوود نیز در ایران به دیار باقی پیوسته.

قسمتی از بنای این امام زاده در زمان صفویه و بخش اصلی آن متعلق به دوره قاجارو حکومت قجر در ایران است، در سر در ورودی این بنا هشت بیت شعر زیبا و گویا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که در آن نام افرادی از جمله فتح علی شاه قاجار دیده می‌شود. بیشتر مشهوریت این بنا به راه پر پیچ و خم آن مربوط است؛ در گذشته ها تنها به کمک قاطرچی ها می‌توانست به این امام زاده رسید هر چند که تا کنون نیز برای رفتن به آنجا باید حدود ۱۵ دقیقه هم پیاده روی کنید.

بهترین مکان های زیارتی ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر

  • Mohamd

    بسیار عالی